Дългосрочното командироване на работници в чужбина ще е максимум за 18 месеца
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Дългосрочното командироване на работници в чужбина ще е максимум за 18 месеца

Реформата за командированите работници бе една от обсъжданите теми при посещението на Еманюел Макрон в България през август

Дългосрочното командироване на работници в чужбина ще е максимум за 18 месеца

Според постигнатото от социалните министри на държавите от ЕС споразумение шофьорите на камиони ще бъдат изключени от промените

25905 прочитания

Реформата за командированите работници бе една от обсъжданите теми при посещението на Еманюел Макрон в България през август

© Reuters


Срокът на дългосрочното командироване в чужбина се ограничава от сегашните 24 месеца на 12 месеца, като се допуска възможност за удължаване на периода с още 6 месеца до окончателните 18 месеца. Работниците зад граница вече ще получават и възнаграждение за работата си съобразно законодателството на приемащата страна, а не по минимални ставки.

Това решиха социалните министри на държавите от ЕС след продължили над 11 часа преговори в Брюксел по промените на директивата за командированите работници. Работата по документа продължава, като предстои реформата бъде съгласувана и с Европейския парламент, преди да влезе в сила.

Франция приветства постигнатото споразумение, като го обяви за "победа за Европа", а президентът Макрон коментира в Twitter с думите: "Повече закрила, по-малко измами." Еврокомисарят по социалните въпроси Мариан Тисен определи споразумението като балансирано, въпреки че срещу договореното са гласували министрите на труда на Полша, Унгария, Литва и Латвия. Въздържали са се представителите на Великобритания, Ирландия и Хърватия.

Шофьорите остават извън промените

Финално приетите решения на практика удовлетворяват искането на Франция за намаляване на срока на командировката в чужбина на една година. Страната обаче трябваше да отстъпи относно сектора за транспортните фирми. Темата е особено деликатна за страните от Вишеградската група, както и за България, Испания и Португалия, които се притесняваха за негативните последици от реформата върху техните шофьори.

Според постигнатото споразумение шофьорите на камиони ще бъдат изключени от промените и за тях ще важи старата директива за командированите работници от 1996 г., а не новата, до влизането в сила на друга реформа на европейска директива, посветена специално на транспортните фирми, която установява правилата в този сектор. В нея ще бъдат отразени всички специфики на този отрасъл.

Победа или щета

Директивата за командированите работници засяга на 2 млн. работещи в ЕС. От нея обаче ще бъдат засегнати най-много източноевропейците, които работят в по-богати страни от ЕС, но получават по-ниско заплащане от средното за приемащата страна. Така те са много по-евтини и конкурентоспособни на приемащия трудов пазар, а в същото време са и важен икономически фактор за своите страни, където се стичат и облагат доходите им.

Затова и страни като Полша и Унгария настояваха за запазване на досегашните правила, докато по-богати държави като Германия и особено Франция вече отдавна настояват за реформа. Синдикатите там критикуват остро тази практика и я наричат "експлоатация" на нископлатени източноевропейци и "социален дъмпинг".

Срокът на дългосрочното командироване в чужбина се ограничава от сегашните 24 месеца на 12 месеца, като се допуска възможност за удължаване на периода с още 6 месеца до окончателните 18 месеца. Работниците зад граница вече ще получават и възнаграждение за работата си съобразно законодателството на приемащата страна, а не по минимални ставки.

Това решиха социалните министри на държавите от ЕС след продължили над 11 часа преговори в Брюксел по промените на директивата за командированите работници. Работата по документа продължава, като предстои реформата бъде съгласувана и с Европейския парламент, преди да влезе в сила.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    twinsdz avatar :-|
    twins

    Аз съм ЗА тази реформа. Защо източноевропейците да получават по-малки заплати. Стига с тази втора ръка европейци. Редно е работодателите да им плащат колкото и на техните хора.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK