Тол-системата поевтиня с 50 млн. лв. от ниската цена на австрийската Kapsch
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Тол-системата поевтиня с 50 млн. лв. от ниската цена на австрийската Kapsch

Според условията на търга изпълнителят ще има 19 месеца за въвеждането на тол-системата, но надеждите на регионалното министерство са тя да заработи до края на следващата година

Тол-системата поевтиня с 50 млн. лв. от ниската цена на австрийската Kapsch

Почти сигурният победител в държавната поръчка е компания с европейски опит и евтина оферта, макар състезанието да беше организирано зле

54372 прочитания

Според условията на търга изпълнителят ще има 19 месеца за въвеждането на тол-системата, но надеждите на регионалното министерство са тя да заработи до края на следващата година

© Капитал


С тол-системата камионите и автобусите ще заплащат според изминатото разстояние и вероятно ще им струва повече, а за колите ще има електронни винетки.
150

млн. лв. е офертата на австрийския консорциум "Капш трафик солюшънс"

Една от най-проблемните поръчки на държавата е към края си: изборът на компания за изграждането на тол-системата се проточи повече от година, на финала беше даден абсурдно кратък срок от един ден за оферти, а четири от шест кандидата бяха отстранени. Въпреки това търгът има хепиенд, защото се печели почти сигурно от австрийската компания Kapsch, която е изпълнила подобни поръчки в няколко европейски държави, а цената е с 50 млн. лв. под очакваните от държавата 200 млн. лв.

Регионалният министър вече обяви, че ще се бърза с договора до края на октомври и ако наистина няма вълна от обжалвания, целта на държавата е новият вид плащане да заработи до края на следващата година. Тогава камионите и автобусите ще заплащат според изминатото разстояние и вероятно ще им струва повече, а за колите ще има електронни винетки. Държавата смята, че ще получава между 800 млн. лв. и 1 млрд. лв. годишно от платеното преминаване през пътищата й.

Австрийски победител във финалния дуел

Консорциумът "Капш трафик солюшънс" около австрийската компания Kapsch е най-вероятният изпълнител на тол-системата в България. В състезание със само още един останал кандидат обединението не само получи максималната възможна техническа оценка от 100 точки, но и даде по-ниска цена. Второто всъщност е решаващо за определяне на победителя, тъй като носи 70% от крайната оценка. Офертата на австрийската група е 149.99 млн. лв. спрямо 193.5 млн. лв., предлагани от консорциума "Тол България", в който влизат българските "Телелинк", "Сирма груп" и "Сиенсис". Това стана ясно при отварянето на ценовите предложения в сряда. Прогнозната цена на поръчката беше 200 млн. лв. Техническата оценка на българския консорциум също е доста по-ниска - 66.67 точки, така че шансовете да получат договора са на страната на "Капш".

Какво следва

Очакванията са победителят да бъде определен до края на октомври и да бъде подписан договор с него. Съгласно обявените тръжни условия избраният изпълнител ще има 19 месеца за въвеждането на тол-системата, но надеждите на регионалното министерство са тя да заработи до края на следващата година.

До финала с отваряне на офертите в сряда стигнаха австрийците и българският консорциум "Тол България" с оферта от 193.5 млн. лв.
Фотограф: НИКОЛАЙ ДОЙЧИНОВ

Преграда пред тези амбициозни срокове може да дойде по линия на обжалването. От четирите отстранени кандидата засега никой не е обявил, че планира такова. Дори пред "Капитал" Веселин Тодоров от "Сиела" (дисквалифициран на ниво техническа оферта) обяви, че почти сигурно няма да се обърне към съда, защото няма как офертата им да е била перфектна, след като имаха 24 часа за подготвянето й. Запитан дали "Тол България" ще обжалва техническата оценка, собственикът на водещия партньор в консорциума "Телелинк" - Любомир Минчев, отказа коментар.

Изпълнителят трябва да изгради системата изцяло за своя сметка, а след това Агенция "Пътна инфраструктура" ще я изплаща на консорциума в продължение на три години със събраните приходи от таксите. Тол-системата ще бъде разработена специално за българските условия, ще бъде собственост на пътната агенция и ще се управлява от държавен оператор.

Кой е победителят

Консорциумът "Капш трафик солюшънс" включва българското, полското, италианското и испанското подразделение на австрийската компания Kapsch. Тя е специализирана в предоставянето на решения за интелигентни транспортни системи и е внедрила тол-системи в Австрия, Полша, Чехия, Австралия и Индия. Групата има клон и в България, който е открит през 2005 г. Самата Kapsch е австрийска фамилна компания, основана през 1892 г. В момента за нея работят близо 6900 души. Групата включва три основни бизнес подразделения - Kapsch TrafficCom, Kapsch CarrierCom и Kapsch BusinessCom, които съответно предлагат решения за трафик, превозвачи и предприятия. Първата дейност формира над половината от оборота на групата. За финансовата 2016/17 г. приходите й са 1.1 млрд. евро, а печалбата й преди лихви, данъци и амортизации традиционно е около 100 млн. евро, макар че за миналата година намалява до 68.1 млн. евро заради еднократни ефекти. Групата е изпълнявала проекти почти по целия свят, като е работила както за местни и централни правителствени агенции, така и за всякакви по размер компании.

Вторият конкурент, допуснат до финала, "Тол България", включва само български компании. Водещ участник в консорциума е "Телелинк", а партньори са "Сирма груп" и "Сиенсис". "Телелинк" е основана от Спас Русев и Любомир Минчев, като след това вторият откупи дела на Русев. В телеком сектора се говори за близост на компанията с депутата от ДПС Делян Пеевски, но формална връзка няма. Бизнесът на трите компании в обединението е значително по-малък от този на австрийската Kapsch. За 2016 г. общите им приходи са под 70 млн. евро.

Иначе от търга на ниво технически оферти бяха отстранени чешката "Толлнет", "Контракс" (която участваше в консорциум с унгарската I-Cell), обединението "Телетол" (БТК, "Нованор" и Icom) и "Сиела" на Веселин Тодоров.

Кого засяга

Тол-системата ще засегне камионите и автобусите, но не и леките автомобили, които ще използват електронни винетки, които ще са с фиксирани цени, каквито са и в момента. Тежкотоварните превозни средства ще се таксуват на база изминати километри. Цената на километър обаче засега не е ясна, тъй като ще бъде определена с постановление на правителството. Системата ще обхване до 80% от републиканските пътища, или около 16 хил. км.
С тол-системата камионите и автобусите ще заплащат според изминатото разстояние и вероятно ще им струва повече, а за колите ще има електронни винетки.
150

млн. лв. е офертата на австрийския консорциум "Капш трафик солюшънс"

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

9 коментара
  • 1
    pesheff avatar :-|
    Пешката

    Това е добра новина! Ако искаме да увеличим приходите, трябва да се довършат АМ Хемус, Русе - ВТ - Свиленград/АМ Марица, Русе - Варна, Черно Море - до Констанца, Видин - АМ Хемус, скоростен път до Гюешево от АМ Струма, и поне тунел Шипка. Не е лошо и нова връзка Малко Търново - Бургас.

  • 2
    vassilun avatar :-|
    vassilun


    До коментар [#1] от "
    Пешката
    ":

    Да! И за всичко това би имало пари, ако не бяхме допуснали поне големите кражби: КТБ - 4 милиарда и Белене - 3 милиарда! По-жалко е, че за тези кражби виновни тяма!

  • 3
    rrn10393129 avatar :-|
    rrn10393129

    Абе как може ИТ компании да участват в подобни търгове ??????? Малоумници крадци !!!

  • 4
    georgi_mihailov avatar :-|
    georgi_mihailov

    До коментар [#3] от "rrn10393129":

    И кой трябва да участва? Лавка защото имат будки, които приличат на кабинките за плащане на тол такса на магистрала?

    Какво ще бъде електронната винетка? Сайт или приложение на което си плащаш с кредитна карта за даден период. За вас специално ще има и опция за плащане в бензиностанция или поща, където някой друг ще въведе данните.

    Може би ще има камери, които ще заснемат и разпознават номера на автомобила чрез обработка на изображение. По този начин ще засичат колко километра са изминали камионите и ще ги таксуват. Или може да ги следят и с GPS. Въпросните камери може и да снимат като напускате някое насело място с кола или мотор и в случай че нямата винетка и ще изпращат честитка по мейл. За вас лично по пощата.

    ИТ фирма ли ви трябва за горните неща или продавач на дъвки и весници?

  • 5
    starlighter avatar :-|
    starlighter

    Лошото е, че ще се таксува всичко. Няма да има алтернативни пътища.

    Много странно, че Контракс, които бяха в дъното на всичко ги отлюспиха

  • 6
    flashkopatrashko avatar :-?
    ВЪРНЕТЕ СТАРИЯ САЙТ!!!

    С'я, че не са "правилния" за КОЙ-то трябва кандидат е повече от ясно, но ми е интересно, какво ли ще измислят за да ги отсвирят като хем са с по-ниска цена, хем с по-висока оценка?

  • 7
    t3stizz avatar :-?
    ХЪ ХЪ ХЪ

    До коментар [#5] от "starlighter":

    Разлика в таксуването, спрямо досегашното положение ще има единствено за камионите (пътни превозни средства над 3,5 т.).

    Т.е. коментарът трябва да е в сегашно време.

  • 8
    t3stizz avatar :-?
    ХЪ ХЪ ХЪ

    До коментар [#6] от "ВЪРНЕТЕ СТАРИЯ САЙТ!!!":

    По това дали ще има обжалване ще си проличи, евентуално, дали някой е дал по-ниска цена. Пък да видим.

  • 9
    kaisersoze avatar :-|
    Андрей Ляпчев

    Ето ги немците и техните интереси и проводници в България.
    Фондация "Конрад Аденауер"и фондация ­ "Ханс Зайдел" отново се активираха преди изборите.

    В луксозния 5-звезден хотел „Адмирал" на Златни пясъци тази събота и неделя,Меглена Кунева свика над 300 свои съпартийци на форум.
    Техните врагове изчислиха,че събитието струва най-малко 100 000 лева.
    Кунева и хората й всяка седмица посещават различни градове в страната ,което е свързано с разноски за хотелски стаи, храна, наем на зали, пътни и рекламни материали,а и откриват скъпи офиси.Това са доста пари.
    Фондация „Конрад Аденауер”, финансира „България за гражданите” на Кунева още от средата на 2012.
    Фондация на германските християндемократи явно,макар и късно осъзна генералния си провал с ГЕРБ.
    Ние помним,как през 2006 год.Фондация "Конрад Аденауер" енергично започна да подкепя формация ГЕРБ Бойко Борисов."Конрад Аденауер" пряко свързана с ХДС ­ една от основните партии от Европейската народна партия, се опитва безуспешно да обедини родната десница още от 2004 г.
    Тази традиционно работещата с десни партии и близка до СДС и Демократи за силна България фондация,тогава проведе срещи на Борисов с шефа на софийското бюро, Ралф Якш и заряза сините.
    На фондация "Конрад Аденауер"и на друга германска фондация ­ "Ханс Зайдел" до голяма степен дължим медийното натрапване на Борисов и калинките му.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK