Общинска фирма обяви поръчка, на която пасва само Dacia
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Общинска фирма обяви поръчка, на която пасва само Dacia

Съмнения у представители на бранша предизвиква условието за вановете с бензинови двигатели - междуосието да е минимум 2800 мм, а дължината на автомобила - максимум 4400 мм. На условието отговаря единствено Dacia Dokker.

Общинска фирма обяви поръчка, на която пасва само Dacia

Центърът за градска мобилност търси ванове за новата зелена зона, но на зададените условия отговаря само един производител

Мила Чернева
66517 прочитания

Съмнения у представители на бранша предизвиква условието за вановете с бензинови двигатели - междуосието да е минимум 2800 мм, а дължината на автомобила - максимум 4400 мм. На условието отговаря единствено Dacia Dokker.


1.5 млн. лв.
е прогнозната стойност на поръчката за лизинг на 30 автомобила тип "ван" с бензинови двигатели, 20 вана с дизелови и 10 леки коли тип "хечбек" с бензинов двигател за четири години и половина.
Общинската компания Център за градска мобилност (ЦГМ) иска да купи на лизинг 60 нови автомобила. Но условията на обществената поръчка са написани така, че само една марка ванове ги покрива - Dacia Dokker. Това заявиха пред "Капитал" представители на автомобилния бранш и показа проверка в сайтовете на вносители.

Поръчката е за автомобили, които ще обслужват новите платени зони за паркиране в столицата. С решение от 20 юли на Столичния общински съвет бе разширен обсегът на зелената зона, което "налага спешното наемане на автомобили поради липсата на такива и поради остарелия наличен автомобилен парк", обясниха от ЦГМ пред "Капитал". Крайният срок за подаване на оферти е 8 септември 2017 г.

ЦГМ се нуждае от автомобилите спешно заради предстоящото разширение на зелената зона в София
Фотограф: Надежда Чипева

Всичко от един

Търсят се 30 автомобила тип "ван" с бензинови двигатели, 20 вана с дизелови и 10 леки коли тип "хечбек" с бензинов двигател. Според обявлението на търга те няма да бъдат купени, а ще бъдат наети за четири години и половина, а прогнозната стойност е 1.5 млн. лв.

От ЦГМ оправдават избора си на процедура с това, че максималното плащане на месец за един автомобил ще е 400 лв. за лизингова вноска, което, "пресметнато за по-малко от пет години, прави икономически изгодна сума за нова кола, особено на фона на разходите за ремонт на стар автомобил".

Има две неща, които се открояват в този търг. Едното е, че поръчката не е разделена на обособени позиции за трите различни вида автомобили, които ЦГМ очаква да се доставят. Най-често в търговете за купуване на автомобили различните видове са разделени на различни позиции. "Предметът е предоставяне при условията на оперативен лизинг на нови автомобили за нуждите на Центъра за градска мобилност, т.е. не търсим доставка, респективно покупка на автомобилите, а финансово решение. Автомобилите ще бъдат ползвани на лизинг за определен период от 54 месеца, след което ще бъдат върнати на лизингодателя", обясняват от ЦГМ пред "Капитал". Тоест, тъй като ЦГМ няма да е собственик на автомобилите, ще е по-удобно един изпълнител да извършва дейността. Това звучи приемливо, но конкретните параметри на автомобилите, заложени в документацията, са по-притеснителни.

Искаме точно Dacia

Съмнения у представители на бранша предизвиква условието за вановете с бензинови двигатели - междуосието да е минимум 2800 мм, а дължината на автомобила - максимум 4400 мм. Според хора от бранша тези изисквания силно стесняват кръга на потенциални автомобили, които да се доставят. "Всичко води до само един участник, само до една марка автомобили", казва източник от сектора. Според два източника от автомобилния бизнес на това описание отговаря само един модел от една марка - Dacia Dokker. Бърза проверка на познатите марки ванове показва, че наистина повечето от тях не пасват в така зададените критерии. Така само някой, който може да предостави конкретния автомобил за първата позиция в търга, ще може да изпълни и цялата поръчка, тъй като тя не е разбита на позиции.

Отсъства обяснение защо като критерий в поръчката е въведена дължината на междуосието или максималната дължина.

От ЦГМ обаче твърдят, че са направили пазарно проучване и според него на минималните технически изисквания отговаряли няколко марки и модели автомобили. Търгът не е обжалван в Комисията за защита на конкуренцията (КЗК), изтъкват от ЦГМ.

Кой все пак може да участва

Официален вносител на Dacia за България е "Рено Нисан България". Ако от автомобилния бранш са прави и наистина само Dacia Dokker отговаря на изискванията за вид 1, все пак е възможна някаква конкуренция в търга, смятат източници на "Капитал". Отделни лизингови компании могат да предложат същия модел автомобил и да спечелят с цена - както стана в поръчка на НСО за председателството на ЕС например.

Критериите за оценка на офертите в търга са два, като цената е основният - с тежест 80%. Другият показател е срокът за доставка. Участниците трябва да имат минимален общ оборот за последните три години в размер на 500 хил. лв., но и да са извършили поне една дейност, сходна с тази на поръчката, през последните три години. Тоест трябва да са предоставили поне 60 автомобила при условия на оперативен лизинг, дългосрочен наем или финансов лизинг.

Конкретната поръчка не е колосално голяма. Но е поредната, в която победителят се предопределя с неважно условие.

1.5 млн. лв.
е прогнозната стойност на поръчката за лизинг на 30 автомобила тип "ван" с бензинови двигатели, 20 вана с дизелови и 10 леки коли тип "хечбек" с бензинов двигател за четири години и половина.
Общинската компания Център за градска мобилност (ЦГМ) иска да купи на лизинг 60 нови автомобила. Но условията на обществената поръчка са написани така, че само една марка ванове ги покрива - Dacia Dokker. Това заявиха пред "Капитал" представители на автомобилния бранш и показа проверка в сайтовете на вносители.

Поръчката е за автомобили, които ще обслужват новите платени зони за паркиране в столицата. С решение от 20 юли на Столичния общински съвет бе разширен обсегът на зелената зона, което "налага спешното наемане на автомобили поради липсата на такива и поради остарелия наличен автомобилен парк", обясниха от ЦГМ пред "Капитал". Крайният срок за подаване на оферти е 8 септември 2017 г.

ЦГМ се нуждае от автомобилите спешно заради предстоящото разширение на зелената зона в София
Фотограф: Надежда Чипева

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

16 коментара
  • 1
    katia_1 avatar :-|
    Rational

    " Търгът не е обжалван в Комисията за защита на конкуренцията (КЗК), изтъкват от ЦГМ"

    То вече няма смисъл и от обжалване, след като е ясно какъв е сценарият.

    Иначе за мен е тъпо да се вземат на лизинг автомобили след като Зелената зона няма да се смали след 4 години. Т.е. тогава пак ще им трябват нови возила.

  • 2
    vaskoangelov avatar :-|
    vaskoangelov

    Дачия бива - добре, че не искат луксозни джипове 4х4

  • 3
    n.youroukov avatar :-|
    Един препатил

    От личен опит мога да потвърдя, че при такова задаване на несъществени параметри комисионните се изплащат предварително.

  • 4
    gosho3 avatar :-|
    gosho3

    Не съм запознат с конкретната поръчка, но ако това на картинката е вярно, според мен е нарушен чл. 49, ал.2 от ЗОП (тия от общината да си го прочетат). Щом като ще е лизинг е повече от ясно, че ще участвуват само компании регистрирани в България, а равнището за изискван оборот от 500 000 лв. за 3 години е смешно. Тия в общината не знаят ли, че контролните органи по ЗОП имат неписано правило при оценка на изисквания за размер на оборота, който най-общо се свежда до това, че размерът на изисквания оборот за 3 години трябва да е съизмерим или по-голям от размера на поръчката. В случая имаме разлика от 3 ПЪТИ ! И то ПО-МАЛКО ! Другото изискване за 1 доставка съизмерима с тази може направо да ви даде и името на фирмата, чрез която ще си вземат рушветите.
    Автомобилите, за които се говори очевидно трябва да имат определена ФУНКЦИОНАЛНОСТ, вероятно да товарят скобите, които се слагат на нарушителите, т.е. да бъдат тип "ван". Добре. Но тези галфони можеха да определят функционалността по минималния обем на багажното отделение. Тогава може би щеше да има състезателност в процедурата.

  • 5
    cinik avatar :-|
    cinik

    Автомобилните вносители си имат своя асоциация, която работи на принципа, че когато някой си нагласи определена поръчка за себе си, другите колеги не трябва да завиждат, а обратното - да отидат да му целуват ръка и да поискат да ги научи на акъл, как да мултиплицират схемата в някоя друга община или министерство. Според тях, така не се ощетяват един друг, защото същите пари можело да отидат за строителство, за пенсии или за нещо друго, вместо да правят пазара по-голям. Същата философия изповядват няколкото строителни камари и лекарските съюзи. Никога от тях няма да излезе критика за опорочена сторителна поръчка, търг за лекарства или фалшиви хоспитализации.

  • 6
    dfy1434895068434109 avatar :-|
    Radoslav Momchilov

    Можеше и да е по-зле все пак Дачия предлагат най-много за парите и на практика е добър избор

  • 7
    birdman avatar :-|
    birdman

    Нищо ве важно е Боко да дрънка глупости и тоалетната хартия на Пеевски да промива мозъка на матриала .... купете си личната автобиография на Бойки Борисов и четете, не се занимавайте с маловажни теми като публични нагласени търгове . При кражбата фатката е да ти отвлекат вниманието докато ти бъркат в джоба , ако си тъп се връзваш ... Между другото със сигурност МЗ сои купи Грейт Уал с честен конкурс , КИА спечелиха и те честно поръчката за полицейските коли .... При нас корупция няма хапвайте си суджука и да са живи и здрави вносителите на Дачия и нашия Премиер Слънце , за нормалните българи - изхода Терминал 2 на летище София .

  • 8
    mickmick avatar :-|
    mickmick

    Другите автомобили са по-скъпи.

  • 9
    subaru avatar :-|
    subaru

    Браво на ЦГМ. Вероятно по евтини, на не с такова качество ще са индийските Тата, или някое китайско недоносче. Всичко в поръчката по отношение на изискванията е законосъобразно. Апропо, има и практика на ВАС, която казва, че никой не може да влияе на изискванията, които поставя Възложителя.

  • 10
    bvu38525482 avatar :-|
    bvu38525482

    софтуера на мвр/следствието се правеше винаги от една фирма чрез такива условия. ама така или иначе фалира май.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK