Търгът за тол-системата е обжалван от два от отхвърлените кандидати
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Търгът за тол-системата е обжалван от два от отхвърлените кандидати

Регионалният министър Николай Нанков обяви, че продължава да се работи по предварителния план за въвеждането на тол системата от следващата година

Търгът за тол-системата е обжалван от два от отхвърлените кандидати

Регионалното министерство ще иска предварително изпълнение на договора със спечелилия Kapsch

Деница Ватева
24645 прочитания

Регионалният министър Николай Нанков обяви, че продължава да се работи по предварителния план за въвеждането на тол системата от следващата година

© Анелия Николова


Процедурата по изграждане на тол-системата, която вече отне година и половина, отново ще се забави заради обжалвания. Причината е, че два от шестте участника в обществената поръчка оспорват отстраняването си. Жалбите са подадени на 19 октомври - няколко седмици след като агенция "Пътна инфраструктура" избра за победител консорциума "Капш трафик солюшънс" с водеща компания австрийската Kapsch с цена от 149.99 млн. лв.

По време на изслушване в парламента министърът на регионалното развитие Николай Нанков съобщи, че за да се избегне ново забавяне на процедурата, ще бъде поискано предварително изпълнение на договора със спечелилия участник. Обикновено КЗК се съобразява с искането на държавата, така че подписването на договор с победителя вероятно ще стане до края на годината.

Нови жалби

Сагата с изграждането на тол-системата вървеше към своя завършек, след като в началото на октомври за победител бе избран консорциумът "Капш трафик солюшънс". Компанията се състезава на финалната права само с българското обединение "Тол България", в което влизат "Телелинк", "Сирма груп" и "Сиенсис", но то предложи по-висока цена и имаше по- малко точки зa техническите показатели. В цялата процедура бяха подадени шест оферти въпреки краткия срок от 24 часа, който имаше за предложенията.

В четвъртък вечерта стана ясно, че има две внесени жалби. Според регистъра на Комисията за защита на конкуренцията те са подадени от други два участника, отстранени на по-ранен етап - чешката "Толлнет" и обединението "БГ път", в което влизат българската "Контракс" и унгарската I-cell. От данните към момента не се вижда с какви мотиви двете фирми обжалват процедурата, но няма постъпило искане за налагане на временни мерки.

Зам. изп. директор на "Контракс" Яко Пилософ обяснява в интервю за "24 часа", че те, а и останалите три кандидата са отхвърлени по формални причини - едно устройство. "Остранява се един от участниците - "Толнет", с мотива, че един от предложените рутери не отговаря на изискванията. А двата продължили участника предлагат същото техническо решение, т.е. и те е трябвало да бъдат отстранени", казва Пилософ.

Държавата: ще искаме да подпишем

Новото развитие на случая бе коментирано и от регионалния министър Николай Нанков, който съобщи по време на изслушване в парламента, че ще се поиска предварително изпълнение на поръчката от избраната компания, както и че след запознаване с мотивите на жалбоподателите държавата ще пледира "за бързо произнасяне на институциите и компетентните органи, най-вече Комисията за защита на конкуренцията". "Знаем какъв риск поемаме, но нямаме нито ден за губене", е казал още Нанков пред депутатите, цитиран от пресцентъра на регионалното министерство. По думите му за последните пет месеца нещата по тол-системата са придвижени "почти до необратим край", а екипът е готов да направи всичко за стартирането на системата през следващата година.

Управляващите бързат с внедряването на системата, защото очакват приходите от преминаване на камиони през българските пътища да нарастнат в пъти - до около 1 млрд. лв. годишно. Ако обаче държавата подпише, а КЗК и съдът върнат някой от участниците в процедурата, това ще създаде голям хаос и риск за разходи на държавата.

Тол-системата се очаква да обхване около 16 хил. км, или 80% от републиканските пътища, като автобусите и тежкотоварни автомобили ще заплащат за изминато разстояние по цени на километър, които предстои да бъдат определени. За леките автомобили ще се ползват електронни винетки с фиксирани цени. Пред депутатите регионалният министър е съобщил още, че с постъпилите тол-такси след 2020 г. ще се финансира доизграждането на магистрала "Хемус".

Процедурата по изграждане на тол-системата, която вече отне година и половина, отново ще се забави заради обжалвания. Причината е, че два от шестте участника в обществената поръчка оспорват отстраняването си. Жалбите са подадени на 19 октомври - няколко седмици след като агенция "Пътна инфраструктура" избра за победител консорциума "Капш трафик солюшънс" с водеща компания австрийската Kapsch с цена от 149.99 млн. лв.

По време на изслушване в парламента министърът на регионалното развитие Николай Нанков съобщи, че за да се избегне ново забавяне на процедурата, ще бъде поискано предварително изпълнение на договора със спечелилия участник. Обикновено КЗК се съобразява с искането на държавата, така че подписването на договор с победителя вероятно ще стане до края на годината.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    kokoto2 avatar :-|
    kokoto2

    Все по трудно става за държавата да прави нагласени търгове. По старият ЗОП се допускаше промяна на техническата оферта. Тоест отварят се офертите, възложителя посочва на фирмите кое не му харесва, фирмите внасят корекции и после се борят за цена. Така вероятността за жалби беше минимален.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK