Държавата ще поема транспорта при работа в друг град
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Държавата ще поема транспорта при работа в друг град

Промените предвиждат и събирането на повече информация на областно ниво за потребностите на работодателите по региони.

Държавата ще поема транспорта при работа в друг град

Мярката е записана в проект за промяна на Закона за насърчаване на заетостта

10131 прочитания

Промените предвиждат и събирането на повече информация на областно ниво за потребностите на работодателите по региони.

© Цветелина Белутова


Повече хора ще получават финансова помощ от държавата, ако си намерят работа в друго населено място. На такава подкрепа в момента могат да разчитат заетите на трудов договор с продължителност над половин година. Сега държавата ще покрива транспортните разходи и на краткосрочно наетите. Това предвижда проект за промени в Закона за насърчаване на заетостта, публикуван на платформата за обществени консултации strategy.bg.

Другата идея е да се събира повече информация на областно ниво за потребностите на работодателите по региони.

Повече информация

Част от предложените мерки са свързани с осигуряването на по-детайлна информация за нуждите на бизнеса. Два пъти в годината Агенцията по заетостта ще напомня на областните съвети към бюрото по труда за сроковете и реда за набиране и обработка на информацията за потребностите на работодателите в областта, в която оперира съответният съвет. Ще се сформира работна група от местната администрация, която да отговаря за това.

Целта на тази инициатива според проектозакона е предоставянето на актуална информация за търсенето на пазара на труда на заинтересованите страни - например работодатели, обучителни центрове и търсещи работа.

Повече мобилност

Безработни, които са се намерили работа в друг град, ще получават финансова помощ от държавата. Тя ще е за такси за детски градини, наем на жилище, интернет, а условието е те да са били регистрирани в бюрата по труда. Парите ще се изплащат при представяне на трудов договор, документи за направени разходи и сключен договор с бюрото по труда. Средствата ще бъдат прекъснати при прекратяване на трудовия договор, а ако служителят напусне, преди да изтече срокът му, ще трябва да възстанови парите.

В документите към проектопромените няма изчисления колко средства ще са нужни за подобен вид помощи, нито пък прогноза колко души ориентировъчно се очаква да се възползват от тях.

В предварителната оценка на въздействие на проектозакона се посочва само, че комисиите по заетостта ще имат допълнителни разходи покрай набиране, обработване и предоставяне на информация за потребностите на бизнеса.

По-сериозните проблеми

Целта на всички тези мерки е да се насърчи заетостта и да се привлекат повече хора към пазара на труда. Лошата новина е, че основният проблем не е адресиран. По последни данни на НСИ от второто тримесечие на годината в България има 214 хил. безработни. От тях едва 28 хил. имат висше образование, 103 хил. имат средно (или придобита професионална квалификация), а всички останали са с основно, начално и по-ниско. В същото време недостиг на персонал се наблюдава във всички сектори на икономиката. В предложените промени обаче няма нищо, свързано с повишаване на квалификацията на безработните в страната.

Повече хора ще получават финансова помощ от държавата, ако си намерят работа в друго населено място. На такава подкрепа в момента могат да разчитат заетите на трудов договор с продължителност над половин година. Сега държавата ще покрива транспортните разходи и на краткосрочно наетите. Това предвижда проект за промени в Закона за насърчаване на заетостта, публикуван на платформата за обществени консултации strategy.bg.

Другата идея е да се събира повече информация на областно ниво за потребностите на работодателите по региони.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • ivanko77

    Винаги си удивлявам как държавата намира пари за изкривяване на пазара - субсидии и помощи, но се оправдава редовно, че няма пари, за да си изпълнява основни задължения като поддръжката на инфраструктура, не само пътища. А още по интересното е че имаше и подобна мярка по ОП РЧР.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK