Тол-системата: ще я строи ли държавата или само ще я управлява
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Тол-системата: ще я строи ли държавата или само ще я управлява

Въпреки че отрече прекратяване на търга за тол системата, регионалният министър Николай Нанков спомена варианта за държавно предприятие за изграждането й няколко пъти.

Тол-системата: ще я строи ли държавата или само ще я управлява

От изказвания на Бойко Борисов и МРРБ излиза, че създаването на системата за 200 млн. лв. може и да не бъде дадено на частна фирма

Мила Чернева
44810 прочитания

Въпреки че отрече прекратяване на търга за тол системата, регионалният министър Николай Нанков спомена варианта за държавно предприятие за изграждането й няколко пъти.

© Цветелина Белутова


200 млн. лв. е стойността на поръчката за изграждането на тол-системата
"Средно на денонощие тежкотоварният транзитен трафик е между 8 и 10 хил. камиона, а те рушат най-много пътната мрежа и съответно ще плащат повече", каза шефът на АПИ Дончо Атанасов. Очакваните приходи са между 800 млн. лв. и 1 млрд. лв. годишно, обясняват от АПИ и МРРБ.

Започва изграждането на държавно предприятие за опериране на тол-системата, обяви днес председателят на управителния съвет на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) Дончо Атанасов пред журналисти. Това потвърди и регионалният министър Николай Нанков във Варна.

Създаването на държавно дружество, което да управлява системата е отдавна изяснен въпрос. Но МРРБ продължи да задълбава в посока, зададена от премиера Бойко Борисов - че дружеството не само ще управлява, но и ще изгради тол-системата заради забавянията по поръчката. Как ще стане това, никой никъде не е изяснил. Поръчката беше обявена през април 2016 г., но беше многократно обжалвана и обявявана наново с все по-кратки срокове.

Преди броени дни пък Комисията за защита на конкуренцията отхвърли и последната подадена жалба. Сега пътната агенция е обявила, че ще отвори подадените в търга оферти на 16 август.

Страстите за тола

Планът винаги е бил държавата да оперира тол-системата, след като тя бъде изградена от избран чрез търг изпълнител. "От две години не можем да почнем тол-системата и по 1.5 млн. лв. на ден губим. Ако в понеделник не стартира след 2-годишни кански усилия, които водим, имаме готовност, ще направим от държавата", заяви премиерът, цитиран от агенция "Фокус", в събота във Варна. Тогава не стана ясно защо точно понеделник е ключов ден в развитието на търга за тол-системата, дали ще бъде прекратен търгът или как точно държавата ще осигури експертиза да изгради системата. "Капитал" изпрати въпроси до АПИ и регионалното министерство доколко е възможно това и какво предстои.

От изказването на Борисов не става и съвсем ясно какви биха били последствията, ако в понеделник няма движение по поръчката. Затова пък регионалният министър днес е обяснил, че търгът няма да бъде прекратен. "Oт днес стартираме структурирането на държавна компания, която ще оперира тол-системата, но няма да прекратим обществената поръчка за избор на изпълнител и двата процеса ще са паралелни. Ако успеем да класираме кандидат чрез обществената поръчка, ще продължим по стария ред", казва той. Не е ясно какъв би бил "новият ред", но е добавил: "Чрез създаването на държавна компания ще се сложи край на всички "нездрави опити" за обжалване, бламиране и саботиране на тол-системата."

Идеята държавна компания, а не частна, да изгражда тол-системата не изглежда реалистично на този етап, тъй като не е ясно колко и кога ще бъдат наети хора, както и кой ще го управлява. Освен това не е ясно как държавата ще осигури експертиза в изграждането на тол-система, след като кандидатите в търга са предимно чужди фирми с опит или големи IT компании у нас.

Въпреки това изказванията на Борисов изглеждат като продължение на заканите на министър Нанков от миналия месец. Той обясни, че ще се заведе дело за пропуснати ползи срещу редовните жалбоподатели по поръчката, които забавиха развитието на търга. Ден по-късно той намекна, че е възможно през следващата година да се увеличи цената на винетките за тежкотоварни автомобили.

Движение в понеделник

Днес донякъде стана ясно защо през уикенда и в понеделник е засилена реториката. На 10 август КЗК е отхвърлила и последната жалба по търга. Впоследствие АПИ обяви, че ще отвори офертите (събрани през май в рамките на невероятно краткия срок от 24 часа) в сряда.

Последната жалба, на "Алтима България", беше срещу бездействие на АПИ, довело до забавяне на последното спиране на процедурата, а именно че не са спрели поръчката още на 19 май, когато са подадени жалбите, а чак на 22 май. Производството обаче е отхвърлено, тъй като в жалбата е липсвал посочен имейл за контакт и така тя е "процесуално недопустима". "Сезирали сме прокуратурата и ДАНС за начина, по който последната жалба бе входирана – с пощенско клеймо от 26 май", съобщи още министърът и уточни, че тя е постъпила в КЗК на 3 юли, когато ВАС се е произнесъл отново в полза на възложителя и е трябвало да бъдат отворени офертите.

"Обжалване, обжалване, обжалване, обжалване от "Суходолска" №3, обжалване от "Суходолска" №3. Проверихме жалбоподателя, той мете пред "Пирогов", нали разбирате", каза премиерът Бойко Борисов по време на заседание на Министерския съвет на 26 юли.

Всъщност "Алтима България" е собственост на хърватско IT дружество "Мрезне технология Версо". Според сайта на хърватската фирма сред техните клиенти са Raiffaisen Bank, DHL, Т-Mobile и т.н. Предпоследният жалбоподател - "Толлнет", пък е чешка компания, която дори е подала оферта в търга за тол-системата.

"Целта ни е юли-август догодина тол системата да работи", казва още Борисов по време на заседанието. Заявките на регионалния министър са, че до края на 2018 г. системата ще е в експлоатация. Срокът за проектиране и изграждане на системата е седем месеца, тоест изпълнител трябва да бъде избран до края на годината, както и да са минали потенциалните обжалвания пред КЗК, за да се вмести АПИ в заявките на правителството.

Кой иска да изгради тол-системата

Шест оферти бяха подадени в търга през май. Те ще бъдат отворени в сряда, като тогава ще станат официално известни и имената на кандидатите, но по неофициална информация на "Капитал" участниците са следните:

- "Телелинк" на Любомир Минчев като водещ партньор в консорциум с българските "Сирма груп" и "Сиенсис";

- българската "Контракс" в обединение с унгарската I-Cell;

- БТК, "Нованор" и Eurogps;

- "Сиела" на Веселин Тодоров;

- чешката "Толлнет";

- австрийската фирма Kapsch.
200 млн. лв. е стойността на поръчката за изграждането на тол-системата
"Средно на денонощие тежкотоварният транзитен трафик е между 8 и 10 хил. камиона, а те рушат най-много пътната мрежа и съответно ще плащат повече", каза шефът на АПИ Дончо Атанасов. Очакваните приходи са между 800 млн. лв. и 1 млрд. лв. годишно, обясняват от АПИ и МРРБ.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    valdes avatar :-|
    Valdes

    "Тол-системата: ще я строи ли държавата или само ще я управлява"
    Нито едното, нито другото. Няма капацитет.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK