Да заобиколим Босфора
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Да заобиколим Босфора

Shutterstock

Да заобиколим Босфора

Изграждането на мултимодален транспортен коридор между България и Гърция на този етап е само политическо намерение

15804 прочитания

Shutterstock

© Shutterstock


Милиардната инвестиция, за която ще се разчита основно на европейски средства, засега няма икономическа обосновка.
Свързването на Егейско с Черно море и река Дунав обаче може да се окаже добра възможност за бизнеса.
1.07 млрд. евро е стойността на българската част. Целият проект е 5 млрд. евро.

Когато някой подготвя милиардна инвестиция в проект с неясна възвращаемост, едва ли става дума за бизнес. Затова и изграждането на мултимодален транспортен коридор, който да свързва Егейско с Черно море и река Дунав, за което наскоро беше подписан меморандум между Гърция и България, на този етап изглежда по-скоро като политическа инициатива. В тази посока говори и фактът, че макар да има приблизителни оценки за необходимата инвестиция, за която ще се разчита най-вече на европейски средства, все още не е ясно колко товари ще преминават по бъдещия коридор и кога проектът ще се изплати. За компаниите, които се очаква да го използват, това би могло да бъде добра възможност. Стига условията да са конкурентни. И стига, разбира се, да се случи, което на етапа не е никак сигурно.

Икономическата мотивация на този проект може и да не е много ясна, но за политическата могат да се направят достатъчно обосновани предположения. Един от резултатите от подобен транспортен коридор ще бъде заобикалянето на Босфора и съответно намаляването на важността на Турция. Източници от правителството твърдят, че разговорите за коридора са започнали "от горе надолу" - първо е взето политическо решение на ниво държавни лидери на България и Гърция и чак след това е започнала подготовка на подробностите. И тъй като едва ли Борисов и Ципрас са взели подобно решение на своя глава, обявяването на тези намерения вероятно е част от дипломатическата игра между ЕС и Турция, в която на Анкара се подава сигнал, че политическата изолация може да бъде последвана от икономическа.

Рехабилитация и интермодални терминали

Меморандумът за разбирателство между България и Гърция за развитието на железопътната връзка Солун - Кавала - Александруполис - Бургас - Варна - Русе беше подписан на 6 септември в Кавала от министрите на транспорта на двете страни Ивайло Московски и Христо Спирдзис в присъствието на премиерите Бойко Борисов и Алексис Ципрас. С документа се предвижда създаването на съвместно българско-гръцко дружество, чрез което двете държави да кандидатстват за финансиране, да изградят и управляват коридора заедно. "Договорът е силен лост за движението в региона като цяло. Това е голяма стъпка, така че балканските страни да са европейско пространство на сигурност и стабилитет", посочи Ципрас. "С Алексис можем да играем важна роля за обща балканска политика, която да се води", коментира Борисов.

Мултимодалният коридор Sea2Sea, както е наречен, предвижда свързването на Егейско и Черно море и река Дунав със скоростна железопътна линия, което ще позволи да се комбинират пътен, железопътен, воден и речен транспорт. Планира се изграждане на двойна електрифицирана линия с вградена система за контрол и управление на трафика. Целият проект се оценява на 5 млрд. евро, от които 1.07 млрд. евро е стойността на българската част.

На територията на България практически са изградени всички железопътни отсечки, които попадат в обхвата на коридора. Това, което трябва да се направи и влиза в прогнозните малко над милиард лева, е рехабилитация и удвоявяне на някои от съществуващите линии, въвеждане на системи за сигнализация и централизация, както и строителство на два интермодални терминала във Варна и Русе, уточниха от министерството на транспорта за "Капитал".

[натиснете за пълен размер]
Автор: Капитал

Предварителните оценки на отделните участъци и съоръжения също са ясни (виж картата). Част от железопътните линии (Стара Загора - Карнобат - Бургас и Димитровград - Симеоновград - Свиленград) вече са модернизирани със средства по оперативна програма "Транспорт". Изградено е и 4-километровото отклонение към Гърция от линията за Турция при Свиленград. Според транспортното министерство реалистичен срок за завършване на целия коридор е в рамките на 10 години. По-дълго ще отнеме изграждането на интермодалните терминали в Русе и Варна, докато участъкът от Александруполис до Бургас може да бъде направен за три години.

Голямата неизвестна

Откъде ще дойде самото финансиране е една от неизвестните, макар че според Борисов проектът има голям шанс за финансиране по плана "Юнкер" и от европейски фондове. "Можем спокойно да го защитим и от лист хартия да се превърне в добро съоръжение в бъдеще", каза той. Очаква се през октомври да се проведе среща с председателя на ЕК Жан-Клод Юнкер.

Възможност за финансиране има и от Европейската инвестиционна банка, а според транспортния министър Ивайло Московски "високата му добавена стойност" може да привлече големи инвеститори от Близкия и Средния изток, Китай, Русия и т.н. Факт е обаче, за засега не е ясно доколко проектът ще бъде икономически изгоден и колко време ще е необходимо, за да се изплати. От министерството на транспорта казаха, че все още предстои да се направят допълнителни изчисления за бъдещия трафик и приходите по линията.

Намерения и възможности

Компаниите в България, които внасят и изнасят големи товари, не са единни в оценката си за проекта, като резервите на част от тях са свързани най-вече с неяснотите на този етап. "Засега не разполагаме с конкретика - откъде ще минава, какви са прогнозните товари, каква ще е логистиката. За да има смисъл една такава инвестиция, трябва да има огромен поток от товари, складови обработки и т.н.", каза изпълнителният директор на девненския торов завод "Агрополихим" Васил Александров. "Нека да видим някакви детайли. Идейни проекти сме виждали много, накрая остават само политически намерения", добави той.

За търговците на зърно ползите са спорни, тъй като те изнасят основно с големи кораби с дълбоко газене. "На Егейско море няма пристанище, където могат да акостират такива кораби", каза управителят и собственик на "Севан" Артур Акопян. Според него обаче проектът е много добър за контейнерни товари, тъй като и в момента контейнерите от Черно море се претоварват в Егейско. "Това ще спести огромни пари на компаниите", каза той.

Друг голям търговец на зърно - "АДМ България трейдинг", също изнася предимно с кораби. От компанията обаче смятат, че всяка възможност за различен транспорт е добре дошла. "Никога не бих отрекла възможности, които в бъдеще може да се окажат полезни за стопанската ни практика, макар че за момента не предвиждаме да използваме железопътен транспорт", коментира финансовият директор Силвия Йорданова.

По-широкият избор на възможности за транспортиране на стоки ще мотивира по естествен начин конкуренцията, от което печелят всички, смята председателят на надзорния съвет на пловдивския металургичен завод КЦМ Румен Цонев. "При наличие на изгодни навла за жп транспорт, приемливи пристанищни такси и редовен сервиз от страна на контейнерните линии за/от търсените дестинации, бихме използвали успешно мултимодалния транспортен коридор", каза той. По думите му е рано да се говори за икономическия смисъл на проекта, но по-гъвкавото комбиниране на жп, сухопътен, морски или речен транспорт носи само ползи за големите износители.

Растящ проект

Възможността за изграждане на интермодален товарен коридор между българските пристанища Варна и Бургас и гръцките пристанища Каварна и Александруполис всъщност беше проучена още преди няколко години. Това стана по съвместен проект на двете държави на стойност 1.5 млн. евро, като половината от средствата бяха европейско финансиране от програмата TEN-T (за развитие на трансевропейската транспортна мрежа). След като приключиха проучванията, Гърция предложи меморандум за разбирателство за изграждане на жп линия Кавала - Александруполис - Бургас - Варна.

До подписването на документа обаче проектът порасна, включвайки и други градове. Този път инициативата дойде от България, която предложи в него да влезе и пристанището в Русе, на което да бъде изграден интермодален терминал и така да се осигури връзка с държавите по поречието на Дунав. Гърция от своя страна пък предложи разширение на коридора до Солун. Така в крайна сметка се стигна до варианта за развитие на по-дългата железопътна връзка.

Много вероятно е обаче проектът да се разшири допълнително, макар и засега на ниво политически намерения. В началото на следващия месец премиерите на България и Гърция ще се срещнат с колегите си от Румъния и Сърбия, за да обсъдят евентуалното включване и на другите две държави в проекта.

Стратегически интереси

Междувременно интерес към транспортния коридор дойде от Русия, макар и като изпълнител. "Руските железници (РЖД) могат да участват в проекта за електрифициране на жп линията между Бургас и Александруполис", каза транспортният министър Максим Соколов, цитиран от ИТАР-ТАСС. Компанията наскоро приключи реконструкцията на отсечка в Сърбия, която е част от 10-ия трансевропейски коридор, който свързва Залцбург в Австрия със Солун в Гърция и минава през Загреб, Белград и Скопие.

Държавната РЖД обаче има и по-стратегически интереси от чистото строителство. Тя беше сред кандидатите за покупка на мажоритарен дял в концесионера на пристанището в Солун през 2014 г., когато процедурата пропадна. Тогавашният директор Владимир Якунин обясняваше участието на компанията със стремежа да се изграждат транспортни коридори между Европа и Азия.

Политическият проект, какъвто е на този етап Sea2Sea, е добра възможност за това, тъй като ще осигури връзка не само между България и Гърция (и евентуално Румъния и Сърбия), но и с други черноморски страни като Русия, Украйна и Грузия. Каквито и икономически предимства да дава подобен коридор обаче, стратегическите му измерения със сигурност надделяват.

Милиардната инвестиция, за която ще се разчита основно на европейски средства, засега няма икономическа обосновка.
Свързването на Егейско с Черно море и река Дунав обаче може да се окаже добра възможност за бизнеса.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

12 коментара
  • 1
    gosho3 avatar :-|
    gosho3

    Само хора, които са сляпи не виждат, че този гръмко обявен коридор измества основното трасе Север - Юг в източна посока. Т.е. просто като си гледате картата ще видите, че от това трасе могат да имат интерес само крайните дестинации Гърция и Русия. Да, да. Недейте да жмите. Никаква Европа няма в него. И за да бъде още по-шеговито, сега на Иванушка дурачок ще му строим с наши пари коридор излаз на топло море. Само, че мазните физиономии на нашенските хубавци могат скоро да се опънат. Александропулис не е никакво пристанище. Пристанището е Пирея. Вече китайско. Така, че кремльовските хитреци си правят сметките без кръчмаря. Който плаща музиката - той я поръчва. И ако нашите тъпанари не разберат най-сетне, че китайските и други азиатски стоки и - всякакви - машиностроене, електроника и въобще всякакви контейнерни и LCL товари търсят естествения си път към ПЛАТЕЖОСПОСОБНИЯ европейски пазар, а не към степите в които се пие антифриз, но няма платежоспособно търсене - жалко. И ако не са разбрали, че трасето Солун-София-Видин-Калафат -Средна Европа-Западна Европа пресечено в София от коридор № 8 са българските приоритети - жалко. Това трябва да са нашите приоритети, а не да се превръщаме в послушен, транзитен и безплатен придатък на руските и гръцки интереси. Но това обаче е вероятно сложна мисловна дейност за милиционерския мозък. Нито гърците имат пари, нито руснаците, а с намаляващия мизерен бюджет на ЕС тези картинки, които ни показват по телевизията нямат никакво значение. Мерак има, ама пари няма. И нашите, отново повтарям смотаняци, вместо да карат паралиите (в случая китайците и другите азиатци) там където същите имат очевиден интерес ги бутат все към дестинации водещи към руските степи на Изток (справка - тайнствена среща на българския премиер с учудени китайски инвеститори в Бургас - хахаха). Та китайците са се запитали "леле, тоя кво иска да ни каже, че то нас европейска Русия не ни интересува, ние вече сме си взели Сибир, на наркоманите в Санкт Петербург или Краснодар няма какво да продаваме, а клиентите ни в "Меден рудник" - циганите в Бургас с гащи и потници за по 1 лев отдавна сме задоволили". Веселяци ни управляват.

  • 2
    gosho3 avatar :-|
    gosho3

    И още малко веселба на тема една дисциплина, която се изучава в УНСС и СУ - икономическа география. Тя обяснява просто въпроса за т.нар. коридори.
    Интересът на Русия в случая за който става дума е ясен. Интереса на Гърция - също. Наш интерес - освен "да се усвоят едни пари ако паднат" - няма.
    Ако няма значителни стокови потоци - никакъв коридор няма да има и да се строи. Просто няма кой да инвестира, защото тняма да има възвръщаемост. А такива стокови потоци просто няма - нито ги има сега, нито ще ги има в обозримо бъдеще. Русия и Украйна не са никакви износители на мащабни обеми стоки, които да се обслужват от Егейско пристанище. И не са заявили никакъв интерес, освен да ползуват коридор ако някой го построи и транзита им стане по-евтин до Пирея отколкото обслужването в тяхно черноморско пристанище. Т.е. единствените заинтересовани от ползуването на Пирея са тези, които го купиха. И те не са го купили, щото са имали "пари бол" и ей-така ги хвърлят наляво-надясно, а защото са пресметнали, че това пристанище им трябва. С него, към сегашната им основна входна морска точка в Европа - Антверпен се добавя втора - в Средиземно море, и по-точно Пирея. И то не къде да е. Не са си избрали нещо в Италия например. И настойчиво демонстрират, че ТОВА трасе търсят - като Север-Юг. Не случайно дават пари за инфраструктура в Сърбия например (е, то от България никой не им е поискал, де и не им е представил трасе Пирея-Видин). Това за техния интерес.
    Интересът на другаря Решетников е видим и за слепите. В тези проекто-фантазии, с които скачат у нас хората на кремълска каишка, се включват вербално из медиите вече и Сърбия и Румъния. Много интересно Сърбия например какво ще плати в един такъв проект и колко товари от Сърбия ще транзитират за Русия и обратно. И въобще ако вземете просто молива и започнете да чертаете по картата ще видите в единия и край една точка - дачата на др. Решетников, а в другата няколко - Гърция (излаз на Егейско море, при това бърз), Южна Европа (Италия). Само дето Решетников иска друг да му плати сметката, т.е. нашия народ, а той да върти нагайката. Щото той, Решетников пари няма и тъй като не се учи от близкото минало и какво се случва (и скоро ще му се случи) в такъв случай продължава по старому. То от антифриза, първата фаза на пораженията в организма се изразяват в загуба на паметта. Ако не спреш веднага и не почнеш да се лекуваш следва най-лошото. Лека нощ, др. Решетников. Лошите американци вече изнасят петрол на световните пазари - четете "Ню Йорк таймс" отвреме-навреме. И ще спрат експанзията на собственото си производство на шистов петрол едва, когато падне до 35 долара на барел. Икономиката, др. Решетников, икономиката - Ленин го е казал. Онзи холивудския актьор Рейгън така бутна партийния секретар Горбачов преди 30 г. Сега ви пращат строителен предприемач (Тръмп) да ви бутне милиционера (Путин). Историята както казват старите мъдреци се повтаря като фарс. И в нея ботокса не помага.
    Приятна събота и неделя.

  • 3
    plebs avatar :-|
    plebs

    След вертикалния газов коридор, част от който е хъб Балкан, следва вертикален ЖП коридор. Изобщо не се заблуждавам - ще бъде посрещнат като газовия. В статията се акцентира върху Бургас-Гърция. Истинския акцент е Русе - Гърция. Защото Русе свързва Румъния и Украйна с Гърция. А това за много товари е байпас не само на Босфора, а на Черно море изобщо.
    Вертикалния газов коридор получава финансиране поетапно от ЕС, очаквам това да се случи и за ЖП -коридора.

  • 4
    plebs avatar :-|
    plebs

    Да ви припомня, че ББ искаше платноходки в Черно море. Отнесе много негативи по този повод. Реализирането на двата вертикални коридора обаче ще превърне страната в инфраструктурен възел, който всеки ще иска да пази, а в морето ще има място за повече платноходки.

    Очаквам да се появи някой, който ще атакува ББ фронтално, но с подобен мащаб! На мен ще ми е интересно да чета. Да се критикува ББ, че му "миришат краката" образно казано, е най-малкото неадекватно.

  • 5
    pdd44532537 avatar :-|
    pdd44532537

    До коментар [#1] от "gosho3":

    Антируската ти истерия е чисто и просто виртуална лумпенщина, няма смисъл и да се коментира, несериозно е. Ако две държави искат да пренасят стоки през ЖП-мрежата и пристанищата ти, не виждам как това може да е лошо. Само болен мозък може да твърди обратното. Колкото до руските интереси, те почти винаги съвпадат с българските, било икономически или геополитически.

    Що се отнася до съответния ЖП-коридор от статията, проблемът с него е друг. Гърция просто иска да си изгради ЖП-инфраструктура през цялата територия с европейски пари, но нашият интерес е различен. Основните гръцки пристанища са Атина и Солун, а те се свързват идеално с Бургас, Варна и Русе през София и Кулата. Това следва да е и нашият приоритет - да изградим високоскоростна ЖП-линия между Солун и София. Защото тя не е просто част от коридора "Солун-Кулата-София-Видин-Калафат", както някои си мислят - така е само на хартия. Реалната тежест на тая отсечка е по-голяма, защото от София товарите могат да продължат във всички посоки - към Белград и Западна Европа, конкурирайки ЖП-линията през Македония; към Русе-Букурещ-Украйна-Русия; към черноморските ни пристанища Варна и Бургас; към пристанищата във Видин и Лом, откъдето товарите да продължават по вода към цяла Европа.
    Това би трябвало да е най-важният инфраструктурен приоритет на България изобщо, защото не търпи отлагане - трябва да изпревари модернизацията на ЖП-линията през Македония и да я обезсмисли. Ако китайците имат бърза ЖП-линия през България, няма да си хвърлят парите да правят такава през македонските и южносръбски чукари.

  • 6
    bobsyn avatar :-|
    Batezuzi

    Айде взеха пак да викат, че нещо може да размине София. Когато е за столицата не се смята кой ремонт и нововъведение за колко време ще изплати, но ако дойде време за развитие на източна и северна Бхлгария е проблем. Как пък например от първите проекти за инфраструктура се оказаха готови само за столицата? Ама то общините, ама то кметове дрън дрън. И министерствата уж щяха да местят от София ама кучето като захапе кокала не пуска...

  • 7
    gosho3 avatar :-|
    gosho3

    До коментар [#5] от "pdd44532537":

    Няма никаква антируска истерия. И това че някой смуче антифриз или водка - табуретовка си е негов проблем, но е и световно известен факт. И да губиш с милиционерския си пилешки мозък Сибир, който Александър ІІ завеща на руския народ с кръвта на казаците , които се изхвърлили китайските хунтаи оттам е жалко. Ако не сте светнат за какво става дума прочетете малко.
    Що се отнася до влакове насам-натам , да връзки във всички посоки е добре и са необходими. Но терминът "коридор" се използува неслучайно. Защото по "коридора" минават големи обеми стоки. И ако сме нещо малко европейци следва да гледаме да местим това което се нарича коридор в посока по близка до Европа, а не ориентирана към Азия.
    Докато ние се мотаем с азиатщини и посрещаме разни Чайки и други известни ученици на сатрапа Вишински агенциите ви съобщават например, че 17-та товарна )контейнери) ж.п. композиция е пристигнала само по релси в Лондон от Китай. Това е само тест, който ще продължи. Защото, както ви писах, тия с кинтите хич не са прости. Ако пътят само по суша и релси до сърцето на Европа известен като "път на коприната" по някаква причина се окаже много рисков и прекалено скъп (а че е такъв предвид неисвестностите по него е видимо и с просто око) ще карат до Пирея и оттам директно са на територията на ЕС. Ако минат през България и Румъния практически ще се търкалят изцяло на ЕС територия. Поговорете със спедитори, попитайте ги какво търсят играчите - по късо време на доставка и сигурност. Бургас и Варна, колкото и да ни е жалко не могат да придобият важно значение в голямата световна търговия. В големите транзитни потоци. А в момента Пирея се РАЗШИРЯВА . То нашите пристанища не могат да се преборят за товари с Констанца , дето Черно море е един затворен гьол, камо ли в бъдеще. Че кой ще инвестира в тях ? С каква цел ?
    Та за това става въпрос - не да ни разказват разни фантасмагории, които са в интерес на гърци и руснаци, а малко да ни обяснят къде е българския интерес. И за последно, забележете - този измислен коридор щял да бъде "двупосочен и скоростен", т.е. въобще не предвиждат и спирка в България. Щото България ще я профучават за 3 часа от север на юг и обратно и българския селянин само ще гледа композициите , които ще му плашат кокошките. Въобще това ж.п. безумие прилича на тъпотията "Бургас-Александропулис" което добре че спряхме. Дай боже и това да го сполети същия безславен край. За да уйдисаме на руснаци и гърци, по-доре е да платим 2-3 млн. за някаква безсмислена обща компания, която неизбежно ще зацикли и ще приключи в небитието. Просто щото няма да има кой да плати масрафа. Хич не виждам ЕС да го плати, а Гърците имат дългове, а не пари. Същото се отнася и до любителите на антифриза, които за м.г. са със спад в икономиката, който се очертава да се превърне в тежка криза при този американски "подарък" с цена на петрола от 35 долара за барел. Фактът, че са блокирали половината си военни програми, най-свидното до сърцето им, е красноречив.
    П.С. Нашите поне да бяха направили пробно, на английски в терминологията се нарича feeler с китайците - да поискат един изгоден кредит за разширението и модернизацията на пътя Ботевград-Видин в скоростен четирилентов път , за им видят реакцията.

  • 8
    gosho3 avatar :-|
    gosho3

    До коментар [#5] от "pdd44532537":

    А това ваше твърдение, че "руските и българските икономически и геополитически интереси почти винаги съвпадат" - не искам да го коментирам. Ако ми чукате по клавиатурата си от Москва бих могъл някак си да го разбера. Вземете си една Дуняша от близкия ъгъл и бутилка водка (все пак като ползувате клавиатура не вярвам да сте на антифриз) и се поразмечтайте още. И поразпитайте за един велик българин от началото на 20-ти век - ген. Колев.

  • 9
    xmq41532668 avatar :-|
    xmq41532668

    До коментар [#7] от "gosho3":

    Имаш ли представа какъв смахнат и неадекватен форумен лумпен си ти изобщо? Каква връзка намери болния ти мозък между транспортните коридори в България и Александър ІІ, китайците, Сибир и пр. глупости?
    Тука не става въпрос да се избира "или - или", щурчо смахнат, България има едно единствено предимство и то е че се намира на транспортен кръстопът между Европа, Близкия изток и Русия, затова ние можем да бъдем просперираща държава само и единствено ако усвоим и консумираме географското си положение. В противен случай сме на гъ** на Европа и от нас нема да стане нищо.
    Ако беше чел по-внимателно горния ми коментар, обсебения ти мозък може би щеше да види че с една единствена линия Солун-София може да се отпушим като транзитна сила за товарите във всички направления - както към черноморските пристанища, така и към Русе-Букурещ-Русия, така и към Белград-Европа, така и към пристанищата в Лом и Видин. Но той запомнил "Калафат" и го повтаря като папагал. Калафат не е алтернатива на Белград, нито пък румънците ще строят такава линия. Солун-София-Белград, това е истината, както Солун-София-Варна/Бургас, Солун-София-Русе, Солун-София-пристанище Видин/Лом.

  • 10
    xmq41532668 avatar :-|
    xmq41532668

    До коментар [#8] от "gosho3":

    Обсебен идиот, нема нужда да се връщаш до началото на 20-ти век, днешната реалност е достатъчно ясна и само психо като тебе не може да вдене че интересите ни с Русия съвпадат - Украйна, Близък Изток, Южен Поток, пълно отпадане на взаимните санкции и засилване на търговията между Русия и ЕС, безвизов режим и пр. и пр.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK