Неуспял кандидат ще забави концесионирането на летище Пловдив
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Неуспял кандидат ще забави концесионирането на летище Пловдив

При отварянето на офертите през май се видя, че за първи път към летището в Пловдив има реален интерес, след като процедурата на няколко пъти бе спирана и подновявана.

Неуспял кандидат ще забави концесионирането на летище Пловдив

Консорциумът "Силк роуд Пловдив еърпорт" е подал жалба срещу транспортното министерство в Комисията за защита на конкуренцията

Десислава Николова
9227 прочитания

При отварянето на офертите през май се видя, че за първи път към летището в Пловдив има реален интерес, след като процедурата на няколко пъти бе спирана и подновявана.

© АНЕЛИЯ НИКОЛОВА


Другите двама кандидати са китайският конгломерат HNA Group и обединение между "Тракия икономическа зона" и автотранспортната ПИМК.

Летище Пловдив скоро няма да бъде концесионирано. Това става ясно от съобщение на Комисията за защита на конкуренцията, пред която единият от трите кандидата - ДЗЗД "Силк Роуд Пловдив Еърпорт" - обжалва решението на Министерството на транспорта и информационните технологии. Консорциумът, воден от швейцареца Урс Майстерханс, не беше допуснат до отваряне на офертите от комисията на транспортното министерство. Дружеството не иска от КЗК временна мярка за спиране на процедурата. Решенията на комисията могат да бъдат в две посоки – да не уважи искането, а жалбоподателят да обжалва на две инстанции във Върховния административен съд или пък да го уважи и да върне процедурата от начало, което пък да бъде обжалвано от транспортното министерство. При всички случаи изборът на концесионер за летището за следващите 35 години засега се замразява.

Другите два кандидата, чиито оферти бяха отворени, са китайският конгломерат HNA Group и пловдивското обединение "Консорциум Летище Пловдив", съставено от "Тракия икономическа зона" и автотранспортната ПИМК.

Кой е жалбоподателят?

В консорциума водеща роля със 75% участие има дружество "Принц фон Пройсен кепитъл лимитeд", регистрирано в България. С по 12.5% дялове са българската "Ви Ел Жи консултинг" и регистрираната в Кипър Pictet Capital.

Изпълнителен директор и собственик на 96% от капитала на "Принц фон Пройсен кепитъл лимитед" е швейцарецът Урс Майстерханс. "Ви Ел Жи консултинг" е собственост на Владимир и Златка Желеви. Златка Желева участва в управлението на фондация "Бъдеще в космоса" заедно с първия български космонавт Георги Иванов. Кипърското дружество Pictet Capital е собственост на председателя на борда на кипърската авиокомпания Cobalt Грегори Дякоу, където до края на миналата година фигурира и името на Майстерханс. Според публикации в Cyprus Business Mail швейцарецът реално е контролирал новата авиокомпания, която започва работа през 2016 г., година след фалита на националния превозвач Cyprus Airways. При получаването на лиценза на Cobalt през май миналата година Pictet Capital притежава 49% от Cobalt, а със същия дял е китайският производител на военни летателни апарати Aviation Industry Corporation of China (AVIC). След увеличение на капитала с 30 млн. евро с привилегировани акции, платени от държавната китайска компания, контролът не се променя.

Името на Урс Майстерханс изплува в България, след като през есента на миналата година Комисията за финансов надзор (КФН) одобри акции на "Принц фон Пройсен кепитъл лимитед" да се търгуват на БФБ. Компанията е свързана с швейцарското дружество Prinz von Preussen, което се занимава с посредничество и обслужване на желаещи да придобиват гражданство срещу инвестиции в редица страни, включително и в България.

Спорно минало

Проучване на "Капитал" тогава беше показало, че Майстерханс е разследван в Швейцария, като срещу него е имало три внесени обвинения във Федералния криминален съд в Белинзона. Тогава от офиса на швейцарския главен прокурор обясниха, че едното от тях е отхвърлено, тъй като продължава разследването на двама други заподозрени.

Делата са свързани с твърдения за пране на пари в полза на фирми и лица, свързани с бившия германски банкер Флориан Хом. Майстерханс беше отхвърлил обвиненията и заяви пред "Капитал", че в момента няма висящи криминални разследвания срещу него, има чисто криминално досие и е невинен до доказване на противното като всеки друг.

Концесията

Офертите бяха отворени в средата на май и тогава стана ясно, че за първи път отдаването на пловдивската аерогара на концесия предизвика реален интерес, след като процедурата на няколко пъти беше спирана и подновявана. От кандидатите се изисква да докажат, че са управлявали международно летище с 450 хил. пътници за общо 5 години, т.е. около 90 хил. средно на година, което е малко под отчитаните по този показател от пловдивската аерогара.

Малкото летище напоследък има спадащ бизнес и за миналата година приходите му са малко над 3 млн. лв.
Другите двама кандидати са китайският конгломерат HNA Group и обединение между "Тракия икономическа зона" и автотранспортната ПИМК.

Летище Пловдив скоро няма да бъде концесионирано. Това става ясно от съобщение на Комисията за защита на конкуренцията, пред която единият от трите кандидата - ДЗЗД "Силк Роуд Пловдив Еърпорт" - обжалва решението на Министерството на транспорта и информационните технологии. Консорциумът, воден от швейцареца Урс Майстерханс, не беше допуснат до отваряне на офертите от комисията на транспортното министерство. Дружеството не иска от КЗК временна мярка за спиране на процедурата. Решенията на комисията могат да бъдат в две посоки – да не уважи искането, а жалбоподателят да обжалва на две инстанции във Върховния административен съд или пък да го уважи и да върне процедурата от начало, което пък да бъде обжалвано от транспортното министерство. При всички случаи изборът на концесионер за летището за следващите 35 години засега се замразява.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

4 коментара
  • 1
    olga_kokoshkina avatar :-|
    olga_kokoshkina

    В едно нещо сме майстори-виртуози - да гоним истински инвеститори далече от България, така че повече да не искат да чуят за нас. За да може да подаряваме след това държавна собственост на фирми-фантоми зад които стоят милиционери от Държавна Сигурност.

  • 2
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    Каква е тази малоумна вратичка в закона? Да речем че имаме страхотен проект, който ще помогне на България да се развие икономически. Пуска се държавна поръчка за изпълнител, идва някоя фирма на съседна държава да обжалва - хоп, 1-2 години забавяне и вероятно преориентиране на инвеститора някъде другаде! Абсурден сценарий!

  • 3
    dimpeh avatar :-|
    dimpeh

    Ами че то е ясно като бял ден ,че ако дойде утвърдена фирма ще бъде много по трудно да бъде изнудвана за корупционни комисионни,но ако е незнайна офшорка или българска фирма схемата заработва.Също като с концесийте на плажовете по черноморието. Тъжната реалност в България-борбата с корупцията е само на думи ...

  • 4
    malakai avatar :-|
    Malakai

    Обжалване с цел защита на мутрите. Поредният срам в съдебната система.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK