С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
9 23 авг 2017, 18:44, 70401 прочитания

Каменаров оглави БНТ, революции не се очакват

Новият генерален директор на държавната телевизия беше избран с четири от пет гласа и ще управлява в следващите три години

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Каменаров е сочен за кандидат на статуквото, едва ли ще доведе до така нужната позитивна промяна в БНТ.
БНТ има нов генерален директор. Константин Каменаров беше предпочетен с четири гласа "за" и един "против" от Съвета за електронни медии (СЕМ). За него гласуваха председателката на съвета София Владимирова (ГЕРБ), Бетина Жотева (от квотата на президента Росен Плевнелиев), Мария Стоянова (президента Плевнелиев) и Розита Еленова (Български демократичен център на Христо Ковачки). Против гласува само Иво Атанасов (БСП). "Не съм убеден, че той е най-добрият вариант за управлението на БНТ през следващите три години", каза Атанасов. Неговият фаворит беше бившият генерален директор на БНР Валерий Тодоров.

От началото на конкурса Константин Каменаров беше сочен като един от основните претенденти за поста генерален директор на БНТ сред шестимата кандидати, сред които бяха още Сашо Йовков, Валери Тодоров, Тома Иванов, Иван Гарелов и считаният за негов главен съперник Емил Кошлуков. Още когато се разбраха имената на желаещите да оглавят обществената телевизия, стана ясно и че няма добър и качествен избор за БНТ.


Каменаров ще заеме мястото на Вяра Анкова, която трябваше да освободи поста още преди година, но впоследствие управляващите промениха Закона за радиото и телевизията, така че мандатът на генералния директор на БНТ (и БНР) да може да бъде удължен до избирането на нов, като това бе и резервен вариант, в случай че СЕМ не бе успял да посочи неин наследник в и без това закъснелия конкурс.

Каменаров е считан за кандидат на статуквото, затова изборът му едва ли ще доведе до така нужната позитивна промяна в БНТ. В момента телевизията е по-скоро държавна, отколкото обществена, доколкото е изцяло зависима от държавната субсидия (и съпътстващите я политически и етично-професионални компромиси). Тя изостава значително и по гледаемост, рейтинг и пазарни показатели от конкурентните ѝ частни национални телевизии bTV и "Нова". За 2015 г. БНТ има разходи от 83 млн. лв., което е само с 30% по-малко от тези на bTV, но в същото време рейтингът на държавната телевизия е почти четири пъти по-нисък от този на частната национална телевизия. В държави като Германия, Австрия или Великобритания обществените телевизии имат много по-висока гледаемост от комерсиалните.

Важна подробност е, че тази година новият директор ще управлява освен годишната субсидия от над 65 млн. лв. и допълнителни 7.6 млн. лв., които вече бяха отпуснаха на БНТ за подготовка за българското председателство на ЕС, което започва в началото на 2018 г.



Почти предначертан конкурс

Най-сериозен опонент на Каменаров беше журналистът, продуцент и политик Емил Кошлуков. И за двамата се знаеше, че имат политическата подкрепа на ГЕРБ. Макар нормативно политиците да нямат право да се намесват в работата на "независимия" по закон медиен регулатор (по закон членовете му са политически назначения - двама души се посочват от квота на президента, а трима се избират от Народното събрание), както и в избора на директор на обществената медия, конкурсът винаги е бил жертва и на партийни договорки. За Каменаров се знае, че е близък с големите телевизионни продуценти на пазара, и се смята, че те са били негово силно лоби в конкурса.

За другия претендент пък - Кошлуков, преди две седмици стана ясно, че за да отговори на условията за участие в надпреварата - няколко години "управленски опит", е декларирал, че през последната година е работил като програмен директор на телевизия "Алфа" - канала на партия "Атака". Това предизвика недоволство спрямо кандидатурата му. Иначе преди това Кошлуков участваше и в ръководството на телевизията на Цветан Василев TV7.

На изслушването неговата концепция бе най-добре оценена от членовете на СЕМ. Въпреки това обаче изборът падна върху Каменаров.

Кой застава начело на БНТ

Константин Каменаров е роден на 31 юли 1964 г. По образование е медик, но никога не е практикувал. Бил е оперативен директор на БНТ в първия мандат на Вяра Анкова (2011 - 2013).

В началото на 90-те години той започва да работи в БНТ като репортер в централната новинарска емисия "По света и у нас", след известно време се премества в Ефир 2, където става водещ на новините. Отново се завръща в ефира на БНТ, където се издига до поста директор на новините в "По света и у нас". През 1999 г. за близо четири месеца е говорител на правителството на Иван Костов. После става говорител на мобилния оператор "Мтел". Каменаров е съпруг на водещата на "По света и у нас" Радина Червенова, с която са заедно от 1998 г.

Той ще заеме поста след няколко години отсъствие от медията. Явявал се е на конкурса за генерален директор на телевизията и през 2013 г., но не го печели. Предстои СЕМ да изготви и връчи договора на новия генерален директор. В момента, в който той го подпише, ще встъпи и в длъжност.
Из концепцията на Каменаров

Концепцията на Каменаров, представена пред СЕМ, не се отличи с особена дълбочина и сериозни реформи. Той застъпи повече тезите, че БНТ трябва да произвежда повече развлекателна продукция, която и да е "добре опакована", както и да търси начини за допълнително финансиране, вкл. и с повече реклама, през европроекти и като си сътрудничи с големите корпорации, които имат бюджети за социално отговорни кампании. По думите му концепцията, която представя, е с "реално постижими идеи", съобразена с консервативното финансиране на БНТ.

Ето още някои точки от изложението му пред СЕМ:

- БНТ не може да разчита само на новините и публицистиката, трябва да създава и качествено развлекателно съдържание и да се бори и за рейтинг със специфично програмно съдържание, защото реалностите на пазара са такива

- Не съкращения, а оптимизиране на структурата на телевизията. Административна реформа, която да редуцира "морално остарели звена" и да подсили други звена, например "Маркетинг и продажби"

- Добро маркетиране и опаковане на продукта

- Продуктовото позициониране да бъде позволено и извън кинопродукциите, а рекламните слотове в праймтайма да се увеличат

- В телевизията да влязат модерни, млади, мислещи хора

- Вдигане на заплати, но само ако БНТ успее да увеличи собствените си приходи

- БНТ 2 трябва да бъде с по-ясно изразен културен и образователен профил и да повиши качеството на съдържанието

- Програмите на БНТ да се разработват заедно с експерти във всяка област - култура, информация, образование, спорт и забавление и т.н.

- Денят на излъчване на "Панорама" да се промени от петък в събота или неделя

- Одит, за да знае в какво състояние поема БНТ.

Четете още по темата и в седмичния брой на "Капитал"
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Приходите от винетки достигнаха 325 млн. лв. до средата на септември Приходите от винетки достигнаха 325 млн. лв. до средата на септември

Близо 14 млн. лв. отиват в частни ръце, а предвидените 215 млн. лв. от тол-такси ги няма

19 сеп 2019, 279 прочитания

"Софийски имоти" с оферти на забележително ниски цени "Софийски имоти" с оферти на забележително ниски цени

Търсят се наематели на хотел "Щъркелово гнездо", двуетажна къща в кв. "Иван Вазов", офис на две нива във "Витоша" и почивни бази

19 сеп 2019, 506 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
"Агромах" започва да строи отсечката на "Струма" след Благоевград

Договорът за 186 млн. лв. беше подписан още през декември 2015 г., но над година и половина строителството не започваше

Португалският инвеститор в българско стъкло

До пет години новият собственик на фабриките за бутилки и буркани в Пловдив и София - BA Glass, планира да вложи 400 млн. лв.

Новият играч в медийната реклама

Connected е новият бранд, отделен от портфолиото на All Channels Communication Group

Сметка за 600 милиона: обществените поръчки в края на мандата на Фандъкова

Дългосрочните поръчки за сметосъбиране, поддръжка и RDF бяха раздадени преди изборите и оставят следващия кмет с вързани ръце

Експериментът Бобов дол

В замрялото сърце на въгледобива е разрешено най-мащабното изгаряне на отпадъци на Ковачки

Изкуството, майна

Нощта на музеите и галериите се завръща в Пловдив (13-15 септември) със силно международно участие

Ново място: Книжарница на издателство "Рибка"

Книжарницата има за цел да предложи пълноценна селекция от детска литература на български език