Китайски компании с интерес към магистрала "Черно море" и АЕЦ "Белене"
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Китайски компании с интерес към магистрала "Черно море" и АЕЦ "Белене"

На снимките, изпратени от пресслужбата на Министерския съвет, Мавродиев стои между премиера и Димитър Абаджиев

Китайски компании с интерес към магистрала "Черно море" и АЕЦ "Белене"

На срещата с китайските инвестори като съветник на премиера присъства и скандалният бивш шеф на КФН Стоян Мавродиев

9781 прочитания

На снимките, изпратени от пресслужбата на Министерския съвет, Мавродиев стои между премиера и Димитър Абаджиев

© Капитал


Възможностите за участие на китайския бизнес в инфраструктурни проекти в България обсъдиха в петък в Бургас премиерът Бойко Борисов и делегация от Китай, съобщи правителствената пресслужба. Акцент е бил поставен върху автомагистрала "Черно море", но интерес е проявен и към пристанищните зони. Обсъдена е и темата за инвестиции в АЕЦ "Белене".В съобщението не се уточнява представители на кои компании са формирали китайската делегация, но пред "Дневник" Димитър Абаджиев, който е бивш консул в Шанхай и настоящ посланик в Любляна, казва, че са присъствали представители на китайски инвестиционни фондове. Интересът им към концесия на магистрали е заради готвената от правителството тол-система, която би позволила изплащането на инвестицията, каза Абаджиев. Делегация от китайската компания "Ситик Констракшън" пък се е срещнала и с регионалния министър Николай Нанков, като е проявила интерес към автомагистралите Калотина – София, Русе – Велико Търново и тунела под Шипка.

Интересен състав на срещата

Интересен детайл от срещата на премиера с китайските инвеститори бе присъствието на бившия председател на Комисията за финансов надзор (КФН) Стоян Мавродиев. На снимките, изпратени от пресслужбата на Министерския съвет, той стои между премиера и Абаджиев.

"Без коментар", каза Мавродиев на въпрос на "Дневник" в какво качество е присъствал на срещата. Според Мавродиев нямало нужда такива въпроси да се задават към него. Преди да приключи разговора, той добави, че е бил на срещата в "професионално качество". От Министерския съвет казаха, че те само публикуват снимките и информацията, изпратена им от община Бургас, а от община Бургас, че не те са организирали срещата и върнаха топката към правителствената пресслужба. Кметът на Бургас Димитър Николов отговори на обаждане, но след като чу въпроса, се оказа, че не може да говори в момента. Димитър Абаджиев каза, че не знае в какво качество е бил Мавродиев на срещата, но е поканен на нея от премиера Бойко Борисов.

Куп скандали

Според източници на "Капитал" от юни се подготвя назначение на Мавродиев за изпълнителен директор на държавната Българска банка за развитие (ББР). Преди година мандатът на Мавродиев в КФН изтече. През годините начело на регулатора той успя да се замеси в куп скандали – като се започне от начина, по който бе издигнат за председател на КФН, през появата на името му в списъка на свидетелите по делото срещу осъдения за наркотрафик Евелин Банев–Брендо до отказа му да пусне финансови инспектори да проверят КФН след сблъсък с бившия финансов министър Симеон Дянков. Бившият шеф на КФН бе критикуван и за едноличния му и конфликтен стил на управление, довел до оставките на трима зам.-председатели.

След публикациите за бизнес партньорите на Мавродиев в началото на 2015 г. комисията, ръководена от него, наложи на издателя на "Икономедиа" (на "Дневник" и "Капитал"), четири глоби с общ размер 160 хил. лв. Като повод бяха статии в "Капитал" около фалита на КТБ, за които в актовете на КФН се твърдеше, че манипулират борсовия пазар. Те бяха отменени от съда.

След като напусна КФН, Мавродиев заяви в интервю за Би Ти Ви, че оценката на премиера Бойко Борисов за работата му и тази на комисията като цяло е отлична и че очаква да продължат да работят заедно.

Възможностите за участие на китайския бизнес в инфраструктурни проекти в България обсъдиха в петък в Бургас премиерът Бойко Борисов и делегация от Китай, съобщи правителствената пресслужба. Акцент е бил поставен върху автомагистрала "Черно море", но интерес е проявен и към пристанищните зони. Обсъдена е и темата за инвестиции в АЕЦ "Белене".В съобщението не се уточнява представители на кои компании са формирали китайската делегация, но пред "Дневник" Димитър Абаджиев, който е бивш консул в Шанхай и настоящ посланик в Любляна, казва, че са присъствали представители на китайски инвестиционни фондове. Интересът им към концесия на магистрали е заради готвената от правителството тол-система, която би позволила изплащането на инвестицията, каза Абаджиев. Делегация от китайската компания "Ситик Констракшън" пък се е срещнала и с регионалния министър Николай Нанков, като е проявила интерес към автомагистралите Калотина – София, Русе – Велико Търново и тунела под Шипка.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

7 коментара
  • 1
    rapidfire avatar :-|
    gigabyte

    Още желаещи да построят непостроимото в Белене.

  • 2
    cinik avatar :-|
    cinik

    Нещо не разбрах. Как така частен концесионер ще строи магистрала, а държавата ще му подсигурява приходите през тол-системата? Ако това ще е формулата, то това е заобикаляне на обществена поръчка.

  • 3
    dage avatar :-|
    dage

    1. Кои са тия китайци - бизнесмени, правителствени чиновници, оризови производители, какви са, та се срещат с премиера и кмета на Бургас?
    2. Като какъв се явява Стоян Мавродиев, че нито Николов, нито Абаджиев, нито той самият смеят да обяснят ролята му при срещата?
    3. Абаджиев научи китайски ли, доведе китайците ли, и въобще това човече не сме забравили от къде тръгна и къде стигна, нали?
    4. Как така се обсъждат подобни проекти, без китайците да са подготвени относно законодателството ни, апропо с това на ЕС, и ако евентуално след тая седенка все пак получат някакви концесии или договори за обществени поръчки - като как ще се възприеме тази предварителна среща с тях?
    5. Докога ще си мисли г-н банкянския картофопроизводител, че всички на тая територия сме идиоти?

  • 4
    valdes avatar :-|
    Valdes

    Страшни са! Още Тол-а не е тръгнал, а парите вече му ги харчат. Пък и Абаджиев като какъв се явява там и от кога взе и от концесии да разбира?

  • 5
    4itatel avatar :-|
    Elena Dimitrova

    Баце разглежда карти и четежи... :-)

  • 6
    4itatel avatar :-|
    Elena Dimitrova

    Мавродиев е там, а Брендо къде е?

  • 7
    mnp11529925 avatar :-|
    mnp11529925

    На китайци да се дава АЕЦ е нелепо, най-малкото населението нема да се чувства комфортно, знаейки че животът и бъдещето на децата им зависи от прословутото китайско качество, пък който каквото иска нека си говори. АЕЦ Белене да я построи и финансира Русия, и да си извозва отработеното ядрено гориво, както направиха и в Унгария.

    Що се отнася до АМ Черно Море, какво пречи България да вземе кредит и да си я построи сама, а след това да връща заемите с парите от пътните такси? Ако магистралата е рентабилна и китайците я искат, тогава защо да я даваме? По-добре наши фирми да я построят, отколкото китайски.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK