София ще плати 14 млн. лв. за поддръжка на светофари
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

София ще плати 14 млн. лв. за поддръжка на светофари

Според общината направените досега подобрения по системата са облекчили трафика за градския транспорт

София ще плати 14 млн. лв. за поддръжка на светофари

Договорът ще е за четири години, а към кандидатите няма финансови изисквания

Мария Манолова
41179 прочитания

Според общината направените досега подобрения по системата са облекчили трафика за градския транспорт

© Цветелина Белутова


София планира да плати 14 млн. лв. в следващите четири години за поддръжка на светофари, монтираните на тях видеокамери и техническо обслужване на общинския Център за управление на трафика, показва проверка в Регистъра на обществените поръчки.

Общината търси фирма, която да следи и ремонтира 366 светофарни уредби, 41 пешеходни светофара и 100 кръстовища със зелена вълна, както и видеокамерите на 197 кръстовища. Изпълнителят ще трябва и да поддържа системите за управление на трафика и за приоритизация на превозните средства на градския транспорт. Предвидено е и разширяване на двете системи, без да са зададени конкретни параметри за това.

Новата поръчка

Според условията на новия търг изпълнителят ще трябва да прави месечни справки за състоянието и повредите на светофарите, да ги почиства на всеки шест месеца, както и да почиства камерите за видеонаблюдение на всеки три месеца. Фирмата ще трябва да отстранява повреди по уредбите - за широкия център ще трябва да реагира в рамките на 45 минути, а за останалата част на София до 60 минути. Изпълнителят ще трябва да поддържа хардуера на общинския Център за управление на трафика в "подходящо работно състояние".

Общината не задава никакви икономически и финансови изисквания към участниците в търга, нито изисквания към професионалната им дейност, показва документацията в Агенцията за обществени поръчки. Основното условие е фирмата да е изпълнила поне една сходна дейност в последните три години. За такава се счита "поддръжката на минимум 180 светофарни уредби в един или повече градове". Друго изискване е участниците да притежават минимум две автовишки и един автокран, както и най-малко 20 техници, четирима координатори и двама технически ръководители. Цената има тежест 40% при оценяването на офертите, а техническото предложение - 60%. Документи се приемат до края на септември.

Вечното внедряване на умни светофари

За "интелигентните кръстовища" в столицата се заговори през 2012 г., когато тогавашният заместник-кмет по транспорта Любомир Христов обеща система от 20 кръстовища с приоритизирано преминаване на градския транспорт. Впоследствие общината обещаваше 160 "модернизирани" кръстовища до края на 2016 г. "В момента работят около 60 кръстовища с приоритизация на обществения транспорт - най-натоварените, където Центърът за градска мобилност регистрира най-големи закъснения", обясни пред "Капитал Daily" директорът на дирекция "Управление на трафика" в общината Димитър Петров. По думите му до края на годината трябва да бъдат обхванати всички 180 кръстовища, през които преминава градски транспорт в града.

Според общината модернизираните кръстовища вече работят и тежкият трафик в града е намалял. "Ефектът е видим и много полезен. Изпълнява се почти двойно минималната норма от 30% намаляване на трафика на тези кръстовища", каза през 2016 г. Димитър Петров. По думите на заместник-кмета по транспорта Евгени Крусев от тази година пък "като цяло резултатите от системата са добри. Задръстванията, където преди бяхме свикнали да са големи, са в няколко пъти по-малки."

Всъщност "модернизацията" на светофарите в София се случи основно по линията на два проекта. Преди година и половина завърши проект с 8 млн. лв. европейско финансиране за "интелигентна система за управление на трафика". По него в периода 2015-2016 г. в града беше монтирано оборудване на 20 светофарни уредби и 750 превозни средства на градския транспорт. Така оборудваните кръстовища трябваше да пропускат автобусите и тролеите приоритетно пред останалите автомобили. Изпълнител на този проект беше "Телелинк" ЕАД.

Както стана ясно от текст на "Дневник" от края на 2016 г. обаче, въпросната "интелигентна система" всъщност не е включвала светофарите с пешеходни бутони, които се появиха в града. Те са част от предишния договор на Столичната община за поддръжка на уредбите от 2013 г. Тогава градската управа наема румънско-българския консорциум "Ю Ти Ай груп – Иновативни трафик системи" за "изграждане, реконструкция, поддръжка и техническо обновяване на светофарните уредби" срещу 40 хил. лв. на месец за четири години.

Според новата поръчка максималната цена за месечна поддръжка е 80 хил. лв., а фирмата трябва да предложи отделна "осреднена" стойност за изграждане на нови светофари и системи.

Отделно преди дни Столичната община подписа и договор за монтиране на датчици за приоритетно преминаване на трамваи през 20 кръстовища в града на стойност 250 хил. лв. Обществената поръчка беше спечелена от "Иновативни трафик системи" АД.

София планира да плати 14 млн. лв. в следващите четири години за поддръжка на светофари, монтираните на тях видеокамери и техническо обслужване на общинския Център за управление на трафика, показва проверка в Регистъра на обществените поръчки.

Общината търси фирма, която да следи и ремонтира 366 светофарни уредби, 41 пешеходни светофара и 100 кръстовища със зелена вълна, както и видеокамерите на 197 кръстовища. Изпълнителят ще трябва и да поддържа системите за управление на трафика и за приоритизация на превозните средства на градския транспорт. Предвидено е и разширяване на двете системи, без да са зададени конкретни параметри за това.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    starlighter avatar :-|
    starlighter

    За такава се счита "поддръжката на минимум 180 светофарни уредби в един или повече градове" - Това значи същите ...



    Много странно виждам, че контролерите на телелинк ( би трябвало още да са в гаранция ) вече се заменят. Тогава защо хвърлиха 7млн. европари. Да не говорим, че изобщо няма приоритет за градския транспорт

  • 2
    starlighter avatar :-|
    starlighter

    А пък с тази жълта боя е такава хранилка. Гений е този, който го е измислил- много от поставените вече стълбове са започнали да ръждасвят.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK