Пътната агенция обяви повторно търга за тунел "Железница" за 250 млн. лв.
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Пътната агенция обяви повторно търга за тунел "Железница" за 250 млн. лв.

При първото си обявяване търгът привлече цели 17 оферти, като сега е възможно интересът от строителните фирми да не е много по-малък.

Пътната агенция обяви повторно търга за тунел "Железница" за 250 млн. лв.

Крайният срок за подаване на оферти за участъка от магистрала "Струма" е 19 октомври

Мила Чернева
29174 прочитания

При първото си обявяване търгът привлече цели 17 оферти, като сега е възможно интересът от строителните фирми да не е много по-малък.

© Надежда Чипева


Ден след като откри строителството на 6 км от нова отсечка от магистрала "Струма", Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) обяви повторно търга за тунел "Железница", който се намира в същия участък. Първата процедура е от 2015 г., но беше прекратена тази пролет, защото бяха изчезнали части от техническите оферти на част от кандидатите. Тогава заявките на агенцията бяха, че ще се поднови бързо. Това обаче се случва цели пет месеца по-късно.

"Железница" се намира точно по средата на участъка между Благоевград и Крупник, чиято първа копка беше направена в четвъртък в присъствието на регионалния министър Николай Нанков, транспортния министър Ивайло Московски и директора на АПИ Дончо Атанасов. Смяташе се, че строителството на Благоевград - Крупник се спъва заради липса на технически проект за новия тунел. От АПИ обаче отрекоха това да е проблем, тъй като за него имало идеен проект.

Новият търг

Този път поръчката е разделена на три позиции - за самия тунел, който е дълъг около 2 км (и така ще стане най-дългият досега изграждан у нас), и за пътя преди и след съоръжението. Цената на поръчката се е запазила - 250 млн. лв. без ДДС. Финансирането идва от оперативна програма "Транспорт".

Самият тунел е с прогнозна стойност 194.3 млн. лв. и срокът за проектирането и изграждането му е 1060 календарни дни. Преди време регионалният министър Николай Нанков обясни, че срокът за изграждане ще се съкрати с около 400 дни (в предишната поръчка той беше 1400 дни, или почти четири години), за да може участъкът със сигурност да бъде приключен до края на 2023 г. Това трябва да се случи, за да не загубим европейското финансиране за магистрала "Струма".

Първите 700 метра от отсечката, които се намират преди тунела, са на стойност 33.5 млн. лв. и трябва да бъдат готови в рамките на 600 дни. Пътят след тунела е дълъг 1.4 км и е с прогнозна стойност 22.1 млн. лв. За неговото проектиране и строителство са предвидени максимум 660 дни. Няма информация за голямата разлика в цените, но най-вероятно става дума за по-сложен релеф.

В информацията на пътната агенция липсват критериите за оценка на офертите. До този момент документацията за поръчката все още не е публикувана на нейния сайт или в Агенцията за обществени поръчки.

Опитите продължават

Търгът за тунел "Железница" беше обявен в края на 2015 г., но в друг формат. Той не беше разделен на позиции, а избраният изпълнител трябваше да строи както тунела, така и пътя преди и след него.

Поръчката обаче беше обжалвана пред Комисията за защита на конкуренцията (КЗК), но регулаторът отхвърли жалбата и търгът продължи. Преди година бяха събрани 17 оферти, като сред участниците бяха както най-големите български строителни компании, като например ГБС, "Хидрострой", "Трейс", "Геострой", "Джи Пи груп" и "Станилов", така и италиански, гръцки и испански дружества.

След като поне седем месеца оценителната комисия разглеждаше документите, в началото на април търгът беше внезапно прекратен. Причината беше притеснителна: бяха изчезнали части от техническите оферти на два от кандидатите: обединение, в което участва "Станилов" (която е една от основните български фирми с експертиза в тунелно строителство) и консорциум "Струма лот 3.1", в който влизат "Главболгарстрой" и дъщерната им "ГБС Инфраструктурно строителство".

В дома на външен експерт по търга, Стефан Гайтанджиев, бяха открити документите на обединението "БГ Струма Железница 2020", в което участват "Станилов", "ИСА 2000", "Логистика - 21" и "Ес Джи проект". През юли "Капитал" отправи въпрос към Софийската районна прокуратура на какъв етап е разследването по този случай. Тогава оттам уточниха, че наблюдаващият прокурор не е разрешил да се предостави информация за воденото досъдебно производство.

Ден след като откри строителството на 6 км от нова отсечка от магистрала "Струма", Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) обяви повторно търга за тунел "Железница", който се намира в същия участък. Първата процедура е от 2015 г., но беше прекратена тази пролет, защото бяха изчезнали части от техническите оферти на част от кандидатите. Тогава заявките на агенцията бяха, че ще се поднови бързо. Това обаче се случва цели пет месеца по-късно.

"Железница" се намира точно по средата на участъка между Благоевград и Крупник, чиято първа копка беше направена в четвъртък в присъствието на регионалния министър Николай Нанков, транспортния министър Ивайло Московски и директора на АПИ Дончо Атанасов. Смяташе се, че строителството на Благоевград - Крупник се спъва заради липса на технически проект за новия тунел. От АПИ обаче отрекоха това да е проблем, тъй като за него имало идеен проект.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK