С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
20 окт 2017, 14:19, 20889 прочитания

Михаел Вебер: Особеното в България е, че тол-системата покрива почти всички пътища

Мениджърът в Kapsch, отговарящ за тол-системата в България, пред "Капитал"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Година и половина след като беше пусната обществената поръчка, България избра кой да изгради тол-системата й. Победител е австрийската Kapsch, която предложи цена от 150 млн. лв. при 200 млн. лв. прогноза на държавата. Сега тече срокът за обжалване на процедурата, но когато и да започне изграждането, е ясно, че системата ще заработи през 2019 г.

Как ще изглежда моделът тук говорим с Михаел Вебер, който е изпълнителен директор на "Капш телематик технолоджис България". През 2007 г. той се присъединява към Kapsch Group, където отговаря за продажбите на пътнотранспортни телематични системи и тол-системи за таксуване за страните от Централна и Източна Европа като Русия, Украйна, Полша, Казахстан и България. Kapsch TrafficCom е изградила подобни системи в над 50 държави по целия свят. Фамилната компания е базирана във Виена, Австрия, от 125 години. Групата има 6900 служители и приходи от 1.1 млрд. евро за финансовата 2016/17 г.

Как успяхте да предложите по-ниска цена – 150 млн. лв., при 200 млн. лв. очаквани от държавата?

- Причината е много проста - имаме богат опит, а и конкуренцията е ожесточена, както никога досега.


Държавата даде много кратък срок за представянето на предложенията – само 24 часа. Повечето компании от конкурса казаха, че е невъзможно да се представи каквото и да е в такъв срок. Как успяхте да го направите?

- Няма значение дали ще са 1, 3 или 5 дни – ние бяхме подготвили всичко. Подобен срок е често поставян в тази сфера. Трябва да призная, че подобна задача е трудно изпълнима за малки компании или за консорциуми, защото в тях участват 3 или 4 компании.

Коя държава има най-сходната система с тази, която ще се създаде в България?



- Унгария. Но основната разлика с всички страни са пътищата. България е единствената страна, в която шофьорите плащат за всички пътища чрез винетката. В другите държави не е така - шофьорът плаща за магистралите.

В България тол-системата ще бъде държавна. В други страни е частна - като в Италия и Испания. Сега например общата европейска система дава възможност да се премине през Австрия, Германия, Испания, Италия, Франция само с едно устройство в камиона. В Унгария например това все още не е приложено. В съседна Румъния засега няма тол-система и не знаем какво решение ще вземат в бъдеще. В другите ви съседи - Гърция, Сърбия и Македония, няма да има технически проблеми. Макар те сега да ползват по-стар модел на плащане, това може би ще се промени след време. В България например дебатът започна преди 8 години. В други страни процесът бе по-дълъг.

Колко време продължи този процес в Австрия?

- От първия дебат до стартирането на тол-системата - около 11 години. И беше готова през 2004 г.

Управляващите искат системата да бъде готова в края на следващата година. Смятате ли, че е възможно, макар по договор да имате 18 месеца?

- Не знам. Има много неща, които трябва да се извършат и уточнят. Дори трябва да се уточни какво имат предвид под "готова".

В някои страни ни отне по-малко време, а в други повече. Разликата е огромна - зависи как ще изглежда системата, за колко километра става дума, какви са регулациите. В Полша, където задачата беше по-малка – системата беше само за магистрали и камиони, бяхме готови за 7 месеца. В Чехия бе изготвена за 12 месеца, но там ставаше дума за 700 км. Но в България системата ще обхване над 16 000 км (при общо 19 600 км пътища в държавата - бел. ред.).

[натиснете, за да видите инфографиката в пълен размер]

Преглед на оригинала [натиснете, за да видите инфографиката в пълен размер]

Автор: Капитал
Какъв екип ще ползвате тук?

- Ние сме тук, за да останем, не да си тръгнем. Няма да имаме чужди експерти, защото процесът на обучение е много дълъг. Ние разчитаме само на местни експерти. Имаме 600 такива в Полша, 150 в Чехия, 150-200 в Беларус, 1000 в Южна Африка. В България ще разчитаме на местни компании заради техните познания за вътрешната среда. Например ще работим с компанията "Ита".

Споменахте, че ще останете за дълго в страната. Защо дълго?

- Има твърде много идеи, свързани с трафика, пътищата, тунелите, градовете, които можем да изпълним. В бъдеще ще имате самоуправляващи се коли. Предстои повечето страни да приемат закон, който да забранява автомобили на дизел или бензин, за да се ограничи отделянето на вредни емисии. Това ще промени цялата структура на системата. Във всяка страна предстои "електронна еволюция на улиците".

Ако се върнем на тол-системата, камерите по пътищата ще могат ли да идентифицират шофьорите, които карат с превишена скорост?

- Тези шофьори ще бъдат разпознавани по друг начин. Ще се изчислява времето им на пробег от един пункт до друг. И на място ще знаем дали има нарушение. Това се прави в Сърбия. Технически е възможно, но отново е законов въпрос.

Ще разполага ли с всички записи по пътищата информационният център? И дали по този начин АПИ и МВР ще знаят всяка кола къде се намира и накъде отива?

- Ще разчитаме на сателитна система. За да се изпълни това, ще се използва GPS. Информацията, която ще се получава в центъра, ще е спрямо GPS в колата. Положителното е, че това е безплатно за потребителя. Недостатъкът е, че американските власти събират информацията. Ползването на данните от записа е вътрешен законов въпрос.

Ще поддържате ли системата, след като я завършите?

- Има определен период. Между 3 и 6 месеца ще осигуряваме техническа поддръжка на системата. Когато възникне проблем в системата, трябва да окажем помощ, а също и да обясняваме различни функции. Всичко може да възникне.

Интервюто взе Огнян Георгиев
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

София бърза да усвои парите за ремонт на Борисовата градина, но няма ясна цел София бърза да усвои парите за ремонт на Борисовата градина, но няма ясна цел

Оказва се, че Столичната община е кандидатствала за евросредства за изпълнението му без съгласието на общинските съветници

19 фев 2020, 330 прочитания

Спецсъдът вече ще може да блокира и банкови сметки по сигнал от ДАНС 1 Спецсъдът вече ще може да блокира и банкови сметки по сигнал от ДАНС

През друг закон и на едно четене управляващите промениха Закона за мерките срещу изпиране на пари

19 фев 2020, 2395 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Идва ли последният мониторингов доклад на ЕК

Председателството на Съвета на ЕС поставя България в изключително изгодна позиция

Още от Капитал
Малайзийски полет към село Щръклево

Община Русе даде предварително съгласие да продаде летището си на дружество с малайзийско участие. Проектът на компанията е за 57 млн. лв.

Андон Балтаков: Не искам да звуча като прогноза за облачно време

Генералният директор на БНР пред "Капитал"

Спаси ме от коронавируса

По-важно е маските да бъдат носени от болните, а не от здравите хора, защото така се ограничава предаването на инфекцията

Вирусът, който смрази света

Епидемията от коронавирус за по-малко от месец запали Китай и уплаши целия свят с пандемия, която не е виждана от десетилетия. Рисковете са много, но и възможностите да бъдат избегнати още са живи и съвсем реални

Гордост, кино и предразсъдъци

Sofia Pride Film Fest показва няколко филма за различните измерения на любовта и привличането

От Маракеш до Париж и обратно

Писателят и художник Махи Бинбин за живота между две култури и социалната си дейност в Мароко

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10