Варна - новият Бургас?

Правителството внезапно реши да излее дъжд от пари над морския град. Проблемът обаче е в местната администрация

Ако сте от Варна, сигурно в последните дни сте зашеметени от цифри. За две седмици премиерът Бойко Борисов обеща десетки милиони левове за морския град, а по време на посещението му там заедно с кмета Иван Портних фиксираха сумата на 128 млн. лв. за следващите две години. Целта, обяви премиерът, е Варна да модернизира инфраструктурата си, да подобри средата за правене на бизнес, да се превърне в дестинация за целогодишен туризъм и дори в "град на знанието". Или, както Борисов го обобщи по типичния за него начин, да настигне Бургас.

След близо 20-годишен тежък застой, който превърна "морската столица" в крайморска провинция, програмата звучи амбициозно. Това е почти половината годишен бюджет на Варна - огромна по мащаб инвестиция за българска община, където капиталовите разходи обикновено не надминават 10%. Проблемът, както винаги, е в немаловажни детайли. Например- колко са всъщност парите, откъде ще дойдат, кой ще изпълнява тази програма и кой ще я надзирава.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
17 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    cinik avatar :-|
    cinik
    • - 2
    • + 26

    На кмет-автоталибан вяра нямам. В Монтана има синя зона за паркирне, във Варна това действие се развива по закона на джунглата. Човек трябва да няма никакви морални и емоционални задръжки, за да качи колите по тротоарите и свали пешеходците на асфалта.

    Нередност?
  • 2
    kokoto2 avatar :-|
    kokoto2
    • - 1
    • + 6

    Бойко отишъл във Варна и казал: Ето ви тука едни милиони, за по малко от година искам нов булевард. Е да ама ако всичко си е както трябва ще имаме процедура по ЗОП, а тя трае поне 4-5 месеца...

    Нередност?
  • 3
    bwl46530357 avatar :-|
    bwl46530357
    • - 8
    • + 13

    На Варна са й нужни доста повече пари за да заприлича на нещо.
    На първо време се нуждае от околовръстен път, който да свърже АМ Хемус и летището с курортите на север и с АМ Черно море. Необходим е и нов мост в района на Казашко, който да замени Аспаруховия.
    Премахване на пристанище Варна Изток и разширяване на останалите до мащабите поне на пристанище Констанца, а първото да се преустрои в модерно яхтено и круизно пристанище.
    Отваряне на града към морето и плажа и премахване на всички постройки, огради и дървета, които го скриват. Какъв туристически град е като морето не се вижда? Да се направи една хубава крайбрежна алея и една крайбрежна улица със заведения и ресторанти по целата дължина, от които да се открива прекрасна гледка към морето и плажа. Разбира се дърветата са хубаво нещо, но не и когато са обрасли до такава степен. В ниската част на парка и около алеята следва да се изсекат и да се засадят иглолистни дървета и храсти, за да са зелени целогодишно, а не зимата да гледаме голи клони, есента окапала шума и пр., не е туристическо.

    Нередност?
  • 4
    nikolay_uk avatar :-|
    Николов
    • - 6
    • + 5

    [quote#1:"cinik"]На кмет-автоталибан вяра нямам. В Монтана има синя зона за паркирне, във Варна това действие се развива по закона на джунглата.[/quote]Уви - прав си. Бях преди 2 седмици във Варна. Центърът се задъхва - колите се паркират буквално навсякъде.

    Не се научиха, че отговорът не е увеличване пропускливостта на пътните артерии. Отговорът е в извеждане извън града на транзитния поток и в развиване на градския транспорт.

    Варна има нужда от обходна пътна артерия, която да свърже АМ Черно Море с АМ Хемус. Това е най-добре да стане с мост край Белослав. Това автоматично би облегчило Аспаруховия мост.

    Другото е, че трафикът във Варна стигна ниво, където вече се налага използването на релсов транспорт. Едно метро от летището през Владиславово до жп. гара ще е с дължина около 8-9км и би свързало трите основни пътни възела - летището, автогарата и жп. гарата.

    Двете неща - метрото и обходното шосе биха редуцирали трафика с поне 20%.

    Нередност?
  • 5
    nikolay_uk avatar :-|
    Николов
    • - 7
    • + 4

    Що се отнася до пристанището - то е пример как една глупост води до друга. В случая проблемът е в раздутия щат на ВМФ. Нашите ВМФ имат щат от около 3500 души. При 350км крайбрежие това излиза по 10 човека на км. В това дори не влиза щатът на Бреговата Охрана. За сравнение - Хърватско има 1800км крайбрежие (с островите над 5000) и около 1800 души щат на ВМФ - т.е. по 1 човек на км.

    Щатът сега е по-голям от през Студената война. Тогава шефът на ВМФ беше контра-адмирал, а сега вече е повишен във вице-адмирал. Как става този трик? С покупката на стари или бракувани съдове. За тези съдове се оправдава щат (по правило наземния е в пъти повече от екипажа). А по-големият щат оправдава по-голям чин. Един пример: края на Студената Война ни завари без нито една фрегата. Сега вече имаме цели 4-ри фрегати: старата съветска учебна фрегата Смели и 3-те пенсионирани белгийски фрегати. По царско време (когато сме се готвили да воюваме) фрегати също не е имало. Всеки, който е виждал "Дръзки" в Морската Градина знае, че това е малък кораб с екипаж от 20-30 души. А това е бил най-големият ни боен кораб. За сравнение съветската учебна фрегата Смели (която сега я водим за боен кораб) е с екипаж от 150 души.

    Та каква връзка има това с Варненското пристанище? Ами пристанище Изток има и сега достатъчен капацитет, но проблемът е, че голяма част от него е заета от старите корита на ВМФ. Та, вместо да решим проблема с паразитния ръст на ВМФ ние се чудим как да намерим стотици милиони за да разширим пристанището.

    Нередност?
  • 6
    whocares avatar :-|
    who cares
    • - 4
    • + 2

    ... хм... в началото бе Дупката, после - big brother is watching you, после подхлъзнал се хърбел на щърбел в банята. Следваше ги "запълваме дупки всякакви". Всяка година се честваше Свети Трифин зарезАн и погребАн. Алея първа, втора, трета - дрън. Преместването на райския залив, втори Мост на дружбата, александрийската библиотека, жълто-кафява синя зона... etc... и стадиона. Междувременно - станаха два. Космодрума Гагарин и Спартак. Имаме, обаче, влюбени дракони от Приморски, та белите бродници ряпа да ядат. Winter is coming ;-)

    Нередност?
  • Barmolino
    • - 4
    • + 7

    Този кмет ..... Крадец.... Премиера да не би да е по различен.... след време всички ние ще плащаме ..... цялата простотия която правя в последните 25+ години.... Варна новия Бургас ... Хахахахах Ама друг път ..... Варна град на МУТРИ и БЕЗДАРНИ ОБЩИНАРИ РАБОТЕЩИ ЗА ИНТЕРЕСИТЕ НА МУТРИТЕ ...... ТРАГИЧНА ИСТОРИЯ

    Нередност?
  • 8
    bwl46530357 avatar :-|
    bwl46530357
    • + 8

    [quote#4:"Николай Николов"]Това е най-добре да стане с мост край Белослав.[/quote]

    Новият мост следва да се разглежда като част от един обходен път на Варна и да е удобен за ползване по всички направления. Да поеме трафика не само от Хемус към АМ Черно Море, но и от АМ Черно море към курортите северно от Варна, към Румъния и Украйна също, защото е логично черноморската магистрала да продължи и на север, както и на юг към Турция по един или друг начин. Също и да свърже варненското летище с курортите на юг. Т.е. Аспаруховия мост да си остане само за варненци и гостите на града, а целия транзитен трафик да го заобикаля. Но мост при Белослав прекалено много ще удължава разстоянието, най-логичен вариант е да е разположен при Казашко или в краен случай при Езерово, т.е. западно от селото.

    Колкото до Варна Изток, проблемът не е само че пристанището е претоварено, ами изобщо не му е местото в рамките на града. То требва да остане само като туристическо.

    Нередност?
  • 9
    bwl46530357 avatar :-|
    bwl46530357
    • - 1
    • + 6

    До коментар [#5] от "Николай Николов":

    Целото това пространство, където е пристанище Изток, включително и Острова, си го представям като един модерен район с бизнес сгради, зеленина, туризъм, нещо като варненски Манхатън. Това ще даде съвсем друг облик на Варна и ще я превърне от занемарен съветско-изглеждащ град в черноморска перла. А за пристанища и индустриални зони има достатъчно место във Варненското езеро.

    Нередност?
  • 10
    nikolay_uk avatar :-|
    Николов
    • - 1
    • + 1

    [quote#8:"bwl46530357"]Т.е. Аспаруховия мост да си остане само за варненци и гостите на града, а целия транзитен трафик да го заобикаля. Но мост при Белослав прекалено много ще удължава разстоянието, най-логичен вариант е да е разположен при Казашко или в краен случай при Езерово, т.е. западно от селото. [/quote]Съгласен съм - Аспаруховият мост следва да остане основно за вътрешно-градски транспорт.

    Друг е въпросът, че Казашко би оскъпило моста. Там езерото е широко близо километър. Езерово би било по-евтин вариант.

    Нередност?
Нов коментар