С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
1 24 авг 2017, 15:50, 55947 прочитания

Съюзът на съдиите с критики към антикорупционния закон на БСП

Корнелия Нинова каза, че с организацията имат общи виждания и ще се съобразят с препоръките на съюза

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Основен недостатък на предвидената в законопроекта на БСП нова агенция "Антикорупция" - едноличен орган, със силно централизирана вътрешна йерархия – е нейната безотчетност и безконтролност. Същевременно, за да се гарантира независимостта на такъв орган, трябва да се осигури прозрачен механизъм за избор на неговия председател и на зам.-председателите – независимо дали това ще става от президента или от Народното събрание. Това е в основата си позицията на Съюза на съдиите в България (ССБ) по антикорупционния закон на БСП според краткото становище, което ССБ разпространи днес следобед след срещата на негови представители с парламентарната група на БСП по покана на социалистите.

Съществено място в становището се отделя също така и на предвиденото правомощие на агенцията да разследва корупционни престъпления по високите етажи на властта, което според ССБ не е уредено добре в процесуален аспект – не е ясно ще могат ли разследващите от агенцията да инициират досъдебни производства, или ще разследват само по възлагане от прокурор, каква ще е йерархията в самата агенция и спрямо ръководната роля на прокурора в досъдебното производство, изключителна ли ще е тяхната компетентност да разследват корупция по високите етажи на властта или не.


Първо принципите, после детайлите

По-същественото обаче в становището на ССБ е, че в него са изложени изходните принципни позиции, от които трябва да започне обсъждането на законопроектите за борба с корупцията – както този, изготвен от Министерството на правосъдието, така и лансираният от БСП. Двата проекта предлагат концептуално различни подходи - Министерството на правосъдието залага на събирането в едно на всички антикорупционни институции и на комплексен, предимно административнонаказателен подход в борбата с корупцията, докато проектът на БСП поставя знак на равенство между корупция и престъпление и залага на специализиран подход, като за целта предвижда изграждането на агенция "Антикорупция". Но преди да се коментират конкретните правно-технически разрешения, и в двата проекта е важно да се очертаят принципите, се казва в становището.

На първо място, държавната структура, на която ще бъде възложено да води борбата с корупцията, каквато и да е тя, трябва да е максимално независима от властимащите, да може да действа самостоятелно и автономно, но същевременно тя трябва да бъде и отчетна. По дефиниция, в корупцията участват лица с власт, затова органът, който ще се бори с нея, трябва максимално самостоятелен. Но пък ако една такава самостоятелна структура е безотчетна, това би било толкова пагубно, колкото и създаването на зависимо орган, подчинен на политическата конюнктура.



На второ място, какъвто и антикорупционен орган да бъде създаден, борбата с корупцията няма как да е успешна без ефективна и независима съдебна власт - силното политическо влияние върху управлението на съдебната власт винаги ще бъде пречка в борбата срещу корупцията, включително и в рамките на съдебната власт. В този контекст от ССБ припомнят демократичния стандарт, че в органа на управление на съдебната власт (ВСС) трябва да преобладават съдиите, избрани от съдии, а това в момента не е така по волята на управляващите.

На следващо място, друга принципна позиция, която трябва да бъде отчетена в дебата по законопроектите, е, че "една от най-тежките форми на корупционните прояви е политическата корупция, която се осъществява чрез използването на законодателни и управленски механизми". "Основателно съмнение за такива практики възниква винаги, когато без легитимно и убедително обяснение се създават привилегии за определен кръг длъжностни лица. Като примери в това отношение могат да бъдат посочени изравняването на заплатите на членовете на ВСС с тези на председателите на ВКС, ВАС и главния прокурор или създаването на възможност за преместването им в други органи на съдебната власт без конкурс", се казва в становището.

Доколкото то е изготвено по повод на законопроекта на БСП, в него се маркират основните проблеми в концепцията за този орган. На първо място, в сегашния си вид агенцията е базконтролна, никъде в проекта не е посочен "конкретен механизъм или задължение за отчетност, нито на председателя или заместник-председателите, нито на агенцията пред други органи на държавната власт, като например Народното събрание или президента". И препоръката е – да се включат разпоредби, които осигуряват йерархичната и оперативната зависимост между органите, които ще се борят с корупцията. На следващо място - за да се гарантира прозрачен избор на председателя на агенцията, трябва да се изработят подробни критерии за номинация и селекция, да се осигури публично изслушване, както и устойчив механизъм, по който представителите на гражданското общество да коментират кандидатите.

В контекста на предложението да бъде поверено на агенцията да разследва корупционни престъпления от ССБ припомнят, че с последните изменения на НПК в последните дни преди лятната ваканция на парламента беше предопределен въпросът за разследването на дела за корупция, извършена от висши представители на държавната власт – то ще се извършва от Специализираната прокуратура, следствения отдел към нея и разследващи полицаи, определени от министъра на вътрешните работи. Това "значи, че разследващите такива престъпления няма да са независими нито в структурата на прокуратурата, нито в тази на изпълнителната власт", пише в становището. ССБ остро възрази срещу тези промени в НПК още докато те се разглеждаха в парламента, но позицията им, както и тази на редица други представители на експертната общност, не бе чута от народните представители.

Според ССБ не е достатъчно само да се добавят в НПК разследващите агенти от агенцията към останалите съществуващи разследващи органи, както и определянето на кръга от престъпления, по които те да извършват разследване, трябва да се изясни детайлно обемът на техните правомощия.

БСП: Ще се съобразим с критиките

"Обща е позицията на БСП и Съюза на съдиите в България (ССБ), че е нужен нов орган за борба с корупцията , а не механичен сбор от сега съществуващи институции", каза лидерът на партията Корнелия Нинова след среща с магистратите. Според нея юристите са заявили още, че не е противоконституционно председателят на бъдещата агенция да се назначава от президента, а тя да има разследващи функции.

От съюза препоръчали да се разпише по-ясно процедурата по номиниране и назначаване на човека, който ще оглави агенцията, както и да се предвидят по-ясни механизми за отчетност. "Ще се съобразим с това. Ще намерим начин да го запишем в закона", обеща Нинова.

Тя каза и, че ще се запознае с описаните мерки и реформи от страна на Министерството на правосъдието по отношение на прокуратурата, както я насочили от своя страна от ССБ. Възможно е по темата за независимата съдебна власт да има допълнителна среща с БСП.

Социалистите не предвиждат промяна в работата на прокуратурата в борбата с корупцията. В новата агенция няма да има представители на обвинението, а тя ще се концентрира в събирането на информация и в разследването. "Неведнъж главният прокурор е казвал, че до тях не достигат достатъчно добри разследвания, ние ще опитаме чрез новия орган да подобрим тази част", уточни депутатът и член на ръководството на БСП Крум Зарков.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

3 Сделка или не: Ангел Джамбазки е кандидатът на ВМРО за кмет на София

Евродепутатът може сериозно да размести резултатите за другите участници, интригата е дали има "политически бартер"

21 сеп 2019, 1358 прочитания

Кой ще превъоръжи пехотата 5 Кой ще превъоръжи пехотата

Основната интрига около новите бронирани машини на армията се очертава да е между General Dynamics и Patria

20 сеп 2019, 3053 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
Новите изисквания за отчитане към НАП ще струват 122 млн. лв. на бизнеса

В замяна държавата очаква около 150 млн. лв. повече приходи от ДДС

Споделеното падение на WeWork

За по-малко от 9 месеца основаното в Ню Йорк дружество се превърна от един от най-високооценените стартъпи в САЩ в компания със съмнително бъдеще в инвестиционните кръгове.

Летящите линейки, които властта не дава на хората

Частните хеликоптери работиха на загуба пет години. Сега е ред на държавата

Кой ще превъоръжи пехотата

Основната интрига около новите бронирани машини на армията се очертава да е между General Dynamics и Patria

Кой кара джипа

Скандалите от последните дни показаха, че Бойко Борисов често е само лице на истинската коалиция, която държи властта

Ново място - Cafe 1920

Традиционната българска кухня с модерен прочит

Кино: "Далеч от брега"

Обикновеният човек срещу статуквото в новия филм на Костадин Бонев