Как администрацията на ВСС за пет години набъбна с повече от 1/2
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Как администрацията на ВСС за пет години набъбна с повече от 1/2

Ръководената от Димитър Узунов комисия отговаря за администрацията във ВСС

Как администрацията на ВСС за пет години набъбна с повече от 1/2

Назначенията, които не са ясно мотивирани, струват на бюджета 1.45 млн. лв. годишно

74432 прочитания

Ръководената от Димитър Узунов комисия отговаря за администрацията във ВСС

© Анелия Николова


"Всеки води по някого". Това е реплика, която член на отиващия си състав на Висшия съдебен съвет (ВСС) е чул, когато с колегите си обсъждали въпроса защо администрацията на кадровия орган на съдебната власт е набъбнала с повече от една втора през последните пет години, колкото е мандатът на съвета.

Въпреки че беше разтоварен от редица свои задължения, които минаха към Инспектората към ВСС, за периода от 2013 г. насам чиновниците в съвета от 104 са станали 158. Всеки месец съветът плаща допълнително по 118 хил. лв. за заплати и осигуровки за новоназначените, което означава, че раздутият щат на администрацията на кадровия орган на съдебната власт коства на бюджета 1.45 млн. лв. на година. В това нямаше да има нищо лошо, ако имаше яснота, че назначаването на нови хора е наистина необходимо.

Малко анализ и после мълчание

През юли 2013 г., когато членът на съвета Димитър Узунов предлага администрацията да бъде увеличена със седем човека, възниква спор с останалите членове на съвета, които настояват подобно решение да бъде взето едва след изготвянето на "обоснован анализ на щатната численост на администрацията", който да бъде готов до края на септември.

Чак в началото на октомври комисията по съдебна администрация, ръководена от Димитър Узунов, взима решение този анализ да бъде възложен на външен експерт, като по предложение на Магдалена Лазарова е избрана Соня Ангелова. За това тя получава еднократно възнаграждение от 3000 лева. Договорът е сключен след още един месец, като чак в края на февруари докладът е изготвен и малко по-късно е приет "за сведение" от ВСС.

Член на съвета коментира пред "Капитал", че Соня Ангелова е била изключително добронамерена и е искала да изготви задълбочен анализ, но е срещала съпротива. В крайна сметка е приет документ, който аргументирано давал насока за реалните необходимости без конкретни цифрови изражения. С него обаче никой не се е съобразявал. Стигнало се дотам, че словосъчетанието "функционален анализ" било възприемано като нещо лошо и враждебно. Така например във всяка атака срещу председателя на Върховния касационен съд (ВКС) Лозан Панов мнозинството заговаря от нуждата на "функционален анализ" на ръководената от него институция.

В месеците след приемането на анализа Димитър Узунов внася пет предложения за увеличаване на администрацията на съвета. Без дебат е взето решение тя да нарасне с 31 човека. Следва двегодишно затишие. През лятото на 2016 г. отново без дебат е взето решение във ВСС да бъдат назначени още 11 човека.

От ВСС уточниха, че мотивите за назначенията се виждат от протоколите на заседанията на съвета, т.е. мотиви няма.

Няма субективно и обективно, има наивни обяснения

На въпрос какви са обективните и субективните причини за това нарастване главният секретар на ВСС Димитър Тончев отговаря: "Не е ясно въз основа на какъв критерий се иска разграничаване на обективни и субективни причини за увеличаване на броя на служителите", след което изброява две причини - прехвърлянето на управлението на съдебните сгради от Министерството на правосъдието към ВСС и разделянето на съвета на две колегии.

Въпросните промени бяха направени през пролетта на 2016 г., т.е. могат да обяснят едва 1/5 от направените назначения, защото след влизането в сила на цитираните от главния секретар изменения са назначени всичко 13 човека.

Същевременно обаче със същите изменения на съдебния закон от ВСС бяха и иззети някои функции, които бяха прехвърлени към Инспектората към ВСС (конфликт на интереси, етични проверки и т.н.). От протоколите на ВСС не се вижда по никакъв начин тази промяна да се е отразила в намаляване на щата на служителите.

Член на ВСС разказа, че няма смисъл да се търси логика в назначенията, а в кулоарите се знаело, че сред новоназначените има и такива, "доведени" от членове на съвета от благоевградския регион.

В друг от случаите били зачислени служители към комисията, която атестира магистратите, защото нейната председателка искала "само да подписва", разказва член на ВСС. Според източника ни се стигало до абсурда атестации на съдии с дългогодишен стаж да се пишат от експерт, завършил Минно-геоложкия институт.

Подобна била ситуацията и в етичната комисия, където явно експертите не са си давали много зор, защото преди време стана ясно, че текстовете на оценките за моралните качества на съдиите и прокурорите се пренасят с copy&paste от една атестация в друга, често без да се сменят и имената.

Проблемът не е в това, че се назначават хора, защото във ВСС действително има нужда от специалисти, особено от статистици и IT специалисти. Статистици, защото съветът систематизира цялата съдебна статистика и ако тази работа не се върши прецизно, това блокира решаването на важни проблеми като натовареността на съдиите, т.нар. съдебна карта (равномерното разпределяне на ресурсите в съдебната система) и др. IT специалистите пък са необходими главно за да работят по сигурността на информационните системи, ползвани от съдилищата.

Но нищо подобно не се случва. От всички нови назначения има двама човека, които се занимават със статистика, единият от които е специалист по информационни технологии. За сметка на това има осем назначени младши специалисти на длъжността "компютърен оператор", в чиято длъжностна характеристика между другото е записано, че "сканира, размножава, комплектова материали за заседанието на комисията, изготвя машинописно материалите, свързани в комисията", както и че "води протокол от всяко заседание на комисията". Бърз преглед на протоколите от бюджетната комисия и тази по съдебна администрация дават представа за какво става дума - в тях няма изказвания на членовете на комисията, дебати или т.н., а само точките от дневния ред и решенията. Или протоколите са водени немарливо, или решенията се взимат като в Северна Корея. Последното всъщност го видяхме през последните пет години.

В крайна сметка кадровата политика на ВСС не се различава съществено от тази на останалата държавна администрация - необоснована, непланирана, хаотична и без всякаква загриженост за бюджетните ресурси. И до момента не е намерен начин това да се коригира.


0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK