Стартира кампания за повишаване на медийната грамотност на децата
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Стартира кампания за повишаване на медийната грамотност на децата

Стартира кампания за повишаване на медийната грамотност на децата

Повече от половината от българските ученици не могат да отличат вярна от грешна и фалшива информация

41986 прочитания

© Цветелина Белутова


Повече от половината от българските деца не могат да отличат вярна от грешна и фалшива информация, показва национално представително изследване на Националния център за безопасен интернет от края на 2016 г. Същото признават и 40% от техните родители. Изследване сред деца на възраст 9 – 17 и техните родители, проведено в края на 2016 г. от центъра, показва, че след години активна употреба на интернет повече от половината от тях нямат критерии за вярно и невярно.

Резултатите от изследването на тема "Медийно неграмотни в дигиталния свят – рисковете пред нашите деца" ще бъдат представени в понеделник от 18,30 ч. в Центъра за култура и дебат "Червената къща Aндрей Николов", където ще бъде обявено създаването на Коалиция за развитие на медийната грамотност на българските деца. Преди началото на учебната година 11 български организации, работещи в областта на образованието, медиите и гражданското общество, ще представят целите на коалицията и най-тревожните проблеми, свързани с медийната грамотност при децата, разбирана като способност да се намира, преценява, използва и произвежда правдива информация в изобилието от медийни и дигитални източници и умения за ефективно и конструктивно взаимодействие с други хора в онлайн среда. Целта на коалицията е да подтикне образователната система спешно да вземе мерки за развиване на медийната грамотност и критичното мислене на децата още от начален курс, за да бъде гарантирана сигурността им в дигитално-медийния свят.

В коалицията участват: Център за култура и дебат "Червената къща Андрей Николов", Институт за прогресивно образование, Асоциация на европейските журналисти в България, Център за приобщаващо образование, Заедно в час, Национална мрежа за децата, Национален център за безопасен интернет, фондация "Приложни изследвания и комуникации" и Асоциация "Родители", "Образование България 2030" и фондация "Гласът на децата".

Според данните от националното представително изследване "Децата на България онлайн 2016" на българския Център за безопасен интернет:

· 80% от запитаните деца на възраст между 9 и 17 години са уверени в умението си да търсят информация, но само 50% могат да оценят истинността ѝ

· Около 38% от тормоза между деца се извършва онлайн

· През последната година около 20% от българските деца са се срещнали лице в лице с непознат след комуникация онлайн.

В същото време липсват адекватни учебни програми за развиване на ключови умения за "оцеляване" в информационния океан, като например критично мислене, разпознаване на фалшива информация, защита на личните данни, реакция при тормоз и др.

Медийната грамотност помага на децата да развиват умения за критично мислене, които са им от полза както във виртуалния, така и в реалния свят, да разбират как се формират и какви са целите на различните медийни послания, да разпознават дезинформация и лъжливи внушения, да се възползват от богатството от информация, за да се учат, образоват и развиват, да се предпазват от злоупотреби и посегателства онлайн, да станат пълноправни участници, а не само консуматори в съвременната информационно-медийна среда, и да изразяват позиции по различни въпроси, които ги засягат.

Събитието е част поредицата от открити лекции "Отворен университет" на Червената къща, чийто тематичен акцент през септември е образованието, медийната грамотност и безопасността в интернет. "Отворен университет" се осъществява в рамките на проекта "Проверка на реалността" с подкрепата на фондация "Америка за България".

Повече от половината от българските деца не могат да отличат вярна от грешна и фалшива информация, показва национално представително изследване на Националния център за безопасен интернет от края на 2016 г. Същото признават и 40% от техните родители. Изследване сред деца на възраст 9 – 17 и техните родители, проведено в края на 2016 г. от центъра, показва, че след години активна употреба на интернет повече от половината от тях нямат критерии за вярно и невярно.

Резултатите от изследването на тема "Медийно неграмотни в дигиталния свят – рисковете пред нашите деца" ще бъдат представени в понеделник от 18,30 ч. в Центъра за култура и дебат "Червената къща Aндрей Николов", където ще бъде обявено създаването на Коалиция за развитие на медийната грамотност на българските деца. Преди началото на учебната година 11 български организации, работещи в областта на образованието, медиите и гражданското общество, ще представят целите на коалицията и най-тревожните проблеми, свързани с медийната грамотност при децата, разбирана като способност да се намира, преценява, използва и произвежда правдива информация в изобилието от медийни и дигитални източници и умения за ефективно и конструктивно взаимодействие с други хора в онлайн среда. Целта на коалицията е да подтикне образователната система спешно да вземе мерки за развиване на медийната грамотност и критичното мислене на децата още от начален курс, за да бъде гарантирана сигурността им в дигитално-медийния свят.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK