Камарата на частните съдебни изпълнители: Връщат се мутренските времена!
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Камарата на частните съдебни изпълнители: Връщат се мутренските времена!

Георги Дичев: "Когато в държавата се разбере, че малките дългове не се събират, това ще е послание до всички – не плащайте. От това ще пострада първо бюджетът."

Камарата на частните съдебни изпълнители: Връщат се мутренските времена!

Проект за промени в изпълнителното производство в Гражданския процесуален кодекс е поредният, по който се работи бързо и на тъмно

21285 прочитания

Георги Дичев: "Когато в държавата се разбере, че малките дългове не се събират, това ще е послание до всички – не плащайте. От това ще пострада първо бюджетът."

© Надежда Чипева


"От известно време срещу частните съдебни изпълнители (ЧСИ) се вихри кампания и се насажда омраза. Положението в канторите е нетърпимо. Длъжници влизат със скандали, обиди, заплахи и масово отказват да плащат, защото по телевизията така им говорят. За нас е непонятно как политици с претенции си позволяват да рушат държавността. Ако това продължава по този начин, дори няма да има нужда да приемат промените в закона, насочени срещу професията, системата на съдебното изпълнение ще бъде разрушена и така." Това заяви днес председателят на Камарата на частните съдебни изпълнители КЧСИ) Георги Дичев на специална пресконференция в централата на камарата, като направи обобщение: "Връщат се мутренските времена!".

Поводът за пресконференцията са двата законопроекта за промени в Гражданския процесуален кодекс (ГПК), които са насочени специално към реформа на изпълнителното производство. А причината да се стигне до този формат на посланията на камарата е фактът, че тя не е поканена на обсъжданията на тези законопроекти в работната група към Народното събрание в частта за съдебното изпълнение.

"Надяваме се чрез медиите нашето становище да стигне до гражданите и депутатите", заяви Георги Дичев. Той изрично подчерта, че камарата не е против промени в закона, нещо повече - тя подкрепя по принцип законопроекта, внесен от депутати от ГЕРБ, който всъщност е резултат на двегодишна експертна работа в Министерството на правосъдието в рамките на предишния кабинет на ГЕРБ.

Но ЧСИ вече нееднократно са изразявали своите сериозни опасения от законопроекта, внесен от БСП, който всъщност е предложение на омбудсмана Мая Манолова, направено по доста ултимативен начин. Не е тайна, че депутатите - вносители от БСП, играят роля само на пощенска кутия, а днес Дичев изрази явно своите подозрения: "БСП толкова бързо внесоха този проект, че май не разбраха какво точно правят." Според ЧСИ, ако този законопроект бъде приет:

- съдебното изпълнение ще бъде ликвидирано, а работата на съда напълно обезсмислена. Решенията по стотици хиляди граждански и търговски дела годишно няма да могат да се изпълнят принудително и ще остават само листове хартия;

- малкият длъжник ще бъде оставен в ръцете на нерегламентирани събирачи на дългове за разлика от големия, който ще получи защита и ще се облагодетелства;

- държавата и общините ще загубят стотици милиони приходи.

Дичев съобщи днес, че камарата е информирала за опасенията си посланици и представители на търговските камари на редица чужди държави.

Оспорваните предложения

Предлага се разширяване на обжалваемите действия на ЧСИ, което действително е необходимо, но в проекта на БСП това е доведено до крайност и ще блокира процеса по същия начин, както се случи преди промяната в ГПК и въвеждането на ЧСИ. Обжалването на оценката на пазарната стойност на една вещ преди публичната продан е безсмислено, защото, докато делото приключи, цените ще са променени, се сочи в становището на камарата. Подобна процедура имаше в отменения ГПК и тя беше една от основните причини за забавянето на изпълнителния процес, за което България е осъждана многократно от ЕСПЧ в Страсбург, доколкото изпълнителният процес е част от правото на справедлив процес. Особено опасно е предложението всяко трето лице с жалба автоматично да може да спре изпълнителния процес, както и обжалва търговете с твърдения за допуснати нарушения. Според КЧСИ това ще проработи по следния начин: "По делата масово ще се появяват близки на длъжниците - "трети лица", които ще твърдят, че вещите са техни", а когато съдът се произнесе по тези жалби и установи, че са неоснователни, ще следват нови и нови жалби в един безкраен порядък. Правен абсурд е лица без правен интерес, каквито са наддавачите, да обжалват предхождащи и влезли в сила действия, упражнявайки правата на длъжника, сочат още от камарата.

Предложението да се блокира имущество само в размер на задължението е неприложимо. Към момента на налагането на обезпечението все още няма оценка на имуществото. Същевременно кредиторът, в чиято полза са наложени обезпеченията, може накрая да не получи нищо, защото в процеса освен държавата като взискател с привилегия може да се присъединят и други. Така, ако длъжникът притежава едно-единствено нещо, но то е луксозен автомобил, той може да прави "малки дългове" до живот, без проблем.

Ограничението, че сборът от всички такси по изпълнението не бива да надвишава размера на задължението, превръща малките по размер дългове в практически несъбираеми, а те са най-масовите – глоби, такси, издръжка на деца и др. При наложена глоба от 20 лв. разходите по нейното събиране няма как да не надхвърлят размера й. "Когато в държавата се разбере, че малките дългове не се събират, това ще е послание до всички – не плащайте", казва Дичев и допълва, че негативите са за бюджета и за всички останали. Това от своя страна ще стимулира нерегламентираното и силово уреждане на споровете и задлъжнялостта, защото там, където правото и съдебната система губят своята роля, на ход идват рекетьорите и събирачите на дългове.

Цялата кампания за промени в тарифата на ЧСИ няма да постигне подобряване на положението на длъжника, но ще срине системата на принудителното изпълнение, казва Дичев и напомня, че през последните 12 години от създаването на камарата тарифата не само че не е била увеличавана, но и е намалявана. Всъщност таксите на ЧСИ далеч не са същественият разход в изпълнителното дело, значително по-високи са юрисконсултските възнаграждения, държавните такси и адвокатските хонорари. Камарата отново представя схема на разходите по едно дело, от която е видно, че ако отпадне таксата за доброволно изпълнение, както се предлага, при дълг от 100 лв. само с 10 лв. ще се намали сметката на длъжника, чиято обща стойност варира от 335 лв. до 1065 лв. Дичев специално подчерта, че това не съдържа скрит подтекст за адвокатите, чийто труд е много съществен, и те трябва да получават достойно възнаграждение. Същевременно юрисконсултското възнаграждение, което варира от 300 до 1000 лв. по едно такова дело, всъщност не се плаща на юристите, а остава като печалба на търговските дружества, казва Дичев.

Така или иначе идеята да не се събира такса в срока за доброволно изпълнение многократно е предлагана и винаги е отхвърляна, защото тя е в полза единствено на големите корпоративни субекти - монополисти, застрахователи, финансови институции, които имат потенциала да погасят целия дълг веднага след образуване на изпълнително дело. Гражданите в повечето случаи не са в състояние да платят всичко наведнъж, а плащат на части.

Другата идея – за въвеждане на таван върху таксите на ЧСИ ще засегне 0.5% от делата, по които задълженията са в размер на стотици хиляди и милиони левове. "Което поставя въпроса кои са тези длъжници и защо точно те трябва да ползват привилегии спрямо останалите 99%, които ще плащат таксите в пълен размер?", казва Дичев и припомня, че ЧСИ за разлика от редица други професии освен наказателна и дисциплинарна носи и неограничена имуществена отговорност, така че като се намали и таксата, "няма да се намерят луди ЧСИ" да поемат такива дела.

Алтернативният законопроект

Съвсем другояче приема Камарата законопроекта на ГЕРБ, изготвен в Министерството на правосъдието. Той също осигурява защита на длъжника и драстично намалява разноските по принудителното изпълнение, разширява обжалването на действията на съдебните изпълнители, внася промени в механизма за оценяване на вещите, но освен това предлага изменения в подсъдността по адрес на длъжника, назначаване на особен представител и на вещи лица след всяка втора продан, въвеждане на електронни запори, електронни търгове без участието на съдебен изпълнител и на доброволни продажби без съдебна намеса, както и ред други нововъведения. При всички положения обаче този законопроект постига справедлив баланс между правата и законните интереси на страните и не подкопава ефективността на съдебното изпълнение, сочат от гилдията.

Съдбата на този законопроект обаче е много странна. Той бе внесен в Народното събрание още през лятото 2015, след като по него работиха усилено представители на всички ангажирани с процеса институции, професии и заинтересовани страни, включително и на академичната общност. Рядко се е постигало такова единодушие по законопроект. Същевременно веднъж след като постъпи в НС и бе разпределен на водещата правна комисия, този законопроект бе тотално и мистериозно забравен, той не влезе дори на първо четене до края на предишния парламент. През това време представители на всички парламентарни групи, включително и бъдещият омбудсман Мая Манолова непрекъснато правеха послания в публичното пространство, че изпълнителният процес трябва да се промени и правата на длъжниците да се защитят, поставяха го и като приоритетна политическа задача, но нито веднъж не повдигнаха въпроса за проекта за промени в ГПК на МП.

В началото на новото Народно събрание практически същият законопроект бе внесен от група депутати на ГЕРБ, а парадоксално начело на вносителите е председателят на правната комисия в предишния и настоящия парламент Данаил Кирилов. И отново проектът не може да набере сили и увисва без публична подкрепа за сметка на алтернативния законопроект.

Бързината, с която се работи по тези законопроекти, и то на тъмно, може да доведе до много тежки последици, казва Георги Дичев. Което поразително напомня упреците на магистрати и експерти по повод на най-скандалните законопроекти от първата сесия на това Народно събрание - промените в Закона за съдебната власт, в Закона за оценките на въздействието върху околната среда, в НПК и др.

"От известно време срещу частните съдебни изпълнители (ЧСИ) се вихри кампания и се насажда омраза. Положението в канторите е нетърпимо. Длъжници влизат със скандали, обиди, заплахи и масово отказват да плащат, защото по телевизията така им говорят. За нас е непонятно как политици с претенции си позволяват да рушат държавността. Ако това продължава по този начин, дори няма да има нужда да приемат промените в закона, насочени срещу професията, системата на съдебното изпълнение ще бъде разрушена и така." Това заяви днес председателят на Камарата на частните съдебни изпълнители КЧСИ) Георги Дичев на специална пресконференция в централата на камарата, като направи обобщение: "Връщат се мутренските времена!".

Поводът за пресконференцията са двата законопроекта за промени в Гражданския процесуален кодекс (ГПК), които са насочени специално към реформа на изпълнителното производство. А причината да се стигне до този формат на посланията на камарата е фактът, че тя не е поканена на обсъжданията на тези законопроекти в работната група към Народното събрание в частта за съдебното изпълнение.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    zmei.gorqnin avatar :-|
    инж. Ганев - малцинство от 5.87%

    "Съдбата на този законопроект обаче е много странна. Той бе внесен в Народното събрание още през лятото 2015, след като по него работиха усилено представители на всички ангажирани с процеса институции, професии и заинтересовани страни, включително и на академичната общност. Рядко се е постигало такова единодушие по законопроект. Същевременно веднъж след като постъпи в НС и бе разпределен на водещата правна комисия, този законопроект бе тотално и мистериозно забравен, той не влезе дори на първо четене до края на предишния парламент. През това време представители на всички парламентарни групи, включително и бъдещият омбудсман Мая Манолова непрекъснато правеха послания в публичното пространство, че изпълнителният процес трябва да се промени и правата на длъжниците да се защитят, поставяха го и като приоритетна политическа задача, но нито веднъж не повдигнаха въпроса за проекта за промени в ГПК на МП."


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK