Споделените услуги ще заместят част от чиновниците до 2018 г.
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Споделените услуги ще заместят част от чиновниците до 2018 г.

Очакванията са с приложението на новия модел да има икономии на средства, каза вицепремиерът Томислав Дончев.

Споделените услуги ще заместят част от чиновниците до 2018 г.

Служители, които извършват еднотипни дейности във ведомствата, ще бъдат преквалифицирани или съкратени

34866 прочитания

Очакванията са с приложението на новия модел да има икономии на средства, каза вицепремиерът Томислав Дончев.

© Юлия Лазарова


Държавните служители, които се занимават с едни и същи дейности във ведомствата, ще бъдат съкратени или преквалифицирани и преместени, като това ще се случи в рамките на следващите две години. Това обяви вицепремиерът Томислав Дончев на откриването на конференция, посветена на проект за въвеждане на споделени услуги в държавната администрация. "Ще има редуциране на броя на служителите, които работят в администрацията. И със сигурност ще има икономии на средства. Колко точно е много рано да се каже", отбелязва Дончев.

Проектът предвижда счетоводни, одиторски и други дейности, свързани с управление на човешките ресурси и обществените поръчки, да бъдат изнесени в отделни, централизирани звена. Към момента подобни отдели има във всяка държавна администрация, а дейностите, които извършват, са еднотипни. Очакванията са мярката да доведе до понижение на разходите за издръжка на администрацията, но и до съкращения. Според вицепремиера до една година ще са видими първите резултати, под формата на подобряване и централизиране на управлението. До две години процесът трябва да е завършен.

Финансирането за инициативата е в размер на 5 млн. лв., осигурени от оперативна програма "Добро управление".

Пренасочване и съкращаване

Добрата новина за персонала в министерствата е, че част от чиновниците ще бъдат преквалифицирани, за да могат да се преместят в други държавни институции. Счетоводители, служители по управление на човешките ресурси и обществените поръчки - това е част от персонала, който трябва да бъде преместен в други ведомства и институции, счита Дончев. Причината е, че дейностите на тези кадри вече няма да се извършват по места, а само от няколко структури в страната. Други дейности, които могат да се изпълняват от общи звена в министерствата, са информационните технологии, архив, одит и други.

Все пак част от служителите ще бъдат освободени от работа. Идеята е по този начин предлаганите услуги да са по-качествени, разходите да са по-малки, а стандартите за обслужване да се уеднаквят. "Няма единен модел на управление. Няма стимули за самия персонал да предоставя по-качествена услуга и да носи повече приходи. Самият модел е скроен така. Той е грешен и порочен", посочи Дончев.

Един негативен пример за качеството на предлаганите от администрацията услуги е управлението на държавните почивни станции - близо 100 на брой. В повечето случаи те се управляват незадоволително, финансовите им резултати са лоши, качеството на предлаганите услуги не е на ниво, а ползата им за държавните служители е съмнителна, посочи вицепремиерът.

Новият модел

В рамките на предоставения проект ще бъдат избрани две пилотни администрации, където да бъдат въведени споделени услуги. Изборът им ще бъде политическо решение, обсъдено на Съвета за административна реформа, посочи Красимир Божанов, шеф на дирекция "Модернизация на администрацията", цитиран от БТА. Според Божанов по този начин може да се очаква постигане на интеграция на базите данни на ведомствата, намаляване на общите разходи и тези за персонал.

Новият модел за работа ще бъде приложен на база на оценка от експертите на Световната банка. Прогнозите са до края на 2018 г. да се създадат две външни пилотни звена за споделени услуги - в сферата на човешките ресурси и финансово-счетоводните дейности. До 2020 г. пък броят на звената ще нарасне до десет.

Държавните служители, които се занимават с едни и същи дейности във ведомствата, ще бъдат съкратени или преквалифицирани и преместени, като това ще се случи в рамките на следващите две години. Това обяви вицепремиерът Томислав Дончев на откриването на конференция, посветена на проект за въвеждане на споделени услуги в държавната администрация. "Ще има редуциране на броя на служителите, които работят в администрацията. И със сигурност ще има икономии на средства. Колко точно е много рано да се каже", отбелязва Дончев.

Проектът предвижда счетоводни, одиторски и други дейности, свързани с управление на човешките ресурси и обществените поръчки, да бъдат изнесени в отделни, централизирани звена. Към момента подобни отдели има във всяка държавна администрация, а дейностите, които извършват, са еднотипни. Очакванията са мярката да доведе до понижение на разходите за издръжка на администрацията, но и до съкращения. Според вицепремиера до една година ще са видими първите резултати, под формата на подобряване и централизиране на управлението. До две години процесът трябва да е завършен.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

6 коментара
  • 1
    yordanovg avatar :-|
    Georgi Yordanov

    Чудесна новина!!!
    Нека, пилотно да се започне от Мин. Председател и Министри! ... нататък - ще се доизгладят нещата някак си!!!

  • 2
    venziko avatar :-|
    venziko

    Технологийте в скоро време ще заместят чиновниците https://www.youtube.com/watch?v=aLLixUhsKCY

  • 3
    franklin avatar :-?
    franklin

    След всяка "реформа" - администрацията става двойна, но нали ще се усвояват едни пари...Умееш ги ти тези работи, спор няма!

  • 4
    subaru avatar :-|
    subaru

    "Конгениално" - както би възкликнал един герой на Илф и Петров. Подобен "проект", не би хрумнал дори и на чугунен комунистически мозък в Северна Корея. Пропуснали са шофьорите и чистачките. Както и секретарките. Някои сериозно бъркат управлението/администрирането/ в държавните институции с кетъринг. А може би не бъркат. Ще нагазят "пилотно" в блато, измъкването от което отново ще е за сметка на данъкоплатците.

  • 5
    cnu44483672 avatar :-|
    cnu44483672

    Каквото и да си говорим това е истинат. Както веднъж каза Бойко и е прав,, Държаеа се управлява, като фирма,, . И кое според вас е рентабилно към всяко звено да има счетоводство, компютърен отдел, чистачки, шофьори или да се обслужва от един отдел цялата фирма. Идеята е да се аутсорсват всички дейности не специфични за предприятието. Дори събирането на пари е по рентабилно някой друг да го прави вместо ти да правиш 100 каси. Въпроса е дали ще го направят като хората, че при нас всичко се побългатява обикновенно.

  • 6
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    Добро намерение, но съм почти сигурен, че няма да се доведе до край или пък няма да е както трябва. Иначе подобни структури при една централизирана държавна информационна система могат да бъдат разположени и в по-малките градове, примерно счетоводството - във Видин. Мечтите са безплатни.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK