"Шкода" ще достави 13 нови трамвая за София срещу 46.3 млн. лв.
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

"Шкода" ще достави 13 нови трамвая за София срещу 46.3 млн. лв.

Новите трамваи по линии 1 и 7 са на полската Pesa и бяха закупени с еврофинансиране, като част от проекта за Интегриран столичен градски транспорт

"Шкода" ще достави 13 нови трамвая за София срещу 46.3 млн. лв.

Чешката компания е спечелила търга с по-висока цена от конкурента й - полската Pesa, но с по-добра техническа оферта

37371 прочитания

Новите трамваи по линии 1 и 7 са на полската Pesa и бяха закупени с еврофинансиране, като част от проекта за Интегриран столичен градски транспорт

© Мария Съботинова


"Шкода Транспортейшън" е избрана от общинската компания "Столичен електротранспорт" за доставката на 13 нови нископодови съчленени трамваи, става ясно от тръжната документация. Чешката компания е получила по-висока оценка от 94.2 точки с цена от 46.3 млн. лв. без ДДС. Конкурентът й - полската "PESA Бидгошч", която спечели преди време състезанието за доставка на новите трамваи по линии 1 и 7, сега е втора с 91.7 точки въпреки по-ниската цена от 44.8 млн. лв.

Цената бе критерият с най-голяма тежест в конкурса - 50%, като таванът бе приблизително 51 млн.лв. без ДДС. Техническата оферта на полската компания обаче е била по-слабо оценена.

Конкурсът

Подмяната на трамваите е по проекта "Интегриран столичен градски транспорт-фаза 2" по оперативна програма "Региони в растеж" 2014-2020. Офертите бяха отворени на 22 март, а процедурата трябваше да завърши до 30 юни, но изборът отне цели седем месеца. От тръжната документация става ясно, че оценяващата комисия на няколко пъти е изискала от двете компании допълнителни документи, което вероятно е забавило и избора.

Новите трамваи ще се движат по линия номер 5 - от кв. "Княжево" до Съдебната палата, като чешката компания трябва да завърши доставката до 15 месеца.

Първо обаче трябва да бъде ремонтирано трасето на трамвай 5. Ремонтът ще започне през пролетта на идната година и ще бъдат сменени релсите по цялото трасе, съобщава общинският съветник Симеон Славчев, цитиран от БНР, който е и част от оценящата комисия.

Обновяване на транспорта

Поръчката е част от плана на Столичната община за обновяване на превозните средства на градския транспорт в София. Към момента над 50% от автопарка и по-голямата част от старите тролеи в столицата са подменени, а най-слабо е темпото на промяна на трамваите.

От миналата година чисто нови мотриси на полската Pesa се движат по линия 7, а от настоящата година - и по линия 1.

От пролетта в София се движат и част от общо 28 швейцарски мотриси, известни като "краставички". "Новите" трамваи са 27-годишни, но са ремонтирани и обновени. Те са дарени от швейцарския град Базел по силата на споразумение, сключено през 2015 г., и заменят най-амортизираните 37-годишни мотриси, които в момента се движат по линиите 6, 8 и 12 в столицата.

"Шкода Транспортейшън" е избрана от общинската компания "Столичен електротранспорт" за доставката на 13 нови нископодови съчленени трамваи, става ясно от тръжната документация. Чешката компания е получила по-висока оценка от 94.2 точки с цена от 46.3 млн. лв. без ДДС. Конкурентът й - полската "PESA Бидгошч", която спечели преди време състезанието за доставка на новите трамваи по линии 1 и 7, сега е втора с 91.7 точки въпреки по-ниската цена от 44.8 млн. лв.

Цената бе критерият с най-голяма тежест в конкурса - 50%, като таванът бе приблизително 51 млн.лв. без ДДС. Техническата оферта на полската компания обаче е била по-слабо оценена.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

29 коментара
  • 1
    tie_interceptor avatar :-|
    tie_interceptor

    Знае ли се, кой модел ще е по-точно?
    http://www.skoda.cz/en/products/tramcars/

  • 2
    cinik avatar :-|
    cinik

    1,82 милиона евро без ДДС за 1 бр. - колкото 5 съчленени метанови автобуса със същата вместимост. Доста скъпа играчка - ще си заслужава само при ефективно използване. Идеален път, висока скорост, пропускане с приоритет и опазване от ПТП. Иначе ще се повтори случаят с дезиро-то на БДЖ, половината да стоят по депата заради нужда от ремонт

  • 3
    sofianec2 avatar :-|
    Софианец

    А защо трамвай, а не тролей? Колко ли струва един тролей, защото жиците и подстанцийте са същите, не изискват трасе и т.н.

  • 4
    frank_ninov avatar :-|
    Нинов

    До коментар [#3] от "Софианец2":

    нов тролейбус струва около 1 млн. лв.

  • 5
    orchis avatar :-|
    orchis


    До коментар [#4] от "
    Ф.Нинов
    ":

    Изглежда тия трамваи са около четири пъти по-скъпи.

  • 6
    frank_ninov avatar :-|
    Нинов

    До коментар [#5] от "orchis":

    трамвайът обаче събира повече пътници.

  • 7
    abdulhazred avatar :-|
    abdulhazred

    Фандъчка кога ще оправи трасето на 7-цата по бул България половината е на вълни и трамвая едвам пъпли за да не дерайлира.

    Кел файда, че е скъп и бърз трамвай, като релсовия път е в трагично състояние.

  • 8
    geordgeo avatar :-?
    geordgeo

    Трамвай N°5 е много важен за ЮЗ район на София и може да се сравни с отделен лъч на метрото заради големия си пътникопоток. Затова трябва да му се обърне приоритетитно внимание по отношение на трасето, мотрисите и най-вече безпроблемното приоритетитно преминаване през възловите кръстовища. Надявам се, че чешките мотриси няма да изглеждат по-зле от полските, които много кефят...

  • 9
    vaskoangelov avatar :-|
    vaskoangelov
  • 10
    n.youroukov avatar :-|
    Един препатил

    В тръжната процедура има нещо изначално сбъркано. Ако Столична община седне и след жестоки преговори подпише един дългосрочен договор с "Шкода" за подмяна на тролейбусите и трамваите в София абсолютно сигурно е, че ще получи и по-ниски цени, и по-добри условия на обслужване и сервиз и облекчения при плащането. Да, ама - ще остане съмнението "Защо и как "Шкода", а не някой друг?". И за да бъде всичко прозрачно провеждаме отделни търгове, при които плащаме повече за да получим по-малко. Какво е решението? Не казвам, че имам такова. Само отбелязвам един факт за размисъл.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK