До една година България и Румъния трябва да са в Шенген, смятат премиерите им
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

До една година България и Румъния трябва да са в Шенген, смятат премиерите им

В резиденция "Евксиноград" край Варна се проведе съвместно заседание на правителствата на двете държави

До една година България и Румъния трябва да са в Шенген, смятат премиерите им

Приоритетни проекти между двете държави са два нови моста над Дунав и магистрала Костанца - Бургас

Спас Спасов
30089 прочитания

В резиденция "Евксиноград" край Варна се проведе съвместно заседание на правителствата на двете държави


Пет спогодби подписаха във вторник България и Румъния в лицето на Бойко Борисов и Михай Тудосе в резиденция "Евксиноград" край Варна в рамките на съвместното заседание на правителствата на двете държави. Те засягат сътрудничеството на двете страни в сферата на енергетиката, предоставянето на убежище на бедстващи кораби, взаимодействие в областта на вътрешната сигурност, икономиката и социалните политики.

Двамата обявиха няколко приоритетни проекта, по които ще работят съвместно в близкото бъдеще, и коментираха въпроса с приемането на България и Румъния в Шенген, като по мнението им няма формални пречки за присъединяването и това би трябвало да се случи най-късно до една година.

Приоритетите

По време на съвместната си пресконференция с румънския министър-председател Михай Тудосе премиерът Борисов очерта три приоритетни проекта, по които двете страни ще работят в близките години. Това са два нови моста над над река Дунав - втори при Русе - Гюргево и още един при Никопол – Турну Мъгуреле, както и магистрала от около 200 км, която трябва да свърже Констанца, Варна и Бургас. В рамките на втория проект вече е възложено проучване за изграждането на жп линия и скоростен път, каза Борисов.
Според него трите проекта ще могат да бъдат изплатени в рамките на 20 - 30 години при рационално използване на възможностите за концесиониране или използването на тол-системата, върху която в момента работи правителството. И за трите проекта вече има инвеститори, те не са в конфликт един с друг и ще дадат тласък на икономическото развитие в региона, ще облекчат транспортните компании, каза още Бойко Борисов.

България и Румъния работят и по създаването на съвместни търговски къщи, които да си сътрудничат в износа на земеделска продукция – зеленчуци, прясно и охладено месо, към страните от Близкия изток и арабския свят, казаха по време на пресконференцията си премиерите на България и Румъния. "В сътрудничество с частния бизнес двете страни могат заедно да покрият този неизчерпаем пазар", каза Бойко Борисов.

Горещият въпрос Шенген

Според Михай Тудосе България и Румъния са "обречени" да вървят заедно и по пътя си към шенгенското пространство. Според него въпросът е политически и по всеобщото мнение на европейските ни партньори формални пречки за присъединяването към Шенген няма, като това би трябвало да се случи най-късно до една година.

Борисов припомни, че България се намира на едно от най-критичните места по пътя на мигрантския поток към Централна Европа. "Ние имаме сухопътна граница и с Турция, и с Гърция, но благодарение на общите ни усилия с Румъния вече сме постигнали "нулева миграция", каза премиерът.

"Повечето от европейските ни партньори са категорични, че по отношение на опазването на външните граници на Европейския съюз България и Румъния се справят много по-добре, отколкото редица шенгенски страни. Тази оценка е дадена от най-високите инстанции в съюза", каза още Борисов.

Сътрудничеството в социалната политика

България и Румъния подписаха и съвместна декларация за задълбочаване на сътрудничеството в областта на труда и социалната политика. Тя бе подписана от министър Бисер Петков и министъра на труда и социалната справедливост на Румъния Лиа-Олгута Василеску в рамките на съвместното заседание на правителствата на двете държави. В споразумението страните декларират воля и готовност за съвместни действия за обмяна на информация и опит в областта на младежката заетост, трудовата мобилност, политиките за закрила на детето, здравословни и безопасни условия на труд, равенство на половете и борбата с домашното насилие.

Двете страни ще обменят добри практики и мерки срещу недекларирания труд, като сътрудничеството ще включва съвместни проверки между инспекциите по труда на двете държави.

Документът предвижда общи действия и между службите по заетостта на България и Румъния, както и обмяна на опит в областта на социалното включване.

Пет спогодби подписаха във вторник България и Румъния в лицето на Бойко Борисов и Михай Тудосе в резиденция "Евксиноград" край Варна в рамките на съвместното заседание на правителствата на двете държави. Те засягат сътрудничеството на двете страни в сферата на енергетиката, предоставянето на убежище на бедстващи кораби, взаимодействие в областта на вътрешната сигурност, икономиката и социалните политики.

Двамата обявиха няколко приоритетни проекта, по които ще работят съвместно в близкото бъдеще, и коментираха въпроса с приемането на България и Румъния в Шенген, като по мнението им няма формални пречки за присъединяването и това би трябвало да се случи най-късно до една година.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    jeq47534199 avatar :-|
    jeq47534199

    "Това са два нови моста над над река Дунав - втори при Русе - Гюргево и още един при Никопол – Турну Мъгуреле, както и магистрала от около 200 км, която трябва да свърже Констанца, Варна и Бургас."

    Нов мост при Русе добре, магистрала Черно море с продължение към Констанца добре, но коя калинка е дала съгласие от българска страна за мост при Никопол? Това е напълно против интересите на България.

    Целта на Румъния с тоя мост е да поеме трафика по направлението София-Букурещ, изземвайки трафика от мостовете при Русе и удължавайки пътя на румънска територия със 100 километра, съответно на наша територия се скъсява с толкова, от което румънците ще увеличат приходите си от пътни такси за сметка на нас.
    Така че нелепо е да се строи нов мост при Русе и още един при Никопол, който ще го конкурира за трафик, в наш ущърб естествено.

    Този мост ще поеме и трафик от Турция за Централна и Северна Европа, като с един тунел под Шипка ще конкурира коридорите през Белград и Видин. Но същата роля още по-добре може да играе (поради по-късо разстояние) и мост при Оряхово, който ще е по-на запад и ще се изминават малко повече километри на българска територия, а освен това ще скъси значително и пътя между София и Крайова, докато мост при Никопол не може да го скъси.

    Така че българският интерес е за мост при Оряхово и никакъв мост между Оряхово и Русе. Да, хубаво е трафикът при Русе да се разтовари малко, но това ще се случи и с изграждането на магистрала Черно море с продължение към Констанца. А ако пак не намалее достатъчно и тогава, то по-разумно е да се направи мост при Силистра, вместо при Никопол.

  • 2
    jeq47534199 avatar :-|
    jeq47534199

    Защо Бойко Борисов като се пише такъв приятел на премиерите от съседните страни, не настоява за високоскоростна ЖП-линия София-Солун? Тя ще свърже не само София със Солун, защото от София ЖП-линията ще продължава към Букурещ и Белград, съответно към Украйна/Русия и Западна Европа. Както и към българските пристанища Варна и Бургас, Лом и Видин. Едва ли има по-важен и неотложен приоритет за България от ЖП-линията София-Солун, която ще конкурира и коридора през Македония. Вместо това го баламосват с измислени коридори през Александруполис, Никопол и пр., важни само за съседните страни, но не и за нас.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK