Покупката на нови изтребители ще бъде частично рестартирана
България отново ще иска от Швеция, Италия, Португалия и САЩ обвързващи оферти за доставка на бойни самолети
Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"
Процедурата за придобиване на нов тип бойни самолети за нуждите на българската армия най-вероятно частично ще бъде рестартирана. Това препоръча днес с 13 на 7 гласа временната парламентарна комисия, създадена с цел да проучи как точно е станало класирането на офертите за бъдещите изтребители на ВВС по време на служебното правителство, назначено от президента Румен Радев. В последните дни от управлението си временният кабинет посочи като предпочитан доставчик шведската компания Saab с техните самолети Gripen C/D, а дисквалифицира американо-португалската оферта за самолети втора ръка F-16 MLU. В процедурата участваше също така и Италия с използвани бойни самолети Eurofighter Tranche 1, но тя бе класирана на второ място. Общата ориентировъчна цена на проекта за придобиване на нови бойни самолети е 1.5 млрд. лв., срещу които страната ни трябва да получи поне 8 машини за защита на въздушното ни пространство. През последните няколко дни изборът на нови изтребители провокира остра размяна на реплики между премиера Бойко Борисов и президента Румен Радев, който определи парламентарната комисия като "трибунал".
Според депутатите от временната комисия процедурата най-вероятно трябва да бъде върната една стъпка назад и трите държави от шортлистата отново да представят свои обвързващи оферти (RFI), тъй като според тях F-16 са отстранени от надпреварата неправомерно. Народните представители са преценили, че методиката за оценка е била променена в крачка и така изведнъж изискването за разсрочено плащане на самолетите е станало от препоръчително в задължително. По този начин американските изтребители, които трябваше да бъдат модернизирани в Португалия, изненадващо са изпаднали от състезанието. Макар и да не го признават пряко и отричат да имат фаворит, с настоящото си решение управляващите връщат в играта F-16. Всичко това окончателно ще стане факт, след като докладът на комисията бъде гласуван в пленарна зала от всички депутати. Според председателя на временната комисия Емил Христов от ГЕРБ обаче Министерство на отбраната в крайна сметка ще вземе окончателното решение точно колко назад да бъде върната процедурата по избор на бойни самолети.
Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.
Абонирайте сеВъзползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент
2 лв. / седмица за 12 седмици * Към офертата
* Aбонамент за Капитал - 2 лв./седмица през първите 12 седмици, а след това - 7.25 лв./седмица. Абонаментът Ви ще бъде подновяван автоматично и таксуван на месечна база. Може да прекратите по всяко време. Само за нови абонати, физически лица.
14 коментара
Това с зависимостта от Русия е удобна партенка, която я предъвкват лобисти. Е как Полша не е зависима от Русия? И как Украина не е зависима от Русия?
Изобщо съвсем за туземци ни имат.
Ако поддържането на МиГ-овете е действително неизгодно защо Полша го прави?
Иначе, ако питате конкуренцията - разбира се, че така ще кажат.
Нека поясня - не съм фен нито на Русия, нито на руската техника. Но мразя да ме правят на глупак. Истината е, че руската техника не е на нивото на западната. Но също така е истина, че е по-евтина и като цена, и като експлоатация. В последното не включвам корупционни практики в нашето МО - каквито, без съмнение, ще се появат и при покупката на западна техника.
И не на последно място: в НАТО има 10-тина страни с БВП под 100 милиарда долара. Тези страни или нямат изстребители, или ползват руски. Всред последните са и по-богати от нас страни като Словакия и Хърватско. Последната дори ползва МиГ-21, които ние ги пенсионирахме. Та, накратко - нека се простираме според чергата си. Аз предлагам първо да стигнем БВП-то на другите членки в НАТО пък после да ги стигаме и по отношение на изстребителите.
Голямата ми надежда е, че рестартирането на процедурата ще отложи покупката за неопределно време. Колкото и да е разочароващо от всички политици само Борисов има адекватно отношение към напъна на лобисти и патриотари.
В нашето положение покупката на нови изстребители е разхищение. 7 или 8 изстребителя (дали Ф-16 или Грипен) по никакъв наичн не променят стратегическото разпределение на силите. Само погълват милиарди.
И да става дума за милиардИ, а не за 1.5 милиарда. Защото по стар обичай ред много неща ни ги спестяват сега. Така беше при хеликоптерите - струваха близо милиард, а се оказа се, че нямат системи за защита и не могат да се ползват в бойни действия. Белгийските фрегати бяха "евтини", а после се оказа, че нямат агрегати, радарът е износен и няма система за криптирана комуникация. Въпросните ъпрейди са 3 пъти по-скъпи от цената на която придобихме фрегатите. Без съмнение същото ще стане с изстребителите. Струват "само" 1.5 милиарда. Но ще се окаже, че няма части. Или няма въоръжение за тях. И като се събере всичко сметката ще набъбне многократно. Пиша го тук и сега - след години ще слагам линк към този постинг.
Поредната българщина, кво толкова се чудите, от такъв матрял толкоз.
Какво написах на 10.07.2017 г. под статията "Нека социолозите да изберат новия изтребител"–Очаквам скоро да започне нов конкурс, тъй като сегашните управляващи бяха хванати неподготвени и този не им изнася!
Спомням си поста във Фейсбук на сегашния министър на вътрешните работи Валентин Радев, с който той атакуваше сегашния конкурс с думите, че "през 2012 ние избрахме F-16, защо сега има конкурс". Само че през 2012 никой нищо не е избирал официално, явно става дума за партийна договорка!
До коментар [#6] от "veli7820":
От началото на т.н.демокрация, за министри на МВР изключително рядко се поставят хора, на които им е там мястото.Може би това е обяснението, на това което приказва сегашния или пък понеже са го напънали синдикатите е изпаднал в мисловна кома.
С 2 милиарда могат да се направят куп неща, които ще са многократно по-полезни от чесането на егото ни в областта на въздушните сили.
[quote#2:"Николай Николов"]Но също така е истина, че е по-евтина и като цена, и като експлоатация.[/quote]
Главния проблем е, че руските двигатели се сменят веднъж на 4 год. Западните се сменят веднъж на 9 год. Западните двигатели са само 15 до 20% по-скъпи от руските. От друга страна Миг-29 има 2 двигателя. Същото е оложението с КСА кутиите и пр. За 10 г. поддръжката на Миг (и Су) излиза доста по-скъпа от Ф-16, Грипен, че и Рафал.
Другия проблем е, че във всеки момент русия може да каже - повече на Натовски страни не продаваме никакви части.
Да не говорим, че нашите Миг-29А въобще не са съвмстими с НАТО и не могат да изпълняват задачи въдух-земя. След 3-4 г. цяла Източна Европа ще е пълна с Mig-29 C, M, S обявени за продажба и нашите поддържани с тел и въже Миг-29А ще са не-продаваеми.
[quote#3:"Николай Николов"]Белгийските фрегати бяха "евтини", а после се оказа, че нямат агрегати, радарът е износен... [/quote]
Аз да питам защо трябва да купуваме 2 нови фрегати (и да ни станат 6)? При положение, че русия в Ч. море има 5, а Турция 8. И при положение, че имаме само 1 корвета, само 1 ракетен катер и нямаме подводница? Вашия вожд нали искаше да вижда само платноходки в Ч. море?
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.