Двама на тол-финала за 200 млн. лв.
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Двама на тол-финала за 200 млн. лв.

Надеждите на регионалното министерство са да няма нови обжалвания и системата да заработи до края на 2018 г.

Двама на тол-финала за 200 млн. лв.

Цените на австрийската Kapsch и "Тол България" ще бъдат отворени в сряда, останалите четири участника са отстранени

Ани Коджаиванова, Огнян Георгиев
47716 прочитания

Надеждите на регионалното министерство са да няма нови обжалвания и системата да заработи до края на 2018 г.

© НАДЕЖДА ЧИПЕВА


Само два от общо шестте кандидата за изграждането на тол-системата са допуснати да продължат в конкурса - "Капш трафик солюшънс" и "Тол България", а останалите четири участника са отстранени. Това става ясно от публикувано решение на оценителната комисия в Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) с дата 29 септември. Така почти година и половина след началото на процедурата, която дълго бе блокирана от непрекъснати обжалвания, ценовите оферти на двете компании ще бъдат отворени в сряда. Прогнозната цена на поръчката е 200 млн. лв.

Надеждите на регионалното министерство са, ако няма нови обжалвания, до края на октомври да има избран изпълнител и да бъде подписан договор с него, а системата да заработи до края на 2018 г.

Kapsch е с техническо предимство

Австрийската Kapsch е представена като консорциума "Капш трафик солюшънс", който включва българското, полското, италианското и испанското подразделение на компанията. Дружеството специализира в технологии, решения и услуги за пазара на интелигентни транспортни системи. Kapsch са внедрили тол-системи в Австрия, Полша, Чехия и Австралия. Компанията е основана през 1892 г. и за нея работят над 6800 души. Българският й клон е открит през 2005 г.

В консорциум "Тол България" влизат изцяло български участници: "Телелинк" като водещ партньор в консорциум с българските "Сирма груп" и "Сиенсис". "Телелинк" е основана от Спас Русев и Любомир Минчев, като след това вторият откупи дела на Русев. В телеком сектора се говори за близост на компанията с депутата от ДПС Делян Пеевски, но формална връзка няма.

Интересен факт е, че преди седмици беше разпространена фалшива новина за избран изпълнител за тол-системата, в която се посочваше точно Kapsch. Случаят беше предаден на ДАНС, а поелите тогава отговорност анонимни хакери твърдяха, че става дума за реалното класиране, което е било известно още преди отварянето на офертите. В него обаче не беше отстранен нито един участник и точките силно се различават от сегашните.

От протокола се вижда, че Kapsch е получила максималните 100 точки за техническото си предложение, докато българското обединение има техническа оценка от 66.67 точки. Тежестта на техническата оценка обаче е само 30%, а на ценовото предложение - 70%. Така е напълно възможно за победител да бъде посочено обединението "Тол България", ако са предложили достатъчно по-ниска цена от австрийската компания. По неофициални изчисления на един от отпадналите кандидати българският консорциум трябва да е с 14-15% по-ниска оферта, за да победи.

Отстранени са чешката "Толлнет", специализирана в сегмента на таксите за ползване на пътища; "Контракс", която участваше в консорциум с унгарската I-Cell, доставчик на унгарската тол-система; обединението "Телетол" с участници контролираната от Спас Русев БТК, "Нованор" и Icom, производител на GPS устройства; и "Сиела" на Веселин Тодоров, която кандидатстваше самостоятелно.

В протокола не се посочват причините за отстраняването, но предвид че при последното подновяване на процедурата по обществената поръчка компаниите имаха само 24 часа, за да кандидатстват, напълно възможно е да става дума за пропуски в документите. Така слабата конкуренция в търга и на финала му е отговорност на държавата.

Какво предстои

Веселин Тодоров от "Сиела" обясни, че няма да обжалва, въпреки че не е видял все още причината за отстраняването. "Почти със 100-процентова сигурност казвам, че няма да обжалваме и се доверяваме на мнението на комисията. Нашето предложение не беше достатъчно добро, защото имахме само 24 часа да го подготвим", обясни той. За този срок, смята Тодоров, е абсурдно да се очаква да бъде сформирано добро предложение в големи консорциуми. Тодоров обаче отхвърли предположението, че отказът от обжалване е заради гневните изказвания на премиера Бойко Борисов, който няколко пъти обяви, че ако те продължават, "държавата сама ще си направи системата".

От БТК коментираха пред "Капитал", че ще вземат решение дали да обжалват, след като видят детайлите по отстраняването.

Поръчката за системата беше обявена през април 2016 г. и оттогава търгът непрекъснато се бави заради обжалвания. До голяма степан вина за това носи и самата АПИ, която след всяко обжалване подновяваше процедурата с все по-кратки срокове, докато накрая се стигна от абсурдния срок от едно денонощие. Жалбите на компаниите срещу 24-часовия срок обаче не бяха уважени.

Съгласно обявените тръжни условия избраният изпълнител ще има 19 месеца за въвеждането на тол-системата. От регионалното министерство се надяват системата да заработи още в края на идната година. Това може да се случи само ако няма нови обжалвания.

Изпълнителят трябва да изгради системата изцяло за своя сметка, а след това АПИ ще я изплаща на консорциума в продължение на три години със събраните приходи от таксите. Тол-системата ще бъде разработена специално за българските условия и ще бъде собственост на пътната агенция. След внедряването й предстои да бъде избран оператор, който да я поддържа и експлоатира.

В обществената поръчка е записано, че тол-системата ще обхване до 80% от републиканските пътища, чиято дължина е 19 853 км, няма информация обаче за цената на километър. Тя ще бъде определена допълнително с постановление на правителството. Промяната ще е за камиони и автобуси, но не и за леки автомобили, които ще ползват електронни винетки.

Само два от общо шестте кандидата за изграждането на тол-системата са допуснати да продължат в конкурса - "Капш трафик солюшънс" и "Тол България", а останалите четири участника са отстранени. Това става ясно от публикувано решение на оценителната комисия в Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) с дата 29 септември. Така почти година и половина след началото на процедурата, която дълго бе блокирана от непрекъснати обжалвания, ценовите оферти на двете компании ще бъдат отворени в сряда. Прогнозната цена на поръчката е 200 млн. лв.

Надеждите на регионалното министерство са, ако няма нови обжалвания, до края на октомври да има избран изпълнител и да бъде подписан договор с него, а системата да заработи до края на 2018 г.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

5 коментара
  • 1
    aussie avatar :-|
    aussie

    Чудно колко ли време ще отнеме на властващите да накарат и колите да плащат :)

  • 2
    peternvalkov avatar :-|
    peternvalkov

    Що пишете простотии, кога CNsys е била свързана с Пеевски? или Телелинк!. А Сирма Капитал ги рекламираше до последно!!! Може ли да си плюете така в лицето с простотии.

  • 3
    subaru avatar :-|
    subaru

    Двеста милиона дадени за нищо, на някой. Вместо да увеличат цената на еднодневната винетка за камиони и автобуси/която почти никой български превозвач не купува/, се удря българският транспортен бизнес.

  • 4
    starlighter avatar :-|
    starlighter

    Интересно е, че Контракс отпаднаха - май те бяха пробутали този унгарски модел . Дали няма да ги наемат като подизпълнители после ?

  • 5
    valdes avatar :-|
    Valdes

    Погледнато чисто философски, тол-а би трябвало да е наистина по-справедлив начин за заплащане на инфраструктурни такси. Погледнато като предлагана реалност - пълна нула.
    Всъщност каква е предлаганата реалност?
    Ще се събират такси! Какъв ще им е размера? Няма решение!
    Какво ще е делението на МПС по групи (кои МПС в кой ценови диапазон ще попадат)? Няма решение!
    За кои пътища? Може би за 19000 км., може би за 50% от тях, може да е за 60% или ... Няма решение!
    Ама може за едни пътища таксата да е една, а за други друга, а събота и неделя трета ...?! Няма решение!
    Добре де, за какво се дават тогава тези 200 млн.?!
    Брутална липса на професионален капацитет по темата от страна на висшия ешелон на властта!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK