(Не)възможните е-билети в градския транспорт на Варна
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

(Не)възможните е-билети в градския транспорт на Варна

(Не)възможните е-билети в градския транспорт на Варна

За 2 месеца и срещу 20 хил. евро стартъпът Tickey направи това, което община Варна не успя за 3 години и 8.3 млн. лв.

Спас Спасов
12599 прочитания

© ГЕОРГИ КОЖУХАРОВ


Стартиращата компания Tickey започна продажбата на "мобилни" билети за градския транспорт във Варна през едноименната си онлайн платформа, съобщи за "Дневник" Димитър Димитров, главен изпълнителен директор на стартъпа, който е сред най-динамично развиващите се в България.

Компанията е успяла да монтира устройствата за купуване на мобилни билети за по-малко от два месеца в 180 от автобусите с инвестиция под 20 хил. евро. Така варненци ще могат да пътуват с електронни билети, но не благодарение на общината, която похарчи 8.3 млн. лв. за неработещи автомати за електронна продажба на билети и 3 години така и не успя да ги въведе в експлоатация. Средствата бяха похарчени като част от проекта "Интегриран градски транспорт на Варна" с европейско финансиране от 115 млн. лв.

Бързо и лесно vs. бавно и трудно

"Договорът ни с общинското дружество "Градски транспорт" беше подписан на 31 май т. г., каза Димитър Димитров от Tickey. Монтажът на устройствата започна около 15 юли и за не повече от две-три седмици успяхме да оборудваме около 90% от всички автобуси на компанията. След това за два дни обучихме кондукторите, които в момента продават ръчно билети, а само за 1 нощ разлепихме информационните стикери в автобусите". По данни на Tickey инвестицията на компанията за инсталиране и въвеждане в експлоатация на системата е в размер на по-малко от 20 хил. евро.

Така онлайн продажбите на Tickey обезсмислят в голяма степен скъпата и все още неработеща система за електронна продажба на билети на общинската администрация в града, която безуспешно се бори с нейното въвеждане в експлоатация вече трета година, след като похарчи за изработката и монтажа на машините 8.3 млн. лв. Междувременно голяма част от тях вече са повредени и неизползваеми.

В опит да маскира провала на администрацията кметът на града Иван Портних вече няколко пъти от май м.г. досега официално обявява, че системата ще проработи всеки момент, но това така и не се случва. Проблемът е в некомпетентността при сключването на договор с изпълнителя - "Обединение модерен транспорт". Оказа се, че неговото задължение било само "да достави и монтира машини с фискални устройства, но не и фискализирани".

Как работи системата

"Не бих искал по никакъв начин да се конфронтирам с общинската администрация във Варна, каза Димитър Димитров. Целта ни е единствено да покажем, че този бизнес модел е по-успешен от другите", казва той.

Системата на Tickey позволява на всеки, който има в себе си смартфон или друго мобилно устройство, свързано в интернет, и използва банкова карта или PayPal акаунт, да си купи мобилен билет веднага щом влезе в автобус или тролей във Варна. Цената е същата като на хартиения билет.

За да бъде ползвана системата на Tickey, на всяко устройство, през което се извършва покупката на билет, трябва да бъде инсталирано едноименното мобилно приложение, достъпно за свободно сваляне. Системата използва сензори за близост, които не позволяват предварителна покупка на билет. Тя обаче има функция, която показва най-добрия и бърз маршрут за придвижване до определена точка на Варна.

Бизнес моделът на стартиращата компания се базира върху предварителното купуване на билети за градския транспорт, а в зависимост от броя им се формира и отстъпка от цената, която може да варира между 4% и 10%.

Tickey вече продава билети на 11 входа в 9 метростанции в София, както и по двете тролейбусни линии в Бургас, където предстои покриване на целия градски транспорт.

В началото на 2016 година Tickey започна съвместна работа и с фериботния пункт в графство Корнуол във Великобритания. Стартиращата компания работи и върху пилотен проект за метрото в Делхи, а до дни дружеството ще пусне и система за продажба на мобилни билети в канадския град Шербрук. По друг подобен проект стартъпът работи и в Португалия.

Стартиращата компания Tickey започна продажбата на "мобилни" билети за градския транспорт във Варна през едноименната си онлайн платформа, съобщи за "Дневник" Димитър Димитров, главен изпълнителен директор на стартъпа, който е сред най-динамично развиващите се в България.

Компанията е успяла да монтира устройствата за купуване на мобилни билети за по-малко от два месеца в 180 от автобусите с инвестиция под 20 хил. евро. Така варненци ще могат да пътуват с електронни билети, но не благодарение на общината, която похарчи 8.3 млн. лв. за неработещи автомати за електронна продажба на билети и 3 години така и не успя да ги въведе в експлоатация. Средствата бяха похарчени като част от проекта "Интегриран градски транспорт на Варна" с европейско финансиране от 115 млн. лв.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

4 коментара
  • 1
    skyfighter avatar :-|
    skyfighter

    Това, че общината е подарила на някого 8 милиона за нещо, което струва десет пъти по-малко, е нормално. В София системата с бутоните на светофарите е същата работа. Но пък има съвсем прости машини за билети, който си работят. Трябва само и възможност за плащане с карта да има. Аз не искам да плащам с телефона.

  • 2
    olga_kokoshkina avatar :-|
    olga_kokoshkina

    Аз също не желая да инсталирам мобилни приложения само на една определена частна компания (въпреки че сайтовете на Икономедиа усилено я рекламират) за да мога да се возя на обществен транспорт. Трябва да има машинки, които да приемат безконтактно разплащане с ВСЯКАКВИ банкови карти или мобилни приложения, а не само тези на Tickey. Има такива устройства и те вече работят в някои европейски столици.

  • ladymerilin

    И аз не съм съгласна частна компания да събира процент от продажбата на автобусни билети на общинския градски транспорт.

  • 4
    bat_bayan avatar :-(
    bat_bayan

    Дами, добре дошли в света на демокрацията и капитализма. Звучат ви страшно, както и всяка друга власт звучи. Интересното е, че тази дава резултати. Недоволството ви звучи на израза "Не е важно на мен да ми е добре, а на Вуте да му е зле." Не се радвате, че независим персонаж от града е намерил начин да печели достойно пари. Защо? Кое ви харесва? Три години и милиони левове заеми, данъци.. и резултат подрънкващи се, неработещи автомати за хартиени билети. Вижте си часовниците. Нова епоха кипи по света. Някой ни е улеснил всекидневното превозване на изключително ниска цена, която дори не засяга цената на билета. Защо не сте съгласна госпожо? Не искате професионална фирма, която да обслужва транспорта регулярно? Искате свръх тежка, бюрократична машина, която дори не дава резултати. Там искате да ви отидат средствата? Защо не научите децата си на предприемчивост, вместо да изразявате публично гневното си мнение?


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.