Покупката на нови изтребители ще бъде частично рестартирана
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Покупката на нови изтребители ще бъде частично рестартирана

Покупката на нови изтребители ще бъде частично рестартирана

България отново ще иска от Швеция, Италия, Португалия и САЩ обвързващи оферти за доставка на бойни самолети

Момчил Милев
43384 прочитания

© Petr Josek


Процедурата за придобиване на нов тип бойни самолети за нуждите на българската армия най-вероятно частично ще бъде рестартирана. Това препоръча днес с 13 на 7 гласа временната парламентарна комисия, създадена с цел да проучи как точно е станало класирането на офертите за бъдещите изтребители на ВВС по време на служебното правителство, назначено от президента Румен Радев. В последните дни от управлението си временният кабинет посочи като предпочитан доставчик шведската компания Saab с техните самолети Gripen C/D, а дисквалифицира американо-португалската оферта за самолети втора ръка F-16 MLU. В процедурата участваше също така и Италия с използвани бойни самолети Eurofighter Tranche 1, но тя бе класирана на второ място. Общата ориентировъчна цена на проекта за придобиване на нови бойни самолети е 1.5 млрд. лв., срещу които страната ни трябва да получи поне 8 машини за защита на въздушното ни пространство. През последните няколко дни изборът на нови изтребители провокира остра размяна на реплики между премиера Бойко Борисов и президента Румен Радев, който определи парламентарната комисия като "трибунал".

Според депутатите от временната комисия процедурата най-вероятно трябва да бъде върната една стъпка назад и трите държави от шортлистата отново да представят свои обвързващи оферти (RFI), тъй като според тях F-16 са отстранени от надпреварата неправомерно. Народните представители са преценили, че методиката за оценка е била променена в крачка и така изведнъж изискването за разсрочено плащане на самолетите е станало от препоръчително в задължително. По този начин американските изтребители, които трябваше да бъдат модернизирани в Португалия, изненадващо са изпаднали от състезанието. Макар и да не го признават пряко и отричат да имат фаворит, с настоящото си решение управляващите връщат в играта F-16. Всичко това окончателно ще стане факт, след като докладът на комисията бъде гласуван в пленарна зала от всички депутати. Според председателя на временната комисия Емил Христов от ГЕРБ обаче Министерство на отбраната в крайна сметка ще вземе окончателното решение точно колко назад да бъде върната процедурата по избор на бойни самолети.

Неизбежният резултат от всичко това обаче ще е, че придобиването на нови изтребители ще се забави поне с няколко месеца, ако не и с години. Премиерът Бойко Борисов и военният министър Каракачанов също се изказаха в тази посока като подчертаха, че военно-въздушните сили не са най-спешният им приоритет при превъоръжаването на армията ни. Изключително неприятният ефект от това е, че изтребителната ни авиация ще продължи да е на 100% зависима от Русия в разрез с всички изисквания и препоръки на НАТО, а също така и с ангажиментите на страната ни да не купува руска военна техника в разрез с оръжейното ембарго на ЕС заради анексирането на Крим. Също така, според авиационните специалисти по-нататъшната поддръжка на четвъртвековните ни МиГ-29 (на теория разполагаме с 15 такива) в средносрочен план може да погълне повече средства от евентуалното придобиване на нови самолети.

Ако страната ни все пак реши да спази съюзническите си ангажименти и да прекъсне зависимостта от Русия, това ще доведе до приземяване на бойната ни авиация в краткосрочен план, но няма да оголи напълно българското въздушно пространство. При подобно развитие на нещата, охраната на небето ни ще бъде поета от чужди изтребители по линия на т.нар. "съвместен ер полисинг", който от съвместен ще стане чисто натовски. Дори в момента италиански изтребители Eurofighter изпълняват съвместни мисии и патрулират заедно с българските МиГ-29 над България. В политически план обаче подобен сценарий ще е абсолютна катастрофа за премиера Борисов, който ще даде недвусмислено доказателство, че нехае напълно за отбранителната политика на страната.

По повод проекторешението на парламента шведската компания Saab излезе с необичайно остро за досегашния си стил изявление. "В последните седмици бяхме свидетели на много грешни и заблуждаващи твърдения, критики и обвинения, разпространени публично. Saab и Швеция никога не са търсили каквото и да е нечестно предимство по време на процедурата, провеждана от българското Министерство на отбраната и от правителството. Обвиненията, че се възползваме от схемата за плащане, поставена като изискване от Министерството на отбраната, не са основателни. Като всеки друг участник в процедурата, бихме предпочели авансово плащане. Все пак, разбираемо е, че министерствата на финансите и отбраната изискват вариант, който съвпада с ограниченията на българския бюджет. Схемата за плащане беше одобрена от парламента през 2016 г. и ние сме се съобразили с това условие в отговора ни на искането за оферта.", се казва в изявление на Магнус Луис-Олсон, директор за Европа. "С уважение към българските парламентарни процедури и експертизата на членовете на комисията, бихме искали да изтъкнем, че започването на нова международна процедура ще доведе до по-нататъшни забавяния на процеса по придобиване на нов изтребител и ще удължи зависимостта на България от наследените системи за отбрана. Това допълнително ще натовари оперативния бюджет на българските ВВС.", продължава той.

Процедурата за придобиване на нов тип бойни самолети за нуждите на българската армия най-вероятно частично ще бъде рестартирана. Това препоръча днес с 13 на 7 гласа временната парламентарна комисия, създадена с цел да проучи как точно е станало класирането на офертите за бъдещите изтребители на ВВС по време на служебното правителство, назначено от президента Румен Радев. В последните дни от управлението си временният кабинет посочи като предпочитан доставчик шведската компания Saab с техните самолети Gripen C/D, а дисквалифицира американо-португалската оферта за самолети втора ръка F-16 MLU. В процедурата участваше също така и Италия с използвани бойни самолети Eurofighter Tranche 1, но тя бе класирана на второ място. Общата ориентировъчна цена на проекта за придобиване на нови бойни самолети е 1.5 млрд. лв., срещу които страната ни трябва да получи поне 8 машини за защита на въздушното ни пространство. През последните няколко дни изборът на нови изтребители провокира остра размяна на реплики между премиера Бойко Борисов и президента Румен Радев, който определи парламентарната комисия като "трибунал".

Според депутатите от временната комисия процедурата най-вероятно трябва да бъде върната една стъпка назад и трите държави от шортлистата отново да представят свои обвързващи оферти (RFI), тъй като според тях F-16 са отстранени от надпреварата неправомерно. Народните представители са преценили, че методиката за оценка е била променена в крачка и така изведнъж изискването за разсрочено плащане на самолетите е станало от препоръчително в задължително. По този начин американските изтребители, които трябваше да бъдат модернизирани в Португалия, изненадващо са изпаднали от състезанието. Макар и да не го признават пряко и отричат да имат фаворит, с настоящото си решение управляващите връщат в играта F-16. Всичко това окончателно ще стане факт, след като докладът на комисията бъде гласуван в пленарна зала от всички депутати. Според председателя на временната комисия Емил Христов от ГЕРБ обаче Министерство на отбраната в крайна сметка ще вземе окончателното решение точно колко назад да бъде върната процедурата по избор на бойни самолети.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

14 коментара
  • 1
    nikolay_uk avatar :-|
    Николов

    Това с зависимостта от Русия е удобна партенка, която я предъвкват лобисти. Е как Полша не е зависима от Русия? И как Украина не е зависима от Русия?

    Изобщо съвсем за туземци ни имат.

  • 2
    nikolay_uk avatar :-|
    Николов

    Ако поддържането на МиГ-овете е действително неизгодно защо Полша го прави?

    Иначе, ако питате конкуренцията - разбира се, че така ще кажат.

    Нека поясня - не съм фен нито на Русия, нито на руската техника. Но мразя да ме правят на глупак. Истината е, че руската техника не е на нивото на западната. Но също така е истина, че е по-евтина и като цена, и като експлоатация. В последното не включвам корупционни практики в нашето МО - каквито, без съмнение, ще се появат и при покупката на западна техника.

    И не на последно място: в НАТО има 10-тина страни с БВП под 100 милиарда долара. Тези страни или нямат изстребители, или ползват руски. Всред последните са и по-богати от нас страни като Словакия и Хърватско. Последната дори ползва МиГ-21, които ние ги пенсионирахме. Та, накратко - нека се простираме според чергата си. Аз предлагам първо да стигнем БВП-то на другите членки в НАТО пък после да ги стигаме и по отношение на изстребителите.

  • 3
    nikolay_uk avatar :-|
    Николов

    Голямата ми надежда е, че рестартирането на процедурата ще отложи покупката за неопределно време. Колкото и да е разочароващо от всички политици само Борисов има адекватно отношение към напъна на лобисти и патриотари.

    В нашето положение покупката на нови изстребители е разхищение. 7 или 8 изстребителя (дали Ф-16 или Грипен) по никакъв наичн не променят стратегическото разпределение на силите. Само погълват милиарди.

    И да става дума за милиардИ, а не за 1.5 милиарда. Защото по стар обичай ред много неща ни ги спестяват сега. Така беше при хеликоптерите - струваха близо милиард, а се оказа се, че нямат системи за защита и не могат да се ползват в бойни действия. Белгийските фрегати бяха "евтини", а после се оказа, че нямат агрегати, радарът е износен и няма система за криптирана комуникация. Въпросните ъпрейди са 3 пъти по-скъпи от цената на която придобихме фрегатите. Без съмнение същото ще стане с изстребителите. Струват "само" 1.5 милиарда. Но ще се окаже, че няма части. Или няма въоръжение за тях. И като се събере всичко сметката ще набъбне многократно. Пиша го тук и сега - след години ще слагам линк към този постинг.

  • 4
    hkhristov avatar :-|
    Sandokan

    Поредната българщина, кво толкова се чудите, от такъв матрял толкоз.

  • 5
    veli7820 avatar :-|
    veli7820

    Какво написах на 10.07.2017 г. под статията "Нека социолозите да изберат новия изтребител"–Очаквам скоро да започне нов конкурс, тъй като сегашните управляващи бяха хванати неподготвени и този не им изнася!

  • 6
    veli7820 avatar :-|
    veli7820

    Спомням си поста във Фейсбук на сегашния министър на вътрешните работи Валентин Радев, с който той атакуваше сегашния конкурс с думите, че "през 2012 ние избрахме F-16, защо сега има конкурс". Само че през 2012 никой нищо не е избирал официално, явно става дума за партийна договорка!

  • 7
    hkhristov avatar :-|
    Sandokan

    До коментар [#6] от "veli7820":

    От началото на т.н.демокрация, за министри на МВР изключително рядко се поставят хора, на които им е там мястото.Може би това е обяснението, на това което приказва сегашния или пък понеже са го напънали синдикатите е изпаднал в мисловна кома.

  • 8
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    С 2 милиарда могат да се направят куп неща, които ще са многократно по-полезни от чесането на егото ни в областта на въздушните сили.

  • 9
    dunkan avatar :-|
    dunkan

    [quote#2:"Николай Николов"]Но също така е истина, че е по-евтина и като цена, и като експлоатация.[/quote]

    Главния проблем е, че руските двигатели се сменят веднъж на 4 год. Западните се сменят веднъж на 9 год. Западните двигатели са само 15 до 20% по-скъпи от руските. От друга страна Миг-29 има 2 двигателя. Същото е оложението с КСА кутиите и пр. За 10 г. поддръжката на Миг (и Су) излиза доста по-скъпа от Ф-16, Грипен, че и Рафал.
    Другия проблем е, че във всеки момент русия може да каже - повече на Натовски страни не продаваме никакви части.
    Да не говорим, че нашите Миг-29А въобще не са съвмстими с НАТО и не могат да изпълняват задачи въдух-земя. След 3-4 г. цяла Източна Европа ще е пълна с Mig-29 C, M, S обявени за продажба и нашите поддържани с тел и въже Миг-29А ще са не-продаваеми.

  • 10
    dunkan avatar :-|
    dunkan

    [quote#3:"Николай Николов"]Белгийските фрегати бяха "евтини", а после се оказа, че нямат агрегати, радарът е износен... [/quote]

    Аз да питам защо трябва да купуваме 2 нови фрегати (и да ни станат 6)? При положение, че русия в Ч. море има 5, а Турция 8. И при положение, че имаме само 1 корвета, само 1 ракетен катер и нямаме подводница? Вашия вожд нали искаше да вижда само платноходки в Ч. море?


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK