Четири проекта, които биха спасили Северна България
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Четири проекта, които биха спасили Северна България

Четири проекта, които биха спасили Северна България

...и колко близо е до реализация всеки от тях

Мила Чернева
48893 прочитания

© Надежда Чипева


- Няколко големи пътни проекта се прехвърлят от министър на министър и от мандат на мандат, а завършването им изглежда все така далечно.

- И четирите са от голямо значение за Северна България, която е транспортно откъсната и изостава все повече от Южна икономически.

Едни фантоми бродят из България. Това са призраците на онези пътища, които би трябвало да съществуват, ако само бяхме по-богати, по-умни, с по-малко корупция, с повече чужди инвеститори... Те трябва да свързват Северна България с южната част на страната и София и да превърнат Видин, Русе и Варна в бумтящи точки на развитие, а не в острови насред пустошта.

През юни тези призраци се сдобиха с форма - Министерският съвет прие т.нар. Интегрирана транспортна стратегия до 2030 г. Според най-реалистичните сценарии в нея три от тези призрака - проектите за тунела под Шипка, пътят Видин - Монтана - Враца и скоростният път, който трябва да свърже Русе, Велико Търново и АМ "Марица" при Свиленград, ще се плащат с пари от държавния бюджет или заеми и ще се появят на картата. Четвъртият - магистрала "Черно море", се споменава само в един от три сценария, който не е оценен като особено реалистичен.

Най-добрият вариант за сбъдването на част от тези проекти е прогнозите за тол-системата да се окажат верни. По думите на регионалния министър Николай Нанков това ще са около 500 млн. лв. на година за ремонти и строителство на пътища. Има и друг вариант - в стратегията е записан вариантът да се теглят заеми за строителството им. Това е начинът, по който се строят пътища навсякъде в света, но тук трябва да се внимава особено с парите, които поемат данъкоплатците, заради огромната корупция в инфраструктурното строителство. Третият вариант беше споменат от Бойко Борисов миналата седмица в Бургас - концесия. Досега успешен вариант на пътна концесия в България не съществува.

Ето докъде е всеки от проектите и какво е нужно, за да се случи.

Четирилентов скоростен път Видин - Ботевград

846 млн. евро с ДДС (по отговор на АПИ до БНР)

167 км.

Автор: Капитал

Какво е готово дотук: За първата отсечка, Видин - Монтана, има готов идеен проект, а за последната, Мездра - Ботевград, има "проектна готовност", обяснява министър Николай Нанков. Сега АПИ изпълнява техническа помощ за подготовка на проект за пътя Видин - Монтана - Враца за 2.77 млн. лв.

Какво предстои и докога: В началото на 2018 г. се очаква пълният технически проект да е готов, коментираха от транспортното министерство преди време. От отговор на регионалния министър на депутатски въпрос през май става ясно, че поръчките за отсечките Видин - Монтана и Монтана - Враца ще бъдат обявени през 2018 г. или в началото на 2019 г. "В началото на 2018 г. АПИ ще решава дали Враца - Мездра да се проектира, или направо да се обяви процедура за рехабилитация и основен ремонт на инженеринг, за мен лично по-добрият вариант", казва Нанков. Което значи, че е възможно до края на следващата година да има търг и за този участък.

За отсечката Мездра - Ботевград Нанков казва, че текат отчуждителните процедури и в близкото бъдеще предстои поръчка. Всичко това обаче е при едно условие - да има пари.

Как ще се финансира: Говори се, че европейското финансиране е резервен вариант, ако магистрала "Струма" не бъде завършена навреме и парите от ЕС бъдат насочени към други проекти. Това е силно съмнителен вариант, което оставя вариантите бюджет или заем. От думите на правителството става ясно, че се разчита на потенциалните тол-такси.

Обход на град Габрово и тунелът под Шипка

92.9 млн. лв. с ДДС +520 млн. лв. (по Томислав Дончев)

23.2 км + 3.2 км.

Автор: Капитал

Какво е готово дотук: Изпълнител на строителството на обхода е консорциум с участието на "Хидрострой" на Велико Желев. До края на 2016 г. са изпълнени 40% от работата, уточниха от министерство на транспорта пред "Капитал", като тогава беше срокът за дейности, финансирани от стария програмен период. Така усвоените европейски средства са 26.8 млн. лв, но останалото от тези над 90 млн. лв. се извършва с бюджетни средства. Очаква се обходът да е готов през 2018 г.

Какво предстои и докога: Заявките са и тунелът да бъде готов до 2020 г., но според източници от строителния бранш този срок не е правдоподобен. В момента е възложено разработването на разширен идеен проект. Предстоят също обстойни геоложки проучвания и подробно геодезично заснемане в зоните на порталите на тунела. След това тепърва ще се изработва проект и ще се обявява търг за строителство. Остава обаче вечното условие "ако има пари", което се повтаря от няколко години.

Как ще се финансира: Засега конкретен източник на финансирането няма, а обещанието на бившия регионален министър Лиляна Павлова пред "Капитал" преди време беше, че ще се търси отворен заем за изграждането на "Хемус" и на тунела - двата резервни проекта на "Струма" по "Транспорт" за този период. Сега като че ли вариант би бил отново приходите от тол-такси.

Скоростен път или магистрала Русе - Велико Търново

Около 1.1 млрд. лв. (по министър Нанков)

118 км.

Автор: Капитал

Какво е готово дотук: АПИ изпълнява техническа помощ за подготовка на проект за отсечката Русе - Велико Търново на стойност 1.5 млн. лв. Това включва идеен и технически проект, доклади по ОВОС и оценка на степента на въздействие ОСВ, археологически проучвания. През втората половина на 2017 г. се очаква решение по ОВОС на идейния проект на магистралата.

Какво предстои и докога: До края на 2018 г. би трябвало да приключи техническото проектиране и след това да се премине към обявяването на търг за строителство. Големите пътни поръчки обаче отнемат много време заради работата на оценителните комисии и потенциалните обжалвания пред Комисията за защита на конкуренцията. Да кажем, че до края на 2019 г. има избран строител, то все още не е ясно колко ще е заложеният срок за изграждането. Старите амбиции са след това пътят да продължи от Велико Търново до Свиленград, които са още 157 км (макар там още преди време да беше сметнато, че няма достатъчно трафик).

Как ще се финансира: Източникът на финансиране за строителството отново е загадка. Скоростният път Русе - Свиленград беше в списъка с проекти, предложени на катарски инвеститори през 2012 г., но тогава тя беше на твърде начален етап и без ясни разчети и те й обърнаха гръб. МРРБ предложи тази магистрала и на китайски инвеститори преди две седмици, но този сценарий сякаш е малко вероятен.

Като че ли основна концепция са приходите от тол-система, става ясно от думите на Нанков, който обясни, че заемът също е вариант, но не приоритетен. Русе - Велико Търново е и резерва за европейско финансиране, ако "Струма" отпадне от програмата заради неспазени срокове, но това не е нещо, на което би трябвало да разчитаме, защото тогава парите за магистралата до Гърция все пак ще трябва да се връщат.

Автомагистрала "Черно море"

430 млн. лв. (според Интегрираната стратегия на МС)

93 км.

Автор: Капитал

Какво е готово дотук: Проектирането на пътя започва още през 70-те години на миналия век, като дотук са завършени 10 км (межу Аспаруховия мост във Варна и с. Приселци) от общо около 100 км. През 2002 г. са изготвени предпроектни проучвания, а през юли 2008 г. са изготвени доклади по ОВОС и оценка за съвместимост за проекта, сочи информация на Национална компания "Стратегически инфраструктурни проекти", която се сля с АПИ през 2016 г. В момента АПИ изпълнява проект за изготвяне на идеен проект, доклади по ОВОС и предварителни археологически проучвания. За това се дават близо 2.6 млн. лв.

Какво предстои и докога: След като има идеен проект, ще трябва да се намери финансирането за изготвяне на технически проект и строителство, а чак тогава да се пристъпи към тези стъпки.

Отново централният проблем е откъде ще се вземат пари. За самото строителство още няма предвидени пари по оперативна програма "Транспорт", уточниха от транспортното министерство. През последните десетина години идеята винаги е била свързана с публично-частно партньорство или концесия, като магистралата винаги е попадала в дълбока резерва, що се отнася до европейски средства. Затова и засега бъдещето й е неясно. Последното движение по нея беше странната среща на Бойко Борисов с китайски инвеститори в Бургас в присъствието на кмета Николов и бившия шеф на КФН Стоян Мавродиев. Предвид обема на стратегически китайски инвестиции у нас (0 лв.) това към момента не е особено обещаваща идея.

- Няколко големи пътни проекта се прехвърлят от министър на министър и от мандат на мандат, а завършването им изглежда все така далечно.

- И четирите са от голямо значение за Северна България, която е транспортно откъсната и изостава все повече от Южна икономически.

Едни фантоми бродят из България. Това са призраците на онези пътища, които би трябвало да съществуват, ако само бяхме по-богати, по-умни, с по-малко корупция, с повече чужди инвеститори... Те трябва да свързват Северна България с южната част на страната и София и да превърнат Видин, Русе и Варна в бумтящи точки на развитие, а не в острови насред пустошта.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

68 коментара
  • 1
    bgj49530769 avatar :-|
    bgj49530769

    "И четирите са от голямо значение за Северна България, която е транспортно откъсната и изостава все повече от Южна икономически"

    Нищо не изостава, по средна заплата и БВП на глава от населението Северна и Южна България са на едно ниво, по общи доходи на човек дори Северна е по-напред. По безработица Южна е съвсем малко по-добре. Има много бедни области както на Север, така и на Юг. Извън Тракия всичко е планини и изостанали региони, на Север е река Дунав, има черноморско пристанище, има черноземни почви и пр., не всичко се върти около магистралите. Португалия като е целата в магистрали защо населението емигрира с бързи темпове, особено образованите?
    Целата заблуда че Южна България е икономически по-развита идва от това, че включват и София в нея. Като махнеш София от статистиката двете части на България се оказват еднакви.

  • 2
    veli7820 avatar :-|
    veli7820

    До коментар [#1] от "bgj49530769":

    Би ли направил съпоставка/сравнение по отношение на пътищата-реализирани и предстоящи?

  • 3
    bgj49530769 avatar :-|
    bgj49530769

    Пътят Ботевград-Видин ще бъде едно слепо черво, след като от румънска страна немат никакво намерение да го продължават на своя територия. Така че не виждам причина дори да се обсъжда на тоя етап, след като има далеч по-важни проекти.
    От Русе требва да има пълноценна магистрала както до Свиленград с тунел под Шипка, така и до София. Същото се отнася и за магистрала Черно Море, която да стига поне до Албена на първо време, а впоследствие да продължи и към Румъния и Украйна.
    Естествено важно е и обновяването на ЖП-мрежата. Високоскоростна линия София-Плевен-Русе и Русе-Варна ще обхване повечето големи градове на Север. Също и нови мостове при Русе и Оряхово.

  • 4
    keipax avatar :-|
    keipax

    интересно, по информацията по-горе излиза, че 4-те проекта биха стрували общо "само" 3 млрд лева... за подобна сума не е ли по-добре да се инвестира част (!) от излишъка от 2 поредни години и да се построят шибаните проекти???

  • 5
    bgj49530769 avatar :-|
    bgj49530769

    До коментар [#2] от "veli7820":

    Кое от "не всичко се върти около магистралите" не разбра? Къде е ставал въпрос за съпоставка на пътища? Има и водни пътища, има и куп други предпоставки за икономическо развитие.

  • 6
    veli7820 avatar :-|
    veli7820

    До коментар [#5] от "bgj49530769":

    Значи пътищата ги изключваме от уравнението, така ли? Тоест те не помагат с нищо. Мен те все пак много ме интересуват и сравнението в построеното между Севера и Юга? Разликата ще е драстична, май? Между другото статията е изцяло за това. Интересуват ме и вложени пари в "другите" предпоставки. Би ли се обосновал с конкретни цифри?

  • 7
    veli7820 avatar :-|
    veli7820

    Създаденият от предприятията БВП в Северна България е 3 пъти по-малък от създаденият в трите района на Южна България.
    Това каза министърът на регионалното развитие и благоустройство Николай Нанков на заседание на парламентарната комисия по регионална политика, благоустройство и местно самоуправление, представяйки доклад на министерството за състоянието и различията в развитието на отделните региони в страната.

  • 8
    bgj49530769 avatar :-|
    bgj49530769

    До коментар [#6] от "veli7820":

    Изобщо не разбирам какво ми пишеш и не схващам логиката ти, аз съм отговорил на цитат, който твърди че Северна България изостава икономически от Южна, съответно съм написал и защо това не е така. Какви сравнения на пътища ... Пътищата не са показател а предпоставка за развитие. Може да помогнат, може и да не помогнат, гледай крайния ефект.

  • 9
    bgj49530769 avatar :-|
    bgj49530769

    До коментар [#7] от "veli7820":

    Както написах и горе, причината за уж по-развитата Южна България идва от там, че в нея включват и София. А това е огромна грешка и води до неправилни изводи. София географски е по средата на България, дори е по-близо до румънската граница, отколкото до гръцката. Включването й в Южна България изкривява целата статистика, редно е да се гледат отделно Северна България, Южна България и София град + област. По БВП на глава от населението Северна и Южна България (без София) са приблизително на едно ниво.

  • tsyrvulan

    Тъпи ли са управниците Български, недалновидни ли са, ограничени ли са...аз не знам. На картата обаче виждам че река Дунав е реален път по който стоките ни могат да стигнат до централна Европа чак до немско. Нали с ЕС е основният стокообмен. Защо не се потдържа тази водна магистрала, защо няма читави пътища водещи към Дунав, защо упавлаяващите от години промотират икономическите зони около София, Пловдив и Бургас и нехаят за останалата територия Българска? Това са въпроси на които аз не мога да си отговоря.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK