ИПИ: Веригите държат около 40% от българския пазар на дребно
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

ИПИ: Веригите държат около 40% от българския пазар на дребно

Различните формати на големите търговски вериги предлагат между 2000 и 20 000 артикула, отчита проучването

ИПИ: Веригите държат около 40% от българския пазар на дребно

Проучване на Института за пазарна икономика отчита ефекта на големите търговци върху икономиката

Мара Георгиева
26363 прочитания

Различните формати на големите търговски вериги предлагат между 2000 и 20 000 артикула, отчита проучването

© Надежда Чипева


Навлизането и разширяването на дейността на търговските вериги има благоприятен ефект върху икономиката на страната като цяло. Секторът изсветлява и привлича значителни инвестиции. Потребителите получават по-голям избор на стоки и гаранция за качество. Това са част от изводите в изследването "Видимите и невидимите ефекти от навлизането на модерната търговия в България: факти срещу митове" на Института за пазарна икономика (ИПИ).

Обектите и оборотите растат

Броят на обектите и оборотът на търговските вериги в България расте. Според анализаторите от ИПИ обаче "тази тенденция няма почти никакъв ефект върху традиционните магазини", чиито обороти "остават де факто непроменени между 2012 и 2015 г., а при специализираните дори се наблюдава ръст".

През 2015 г. делът на фирмите с над 250 заети (които до голяма степен се припокриват с веригите) в търговията на дребно е 25.6%, твърди изследването, като цитира данни на Евростат. От ИПИ посочват и оценки на Института за пазарни проучвания GfK (въз основа на данни към 2015 г.), според които търговските вериги във всичките им формати - хипермаркети, супермаркети, дискаунтъри и кеш енд кери магазини, държат около 40% от българския пазар на дребно.

Повечето вериги изграждат дългосрочни отношения с местни доставчици – фермери, млеко- и месопреработватели и др., като им помагат да внедрят европейски и международни стандарти и да излязат на външния пазар. Анализаторите на ИПИ смятат, че положителните ефекти върху българските производители от работата им с веригите "се простират далеч отвъд пласмента", тъй като водят до елиминиране на прекупвачите, повишаване на конкурентоспособността, въвеждане на високи стандарти за качество, директни инвестиции в производство.

Преки инвестиции

Към края на 2015 г. преките чуждестранни инвестиции в търговията на дребно в страната са 2.6 милиарда лева, или 5.8% от общите чуждестранни вложения с натрупване, посочва изследването. Макар данните да не позволяват разграничаването на инвестиционната дейност според мащаба на предприятието, според ИПИ може с висока доза сигурност да се допусне, че по-голямата част от тези инвестиции са именно от веригите. Според анализа по приблизителни оценки за 2015 г. големите търговски вериги са внесли ДДС на стойност около 1.4 милиарда лева и данъци върху труда на стойност около 170 милиона лева.

Статистиката показва, че между 2005 и 2015 г. заетите в търговията на дребно нарастват с около 12%. Средната брутната месечна заплата в търговските вериги е била 976 лева през 2015 г., или над два пъти по-висока от тази в най-малките фирми с до девет заети (449 лева). Трудът в най-големите фирми в сектора е и много по-производителен - средната годишна добавена стойност на един служител при тях е 22.2 хиляди лева, а при малките фирми - 5.1 хиляди лева, посочва изследването.

Различните формати на големите търговски вериги предлагат между 2000 и 20 000 артикула, отчита още проучването.

Навлизането и разширяването на дейността на търговските вериги има благоприятен ефект върху икономиката на страната като цяло. Секторът изсветлява и привлича значителни инвестиции. Потребителите получават по-голям избор на стоки и гаранция за качество. Това са част от изводите в изследването "Видимите и невидимите ефекти от навлизането на модерната търговия в България: факти срещу митове" на Института за пазарна икономика (ИПИ).


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK