Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация
68 1 сеп 2017, 11:51, 39505 прочитания

Четири проекта, които биха спасили Северна България

...и колко близо е до реализация всеки от тях

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
- Няколко големи пътни проекта се прехвърлят от министър на министър и от мандат на мандат, а завършването им изглежда все така далечно.

- И четирите са от голямо значение за Северна България, която е транспортно откъсната и изостава все повече от Южна икономически.

Още по темата

Къде е пътят за Видин

Дори в най-добрия вариант трасето от Ботевград до Дунав мост 2 ще е готово най-рано през 2022 г.

14 фев 2018

Северът няма да се отцепи. Но може да угасне

Западането на северозападния регион

12 яну 2018

Три варианта за магистралата Русе - Велико Търново

Дължината е около 133 км, а приблизителната цена - 600 млн. евро. Започват публични консултации за трасето

27 ное 2017

Михаел Вебер: Особеното в България е, че тол-системата покрива почти всички пътища

Мениджърът в Kapsch, отговарящ за тол-системата в България, пред "Капитал"

20 окт 2017

Да заобиколим Босфора

Изграждането на мултимодален транспортен коридор между България и Гърция на този етап е само политическо намерение

15 сеп 2017

"Хемус" за Севлиево

Вярно или не

7 сеп 2017

Китайски компании с интерес към магистрала "Черно море" и АЕЦ "Белене"

На срещата с китайските инвестори като съветник на премиера присъства и скандалният бивш шеф на КФН Стоян Мавродиев

20 авг 2017

ТОЛ-кова много чакане

Поръчката за изграждане на тол-система най-после стигна до етапа "отваряне на оферти", но дългото чакане доведе до представянето на екстравагантна идея: държавата да изгради системата

17 авг 2017

420 километра мечти от София до Варна

Строителството на магистрала "Хемус" е започнало преди 44 години, а прогресът му е бавен

21 юли 2017

Втората (почти) магистрала

Строителството на "Струма" изостава сериозно от графика

4 мар 2017

Едни фантоми бродят из България. Това са призраците на онези пътища, които би трябвало да съществуват, ако само бяхме по-богати, по-умни, с по-малко корупция, с повече чужди инвеститори... Те трябва да свързват Северна България с южната част на страната и София и да превърнат Видин, Русе и Варна в бумтящи точки на развитие, а не в острови насред пустошта.

През юни тези призраци се сдобиха с форма - Министерският съвет прие т.нар. Интегрирана транспортна стратегия до 2030 г. Според най-реалистичните сценарии в нея три от тези призрака - проектите за тунела под Шипка, пътят Видин - Монтана - Враца и скоростният път, който трябва да свърже Русе, Велико Търново и АМ "Марица" при Свиленград, ще се плащат с пари от държавния бюджет или заеми и ще се появят на картата. Четвъртият - магистрала "Черно море", се споменава само в един от три сценария, който не е оценен като особено реалистичен.

Най-добрият вариант за сбъдването на част от тези проекти е прогнозите за тол-системата да се окажат верни. По думите на регионалния министър Николай Нанков това ще са около 500 млн. лв. на година за ремонти и строителство на пътища. Има и друг вариант - в стратегията е записан вариантът да се теглят заеми за строителството им. Това е начинът, по който се строят пътища навсякъде в света, но тук трябва да се внимава особено с парите, които поемат данъкоплатците, заради огромната корупция в инфраструктурното строителство. Третият вариант беше споменат от Бойко Борисов миналата седмица в Бургас - концесия. Досега успешен вариант на пътна концесия в България не съществува.

Ето докъде е всеки от проектите и какво е нужно, за да се случи.


Четирилентов скоростен път Видин - Ботевград
846 млн. евро с ДДС (по отговор на АПИ до БНР)
167 км.




Илюстрация



Какво е готово дотук: За първата отсечка, Видин - Монтана, има готов идеен проект, а за последната, Мездра - Ботевград, има "проектна готовност", обяснява министър Николай Нанков. Сега АПИ изпълнява техническа помощ за подготовка на проект за пътя Видин - Монтана - Враца за 2.77 млн. лв.

Какво предстои и докога: В началото на 2018 г. се очаква пълният технически проект да е готов, коментираха от транспортното министерство преди време. От отговор на регионалния министър на депутатски въпрос през май става ясно, че поръчките за отсечките Видин - Монтана и Монтана - Враца ще бъдат обявени през 2018 г. или в началото на 2019 г. "В началото на 2018 г. АПИ ще решава дали Враца - Мездра да се проектира, или направо да се обяви процедура за рехабилитация и основен ремонт на инженеринг, за мен лично по-добрият вариант", казва Нанков. Което значи, че е възможно до края на следващата година да има търг и за този участък.

За отсечката Мездра - Ботевград Нанков казва, че текат отчуждителните процедури и в близкото бъдеще предстои поръчка. Всичко това обаче е при едно условие - да има пари.

Как ще се финансира: Говори се, че европейското финансиране е резервен вариант, ако магистрала "Струма" не бъде завършена навреме и парите от ЕС бъдат насочени към други проекти. Това е силно съмнителен вариант, което оставя вариантите бюджет или заем. От думите на правителството става ясно, че се разчита на потенциалните тол-такси.


Обход на град Габрово и тунелът под Шипка
92.9 млн. лв. с ДДС +520 млн. лв. (по Томислав Дончев)
23.2 км + 3.2 км.


Илюстрация



Какво е готово дотук: Изпълнител на строителството на обхода е консорциум с участието на "Хидрострой" на Велико Желев. До края на 2016 г. са изпълнени 40% от работата, уточниха от министерство на транспорта пред "Капитал", като тогава беше срокът за дейности, финансирани от стария програмен период. Така усвоените европейски средства са 26.8 млн. лв, но останалото от тези над 90 млн. лв. се извършва с бюджетни средства. Очаква се обходът да е готов през 2018 г.

Какво предстои и докога: Заявките са и тунелът да бъде готов до 2020 г., но според източници от строителния бранш този срок не е правдоподобен. В момента е възложено разработването на разширен идеен проект. Предстоят също обстойни геоложки проучвания и подробно геодезично заснемане в зоните на порталите на тунела. След това тепърва ще се изработва проект и ще се обявява търг за строителство. Остава обаче вечното условие "ако има пари", което се повтаря от няколко години.


Как ще се финансира: Засега конкретен източник на финансирането няма, а обещанието на бившия регионален министър Лиляна Павлова пред "Капитал" преди време беше, че ще се търси отворен заем за изграждането на "Хемус" и на тунела - двата резервни проекта на "Струма" по "Транспорт" за този период. Сега като че ли вариант би бил отново приходите от тол-такси.

Скоростен път или магистрала Русе - Велико Търново
Около 1.1 млрд. лв. (по министър Нанков)
118 км.


Илюстрация



Какво е готово дотук: АПИ изпълнява техническа помощ за подготовка на проект за отсечката Русе - Велико Търново на стойност 1.5 млн. лв. Това включва идеен и технически проект, доклади по ОВОС и оценка на степента на въздействие ОСВ, археологически проучвания. През втората половина на 2017 г. се очаква решение по ОВОС на идейния проект на магистралата.

Какво предстои и докога: До края на 2018 г. би трябвало да приключи техническото проектиране и след това да се премине към обявяването на търг за строителство. Големите пътни поръчки обаче отнемат много време заради работата на оценителните комисии и потенциалните обжалвания пред Комисията за защита на конкуренцията. Да кажем, че до края на 2019 г. има избран строител, то все още не е ясно колко ще е заложеният срок за изграждането. Старите амбиции са след това пътят да продължи от Велико Търново до Свиленград, които са още 157 км (макар там още преди време да беше сметнато, че няма достатъчно трафик).

Как ще се финансира: Източникът на финансиране за строителството отново е загадка. Скоростният път Русе - Свиленград беше в списъка с проекти, предложени на катарски инвеститори през 2012 г., но тогава тя беше на твърде начален етап и без ясни разчети и те й обърнаха гръб. МРРБ предложи тази магистрала и на китайски инвеститори преди две седмици, но този сценарий сякаш е малко вероятен.
Като че ли основна концепция са приходите от тол-система, става ясно от думите на Нанков, който обясни, че заемът също е вариант, но не приоритетен. Русе - Велико Търново е и резерва за европейско финансиране, ако "Струма" отпадне от програмата заради неспазени срокове, но това не е нещо, на което би трябвало да разчитаме, защото тогава парите за магистралата до Гърция все пак ще трябва да се връщат.


Автомагистрала "Черно море"
430 млн. лв. (според Интегрираната стратегия на МС)
93 км.


Илюстрация



Какво е готово дотук: Проектирането на пътя започва още през 70-те години на миналия век, като дотук са завършени 10 км (межу Аспаруховия мост във Варна и с. Приселци) от общо около 100 км. През 2002 г. са изготвени предпроектни проучвания, а през юли 2008 г. са изготвени доклади по ОВОС и оценка за съвместимост за проекта, сочи информация на Национална компания "Стратегически инфраструктурни проекти", която се сля с АПИ през 2016 г. В момента АПИ изпълнява проект за изготвяне на идеен проект, доклади по ОВОС и предварителни археологически проучвания. За това се дават близо 2.6 млн. лв.

Какво предстои и докога: След като има идеен проект, ще трябва да се намери финансирането за изготвяне на технически проект и строителство, а чак тогава да се пристъпи към тези стъпки.
Отново централният проблем е откъде ще се вземат пари. За самото строителство още няма предвидени пари по оперативна програма "Транспорт", уточниха от транспортното министерство. През последните десетина години идеята винаги е била свързана с публично-частно партньорство или концесия, като магистралата винаги е попадала в дълбока резерва, що се отнася до европейски средства. Затова и засега бъдещето й е неясно. Последното движение по нея беше странната среща на Бойко Борисов с китайски инвеститори в Бургас в присъствието на кмета Николов и бившия шеф на КФН Стоян Мавродиев. Предвид обема на стратегически китайски инвестиции у нас (0 лв.) това към момента не е особено обещаваща идея.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Какво съдържа новият закон за пътните превозни средства 1 Какво съдържа новият закон за пътните превозни средства

Документът, който ще бъде публично дискутиран в понеделник, предвижда технически досиета за колите и повече контрол над сервизи и търговци на авточасти втора ръка

21 апр 2018, 1960 прочитания

Съдът остави в ареста Десислава Иванчева и помагачите й 5 Съдът остави в ареста Десислава Иванчева и помагачите й

Кметът на "Младост" е обвиняема за подкуп, а заместничката й и соченият за посредник - в съучастие

20 апр 2018, 4081 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
Излишъкът в бюджета се очаква да достигне близо 2.2 млрд. лв.

Приходите задминаха нивото си от миналата година, като така сумата нараства до 23.3 млрд. лв. към август

Инфлацията скача, лихвите не

Трети пореден месец цените на стоки и услуги са нагоре. А това изяжда и без това падащата доходност на инвестициите

Безплатният обяд на Ковачки и Папазов

ТЕЦ-овете на двамата бизнесмени ще бъдат включени в регулирания пазар на високи цени, въпреки че няма нужда от тях

Индексите на борсата започнаха седмицата с ръст

"Стара планина холд" реализира най-голям ръст след съобщението за дивидент

България изнася все повече машини и авточасти

Увеличението във външната търговия през 2015 г. идва основно от пазарите на ЕС. Спад има при суровините, но той е ценови

Труд и творчество

Как испанският архитект Хоакин Вакеро Паласиос превръща ВЕЦ-ове в арт пространства с грижа за работниците

"Квадратът" на неудобните истини

Филмът на Рубен Йостлунд е смешна до плач сатира на политическата коректност

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 16

Капитал

Брой 16 // 21.04.2018 Прочетете
Капитал PRO, Топ 5 от "Капитал": Темите, които можете да прочетете само тук

Емисия

СЕДМИЧНИКЪТ // 21.04.2018 Прочетете