Брожение сред бойните пилоти заради разкапаните МиГ-29
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Брожение сред бойните пилоти заради разкапаните МиГ-29

Пилотите, които трябва да пазят небето на България, де факто изразяват протеста си срещу поредното отлагане на превъоръжаването на бойната ни авиация.

Брожение сред бойните пилоти заради разкапаните МиГ-29

Каракачанов отново говори как иска първо да модернизира съветските ни изтребители

Момчил Милев
33974 прочитания

Пилотите, които трябва да пазят небето на България, де факто изразяват протеста си срещу поредното отлагане на превъоръжаването на бойната ни авиация.

© Велко Ангелов


Въпреки забраната за стачки в армията, голяма част от пилотите на изтребителите МиГ-29 са отказали да извършват тренировъчни полети, стана ясно по-рано днес. Като претекст те са използвали регламентираното си право да не се качат в кабината на самолета, ако не се чувстват в нормална психическа кондиция. Основното заявено притеснение е рискът от използването на все по-стария авиопарк от съветски изтребители. Брожението сред военните е сериозен проблем, тъй като въпросните офицери от ВВС трябва да изпълняват не просто охраната на въздушното пространство на страната ни, но и мисии по опознаване и прихващане на неидентифицирани самолети в рамките на интегрираната система за противовъздушна отбрана на НАТО.

По този начин бойните пилоти де факто изразяват протеста си срещу поредното отлагане на превъоръжаването на бойната ни авиация, след като проектът за придобиване на нов тип натовски изтребител бе върнат няколко стъпки назад и потенциалните държави-контрагенти отново трябва да изпращат свои обвързващи оферти. През последните няколко седмици военният министър нееднократно обяви, че замисля дали да не поиска и модернизация на МиГ-овете, която на практика би погълнало голяма част от парите за ВВС и би застрашило успешното изпълнение на миграцията към натовски изтребители. Премиерът Борисов пък изрази мнение, че пехотата трябва да бъде приоритизирана за сметка на ВВС, тъй като е "царицата на боя".

"Част от пилотите в Граф Игнатиево са проявили неувереност за извършване на полети, свързана преди всичко с недостатъчна тренировка и летателни часове. Полетите не са спрени", потвърди днес и зам.-военният министър Атанас Запрянов след заседанието на Министерски съвет. На практика обаче тренировъчните мисии с МиГ-29 са замразени и се поддържа единствено дежурната двойка изтребители, която може да бъде вдигана по тревога в случай на засечен нарушител в небето ни. Сигурността на въздушното пространство също така е двойно подсигурена, тъй като освен българските ВВС, над страната патрулират и четири италиански изтребителя Eurofighter Typhoon по линия на съвместния "ер полисинг" в рамките на НАТО.

"Не знам кой е казал, че няма да има нов изтребител - ще има, може би някой съвсем изкуствено създава тази ситуация", коментира по-късно днес военния министър Каракачанов. Въпреки това той отново подчерта, че амбицията му първо да се извърши не само ремонт, но и модернизация на сега използваните близо 30-годишни съветски изтребители. В проекта за придобиване на нови бойни самолети обаче пише, че "разходите за осигуряване на жизнения цикъл на самолетите МиГ-29 (16 броя) до 2029/2030 г.... възлизат на 1.658 млрд. лв.". На практика това е повече, отколкото целево се отпускат за нов тип натовски изтребители (1.5 млрд. лв.) и което и да е политическо мнозинство едва ли ще склонно да удвои и без това колосалната сума за превъоръжаване на ВВС.

Конкретното недоволство на бойните пилоти в база "Граф Игнатиево" вероятно е провокирано и от текущите проблеми с ремонта на МиГ-29, които станаха публично достояние в края на миналата седмица по време на парламентарната комисия по отбрана. Тогава се разбра, че поръчаните в условията на пълна непрозрчаност 10 двигателя за съветските изтребители не само са поскъпнали от близо 23 млн. евро на 70 млн. лв., но и са дошли с непълна документация, от която не се разбира колко работни часа им остават. Поради тази причина военното министерство отказало да приеме официално осем от тях. Въпросните двигатели за МиГ-29 бяха поръчани от Русия въпреки оръжейните санкции заради анексирането на Крим в последните седмици от мандата на Николай Ненчев. Посредник при доставката им е частната фирма "Авиостарт".

Въпреки забраната за стачки в армията, голяма част от пилотите на изтребителите МиГ-29 са отказали да извършват тренировъчни полети, стана ясно по-рано днес. Като претекст те са използвали регламентираното си право да не се качат в кабината на самолета, ако не се чувстват в нормална психическа кондиция. Основното заявено притеснение е рискът от използването на все по-стария авиопарк от съветски изтребители. Брожението сред военните е сериозен проблем, тъй като въпросните офицери от ВВС трябва да изпълняват не просто охраната на въздушното пространство на страната ни, но и мисии по опознаване и прихващане на неидентифицирани самолети в рамките на интегрираната система за противовъздушна отбрана на НАТО.

По този начин бойните пилоти де факто изразяват протеста си срещу поредното отлагане на превъоръжаването на бойната ни авиация, след като проектът за придобиване на нов тип натовски изтребител бе върнат няколко стъпки назад и потенциалните държави-контрагенти отново трябва да изпращат свои обвързващи оферти. През последните няколко седмици военният министър нееднократно обяви, че замисля дали да не поиска и модернизация на МиГ-овете, която на практика би погълнало голяма част от парите за ВВС и би застрашило успешното изпълнение на миграцията към натовски изтребители. Премиерът Борисов пък изрази мнение, че пехотата трябва да бъде приоритизирана за сметка на ВВС, тъй като е "царицата на боя".


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

13 коментара
  • 1
    kratun.ko avatar :-|
    kratun.ko

    Години наред продажни българи даряват ресурсите ни на Русия под формата на неизгодни договори за газ, енергийни проекти, горивни елементи за АЕЦ, ремонти на авиацията ни на монополни цени. България не е бедна, паразитите и са много.

  • 2
    aussie avatar :-|
    aussie

    Интересно този смешен министър нова кола ли си купува или само ремонтира старата :)

  • 3
    antipa avatar :-|
    D-r D

    Внушенията тук са отвратителни и далеч от истината. Унизително е да се преиначават думите на летците и да се използват "по предназначение" в тази газета. Аз мисля, че приключих общуването си с Капитал.

  • 4
    fkr55482911 avatar :-|
    султана глаушева

    До коментар [#3] от "D-r D":
    Сакън! За теб и още няколко подобни съм тук. Моля те, не ме лишавай от удоволствието! А, хубава или лоша, тази медия ни е дала възможност да си пишем. Нека останем тук, докато ни изхвърлят. За какво ти е да си сред мислещи като теб? Там е скучно.

  • 5
    antipa avatar :-|
    D-r D


    До коментар [#4] от "
    султана глаушева
    ":

    Султана, улавям се, че вече не просто чета, а направо воювам с Капитал, което не ми е работа - бизнес им е, да си продават фейка. Като теб и аз упорствам заради трима-четирима във форума, докато се мъча да преодолявам всячески спънки да си информирам и да изказвам мнение. Да, не бива да се чете всичко. Същото е като да се внимаваш по градинките да не стъпващ в изпражнения.

  • 6
    gembirdkz avatar :-|
    gembirdkz

    До коментар [#3] от "D-r D":

    Айде бегай,прав ти път.

  • 7
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    Би било грандиозен тъпизъм да платим същите пари за модернизация, каквито бихме платили за нови самолети. И все пак смятам, че като цяло на България 8 самолета НЕ и трябват.

  • 8
    vaticana avatar :-|
    vaticana

    Момчил видимо се е разпенил. Купуването на изтребители е като да си наемеш денонощна въоръжена охрана за градинката в задния двор с 5 корена домати.
    До коментар [#7] от "
    Георги Георгиев
    ":

  • 9
    nikolay_uk avatar :-|
    Николов

    Както виждам, купени са само 2 от общо 10 двигателя. Другите са върнати. Това, което не е става ясно е защо цената е набъбнала. Ако договорът е сключен изрядно това не би трябвало да е допустимо.

    Аз самият защитавах тезата за поддръжка на МиГ-29, но четох повече по темата и ми стана ясно, че е безпредметно. Нито Полша, нито Украина могат да произвеждат двигатели. Полша навремето е изкупила маса двигатели от страни от Варшавския договор и бившия СССР и просто все още кара с тези запаси. Украина е дори по-зле защото преди време е продала част от двигателите си на Полша.

    Просто трябва МиГ-овете да се пенсионират.

    А дали трябва да се купуват нови изстребители - не съм убеден. Както писах, в НАТО страни с БВП под 100 милиарда долара или нямат изстребители, или все още карат на руски. Ние сме от тях.

    Та, с БВП от около 58 милиарда изстребителите не са по нашия джоб. Може след 20г. като стигнем 100 милиарда БВП да си купим няколко изстребителя (то с няколко изстребителя или без тях - все тая), но до тогава е по-добре НАТО да поеме охраната на въздушните ни граници.

  • 10
    pepix avatar :-|
    PepiX

    [quote#3:"D-r D"]Аз мисля, че приключих общуването си с Капитал.[/quote]

    Склонен съм да твърдя, че на повечето хора няма да липсвате. Обменете мейли със Султанка и се пренасяйте дружно към Брадва или Петел..


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK