Екооценката за "Струма" през Кресненското дефиле е в синхрон с правителството
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Екооценката за "Струма" през Кресненското дефиле е в синхрон с правителството

Екооценката за "Струма" през Кресненското дефиле е в синхрон с правителството

Докладът по ОВОС потвърди концепцията за трасето, разделено на две - по съществуващия път Е-79 и източно от дефилето

Мила Чернева
35721 прочитания

© Мария Съботинова


Преди няколко дни Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) обяви, че най-после е изготвен дългоочакваният доклад по оценка за въздействие върху околната среда (ОВОС) за спорната отсечка на магистрала "Струма" през Кресненското дефиле. Докладът подкрепи концепцията на правителството за това лот 3.2. между Крупник и Кресна да използва съществуващия път Е-79 в посока Гърция, а в посока София да се строи ново трасе източно от дефилето. Екологични организации обаче се противопоставят на тази идея и твърдят, че цялото движение трябва да е извън дефилето.

Сега петте варианта на трасето трябва да бъдат обсъдени на 11 септември в общините Симитли и Кресна. Писмени становища могат да се предоставят в сградите на общините, както и в Министерството на околната среда и водите, АПИ и РИОСВ - Благоевград, или по време на срещите за обществено обсъждане.

Какво пише в доклада

Докладът, изготвен от фирма "Данго проект консулт", разглежда петте варианта за построяване на участъка и оценява какво въздействие биха имали тези проекти както върху водите, въздуха, културното наследство и здравето на хората, така и върху растителния и животинския свят. Разглеждат се концепции с използване на сегашния път Е-79, с изнасяне на цялото движение по нови трасета или с построяване на дълъг тунел.

С най-висока оценка на първо място е класиран т.нар. Източен вариант Г10.50, който е подкрепян от правителството. В класирането според екологичната оценка на второ място с почти същия брой точки е Вариант Г20 – Червен, при който отново едното платно следва в основната си част съществуващия път Е-79, а другото се развива по нов терен с тунели и съоръжения в западния масив на дефилето. Най-характерното при този вариант е решението за разполагане на двете платна едно над друго на голяма дължина.

Везните вече са наклонени

И преди публикуването на доклада по ОВОС обаче правителството демонстрираше своите симпатии към класирания на първо място вариант. Миналата година, дори преди да има екологична оценка и да се знае кой вариант е най-благоприятен всъщност, АПИ обяви конкурс за разширен идеен проект за именно такъв вариант на трасето.

"От икономическа и екологична гледна точка най-оптимален е полуизточният вариант (източен - бел. авт.)", обясни за пореден път регионалният министър Николай Нанков пред bTV в петък. По думите на инж. Светослав Глосов, член на управителния съвет на АПИ, пред БНТ индикативната стойност на този вариант е 1 млрд. лв.

Заплахата България да изпусне сроковете за строителство на въпросния лот 3.2 от "Струма" и да загубим финансирането от ЕС се повтаря като основен проблем. "Ако затънем в процедури по обжалване на проекта за "Струма", има риск да загубим средствата. Останалите участъци от лот 3 на магистралата се строят в срок, дори участъкът към Сандански изпреварва сроковете", казва Нанков. Вероятно "Струма" беше и сред причините депутати от ГЕРБ да внесат проекта за промени в Закона за опазване на околната среда, като те изненадващо бързо влязоха в пленарната зала. С тях се цели да се премахне касационната инстанция по дела, при които се обжалва ОВОС за обекти от национално значение, определени с акт на МС. Именно такъв обект е и самата "Струма".

Еколозите - в несъгласие

Според някои еколози обаче използването на сега съществуващия път Е-79 не е ефективен вариант и те смятат, че движението трябва изцяло да се изнесе в източната част. "Постоянно нарастващият трафик и увеличената скорост на преминаване по тесния и с много резки завои път през Кресненското дефиле ще доведат до многобройни катастрофи – вече не от челни сблъсъци при задминаване с насрещното движение, а от загуба на управление при високата скорост в тежките условия и катастрофи с пешеходци", обясниха в свое изявление от коалиция от неправителствени организации "Да спасим Кресненското дефиле" .

През юли неправителствени организации обявиха, че са пуснали жалба до Европейската комисия относно казуса. Те настояват ЕК да се намеси в действията на правителството, които според жалбоподателите влизат в разрез с екологичните оценки и европейското законодателство. Част от съществуващия път Крупник – Кресна, който управляващите планират да бъде използван еднопосочно, попада в защитена зона, твърдят те.

Преди няколко дни Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) обяви, че най-после е изготвен дългоочакваният доклад по оценка за въздействие върху околната среда (ОВОС) за спорната отсечка на магистрала "Струма" през Кресненското дефиле. Докладът подкрепи концепцията на правителството за това лот 3.2. между Крупник и Кресна да използва съществуващия път Е-79 в посока Гърция, а в посока София да се строи ново трасе източно от дефилето. Екологични организации обаче се противопоставят на тази идея и твърдят, че цялото движение трябва да е извън дефилето.

Сега петте варианта на трасето трябва да бъдат обсъдени на 11 септември в общините Симитли и Кресна. Писмени становища могат да се предоставят в сградите на общините, както и в Министерството на околната среда и водите, АПИ и РИОСВ - Благоевград, или по време на срещите за обществено обсъждане.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • 1
    boby1945 avatar :-P
    boby1945

    Аман от мотаене, Лостов "виждаше" в 1998, магистралка Струма "готова" за Олимпиадата в Атина..... май ще стане за следващата Олимпиада в Атина, след още 108 години......

  • 2
    jumbojet avatar :-|
    Дневник пропагандна газета

    Екологичните организации защитават други интереси ми се струва, а не на костенурките и гушерите. Най-малко пък на хората.

  • 3
    freakecon avatar :-P
    FvH

    "а от загуба на управление при високата скорост в тежките условия и катастрофи с пешеходци"

    Дините съвсем ни взеха за мезе... какви пешеходци бе, това е магистрала?! Айде спрете се вече


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK