С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
13 24 окт 2017, 15:57, 32706 прочитания

Брожение сред бойните пилоти заради разкапаните МиГ-29

Каракачанов отново говори как иска първо да модернизира съветските ни изтребители

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Въпреки забраната за стачки в армията, голяма част от пилотите на изтребителите МиГ-29 са отказали да извършват тренировъчни полети, стана ясно по-рано днес. Като претекст те са използвали регламентираното си право да не се качат в кабината на самолета, ако не се чувстват в нормална психическа кондиция. Основното заявено притеснение е рискът от използването на все по-стария авиопарк от съветски изтребители. Брожението сред военните е сериозен проблем, тъй като въпросните офицери от ВВС трябва да изпълняват не просто охраната на въздушното пространство на страната ни, но и мисии по опознаване и прихващане на неидентифицирани самолети в рамките на интегрираната система за противовъздушна отбрана на НАТО.

По този начин бойните пилоти де факто изразяват протеста си срещу поредното отлагане на превъоръжаването на бойната ни авиация, след като проектът за придобиване на нов тип натовски изтребител бе върнат няколко стъпки назад и потенциалните държави-контрагенти отново трябва да изпращат свои обвързващи оферти. През последните няколко седмици военният министър нееднократно обяви, че замисля дали да не поиска и модернизация на МиГ-овете, която на практика би погълнало голяма част от парите за ВВС и би застрашило успешното изпълнение на миграцията към натовски изтребители. Премиерът Борисов пък изрази мнение, че пехотата трябва да бъде приоритизирана за сметка на ВВС, тъй като е "царицата на боя".


"Част от пилотите в Граф Игнатиево са проявили неувереност за извършване на полети, свързана преди всичко с недостатъчна тренировка и летателни часове. Полетите не са спрени", потвърди днес и зам.-военният министър Атанас Запрянов след заседанието на Министерски съвет. На практика обаче тренировъчните мисии с МиГ-29 са замразени и се поддържа единствено дежурната двойка изтребители, която може да бъде вдигана по тревога в случай на засечен нарушител в небето ни. Сигурността на въздушното пространство също така е двойно подсигурена, тъй като освен българските ВВС, над страната патрулират и четири италиански изтребителя Eurofighter Typhoon по линия на съвместния "ер полисинг" в рамките на НАТО.

"Не знам кой е казал, че няма да има нов изтребител - ще има, може би някой съвсем изкуствено създава тази ситуация", коментира по-късно днес военния министър Каракачанов. Въпреки това той отново подчерта, че амбицията му първо да се извърши не само ремонт, но и модернизация на сега използваните близо 30-годишни съветски изтребители. В проекта за придобиване на нови бойни самолети обаче пише, че "разходите за осигуряване на жизнения цикъл на самолетите МиГ-29 (16 броя) до 2029/2030 г.... възлизат на 1.658 млрд. лв.". На практика това е повече, отколкото целево се отпускат за нов тип натовски изтребители (1.5 млрд. лв.) и което и да е политическо мнозинство едва ли ще склонно да удвои и без това колосалната сума за превъоръжаване на ВВС.

Конкретното недоволство на бойните пилоти в база "Граф Игнатиево" вероятно е провокирано и от текущите проблеми с ремонта на МиГ-29, които станаха публично достояние в края на миналата седмица по време на парламентарната комисия по отбрана. Тогава се разбра, че поръчаните в условията на пълна непрозрчаност 10 двигателя за съветските изтребители не само са поскъпнали от близо 23 млн. евро на 70 млн. лв., но и са дошли с непълна документация, от която не се разбира колко работни часа им остават. Поради тази причина военното министерство отказало да приеме официално осем от тях. Въпросните двигатели за МиГ-29 бяха поръчани от Русия въпреки оръжейните санкции заради анексирането на Крим в последните седмици от мандата на Николай Ненчев. Посредник при доставката им е частната фирма "Авиостарт".
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Вечерни новини: Зелен курс за Европа, нов половин милиард за магистрала "Хемус" Вечерни новини: Зелен курс за Европа, нов половин милиард за магистрала "Хемус"

И още: Цацаров беше избран от парламента за шеф на антикорупционната комисия, Джонсън вероятно ще спечели утрешните избори във Великобритания

11 дек 2019, 802 прочитания

Държавата дава допълнителни над 760 млн. лв. за "Хемус" и други пътни проекти 1 Държавата дава допълнителни над 760 млн. лв. за "Хемус" и други пътни проекти

Парите са от текущия излишък в бюджета, който месец преди края на годината е над 1 млрд. лв.

11 дек 2019, 11949 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Компаниите трябва да предлагат смисъл, за да привличат топ талантите на пазара

Андрей Крету, съосновател на 7card и лектор на конференцията HR and the Future of Work, пред "Кариери"

Още от Капитал
Бъдещият софийски жк "Галакси"

Срещу необявена цена "Галакси инвестмънт груп" стана собственик на най-големия парцел за строителство в рамките на София

LVMH тества границите на лукса

Може ли шик конгломератът да се разрасне още

Да пазиш традицията "Под Балкана"

Животновъдната ферма на семейство Кулови край Карлово е затворила целия цикъл на производство

От какво боледува педиатрията

За лечението на 1.2 млн. деца в България се отделят само 11% от бюджета на здравната каса

ЕСМ на 50

Поглед към влиянителния музикален лейбъл навръх 50-годишнината му

Камион желание

Отново за мобилните кухни, уличната храна и къде да я опитаме този месец

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10