Столичната община ще купи 20 електробуса за 22 млн. лв.
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Столичната община ще купи 20 електробуса за 22 млн. лв.

От няколко години Столичната община тества електробуси из града, задвижвани с различни технологии, за да прецени коя от тях е по-подходяща

Столичната община ще купи 20 електробуса за 22 млн. лв.

Дружеството "Столичен автотранспорт" ще изплаща екологичните бусове в продължение на 8 години

57029 прочитания

От няколко години Столичната община тества електробуси из града, задвижвани с различни технологии, за да прецени коя от тях е по-подходяща

© ВЕЛКО АНГЕЛОВ


Общинското дружество "Столичен автотранспорт" обяви обществена поръчка с прогнозна стойност 22.2 млн. лева за закупуването на 20 електрически автобуса. Според документацията дружеството ще изплаща автобусите в продължение на 8 години. Поръчката бе очаквана, след като в края на април кметът на София Йорданка Фандъкова съобщи, че се подготвя търг за купуване на електрически автобуси. От няколко години Столичната община пуска пробно електробуси из града, задвижвани с различни технологии, за да прецени коя от тях е по-подходяща. През пролетта например бе пуснат електробус чешко производство по линия 84 до летището. По нея от началото на януари тестове минаваха и китайски електробуси. Още през 2014 г. пък пробно из града за година се движеше и електробус, произведен от израелско-българската компания "Чериът моторс".

Без твърде ясни параметри

От документацията на търга обаче не се разбира на каква технология точно са се спрели от Столичната община. През май зам.-кметът по транспорта Евгени Крусев обясни, че вариантите са два. При едната възможност автобусите трябва да бъдат зареждани по 6 часа от станция в гаражите, с което максималният пробег е между 250 и 300 километра (китайските електробуси). Вторият вариант е автобуси с батерия, които ще могат да изминават по 30 км с едно зареждане (чешките електробуси). За целта обаче на всяка крайна спирка ще трябва да бъдат изградени зарядни станции. Тогава той коментира относно цената, че в общия случай електробусите са приблизително двойно по-скъпи от конвенционалните. Сега от документацията става ясно, че цената ще надхвърли 500 хил. евро за бройка.

Според критериите за оценка на кандидатите с най-голяма тежест ще бъде общата стойност - 45 т., след това са техническата характеристика на автобусите - 25 т., енергийните и емисионните разходи - 15 т., 10 т. се дават за лизинговото оскъпяване, а за гаранционните условия - 5 т.

Обновяване на автопарка

Поръчката е част от плана на Столичната община за обновяване на превозните средства на градския транспорт в София. През май бе обявена последната поръчка за 60 единични и още толкова двойни автобуса на газ за градския транспорт за 72 млн. лв. на лизинг. Все още не е избран доставчикът. Планът е с тази доставка общинското предприятие "Столичен автотранспорт" да може да поеме и 11-те линии, които сега обслужва частната компания "Карат С". Последната доставка на нови автобуси бе миналото лято, когато дойдоха 130 дизелови автобуса, производство на китайската компания "Юйтун". В началото на настоящата година общината отново пусна поръчка за доставка на още 30 дизелови автобуса, но заради остри критики, че те не са екологични, тя бе спряна и ще бъде преработена също за рейсове на природен газ. През 2014 г. пък общината купи 126 автобуса на метан.

Към момента над 50% от автопарка и по-голямата част от старите тролеи в столицата са подменени. Според програмата на общинското дружество "Столичен електротранспорт" до 2020 г. 41 стари тролейбуса, които в момента се движат по линии в София, трябва да бъдат заменени с нови.

Най-слабо е темпото на промяна на трамваите в столицата. От миналата година чисто нови мотриси на полската компания Pesa се движат по линиите 7, а от няколко месеца - и по линия 1. Полската компания се състезава и с чешката "Шкода" за доставката на 13 нови трамвая и за линия номер 5 с прогнозна стойност 61 млн. лв.

От пролетта в София се движат и част от общо 28 швейцарски мотриси, известни като "краставички". "Новите" трамваи са 27-годишни, но са ремонтирани и обновени. Те са дарени от швейцарския град Базел по силата на споразумение, сключено през 2015 г., и заменят най-амортизираните 37-годишни мотриси, които в момента се движат по линиите 6, 8 и 12 в столицата.

Общинското дружество "Столичен автотранспорт" обяви обществена поръчка с прогнозна стойност 22.2 млн. лева за закупуването на 20 електрически автобуса. Според документацията дружеството ще изплаща автобусите в продължение на 8 години. Поръчката бе очаквана, след като в края на април кметът на София Йорданка Фандъкова съобщи, че се подготвя търг за купуване на електрически автобуси. От няколко години Столичната община пуска пробно електробуси из града, задвижвани с различни технологии, за да прецени коя от тях е по-подходяща. През пролетта например бе пуснат електробус чешко производство по линия 84 до летището. По нея от началото на януари тестове минаваха и китайски електробуси. Още през 2014 г. пък пробно из града за година се движеше и електробус, произведен от израелско-българската компания "Чериът моторс".


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

14 коментара
  • 1
    chitatelsz avatar :-|
    Читател

    Това е много хубава новина. Колкото повече такива возила има в София, а съответно и в страната, толкова по-добре за всички граждани. Успоредно с това трябва да се намали цената на билетите, на талоните и на картите, за да станат те още по-атрактивни за хората. В момента именно ценовият аргумент е една от причините доста хора да ползват личните си автомобили пред обществения транспорт в София (навярно картината е подобна и в провинцията). Друга причина за горното е големи интервали по някои от линиите и недобра транспортна свързаност на отделните части на столицата.

    За мен лично бъдещето е в даването на предимство на пешеходци, велосипедисти и градски транспорт, след тях са някои категории фирмени и държавни (общински) возила, и оттам нататък сериозни ограничения за всички останали. Само така ще се подобри качеството на въздуха в градовете ни, а това съответно ще даде отражение и върху здравето ни и усещането за благоденствие.

  • 2
    doxen avatar :-|
    doxen

    Не е ли много по 1 млн. за автобус?

  • 3
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    Само ме притеснява не прибързваме ли с технологията - все пак батериите се амортизират сравнително бързо. Хубаво ще е старите, но все още годни автобуси да се подаряват на по-бедни общини. Това би постигнало двоен ефект на инвестициите.

  • 4
    cinik avatar :-|
    cinik

    Какъв е смисълът да се купуват нови електробуси, докато успоредно с тях се въртят 30-годишни дизели. По обновените 120 и 413 пак са изкарали някакви паметници от дълбокия резерв.

  • 5
    nqma_zna4ka_koi avatar :-|
    nqma zna4ka koi

    Според мен електро возилата са добра инвестиция. Големия плюс е поддръжката, а големия минус е батерията. С напредването на технологиите обаче батериите ще стават все по-изгодни и по-ефективни... Останалата част пък може да се ползва ужасно дълго време. Единствения проблем е дали технологията е напреднала достатъчно за да е икономическа изгодна. Да не стане като със слънчевите панели дето се настроиха и след 2 години цената им стана 3 пъти по евтина за инсталирана мощност...

  • 6
    kae33530133 avatar :-|
    kae33530133

    Какво пречи да се избере най-оптималния вариант за електробус (и не само) и да се сключи голема сделка за всички общини в България накуп, за години напред, като така да се постигне и по-ниска цена и евентуално производство на родна почва? Какви са тия по 5 бройки, по 10 бройки, всеки месец нещо все купуват, тестват, па трамваи, па тролеи, па на дизел. Държава с мислене на парче, ден за ден.

  • 7
    hekata5 avatar :-|
    Гергин Борисов

    В СОФИЯ НЯМА НИТО ЕДНА РУСКА ТРАМВАЙНА КОЛА!
    Редактирайте си текста!

  • 8
    fanniemae avatar :-|
    fanniemae

    Един милион на бройка е с доста голяма печалба за доставчика (или за някой друг) за най-добрите китайски автобуси с Литйеви батерии с нормална гаранция.

  • 9
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    До коментар [#5] от "nqma zna4ka koi":

    Не е гаранция. Тези технологии още са нови и ще има голямо текучество. Бих ги сравнил със смартфоните. Може да се окаже, че скоро тази технология ще е толкова остаряла, че никой няма да я поддържа вече.

  • 10
    bzm avatar :-|
    bzm

    8 г...ако пък вземат,че крадат по-малко,то и 8 месеца им са достатъчни


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK