Съюзът на съдиите с критики към антикорупционния закон на БСП
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Съюзът на съдиите с критики към антикорупционния закон на БСП

Корнелия Нинова започна срещи с представители на съдии и прокурори, за да чуе мнението им по подготвения от БСП закон за борба с корупцията. Последен в графика е президентът Румен Радев

Съюзът на съдиите с критики към антикорупционния закон на БСП

Корнелия Нинова каза, че с организацията имат общи виждания и ще се съобразят с препоръките на съюза

56198 прочитания

Корнелия Нинова започна срещи с представители на съдии и прокурори, за да чуе мнението им по подготвения от БСП закон за борба с корупцията. Последен в графика е президентът Румен Радев

© Анелия Николова


Основен недостатък на предвидената в законопроекта на БСП нова агенция "Антикорупция" - едноличен орган, със силно централизирана вътрешна йерархия – е нейната безотчетност и безконтролност. Същевременно, за да се гарантира независимостта на такъв орган, трябва да се осигури прозрачен механизъм за избор на неговия председател и на зам.-председателите – независимо дали това ще става от президента или от Народното събрание. Това е в основата си позицията на Съюза на съдиите в България (ССБ) по антикорупционния закон на БСП според краткото становище, което ССБ разпространи днес следобед след срещата на негови представители с парламентарната група на БСП по покана на социалистите.

Съществено място в становището се отделя също така и на предвиденото правомощие на агенцията да разследва корупционни престъпления по високите етажи на властта, което според ССБ не е уредено добре в процесуален аспект – не е ясно ще могат ли разследващите от агенцията да инициират досъдебни производства, или ще разследват само по възлагане от прокурор, каква ще е йерархията в самата агенция и спрямо ръководната роля на прокурора в досъдебното производство, изключителна ли ще е тяхната компетентност да разследват корупция по високите етажи на властта или не.

Първо принципите, после детайлите

По-същественото обаче в становището на ССБ е, че в него са изложени изходните принципни позиции, от които трябва да започне обсъждането на законопроектите за борба с корупцията – както този, изготвен от Министерството на правосъдието, така и лансираният от БСП. Двата проекта предлагат концептуално различни подходи - Министерството на правосъдието залага на събирането в едно на всички антикорупционни институции и на комплексен, предимно административнонаказателен подход в борбата с корупцията, докато проектът на БСП поставя знак на равенство между корупция и престъпление и залага на специализиран подход, като за целта предвижда изграждането на агенция "Антикорупция". Но преди да се коментират конкретните правно-технически разрешения, и в двата проекта е важно да се очертаят принципите, се казва в становището.

На първо място, държавната структура, на която ще бъде възложено да води борбата с корупцията, каквато и да е тя, трябва да е максимално независима от властимащите, да може да действа самостоятелно и автономно, но същевременно тя трябва да бъде и отчетна. По дефиниция, в корупцията участват лица с власт, затова органът, който ще се бори с нея, трябва максимално самостоятелен. Но пък ако една такава самостоятелна структура е безотчетна, това би било толкова пагубно, колкото и създаването на зависимо орган, подчинен на политическата конюнктура.

На второ място, какъвто и антикорупционен орган да бъде създаден, борбата с корупцията няма как да е успешна без ефективна и независима съдебна власт - силното политическо влияние върху управлението на съдебната власт винаги ще бъде пречка в борбата срещу корупцията, включително и в рамките на съдебната власт. В този контекст от ССБ припомнят демократичния стандарт, че в органа на управление на съдебната власт (ВСС) трябва да преобладават съдиите, избрани от съдии, а това в момента не е така по волята на управляващите.

На следващо място, друга принципна позиция, която трябва да бъде отчетена в дебата по законопроектите, е, че "една от най-тежките форми на корупционните прояви е политическата корупция, която се осъществява чрез използването на законодателни и управленски механизми". "Основателно съмнение за такива практики възниква винаги, когато без легитимно и убедително обяснение се създават привилегии за определен кръг длъжностни лица. Като примери в това отношение могат да бъдат посочени изравняването на заплатите на членовете на ВСС с тези на председателите на ВКС, ВАС и главния прокурор или създаването на възможност за преместването им в други органи на съдебната власт без конкурс", се казва в становището.

Доколкото то е изготвено по повод на законопроекта на БСП, в него се маркират основните проблеми в концепцията за този орган. На първо място, в сегашния си вид агенцията е базконтролна, никъде в проекта не е посочен "конкретен механизъм или задължение за отчетност, нито на председателя или заместник-председателите, нито на агенцията пред други органи на държавната власт, като например Народното събрание или президента". И препоръката е – да се включат разпоредби, които осигуряват йерархичната и оперативната зависимост между органите, които ще се борят с корупцията. На следващо място - за да се гарантира прозрачен избор на председателя на агенцията, трябва да се изработят подробни критерии за номинация и селекция, да се осигури публично изслушване, както и устойчив механизъм, по който представителите на гражданското общество да коментират кандидатите.

В контекста на предложението да бъде поверено на агенцията да разследва корупционни престъпления от ССБ припомнят, че с последните изменения на НПК в последните дни преди лятната ваканция на парламента беше предопределен въпросът за разследването на дела за корупция, извършена от висши представители на държавната власт – то ще се извършва от Специализираната прокуратура, следствения отдел към нея и разследващи полицаи, определени от министъра на вътрешните работи. Това "значи, че разследващите такива престъпления няма да са независими нито в структурата на прокуратурата, нито в тази на изпълнителната власт", пише в становището. ССБ остро възрази срещу тези промени в НПК още докато те се разглеждаха в парламента, но позицията им, както и тази на редица други представители на експертната общност, не бе чута от народните представители.

Според ССБ не е достатъчно само да се добавят в НПК разследващите агенти от агенцията към останалите съществуващи разследващи органи, както и определянето на кръга от престъпления, по които те да извършват разследване, трябва да се изясни детайлно обемът на техните правомощия.

БСП: Ще се съобразим с критиките

"Обща е позицията на БСП и Съюза на съдиите в България (ССБ), че е нужен нов орган за борба с корупцията , а не механичен сбор от сега съществуващи институции", каза лидерът на партията Корнелия Нинова след среща с магистратите. Според нея юристите са заявили още, че не е противоконституционно председателят на бъдещата агенция да се назначава от президента, а тя да има разследващи функции.

От съюза препоръчали да се разпише по-ясно процедурата по номиниране и назначаване на човека, който ще оглави агенцията, както и да се предвидят по-ясни механизми за отчетност. "Ще се съобразим с това. Ще намерим начин да го запишем в закона", обеща Нинова.

Тя каза и, че ще се запознае с описаните мерки и реформи от страна на Министерството на правосъдието по отношение на прокуратурата, както я насочили от своя страна от ССБ. Възможно е по темата за независимата съдебна власт да има допълнителна среща с БСП.

Социалистите не предвиждат промяна в работата на прокуратурата в борбата с корупцията. В новата агенция няма да има представители на обвинението, а тя ще се концентрира в събирането на информация и в разследването. "Неведнъж главният прокурор е казвал, че до тях не достигат достатъчно добри разследвания, ние ще опитаме чрез новия орган да подобрим тази част", уточни депутатът и член на ръководството на БСП Крум Зарков.

Основен недостатък на предвидената в законопроекта на БСП нова агенция "Антикорупция" - едноличен орган, със силно централизирана вътрешна йерархия – е нейната безотчетност и безконтролност. Същевременно, за да се гарантира независимостта на такъв орган, трябва да се осигури прозрачен механизъм за избор на неговия председател и на зам.-председателите – независимо дали това ще става от президента или от Народното събрание. Това е в основата си позицията на Съюза на съдиите в България (ССБ) по антикорупционния закон на БСП според краткото становище, което ССБ разпространи днес следобед след срещата на негови представители с парламентарната група на БСП по покана на социалистите.

Съществено място в становището се отделя също така и на предвиденото правомощие на агенцията да разследва корупционни престъпления по високите етажи на властта, което според ССБ не е уредено добре в процесуален аспект – не е ясно ще могат ли разследващите от агенцията да инициират досъдебни производства, или ще разследват само по възлагане от прокурор, каква ще е йерархията в самата агенция и спрямо ръководната роля на прокурора в досъдебното производство, изключителна ли ще е тяхната компетентност да разследват корупция по високите етажи на властта или не.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    Ехе, БСП пропагандата дигна нивото. Браво!

    ССБ се набута между шамарите и очаквам че ще си изпати.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK