Само за маниаци
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Само за маниаци

Един от основните проблеми на леката авиация е, че България не е в Шенген

Само за маниаци

Малките летища са бизнес за хора, запалени по летенето

Калина Горанова
27172 прочитания

Един от основните проблеми на леката авиация е, че България не е в Шенген

© Цветелина Белутова


Леката авиация е един от секторите в страната, в който няма силно присъствие на големи играчи. Поради относително скромните приходи в сектора той засега е поле основно за маниаци. Дружества като "Албена", които имат две площадки, са по-скоро изключение. Притежателите на малки летищни площадки най-често могат да пилотират самолети и имат дългогодишен стаж във въздуха. Списъкът на възпитаниците на военното училище в Долна Митрополия и на бившите аероклубове сред собствениците е дълъг. Собственик на летището в Ихтиман е космонавтът Георги Иванов. Летище "Белчин" пък е на полк. Свилен Иванов - единственият летец, занимаващ се с въздушна акробатика. Някои от новите попълнения в сектора успяват да развиват този си бизнес благодарение на корпоративните си успехи в съвсем друга област.

Изобретения и летене

Една от летателните площадки, където през последните пет години е имало сериозни инвестиции, е летище "Драгановци", в община Габрово. Там е удължена пистата за излитане и кацане с 300 метра и е построен нов хангар, казват от Министерството на транспорта. Летището е собственост на Мирослав Хинков, който развива успешен бизнес, но в съвсем друга посока.

Ръководената от Хинков "Мехатроника", в която той и съпругата му имат 50% от акциите, през 2013 г. става една от трите най-големи производителки на машини за тубички в света и има принос за изработката на всяка пета опаковка козметика или паста за зъби в глобален мащаб. "Мехатроника" е създадена по времето на социализма. Произвежда машини за опаковки за фармацевтичната, козметичната и хранително-вкусовата промишленост. Страстта на Хинков към техниката - той е съавтор на изобретението, на което се дължи част от успеха на "Мехатроника", помага на другата му - летенето. За авиацията казва, че това за него не е бизнес, а удоволствие, в което инвестира от основната си дейност. Започва случайно. Преди 12 години си купува самолет и изкарва курс за пилоти. Тогава се появява следващата потребност - място за съхранение на самолета и за кацане и излитане. Купува си образно "подравнена поляна". Инвестира около 500 хил. лв. в строителството на 1 км писта. Самолета си поддържа в Чехия. Опитва се да развие бизнес в селскостопанската авиация, но установява, че няма нищо за пръскане, и приключва с идеята, но не и със страстта по летенето. Покрай него по авиацията се запалват и други, като на летището му сега се съхраняват и други самолети. Хинков обаче не очаква да възвърне инвестицията си с 500 лв. наем на месец, като трябва и да плаща на един човек охрана.

Скокове и парашути

От поляна се появява и летището край Монтана "Ерден". То е едно от двете основни летища в страната, заедно с това в Ихтиман, където се изпълняват парашутни скокове, като за дроп зоните е важно да не се намират на пътя на основни въздушни коридори и около големи летища.

Преди промените Ангел Стаменов и съпругата му Ани работят като инструктори по парашутизъм в плевенския аероклуб. След 1990 г. обаче авиоклубовете, които са част от тогавашната Организация за съдействие на отбраната (ОСО), са закрити. И заедно с другите структури, подпомагащи подготовката на кадри за нуждите на армията, преминават към "Войнтех", което имаше за задача да разпродава излишно военно имущество (дейност, предизвикала редица скандали през годините). Семейството се насочва към изработване на седалки за парапланери и на парашути. Страстта по скачането от самолети с парашут обаче не е нещо, което може да бъде оставено в миналото.

"Решихме да не участваме в приватизацията, а да закупим земеделска земя и да направим летище от нулата", обяснява Стаменов. Покупката на земя започва 2003 г., а летищната площадка заработва през 2006 г. Създава се и сдружението с нестопанска цел "Аероклуб Монтана". Аероклуб Монтана" доразвива базата си, като печели проект по Програмата за развитие на селските райони за "Изграждане на център за отдих, свободно време и въздушни спортове". Развиването на спорта е основна цел на Ангел Стаменов, като през 2015 г. на летището край Монтана се проведе европейското първенство по парашутизъм, а през 2018 г. ще се проведе и световното.

"XXI век е векът на авиацията."

Красимир Станев, изпълнителен директор на "Албена"

За новите летци

Летище "Бохот-ЛМ" е концентрирано върху обучението на пилоти. По данни на транспортното министерство компанията, която го оперира, е "Олимпия ер" на Валери Илиев. Летището, преди поляна в трагично състояние, следва естествения ход на нещата за него. Валери Илиев завършва военно училище в Долна Митрополия като пилот. Осигурявал е парашутисти при скоковете. Управлявал е и селскостопански самолет. Работи и като инструктор. Преди повече от десет години летището е закупено на търг. Авиационният комплекс за лека, спортна и туристическа авиация е създаден на 14 май 2011 г. Разполага с хангари за машините, офиси, брифинг зали и база за ремонт и поддръжка на авиосредства от лека авиация. Клубна собственост е на "Олимпия ер" и "Скай Парк", където Илиев е в съдружие с Антон Георгиев. Георгиев е любител пилот. Член е на общинския съвет в Плевен и е собственик на "Полюс – ТМ", с основен предмет на дейност климатизация, вентилация и отопление на промишлени и търговски помещения.

Между плажа и небето

Малко са големите компании с бизнес в полето на леката авиация. Такъв е случаят с курорта Албена и неговите две летища в Приморско и Лесново край Елин Пелин. "Албена" е собственик на двете дружества, менажиращи двете аерогари - "Интерскай" на Лесново и "Приморско клуб". Самият ръководител на курорта Албена Красимир Станев е запален по летенето, като започва да пилотира преди 14 години. Във въздуха всичко се подчинява само на законите на физиката, свободата на самостоятелното летене е незаменима. Станев вижда голям бизнес потенциал в нея. Летищната база е и добра добавка към хотелския бизнес. Преди време компанията имаше договор за съвместно ползване с Министерството на отбраната и на летището в Балчик, където има възможност да кацат големи бизнес джетове, собствениците на които могат да играят голф по Северното Черноморие.

Плановете на Станев са да увеличи дължината на пистите в Приморско и Лесново с по 300 метра до 1200 - 1300, за да може да кацат и излитат и малко по-големи самолети и малки бизнес джетове. За Приморско например съществуваше идеята да се направи и еър парк или пътеките за рулиране да водят до отделни къщи за гости с хангари за самолетите. Летището в Лесново като близко до столицата, където е и най-голямата концентрация на собственици на самолети, е натоварено. Хангарът му вече е пълен със самолети на частни и юридически лица и скоро ще бъде недостатъчен и ще трябва да бъде построен още един. Най-големият подем на малките самолети обаче се очаква при евентуално влизане на страната в Шенген.

Автор: Капитал

Леката авиация е един от секторите в страната, в който няма силно присъствие на големи играчи. Поради относително скромните приходи в сектора той засега е поле основно за маниаци. Дружества като "Албена", които имат две площадки, са по-скоро изключение. Притежателите на малки летищни площадки най-често могат да пилотират самолети и имат дългогодишен стаж във въздуха. Списъкът на възпитаниците на военното училище в Долна Митрополия и на бившите аероклубове сред собствениците е дълъг. Собственик на летището в Ихтиман е космонавтът Георги Иванов. Летище "Белчин" пък е на полк. Свилен Иванов - единственият летец, занимаващ се с въздушна акробатика. Някои от новите попълнения в сектора успяват да развиват този си бизнес благодарение на корпоративните си успехи в съвсем друга област.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK