България не изпълнява задълженията си за поддържане на Дунав

Според източник от ЕК страната ни е зарязала драгажа по реката и плаването по нея скоро може да е невъзможно

Затрудненията с плаването по най-голямата европейска река стават все повече в българския участък
Затрудненията с плаването по най-голямата европейска река стават все повече в българския участък    ©  НАДЕЖДА ЧИПЕВА
Затрудненията с плаването по най-голямата европейска река стават все повече в българския участък
Затрудненията с плаването по най-голямата европейска река стават все повече в българския участък    ©  НАДЕЖДА ЧИПЕВА

От всички страни по поречието на Дунав България е тази, която най-очевидно не изпълнява задълженията си по поддържането на реката. Това заяви пред "Капитал" източник от Генерална дирекция "Мобилност и транспорт" на Европейската комисия по време на среща за бъдещето на инструмента "Свързана Европа" в Талин. "От всички проекти, свързани с международната транспортна инфраструктура в България, този ни причинява най-много главоболия. Спешно трябва да се свърши работата по Дунав. Там трябва да се прави драгаж всяка година. През последните 3 години българите не го правят", заяви източникът, който е във връзка с българското правителство. Драгажът представлява изкопни дейности по дъното на реката, които да я държат плавателна през всички сезони.

България - лошият в класа

Според експерта, който е на високо ниво в комисията, е "очевидно, че не изпълнявате задълженията си. В този смисъл сте най-лошите ученици в класа". Румънците, с които България има съвместно споразумение да поддържа реката, изпълняват задълженията си много по-усърдно, казва представителят от ЕК. Според него причината е, че виждат ползата. "Има нов пазар, който се отваря - на круизните обиколки по реката. Хората харесват да правят това." Експертът даде за пример проекта за обновяване и разширяването на пристанище Гюргево, където румънската страна има намерение да направи освен товарно пристанище и такова за яхти. Проектът се нарича "Зелено пристанище Гюргево".

Коридорът Рейн - Дунав, който трябва да свърже сърцето на континента с Черно море по вода, е един от основните TEN-T коридори, които ЕК иска да завърши до 2030 г. Той минава през 9 страни членки и завършването му трябва да донесе ръст в БВП от над 700 млрд. евро за периода между 2015 и 2030 г. За него България има финансиране по "Свързана Европа".

Застиналата поръчка

През март тази година служебният транспортен министър Христо Алексиев откри поръчка за драгаж на дъното на стойност 6.8 млн. лв. за три поредни години с опция за повторение за още три. Бяха обявени още и поръчки за кораб за изследвания и маркиращ кораб. Търгът за драгаж обаче застина в КЗК след жалба от консорциум "ДДФ 2017" от август, по която още няма произнасяне. "Видях желание да се справят с тази задача. И с идването на новото правителство нещата пак увиснаха. Независимо дали сте направили поръчката или не, годишният драгаж е задължение на държавата и трябва да го правите", посочва експертът от ЕК. "Транспортът е въпрос на последователност. Не можеш да правиш нещата на парче - част тук, част там. Трябва да има дългосрочно планиране и инвестиции."

Още през 2014 г. България подписа мастърплана за Дунав, координиран от Австрия и подписан от всички страни по поречието на реката (без Унгария). Целта на плана, по който Изпълнителната агенция "Проучване и поддържане на река Дунав" (ИАППД) трябва да получи от механизма за "Свързана Европа" 7 млн. евро, е да премахне "тапите" при трафика, да направи възможна навигацията по реката през цялата година, да закупи кораби за хидроложки изследвания и да създаде национални карти за действие. Същата година София се споразумя с Букурещ за "общи и спешни действия" за разчистване на пясъка от плавателния път.

От думите на експерта излиза, че оттогава досега страната не е свършила почти нищо. През май тази година българско-румънската камара отправи искане за спешно решение на проблема. Камарата твърди, че без незабавен драгаж дълбочината във фарватера ще падне под 1.8 м, което "ще донесе големи загуби на операторите с флот и на цялата индустрия, свързана с Дунав". Според писмото на камарата, изпратено тогава до институциите, круизни оператори вече са заявили, че ако отново са блокирани в България поради липса на поддръжка на водните пътища, ще отпишат дестинациите в Долен Дунав от графика си.

Според обявената поръчка трябва да се извърши драгаж на приблизително 560 хил. куб.м земна маса между километър 610 при гр. Сомовит и 374 при гр. Силистра. Според сайта на ИАППД точно тези участъци в момента са критични, като на места има полоси с дълбочина между 1.6 и 1.8 метра.

"Капитал" потърси за коментар транспортното министерство, но оттам не успяха да отговорят в рамките на деня.

Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


8 коментара
  • 1
    plf avatar :-|
    plf

    И вече дори и коментари няма... Отврати се народа напълно

  • 2
    ayu1506402555533404 avatar :-|
    Bozhidar Yankov

    Г-н Георгиев, смятам, че добрата журналистическа практика изисква представяне на истината, базирана на проверени факти, а не излагане на полуистини. Противното води до опасност от неверни изводи и заблуди. Само един пример - тези 7 милиона евро ("крупна сума"!!!) са само част от инвестициите, описани в Мастър плана, необходими за подобряване на условията за корабоплаване в Долен Дунав. Всъщност, проблемите са много по-комплексни и изискват своето решение комплексно. Похвално е, че все пак сте оставил отворена вратичка за отговор.

  • 3
    yordanovg avatar :-|
    Georgi Yordanov

    ... този т.нар. “експерт“,( по мое скромно мнение) е някой мастит румънски лобист!!! Явно конкретната му настояща задача е да пооплюе България. Не, че нашенските експерти и отговорни лица са се разработили много, но доста от информацията в този материал е невярна и подвеждаща! както пише (доста оскъдна част от действителната информация), колегата от „пост“ № 2 - споменатите суми са много малка част от разписаните необходимости, а ... гледам, че нищо не се споменава за “чутовни“ усилия и действия от страна на Румъния - щото, „Съвместното действие“ означава съвместно - на България и Румъния - действия, а не Румъния да вика - България нищо не прави ;)
    Та така - в “шеги“ и “закачки“ действаме ВЗАИМНО по НИЩОПРАВЕНЕ!

  • 4
    uql26355225 avatar :-|
    Noal

    До коментар [#3] от " Georgi Yordanov ": Много ми е интересно как мислите. България не прави нищо за разлика от всички останали, но това било "плюене". Можем от простотия, алчност и безхаберие да прецакаме международен коридор, обаче друг ни е виновен.

  • 5
    42 avatar :-|
    42

    Ха, румънците ни откраднаха Северна Добруджа и печелят от такси за канала и претоварването в пристанището в Констанца, а ние да влагаме пари в техния бизнес, няма да стане.

  • 6
    42 avatar :-|
    42

    [quote#4:"Noal"]До коментар [#3] от " Georgi Yordanov ": Много ми е интересно как мислите. България не прави нищо за разлика от всички останали, но това било "плюене". Можем от простотия, алчност и безхаберие да прецакаме международен коридор, обаче друг ни е виновен.[/quote]

    И защо да се охарчваме за коридор от който нямаме никакви приходи, ам?

  • skch

    Ама вие сериозно ли ги мислите тия работи бе? "а ние да влагаме пари в техния бизнес"? Ми нали и Видин, Лом, Свищов, Русе, Силистра са в БЪЛГАРИЯ БЕ, столични експерти такива. Ми нали пари влизат от таксите по реката не в русенския, а в централния бюджет.
    Аман от шопски разбирачи. Щото като вложихме парите по Дунавската стратегия в метро диаметър 2 на столицата и голям бизнес развихме, нали, пръска се БВП-то на нацията - и Видин се замогна, и Силистра се почувства част от България... Всъщност не, само разни шопски експерти са доволни, че е изпълнен този "национален" приоритет и Данчето е доволна, че си гарантира доживотни мандати начело на софията с държавните пари.

  • 8
    yordanovg avatar :-|
    Georgi Yordanov

    До коментар [#4] от "Noal":

    .... изобщо, разбра ли какво съм писал и казал с написаното???
    Явно - НЕ!
    Изобщо - имаш ли... и бегла представа, какво прави България и какво прави Румъния по обсъждания въпрос? Сигурен съм, че НЕ!
    Прочети си статията пак, прочети какво съм коментирал, отново, поразрови се за още малко допълнителна информация по въпроса и не ме занимавай с глупости, моля!
    „Прецакването“ на международния канал, не е само и единствено по вина на България - това е гарантирана информация!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход