Новият брой: Пътят към Европа
Close

Индустрия 4.0: Новите технологии искат революция в мисленето за образованието

Новите работещи имат нужда от нови знания и рядко са лоялни на компании

"Взимането на рискови решения не се насърчава, децата се справят с повторяеми задачи, но не и с тези, които изискват изобретателност",смята Йозеф Шети (вляво)
"Взимането на рискови решения не се насърчава, децата се справят с повторяеми задачи, но не и с тези, които изискват изобретателност",смята Йозеф Шети (вляво)
"Взимането на рискови решения не се насърчава, децата се справят с повторяеми задачи, но не и с тези, които изискват изобретателност",смята Йозеф Шети (вляво)    ©  Цветелина Белутова
"Взимането на рискови решения не се насърчава, децата се справят с повторяеми задачи, но не и с тези, които изискват изобретателност",смята Йозеф Шети (вляво)    ©  Цветелина Белутова

Четвъртата индустриална революция не е толкова революция в технологиите, колкото в мисленето, каза основателят на базираната в Пловдив компания Soltec Йозеф Шети по време на третия панел на годишния бизнес форум Industry 4.0. По думите му промените по отношение на автоматизацията вече намаляват нуждата от умения за решаване на повтаряеми проблеми, повече блага се създават с по-малко усилия и влиянието на "големите данни" се увеличава, докато фирмите работят с мениджърски постулати от 70-те години на миналия век, които се базират на похвати от 30-те години. "Все още вярваме в постоянни растеж и в това, че бизнесът е състезание, затова правим компаниите централизирани, тайни и йерархични - като военна рота (откъдето произтича думата на английски)", каза Шети. Според него обаче новите икономически реалности изискват различни ценности от тези, в които учениците биват обучавани днес.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
3 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    chitatelsz avatar :-|
    Читател

    Интересна дискусия. Съгласен съм с изводите. У децата, но и при възрастните при съвременните условия е нужно да се развива критично и аналитично мислене - то зависи и от семейната среда, но и от преподавателите. Също и от медиите (например виждам как гръцките медии, или конкретно телевизия "Скай" стимулира гражданското общество и какво се случва по родните водещи ТВ канали, и не само). Потреблението на стоки и услуги е първична потребност, но значението на всичко това за нашето битие и щастие и ползата в живота ни, както и влиянието върху околната среда са не по-малко важни. Защото на този етап имаме само една планета с пределен обем от ресурси. Рециклирането и поддържането на устойчиво отглеждани природни ресурси са ключови.

    Много е важно как ще се справим и с отпадъците (не само тези, които стават за рециклиране, а въобще) - на всекидневно, битово ниво и на глобално такова. Такива има и в околоземна орбита. И всичко това са рискове за сегашните поколения, както и за всички бъдещи след нас.

    Нередност?
  • 2
    popovski31 avatar :-|
    popovski31

    "Нела Рачевиц и Георги Стоев заявиха, че е нужно по-цялостното включване на предприемачите и успешните бизнесмени в учебния процес. "Нужно е те да станат модели за подражание в училище", каза Стоев."

    Това абсолютна необходимост, но според Закона за висшето образование например, могат да преподават само хабилитирани преподаватели. Хора от практиката могат да изнасят само публични лекции. Сбъркано е.

    Нередност?
  • 3
    hifi_hifi avatar :-|
    hifi hifi

    за съжаление образователната система е инертна и консервативна и не позволява намеса отвън.
    Няма по-добро нещо от реални примери от бизнеса, които да насочат децата към една или друга област.

    Засега, обаче остава възможността единствено да приемаме образованието в Бг като един вид казарма и да го преодолеем с минимални щети и максимално "закаляване".
    Много деца преминали през средното образование се справят прекрасно в чужбина, така че явно има и положителни елемнти в образователната ни система... може би именно "закаляването"

    Нередност?
Нов коментар