Четири проекта, които биха спасили Северна България
...и колко близо е до реализация всеки от тях
Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"
- И четирите са от голямо значение за Северна България, която е транспортно откъсната и изостава все повече от Южна икономически.
Едни фантоми бродят из България. Това са призраците на онези пътища, които би трябвало да съществуват, ако само бяхме по-богати, по-умни, с по-малко корупция, с повече чужди инвеститори... Те трябва да свързват Северна България с южната част на страната и София и да превърнат Видин, Русе и Варна в бумтящи точки на развитие, а не в острови насред пустошта.
Статията, която искате да прочетете е част от архива на "Капитал", който е достъпен само за абонати. Той включва над 200 000 стати с всичко за бизнеса, политиката и обществото в България от 1993 г. насам.
Абонирайте сеВъзползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент
2 лв. / седмица за 12 седмици * Към офертата
* Aбонамент за Капитал - 2 лв./седмица през първите 12 седмици, а след това - 7.25 лв./седмица. Абонаментът Ви ще бъде подновяван автоматично и таксуван на месечна база. Може да прекратите по всяко време. Само за нови абонати, физически лица.
68 коментара
"И четирите са от голямо значение за Северна България, която е транспортно откъсната и изостава все повече от Южна икономически"
Нищо не изостава, по средна заплата и БВП на глава от населението Северна и Южна България са на едно ниво, по общи доходи на човек дори Северна е по-напред. По безработица Южна е съвсем малко по-добре. Има много бедни области както на Север, така и на Юг. Извън Тракия всичко е планини и изостанали региони, на Север е река Дунав, има черноморско пристанище, има черноземни почви и пр., не всичко се върти около магистралите. Португалия като е целата в магистрали защо населението емигрира с бързи темпове, особено образованите?
Целата заблуда че Южна България е икономически по-развита идва от това, че включват и София в нея. Като махнеш София от статистиката двете части на България се оказват еднакви.
До коментар [#1] от "bgj49530769":
Би ли направил съпоставка/сравнение по отношение на пътищата-реализирани и предстоящи?
Пътят Ботевград-Видин ще бъде едно слепо черво, след като от румънска страна немат никакво намерение да го продължават на своя територия. Така че не виждам причина дори да се обсъжда на тоя етап, след като има далеч по-важни проекти.
От Русе требва да има пълноценна магистрала както до Свиленград с тунел под Шипка, така и до София. Същото се отнася и за магистрала Черно Море, която да стига поне до Албена на първо време, а впоследствие да продължи и към Румъния и Украйна.
Естествено важно е и обновяването на ЖП-мрежата. Високоскоростна линия София-Плевен-Русе и Русе-Варна ще обхване повечето големи градове на Север. Също и нови мостове при Русе и Оряхово.
интересно, по информацията по-горе излиза, че 4-те проекта биха стрували общо "само" 3 млрд лева... за подобна сума не е ли по-добре да се инвестира част (!) от излишъка от 2 поредни години и да се построят шибаните проекти???
До коментар [#2] от "veli7820":
Кое от "не всичко се върти около магистралите" не разбра? Къде е ставал въпрос за съпоставка на пътища? Има и водни пътища, има и куп други предпоставки за икономическо развитие.
До коментар [#5] от "bgj49530769":
Значи пътищата ги изключваме от уравнението, така ли? Тоест те не помагат с нищо. Мен те все пак много ме интересуват и сравнението в построеното между Севера и Юга? Разликата ще е драстична, май? Между другото статията е изцяло за това. Интересуват ме и вложени пари в "другите" предпоставки. Би ли се обосновал с конкретни цифри?
Създаденият от предприятията БВП в Северна България е 3 пъти по-малък от създаденият в трите района на Южна България.
Това каза министърът на регионалното развитие и благоустройство Николай Нанков на заседание на парламентарната комисия по регионална политика, благоустройство и местно самоуправление, представяйки доклад на министерството за състоянието и различията в развитието на отделните региони в страната.
До коментар [#6] от "veli7820":
Изобщо не разбирам какво ми пишеш и не схващам логиката ти, аз съм отговорил на цитат, който твърди че Северна България изостава икономически от Южна, съответно съм написал и защо това не е така. Какви сравнения на пътища ... Пътищата не са показател а предпоставка за развитие. Може да помогнат, може и да не помогнат, гледай крайния ефект.
До коментар [#7] от "veli7820":
Както написах и горе, причината за уж по-развитата Южна България идва от там, че в нея включват и София. А това е огромна грешка и води до неправилни изводи. София географски е по средата на България, дори е по-близо до румънската граница, отколкото до гръцката. Включването й в Южна България изкривява целата статистика, редно е да се гледат отделно Северна България, Южна България и София град + област. По БВП на глава от населението Северна и Южна България (без София) са приблизително на едно ниво.
Тъпи ли са управниците Български, недалновидни ли са, ограничени ли са...аз не знам. На картата обаче виждам че река Дунав е реален път по който стоките ни могат да стигнат до централна Европа чак до немско. Нали с ЕС е основният стокообмен. Защо не се потдържа тази водна магистрала, защо няма читави пътища водещи към Дунав, защо упавлаяващите от години промотират икономическите зони около София, Пловдив и Бургас и нехаят за останалата територия Българска? Това са въпроси на които аз не мога да си отговоря.
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.