С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
17 окт 2017, 16:09, 24669 прочитания

България иска превозвачите да бъдат изключени от директивата за командированите работници

Официалната позиция на правителството ще се гласува в сряда, а промените в европейската директива – на 23 октомври в Люксембург

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Промените в директивата за командированите работници не трябва да се отнасят за международните автомобилни превози. Това е принципната позиция на България, стана ясно от думите на социалния министър Бисер Петков на конференция за социалния дъмпинг и трудовата мобилност, организирана от economix.bg.

Измененията в евродирективата, която раздели европейските държави на източен и западен фронт, ще се гледа на заседанието на Съвета по заетост и социална политика на 23 октомври в Люксембург. В сряда българското правителство ще гласува официалната позиция на страната, като по думите на Петков тя ще позволява гъвкавост.
"Разработени са шест сценария според развитието на заседанието. Но не сме склонни да направим компромис по отношение на автомобилния транспорт", заяви министърът.


Промените в директивата за командированите работници станаха официалният мотив за визитата на френския президент Еманюел Макрон в Източна Европа през септември. На ниво ЕС дебатът беше поставен преди година и половина, и то в контекста на "нелоялната конкуренция" и "социалния дъмпинг" от страна на източноевропейските работници заради по-ниските разходи за труд в техните страни.

Спорните точки

Петков отбеляза, че към момента има няколко въпроса, които разделят страните в ЕС на два лагера. Първият е свързан с продължителността на дългосрочното командироване. Повечето държави подкрепят предложението на ЕК срокът да е 24 месеца. Шест държави – Франция, Холандия, Австрия, Германия, Люксембург и Белгия, настояват срокът на командироване да е 12 месеца в рамките на 24-месечен период.



Вторият дискусионен въпрос е за периода на влизане в сила на промените в националните законодателства. Предложението на естонското председателство е за две години и 3-годишен преходен период. Някои държави обаче претендират този срок да е по-къс.

Третият дискусионен въпрос е приложението на директивата в автомобилния транспорт. Според ЕК правилата за сектора трябва да бъдат разписани в специфично законодателство, както е в момента. Сега те работят по отделна директива, в която също има идеи за промени. Франция, Холандия, Австрия, Германия, Люксембург и Белгия обаче настояват правилата за формиране на заплатите в транспортния сектор да са същите като в общата директива за командированите работници. Което означава, че и там разходите за труд ще се увеличат.
"Намирането на справедливо решение за транспорта е от изключително значение за България. Секторът е от съществено значение за националната икономика", подчерта министър Петков.

Още въпросителни

Директивата за командированите работници вече беше променена веднъж. Така от началото на тази година се изисква командированият служител в друга страна от ЕС да получава минималната за сектора ставка в приемащата държава за времето, за което е изпратен там. Според българското законодателство командировъчните вече се добавят към брутната заплата, като това веднъж вече увеличи разходите за труд на работодателя, тъй като така се увеличи облагаемата с осигуровки база.

Новите предложения на ЕК сега са вместо минимално заплащане да бъде записано само възнаграждение (заплата+всички добавки и премии, предвидени по закон). А това означава, че за времето на престой на командированите си служители компаниите ще трябва да им начисляват върху заплатата и различните добавки, които се полагат на приемащата страна по закон. Те може да са за прослужен стаж, коледни и великденски бонуси и т.н. Освен установените по закон надбавки към заплатата работодателят ще дължи и тези, записани в колективен или браншови трудов договор за съответния сектор, които досега важаха само за строителството.

Кого засяга

На фона на целия европейски пазар на труда делът на командированите работници е незначителен - през 2014 г. те са 1.9 млн. души, което е едва 0.7% от общия брой на заетите в съюза, по данни на ЕК. Българските работници, които са командировани в друга страна от ЕС, са още по-малко - едва 0.5% от всички заети в страната. Но за пет години - от 2010 до 2015 г., са нараснали с над 160%. Подробна разбивка по сектори обаче липсва.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

"Непредвидени обстоятелства" в проекта за пл. "Ал. Невски" струват 87 хил. лв. "Непредвидени обстоятелства" в проекта за пл. "Ал. Невски" струват 87 хил. лв.

Проектът на арх. Пантелеев ще бъде преработен изцяло, защото се оказа несъобразен с базови неща - състоянието на подземната инфраструктура, канализацията и риска за околни исторически сградите

29 яну 2020, 309 прочитания

Вечерни новини: Васил Божков издирван заради 7 обвинения, кабинетът оцеля във вота на недоверие Вечерни новини: Васил Божков издирван заради 7 обвинения, кабинетът оцеля във вота на недоверие

И още: Законът за хазарта беше одобрен на първо четене; САЩ предложиха план за израелско-палестинския въпрос; Авиокомпании отменят полети до Китай заради вируса

29 яну 2020, 389 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Системата за сигурност е сред най-закъснелите задачи от ремонта на НДК

Въпреки това реконструкцията на сградата ще приключи навреме за председателството, увери ръководството

Още от Капитал
Свинското: скъпо и дефицитно

Чумата по свинете в Азия вдигна световните цени, създаде дефицит и проблемите заразиха и България

Пътеводител на кандидат-програмиста

Какво е добре да се знае за академиите, които предлагат подобни обучения

Защо си отиват експертите

Отстраняването на неудобните и неадекватните партийни назначения подменя функцията на държавната администрация

Битката за столичната адвокатура

Изборите на органи на софийската колегия имат значение не само за професионалните интереси на гилдията, но и за институционалната зрялост на държавата

Берлинска ръченица

Електронният артист Стефан Голдман за новаторския си поглед към музиката и защо винаги ще имаме нужда от човека в технологията

Ален де Ботон, писател, философ, основател на The School of Life: Ние сме любов и мрак

Ботон за емоционалната интелигентност, стоицизма и деструктивното в човешкия вид пред "Капитал"

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10