С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
1 20 окт 2017, 13:45, 34542 прочитания

Управляващите и ДПС единодушни по промените в съдебния закон

Специализираният съд и спецпрокуратурата стават извънредни и ще бъдат привилегировани с бонуси и командироване

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
ГЕРБ, ДПС и "Обединени патриоти" единодушно подкрепиха в четвъртък в правната комисия ретроградни промени в Закона за съдебната власт, които превръщат специализирания съд и прокуратура в извънредни и привилегировани, където с командироване и раздаване на бонуси ще стимулират послушни магистрати, които правораздават според очакванията.

При второто четене на законопроекта в правната комисия в четвъртък бяха оставени всички спорни текстове, защитавани от мнозинството упорито и без аргументи. От депутатите на БСП на заседанието остана един народен представител, който гласува въздържал се.


Бонуси за всички според натовареността, за спецзвената – по симпатии

Магистратите от съдебната система ще получават два вида бонуси за работа. От една страна, запазва се сегашното общо правило, че ВСС определя допълнително възнаграждение за съдия, прокурор или следовател според степента на натовареност на съответния орган на съдебната власт. Но за магистратите и служителите в спецсъдилищата и спецпрокуратурите бонусът ще се определя "според индивидуалната оценка за резултатите от дейността, но не повече от 6 допълнителни заплати годишно". Какво значи резултати от дейността никой не е в състояние да обясни, но очевидно не става въпрос за натовареност с брой дела, иначе нямаше да се прави нова формула за спецзвената. Единственият логичен извод е, че се създава инструмент за оценяване на спецмагистратите по неясни критерии, които допускат субективизъм, другояче казано – симпатии.

Вносителите не са направили финансова обосновка на бонусите, но се предвижда разпоредбата да влезе в сила от 1 януари 2018 г.



Командироването на съдии – изцяло в правомощията на началниците

При командироване на всички нива няма да се иска становище от общите събрания на съдиите от съответния съд или от отделението, където ще се извърши командироването, както беше заложено първоначално в законопроекта. Свикването на общите събрания било излишно забавяне, а избирането щяло да става по неясни критерии, решиха обаче депутатите от правната комисия. Далеч по-бързо и по-добре това щяло да се решава от началниците.

При специализираните съдилища административният ръководител ще може да командирова съдии от всички съдебни райони в цялата страна, стига да има съгласието на председателя на съответния съд, откъдето е командированият. Така се заобикаля председателят на Върховния касационен съд Лозан Панов, който по принцип командирова съдии от други райони. Според председателя на Съюза на съдиите в България Атанас Атанасов налага се впечатлението, че командироването ще стане основен способ за попълване на щата в спецсъдилищата. А в сайта "Де факто" това се онагледява с напълно възможен пример - съдията от районния съд в Сандански Димитър Узунов, доскоро представляващ предишния ВСС, ще може да бъде командирован от председателя на апелативния специализиран съд, без да е необходима намесата на Лозан Панов.

Тези промени очевидно целят преодоляване на проблема, който създаде съдийската колегия в новия ВСС, където мнозинство имат реформаторски настроени съдии, които за разлика от членовете на правната комисия не са под контрола на главния прокурор.

Отстраняването на магистрати с обвинение

Скандално протече и дебатът за поредната промяна в многострадалния текст в ЗСВ, който регламентира как се отстраняват магистрати, срещу които прокуратурата е започнала разследване. Тази поправка бе вкарана непосредствено преди второто четене, без да е гласувана по принцип на първо, което е пряко нарушение на парламентарния правилник и основание после да се иска отмяната й като противоконституционна, но това е най-малкият проблем.

В рамките на година и половина ГЕРБ предлага четвърта промяна на този текст в Закона за съдебната власт. Предишната промяна бе направена преди два месеца и половина – в края на юли, в много спешен порядък - само за три седмици от внасянето на проекта до гласуването му на второ четене (това е същият мракобесен законопроект, който предлагаше ограничения за сдружаването на магистратите и за финансирането на магистратски организации, задължение за магистратите за декларират членството си в професионални организации и кариерни бонуси за членовете на ВСС; ограничението за сдружаване и финансиране отпадна, но не и останалите екстри). С промяната от юли Висшият съдебен съвет бе задължен по искане на главния прокурор безусловно да отстранява от длъжност магистрат – съдия, прокурор, или следовател, който е обвинен в умишлено престъпление от общ характер, без да може да направи преценка за основателността и обосноваността на това искане, т.е. дали прокуратурата изобщо разполага с някакви мотиви. Още тогава професионалната общност на съдиите, експерти и представители на неправителствения сектор остро възразиха срещу този текст, който дава необосновани правомощия на прокуратурата, т.е. на главния прокурор, да оказват натиск върху съдии и да ги отстраняват от дела. Въпреки че авторите на законопроекта - петима депутати от управляващото мнозинство - начело с председателя на правната комисия Данаил Кирилов, Емил Димитров, Христиан Митев, Анна Александрова и Иглика Събева, не благоволиха да поднесат прилични мотиви за тази промяна, нито да обяснят бързането и липсата на обществена дискусия, проектът беше приет на второ четене на 27 юли, а президентът отказа да го върне с вето.

Логично тази промяна стана обект на остра критика от Венецианската комисия в рамките на становище по съдебния закон, прието на пленарна сесия в началото на октомври. И в понеделник правосъдният министър Цецка Цачева обяви, че в изпълнение на препоръките на Венецианската комисия тя е изпратила писмо до председателя на Народното събрание Димитър Главчев и до председателя на Комисията по правни въпроси Данаил Кирилов (същият, който инициира анатемосаната промяна с ясното съзнание за нейната несъстоятелност) за нова редакция на чл. 230 от ЗСВ. Двама от вносителите на предишната поправка - Кирилов и Анна Александрова, пък припознаха този текст и го внесоха преди второто четене.

Какво каза Венецианската комисия

В своето становище Венецианската комисия изразява особено сериозна загриженост за промяната, "която косвено дава на прокуратурата важна власт над съдиите". Отбелязва се, че в българската система "привличането като обвиняем" е една сравнително ранна фаза на досъдебното производство, когато прокуратурата може и да не разполага със сериозни доказателства срещу конкретното лице. Същевременно решението за привличане като обвиняем не подлежи на съдебен контрол. Така прокуратурата получава правомощия да отстранява съдии за потенциално дълъг период от време въз основа на сравнително спорни и неубедителни доказателства, което може да бъде много опасно за независимостта на съдиите. Дори ако обвиненията в крайна сметка отпаднат, отстраненият съдия ще трябва да прехвърли своите дела на други съдии и докато трае отстраняването, ще получава само минималната заплата. Отстраняването може да има опустошителен ефект върху живота и кариерата на съдията и с тази власт може да бъде лесно да се злоупотребява. Затова Венецианската комисия изразява мнение, че съдебната колегия трябва да има правомощия да провери колко сериозни и обосновани са обвиненията и да реши дали доказателствата срещу съдията са достатъчно убедителни (без непременно да са несъмнени) и дали това налага отстраняване. Същевременно съдебната колегия трябва да е в състояние да определи по-кратък срок за разследване на отстранения съдия.

Неудачно решение

Специалисти по наказателно право и процес споделиха, че предложеният от Цачева текст не решава проблема с отстраняването на магистрати, защото за пореден път не въвежда минималните европейски стандарти в тази област и по никакъв начин не отговаря на тревогите на Венецианската комисия.

На практика текстът на Цачева е просто една компилация между предишните редакции на същия текст – в първоначалния му вариант от 2007 г., от април 2016 г. и от август 2016 г. Той обаче отново оставя ВСС без право на преценка дали да отстрани един магистрат от длъжност, когато той е обвинен за престъпление по служба – отстраняването в този случай остава задължително по волята на главния прокурор. В останалите хипотези пък се оставят значителни периоди от време, в които един магистрат, след като бъде отстранен, не може да иска отмяна на тази мярка – до година и половина от привличането в случаите на тежко престъпление и до осем месеца в останалите случаи.

Когато става въпрос за съществено ограничаване на права в личната и професионалната сфера на даден човек, това трябва да става на база на конкретна преценка от независим орган, основана върху всички релевантни факти и обстоятелства и при търсене на разумен баланс между интересите на службата и интересите на засегнатия. В конкретния случай процедурата трябва да гарантира независимостта на съдията, което я прави по-особена, коментират юристи. ВСС трябва да разполага с всички данни по случая и да има свободата и възможността да направи преценка дали се налага един обвиняем магистрат да бъде отстранен и това е в интерес на службата. В предложенията на Цачева процедурата не е уредена като състезателна, така че да предостави на съдията право на справедлив процес – да бъде изслушан, да изложи мотиви, да обжалва и т.н.

Магистрати правят паралел с процедурата по НПК за мерките за неотклонение, при която всеки задържан може да иска промяната им по всяко време заради промяна на обстоятелствата.

В крайна сметка законопроектът ще бъде прокаран така, както е предложен от управляващите - като своеобразно продължение на политически натиск и административна репресия върху съдиите, а за пореден път бързането ще предотврати обществения дебат. Правната комисия предварително обезсмисли насроченото за петък сутринта заседание на Съвета по съдебна реформа по искане на осем неправителствени и професионални организации именно заради проекта за промени в ЗСВ. След заседанието на комисията в четвъртък нови предложения не могат да се правят.

Не дължим съобразяването на дневния си ред със съвет, съставен от Министерския съвет, каза Данаил Кирилов, позовавайки се на разделението на властите.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

ТЕЦ-ове на Ковачки ще получават до 60 лв. на тон за горенето на софийския боклук ТЕЦ-ове на Ковачки ще получават до 60 лв. на тон за горенето на софийския боклук

Част от RDF-а ще се оползотворява и в циментовия завод "Холсим", но с по-ниска цена

21 ное 2019, 1114 прочитания

БСП се сниши за КПКОНПИ, ДПС обяви Цацаров за "богатство" 5 БСП се сниши за КПКОНПИ, ДПС обяви Цацаров за "богатство"

"Патриотите" щели първо да изслушат номинирания от ГЕРБ кандидат, преди да решат дали да го подкрепят

20 ное 2019, 2663 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Лекторите на HR and The Future of Work: Management Challenges

Дима Петева, творчески и продуктов директор в Siteground

Още от Капитал
Трудни времена за SoftBank

След фиаското с WeWork империята на Масайоши Сон има нужда от промяна

Фасулска работа

За 20 години Милко Младенов създаде една от най-разпознаваемите компании за варива в България "СуиКо"

Малките в голямата игра за София

Как ще се управлява столицата при новата конфигурация в общинския съвет и при районните кметове

Новата дългова криза на здравната каса

Институцията плаща със здравни вноски наказателни лихви и адвокатски хонорари

Кино: "В кръг"

Социален гняв през директно кино в новия филм на Стефан Командарев

Канадска вълна

Писателят Дени Терио за работния си процес и защо Канада е страна на "две самотности"

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10