България иска превозвачите да бъдат изключени от директивата за командированите работници
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

България иска превозвачите да бъдат изключени от директивата за командированите работници

Според социалния министър Бисер Петков спорните въпроси около промяната на директивата за командированите работници са много.

България иска превозвачите да бъдат изключени от директивата за командированите работници

Официалната позиция на правителството ще се гласува в сряда, а промените в европейската директива – на 23 октомври в Люксембург

Вера Денизова
25237 прочитания

Според социалния министър Бисер Петков спорните въпроси около промяната на директивата за командированите работници са много.

© Юлия Лазарова


Промените в директивата за командированите работници не трябва да се отнасят за международните автомобилни превози. Това е принципната позиция на България, стана ясно от думите на социалния министър Бисер Петков на конференция за социалния дъмпинг и трудовата мобилност, организирана от economix.bg.

Измененията в евродирективата, която раздели европейските държави на източен и западен фронт, ще се гледа на заседанието на Съвета по заетост и социална политика на 23 октомври в Люксембург. В сряда българското правителство ще гласува официалната позиция на страната, като по думите на Петков тя ще позволява гъвкавост.

"Разработени са шест сценария според развитието на заседанието. Но не сме склонни да направим компромис по отношение на автомобилния транспорт", заяви министърът.

Промените в директивата за командированите работници станаха официалният мотив за визитата на френския президент Еманюел Макрон в Източна Европа през септември. На ниво ЕС дебатът беше поставен преди година и половина, и то в контекста на "нелоялната конкуренция" и "социалния дъмпинг" от страна на източноевропейските работници заради по-ниските разходи за труд в техните страни.

Спорните точки

Петков отбеляза, че към момента има няколко въпроса, които разделят страните в ЕС на два лагера. Първият е свързан с продължителността на дългосрочното командироване. Повечето държави подкрепят предложението на ЕК срокът да е 24 месеца. Шест държави – Франция, Холандия, Австрия, Германия, Люксембург и Белгия, настояват срокът на командироване да е 12 месеца в рамките на 24-месечен период.

Вторият дискусионен въпрос е за периода на влизане в сила на промените в националните законодателства. Предложението на естонското председателство е за две години и 3-годишен преходен период. Някои държави обаче претендират този срок да е по-къс.

Третият дискусионен въпрос е приложението на директивата в автомобилния транспорт. Според ЕК правилата за сектора трябва да бъдат разписани в специфично законодателство, както е в момента. Сега те работят по отделна директива, в която също има идеи за промени. Франция, Холандия, Австрия, Германия, Люксембург и Белгия обаче настояват правилата за формиране на заплатите в транспортния сектор да са същите като в общата директива за командированите работници. Което означава, че и там разходите за труд ще се увеличат.

"Намирането на справедливо решение за транспорта е от изключително значение за България. Секторът е от съществено значение за националната икономика", подчерта министър Петков.

Още въпросителни

Директивата за командированите работници вече беше променена веднъж. Така от началото на тази година се изисква командированият служител в друга страна от ЕС да получава минималната за сектора ставка в приемащата държава за времето, за което е изпратен там. Според българското законодателство командировъчните вече се добавят към брутната заплата, като това веднъж вече увеличи разходите за труд на работодателя, тъй като така се увеличи облагаемата с осигуровки база.

Новите предложения на ЕК сега са вместо минимално заплащане да бъде записано само възнаграждение (заплата+всички добавки и премии, предвидени по закон). А това означава, че за времето на престой на командированите си служители компаниите ще трябва да им начисляват върху заплатата и различните добавки, които се полагат на приемащата страна по закон. Те може да са за прослужен стаж, коледни и великденски бонуси и т.н. Освен установените по закон надбавки към заплатата работодателят ще дължи и тези, записани в колективен или браншови трудов договор за съответния сектор, които досега важаха само за строителството.

Кого засяга

На фона на целия европейски пазар на труда делът на командированите работници е незначителен - през 2014 г. те са 1.9 млн. души, което е едва 0.7% от общия брой на заетите в съюза, по данни на ЕК. Българските работници, които са командировани в друга страна от ЕС, са още по-малко - едва 0.5% от всички заети в страната. Но за пет години - от 2010 до 2015 г., са нараснали с над 160%. Подробна разбивка по сектори обаче липсва.

Промените в директивата за командированите работници не трябва да се отнасят за международните автомобилни превози. Това е принципната позиция на България, стана ясно от думите на социалния министър Бисер Петков на конференция за социалния дъмпинг и трудовата мобилност, организирана от economix.bg.

Измененията в евродирективата, която раздели европейските държави на източен и западен фронт, ще се гледа на заседанието на Съвета по заетост и социална политика на 23 октомври в Люксембург. В сряда българското правителство ще гласува официалната позиция на страната, като по думите на Петков тя ще позволява гъвкавост.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.