Макрон и Борисов: Много любов с малко нюанси

България подкрепя инициативите на френския президент Еманюел Макрон за реформи в ЕС с нaдеждата, че това ще й помогне за Шенген и еврозоната

Министерски съвет    ©  Министерски съвет

"Заедно се обединяваме около необходимостта за реформи на директивата за командированите работници, а аз съм благоприятно настроен към присъединяването на България към Шенген и еврозоната", каза френският президент Еманюел Макрон по време на еднодневното си посещение у нас.

В България Макрон поне видимо получи пълна подкрепа за предложенията си за реформа на трудовия пазара в Европейския съюз, както и за по-общите си идеи за бъдещето на евросъюза. Френският президент с явно удоволствие се обръщаше към Бойко Борисов със "скъпи" и "приятелю", фамилиарност, която трудно може да си позволи в други източноевропейски столици, които се отнасят доста по-скептично към неговите планове. С благосклонното си отношение София очаква да си гарантира по-бързо влизане в еврозоната и шенгенското пространство, от които е изключена вече десет години. Поне на думи френският президент горещо подкрепи тези цели.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
9 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 2
    azbe avatar :-|
    Гуньо
    • - 4
    • + 1

    Много благодаря за разяснението с арбитражното дело. Тиквата се изпусна да го спомене, а едва ли е било в опорките му за пред публика. Като се усети горкият, почна да плюва в друга посока и да маже. А аз - да се чудя за какво водим дело с Франция. За миг дори ме обзе надежда, че най-накрая ни съдят за мафиотско управление на държавата. А то било за хеликоптерите.

    Нередност?
  • 3
    mul1426175987394222 avatar :-|
    Milen Stefanov
    • - 2
    • + 5

    Ами с право ни държат вън от Шенген заради проблеми с върховенството на закона- защото проблемът е налице! Прокуратурата се оправлява както и държавата от Бойко-Пеевски-Доган, като погазването на законите в името на изпълнението на поръчката е честа практика! Какво да мислим за псевдо-прокуратура която най-нагло заявява че на Мерцедес S - класа им се развиват сами болтовете на гумите, или последната изцепка - след заплахата че Цв. Василев ще проговори за аферата КТБ светкавично обявиха дъщеря му за издирване.... даже и с Европол! Има ли съмнение как се използва прокуратурата в БГ като бухалка при преследването на лични икономически интереси!? И Макрон преди да нарича някой "приятел" да го проучи малко по-детайлно! Явно не знае за участието на ББ във фирмите Будоинвест ( от там и агент Буда), или "Тео интернационал" за нелегално производство на цигари заедно с " Пашата" , Цв. Бориславова и Емил Райков, за "ти си го избра" - Главният прокурор, за "каките" , " Мишо Бирата" и т.н. Такива ли са Вашите приятели г-н Макрон ?

    Нередност?
  • 4
    ijj avatar :-|
    ijj
    • - 2

    Интересен въпрос е какво точно представлява квалифицираното мнозинство, необходимо за приемане в Съвета на изменението на Директивата за командированите работници. Ако не греша нещо, това мнозинство означава за нея да гласуват 55% от страните членки (т.е. 16 от 28), като има изискване техните граждани да са 65% от населението на Европейския съюз.

    Интересно е също каква е позицията на страни като Испания, Португалия, Италия (които също изпращат много командировани работници), както и на Германия (която приема много командировани работници, а в същото време има ниска безработица).

    При това този проблем се вписва в по-общия въпрос за запазване на единството на Европейския съюз, както е споменал Макрон. В крайна сметка, изменението на тази директива е едно от предизборните му обещания, а е добре известно, че пряката му опонентка на втория тур на неотдавнашните френски президентски избори, Марин Льо Пен, е против запазването на Европейския съюз в сегашния му вид. Може би това е цената, която ще трябва да се плати, за да не последва и Франция английския пример.

    Нередност?
  • 5
    realismisthename avatar :-|
    realismisthename
    • - 1

    Промяна на директивата за командированите работници :)
    Я колко е лош този свободен пазар.

    Който свободен пазар, впречем, е супер, но само когато френски и немски фирми с цена на капитала между 0.3% и 0.4% се "конкурират" с фирми от източна Европа с цена на капитала над 3-4%

    Нередност?
  • 6
    dimdim avatar :-P
    Дим Дим
    • - 2
    • + 1

    Абе този Макрон..., така и не го разбрах защо навсякъде ходи с майка си :)

    Нередност?
  • 7
    mul1426175987394222 avatar :-|
    Milen Stefanov
    • + 1

    До коментар [#5] от " realismisthename ": Ако под цена на капитала разбирате лихвите при които се финансират фирмите - да разликата е от мин. 3% нагоре, но ако погледнем данъчното облагане, българите сме в пъти по-облагодетелствани с нашият 10% данък печалба. А и най-важното перо остава работната заплата, която поради ниският стандарт у нас е пак в пъти по-ниска от тази във Франция (там е 10 евро на час минималната заплата).

    Нередност?
  • 8
    realismisthename avatar :-|
    realismisthename
    • - 1

    До коментар [#7] от "Milen Stefanov":

    Да, за лихвите говорим.
    Ако вземем пример с една проста транспортна фирма с 100 тира с ремаркета по 100к€ парчето - това са 10 милиона евро.
    Годишната лихва на немеца е 50 000 евро в най-лошия случай. Твоята би била 450 000 евро в най-добрия случай.

    Няма да пиша безсмислени сметки надълго и нашироко, но парите се правят от машини, а те струват пари. Разходите за работна ръка са нищожна част от общите разходи и в пъти по-ниски от разходите за машини в 90% от съвременната икономика. Естествено има изключения - от секторите с висока добавена стойност е ИТ сектора (където можеш да минеш с един компютър на работник), от ниската са шивашките услуги и т.н. Тези сектори естествено се развиват добре в България, понеже работната ръка е най-големия разход.
    Дали обаче икономика се гради на тези сектори - за мен не. Хайде ИТ е окей, но другите всичките са с никакъв потенциал за висок (%) икономически ръст.

    End of the day, шведите правят тирове, ние "правим" шофьори за тирове. Това стига, за да преценим кой взема по-голяма част от "транспортния" пай/баница.

    Ниските данъци са пълен мит, а данък печалба идва след разходите по лихвите. Грее го Иван, че данъка на печалбата му е 10%, след като Ханс е 400 000€ пред него, само от лихвите за тировете, наш Ванчо до печалба няма да стигне, за да се радва на прословутия си десятък.

    Ниската работна заплата не е плюс, тя означава ниска производителност на труда, а ниската производителност идва от липсата на машини, която липса на машини идва от високата цена на капитала.
    Гледам сега лятото се въртят по 10-15 жени (главно) с едни метли, лопати - "чистят". Заплатите са им ниски, понеже същата (дори повече) работа би свършила една жена с една машина за почистване.

    Нередност?
  • 9
    orchis avatar :-|
    orchis
    • - 1
    • + 1

    Аз пък не съм особено уверен, че трябва така страстно да браним правата на тираджиите. Това е една от професиите, които до десет години ще изчезнат: https://www-bbc-co-uk.cdn.ampproject.org/c/www.bbc.co.uk/news/amp/technology-41038220

    Нередност?
Нов коментар

Още от Капитал