Износът забавя растежа си до 9.8% през юли
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Износът забавя растежа си до 9.8% през юли

За втори пореден месец основната причина за повишението на износа към трети страни са стоките от чугун, желязо и стомана.

Износът забавя растежа си до 9.8% през юли

Основната причина е по-малкият обем продажби на горива, сочат данните на НСИ

37249 прочитания

За втори пореден месец основната причина за повишението на износа към трети страни са стоките от чугун, желязо и стомана.

© Reuters


29.8 млрд. лв. е стойността на българския експорт за периода януари - юли 2017 г., което е с 13.8% повече спрямо година по-рано.

След рекордните продажби на български стоки зад граница през първите шест месеца на годината експортът продължава да се покачва и през юли, но забавя значително темпа си на растеж. Увеличението е 9.8% на годишна база при 13.6% за юни. Причината за забавянето сега са по-слаби ръстове към страните извън ЕС, но темпът на прираст на износа към съюза също леко се забавя.

Фактор за растящата търговия към трети страни през юли са най-вече продажбите на стоки от чугун, желязо и стомана. Горивата продължават да дърпат статистиката за експорта надолу заради значително понижение в обемите на годишна база. Подробната разбивка за износа към ЕС ще бъде публикувана след месец. Към юни тя показва, че двигател на увеличението са предимно продажбите на стоки от мед, които растат и като обем, и като цена заради по-високите котировки на метала.

ЕС продължава да е основна дестинация на българските стоки. От общо изнесена продукция за почти 29.8 млрд. лв. от началото на годината малко над 19.5 млрд. лв. (или около две трети) са към ЕС, а останалите - към трети страни.

Тръби и оръжия към трети страни

За втори пореден месец основната причина за повишението на износа към трети страни са стоките от чугун, желязо и стомана. Увеличението допринася с 9.8 пр.п. към ръста за юли в резултат на силни продажби на тръби с кръгло сечение (заварени или нитовани). Миналата година сумата на продажбите е 12.9 млн. лв., докато от началото на 2017 г. достига 354 млн. лв.

Друг фактор за ръста е категорията "специфични стоки", в която влизат оръжия и боеприпаси, печатни издания, други пластмасови артикули, произведения на изкуството. Приносът към увеличението за месеца е 4.9 пр.п., а стойността на продажбите нараства с 43% до малко над 223 млн. лв. на годишна база.

Същевременно горивата, които през по-голямата част от годината бяха един от двигателите на увеличението на експорта, за втори пореден месец дърпат растежа надолу. Въпреки че международните цени на петрола през юли се повишиха, приносът на горива и масла е отрицателен в размер на 10 пр.п. Причината е драстичен спад в продаваните обеми - с 57% спрямо юли миналата година. Така сумата пада от 302.7 млн. лв. през 2016 г. до 165 млн. лв. през юли 2017 г.

Още мед към ЕС

Главната причина за повишението на износа към ЕС са медта и стоките от мед, където увеличението допринася с 6.9 пр.п. към ръста през юни. Количествата нарастват над два пъти спрямо миналогодишните нива, а цените на международните пазари продължават да растат. Така стойността на продажбите отбелязва повишение от 112 млн. лв. през юни 2016 г. до 297.3 млн. лв. тази година.

Отрицателен принос имат отново горивата. От една страна, количеството, което България е изнесла към ЕС, намалява (с 44%). Същевременно международните цени на петрола през юни паднаха под нивата си от година по-рано. Резултатът: горива и масла дърпат растежа надолу с 1 пр.п., а стойността на продажбите отбелязва понижение с 18.7% на годишна база до 122 млн. лв. през юли.

Основните партньори

Продажбите на български стоки в Турция, която е основният търговски партньор на България извън ЕС, нарастват до 2.4 млрд. лв. от началото на годината, като за същия период на 2016 г. числото беше малко над 2.1 млрд. лв. Втора е Русия със 780.6 млн. лв., което представлява почти двойно увеличение спрямо миналогодишното ниво, а на трето място е Китай с 691.8 млн. лв. за периода януари - юли.

Основната дестинация за българския износ към страните в съюза към юни продължава да е Германия. Там продажбите са с една пета по-високи спрямо отчетените през същия период на 2016 г., като така сумата достига почти 3.5 млрд. лв. Вторият по големина търговски партньор на страната в ЕС е Италия, където стойността на продадените стоки спада с 1.6% спрямо 2016 г. до 2.18 млрд. лв. На трето място се нарежда Румъния, където продажбите са на стойност 2 млрд. лв. - с 4.1% повече спрямо година по-рано.

През първите седем месеца на 2017 г. внесените в страната стоки надвишават изнесените с 1.8 млрд. лв., като така търговското салдо остава на минус. За сравнение, година по-рано разликата също бе отрицателна, но значително по-малка - 424.5 млн. лв. Причината за увеличението е по-силният внос тази година заради нарасналото вътрешно потребление.

29.8 млрд. лв. е стойността на българския експорт за периода януари - юли 2017 г., което е с 13.8% повече спрямо година по-рано.

След рекордните продажби на български стоки зад граница през първите шест месеца на годината експортът продължава да се покачва и през юли, но забавя значително темпа си на растеж. Увеличението е 9.8% на годишна база при 13.6% за юни. Причината за забавянето сега са по-слаби ръстове към страните извън ЕС, но темпът на прираст на износа към съюза също леко се забавя.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    Някакви много странни неща стават с тази търговия на горива от началото на годината. Случва се точно обратно на пазарната логика - увеличава се количествено износа при високи цени и се намалява при по-ниски. И то с двуцифрени проценти...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK