Кабинетът раздаде ударно близо 280 млн. лв. за транспортни проекти
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Кабинетът раздаде ударно близо 280 млн. лв. за транспортни проекти

Най-рано през 2020 г. може да се очаква България да има по-широк пък към Сърбия

Кабинетът раздаде ударно близо 280 млн. лв. за транспортни проекти

Над 158 млн. лв. са одобрени за разширението на пътя Калотина - София, други 85 млн. лв. отиват за улични ремонти във Варна, а НКЖИ получава 35 млн. лв., за да довърши няколко жп проекта

35268 прочитания

Най-рано през 2020 г. може да се очаква България да има по-широк пък към Сърбия

© Мария Съботинова


Близо 280 млн. лв. допълнителни разходи по транспортни проекти одобри на заседанието си в сряда правителството. Най-голямата част от тях - над 158 млн. лв., са за модернизацията на първата част от пътя от Калотина до София. Други 85 млн. лв. пък кабинетът одобри за улични ремонти във Варна. Още 35 млн. лв. ще получи и транспортното министерство, като те ще бъдат предоставени целево на Национална компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ) за завършване на железопътни проекти.

От София до Калотина

През септември бяха пуснати два търга за разширението на две отсечки на пътя София - Калотина. Първият е за отсечката от граничния пункт на Калотина до пътния възел при Драгоман - 14.5 км, като се предвижда строителство на автомагистрала с габарит 25.5 м, както и множество съоръжения. Търгът е на стойност около 141.6 млн. лв. без ДДС, като част от средствата - 20 млн. евро, са осигурени от механизма "Свързана Европа". Първоначално оферти се подаваха до 13 ноември, но междувременно Агенция "Пътна инфраструктура" го е коригирала на 30 ноември. Срокът за изпълнение е 852 календарни дни.

Вторият търг е за отсечката между Драгоман и Сливница на стройност около 117 млн. лв. без ДДС. И в този участък ще бъде направено разширение до габарит 27 м, като пътят ще стане четирилентов. Първоначалният срок за оферти - 16 ноември, е удължен до 4 декември. Срокът за изпълнение на поръчката е 910 календарни дни.

Одобрените в сряда 158.2 млн. лв. са за финансиране на част от тези търгове. Министрите поеха ангажимент държавата да осигури и остатъка от средствата, но не е посочен конкретен времеви срок.

В момента третият участък на пътя - от околовръстния път на София до Сливница, има по две ленти за посока, а след това остава по една. През август беше съобщено, че китайски инвеститори имат интерес да финансират разширението му, но засега няма развитие.

Така най-рано през 2020 г. може да се очаква България да има по-широк пък към Сърбия. Сърбия от своя страна до края на 2017 г. ще е готова с магистралата от Ниш до Калотина, както и с магистралния участък към границата с Хърватия. Това, както и последващото пускане на разширения път в българския участък, ще доведе до сериозно намаляване на времето за пътуване. Пътят е част от направлението Лондон – Будапеща – Белград – Ниш – София – Пловдив – Истанбул – Калкута, което е най-краткият път, свързващ Западна Европа с Близкия и Средния изток.

И пари за ремонти във Варна

Общо 85 млн. лв. ще получи община Варна за улични ремонти. Част от парите са предназначени за ремонт на бул. "Васил Левски" в участъка от ул. "Подвис" до ул. "Девня", а друга - за изграждане на пробив на бул. "Сливница" от бул. "Ян Хунияди" до бул. "Атанас Москов". Очаква се с двата проекта да се разрешат проблемите с трафика на града, като потокът от магистрала "Хемус" на път за курортите ще бъде отклонен извън центъра.

Порцията щедро финансиране идва, след като през лятото при посещение във Варна премиерът Борисов се ангажира държавата да помогне на града да реши проблема с трафика, като посочи, че парите ще дойдат и от бюджета, и от Европейската инвестиционна банка.

За жп проекти

Допълнителни средства в размер на 35 млн. лева получава НКЖИ за завършване на железопътните проекти по програма "Транспорт 2007-2013 г.". Сумата ще покрие приключването на модернизацията на жп линията Пловдив - Свиленград, рехабилитацията на железопътната инфраструктура в участъци по линията Пловдив - Бургас, модернизацията на участъка Септември - Пловдив, за техническа помощ по трансевропейската транспортна мрежа, за изграждането на интермодален терминал в Пловдив и за развитието на възел София.

Отделно допълнително правителството отпусна и 19.2 млн. лв. по бюджета на транспортното министерство за националното съфинансиране на транспортни проекти по механизма за свързване на Европа за периода 2015-2017 г. Сред тях са четири големи инфраструктурни проекта на НКЖИ, два проекта за проучване и поддържане на река Дунав и един на предприятие "Пристанищна инфраструктура".

И още

Правителството отпусна 350 хил. лв. за ремонт на Бачковския манастир. Парите са за строителни дейности, свързани с отвеждането на дъждовни води извън района на църковната сграда. Допълнително 500 хил. лв. ще получи агенцията "Електронно управление", за да назначи нови хора, а Комисията за защита на конкуренцията - 230 хил. лв. за подбор на висококвалифициран персонал.

Близо 280 млн. лв. допълнителни разходи по транспортни проекти одобри на заседанието си в сряда правителството. Най-голямата част от тях - над 158 млн. лв., са за модернизацията на първата част от пътя от Калотина до София. Други 85 млн. лв. пък кабинетът одобри за улични ремонти във Варна. Още 35 млн. лв. ще получи и транспортното министерство, като те ще бъдат предоставени целево на Национална компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ) за завършване на железопътни проекти.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    gapopov avatar :-|
    Georgi Popov

    Как съвсем по български звучи "завършване на железопътните проекти по програма "Транспорт 2007-2013 г.". Същото е и с линията Пловдив - Свиленград, Интермодалния терминал до гара Т.Каблешков, модернизацията Септември-Пловдив - все обекти отдавна просрочени , с подписани актове пбр.16, но незавършени напълно и годни за по-нататъшно "усвояване" на средства.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Ще съмне ли след НОЩ?

Ще съмне ли след НОЩ?

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.