Новият брой: Пътят към Шенген
Close

ТОЛ-кова много чакане

Поръчката за изграждане на тол-система най-после стигна до етапа "отваряне на оферти", но дългото чакане доведе до представянето на екстравагантна идея: държавата да изгради системата

"От две години не можем да почнем тол-системата и по 1.5 млн. лв. на ден губим. Ако в понеделник не стартира след 2-годишни кански усилия, които водим, имаме готовност, ще направим от държавата."

Бойко Борисов, министър-председател

16 август, стая 702 в сградата на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ). Близо 30 души, седем камери и поне 5-6 фотообектива са се събрали да документират развръзката на една от най-дълго чаканите обществени поръчки у нас – за изграждане на тол-системата. Само помислете за времето, което отне – търгът на стойност 200 млн. лв. беше обявен през април 2016 г. Оферти за него бяха събрани едва през май тази година заради многобройни обжалвания пред Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) и Върховния административен съд (ВАС). Списъкът с кандидатите пък стана известен чак сега, година и четири месеца по-късно.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
20 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    valdes avatar :-|
    Valdes
    • - 3
    • + 5

    Game of Tolls.
    Даже съм любопитен да науча имената на шестимата външни експерти. Не би ли следвало имената на всички в комисията да станат известни? Не веднага, когато комисията излезе с решение примерно.
    Държавното дружество Автомагистрали да изгради и оперира тол системата е интересна идея. Целия номер с това, че системата щяла да струва 200 млн., които фирмата изпълнител ще си одържа от таксите в продължение на N години отива на кино. И веднага изниква и следващия въпрос - АПИ ще я закриват ли?
    Кой ще плаща ТОЛ системата? Всички. Товарния транспорт ще калкулира таксата върху цената на транспорта, което ще се отрази на крайната цена на стоките. Всяка стока, която си купим ще е натоварена с Тол добавка. И винетка ще си купим. И акциза върху горивото ще си платим. Честито.
    Идеята за тази Тол система е толкова побългарена, че няма нищо общо нито с TOLL, нито с понятието "такса", нито пък икономическа логика.

    Нередност?
  • 2
    asaf avatar :-|
    asaf
    • + 4

    До коментар [#1] от "Valdes":

    От съвсем скорошно интервю на Ивайло Московски:

    "...Според Московски могат да се въведат компесаторни механизми, които да облекчат тукашните фирми."

    Нередност?
  • 3
    sabinar avatar :-|
    sabinar
    • - 4
    • + 3

    Въпреки всичко, смятам, че най-добре би било българи да правят системата. Защо държавни пари да отиват в Австрия или Унгария.

    Нередност?
  • 4
    znayko84 avatar :-|
    znayko84
    • - 2
    • + 4

    Това чудо ще е поредната синя зона, само че в национален мащаб. Синята зона се държи от фирма, но мръсната тайна е, че всъщност отчетност няма. Никой не знае колко коли паркират, каква е заетостта на паркингите и дори колко общо са те. Дават се едни фантасмагории за отчети и далаверата си продължава. Същото ще се получи с тол системата. Колко камиона са минали? Какви пари са платили? Такава информация обществото няма да получи, а определени лица ще станат още по-богати.

    Нередност?
  • 5
    valdes avatar :-|
    Valdes
    • - 2
    • + 3

    До коментар [#2] от "asaf":

    Със сигурност не можем да ги компенсираме. Това ще се възприеме от ЕС като Държавна помощ, която изражда пазара. Ще ни подпукат за неравнопоставеност по национален белег и ще ни накажат жестоко. Австрия беше глобена преди десетина години за подобно нещо с над милиард (струва ми се, че бяха малко под 2).
    Аз не бих разчитал на познанията на Московски в областта на транспорта.

    Нередност?
  • 6
    dr.web avatar :-|
    dr.web
    • - 2
    • + 3

    Капитал.бг, нищо лично разбира се, но не е ли вече време да си създадете и защитена версия на сайта си чрез HTTPS://www.capital.bg/?
    Защото тази е незащитена (HTTP://www.capital.bg/) и по-новите версии на браузерите съобщават за тази това, например като:
    "Връзката е незащитена:
    Собственикът на www.capital.bg е настроил уеб сайта неправилно. За да ви защити от кражба на информация, Firefox отказа връзката с този сайт.
    www.capital.bg използва невалиден сертификат.
    Сертификатът е валиден само за cdn.economedia.bg
    Код на грешката: SSL_ERROR_BAD_CERT_DOMAIN "

    Нередност?
  • 7
    tpotoap avatar :-|
    TPOTOAP
    • + 2

    До коментар [#1] от "Valdes":

    Държавното дружество Автомагистрали да изгради и оперира тол системата е интересна идея. Целия номер с това, че системата щяла да струва 200 млн., които фирмата изпълнител ще си одържа от таксите в продължение на N години отива на кино. И веднага изниква и следващия въпрос - АПИ ще я закриват ли?

    ---------------

    И какво ѝ е интересното на идеята Автомагистрали 'да изгради и оперира тол системата'? Единственото, което ще стане в този случай е - Автомагистрали ще наемат подизпълнители, които да свършат работата - тъй като самите те посмъртно не могат да я свършат. И тия подизпълнители ще са... 'нашите' фирми, ще са избрани на тъмно, без обществена поръчка, няма да се знае колко им се плаща... Дето се вика, каква по-интересна идея от тази!

    Нередност?
  • 8
    valdes avatar :-|
    Valdes
    • + 1

    До коментар [#7] от "TPOTOAP":

    Същото се опитах да кажа. Напълно съм съгласен с Вас.

    Нередност?
  • 9
    petrovboris706 avatar :-|
    П.П.
    • - 3
    • + 4

    Все "начетени" и "подготвени" хора са се събрали да коментират - хаха.
    Автомагистрали ЕАД е 100% държавна собственост и като такова е длъжно да работи по ЗОП (Закона за Обществените Поръчки) при наемане на подизпълнители или възлагане на дейности или доставки. С други думи теорията за "фирми избрани на тъмно" издиша тук. Няма как да не се знае какво и на кого плаща Автомагистрали ЕАД.

    Българската държава не е толкова елементарно устроена, че просто някой да си открадне 200 млн.

    До коментар #1: АПИ в момента се занимава със разпространение на винетни стикери, ремонт и изграждане на пътна инфраструктура. При отделяне на отделно дружество, което да се занимава с приходите, за АПИ остава да поддържа и изгражда пътната мреже. За АПИ има достатъчно работа.

    Все още ми е странно, че има хора, които са против въвеждането на този модел. Цяла европа са тъпи и за това ли са си вкарали тези системи и изкарват пари от транзит? Ние тук защото сме много умни лепим лепенки по стъклата и всички са под общ знаменател.

    Но разбирам ви, най-лесно е да се плюе

    Нередност?
  • 10
    ujc33369406 avatar :-|
    UJC4040
    • - 2
    • + 2

    Не мога да разбера откъде идват огромните загуби от липсата на ТОЛ система. Има ли проблем винетките за камионите да се увеличат? Или трябва да се поддържа в обществото усещането, че трябва да се дадат тези огромни пари, за да могат да отидат в нечий джоб. Че и после както е написано в долния коментар.
    [#4] от "znayko84":

    Нередност?
Нов коментар