Велоалеята на раздора
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Велоалеята на раздора

Велоалеята на раздора

Новото трасе за велосипедисти на ул."Раковски" раздели преминаващите през центъра на града на две

Мария Манолова
25683 прочитания

© Цветелина Белутова


Темата накратко:

- От седмица центърът на София има първа велоалея, която стеснява улица, предстоят още няколко.

- Ако градът иска повече място за пешеходци и велосипедисти, то ще трябва да се отвоюва с цената на компромис от страна на шофьорите.

- За намаляване на автомобилите обаче има много по-важни мерки от създаване на задръствания.

Есенният сезон на "софийския Бродуей" тази година започва различно. Вместо театрални представления основното зрелище по улица "Г.С. Раковски" в София в последните дни е линия от 815 метра жълта боя по асфалта и няколко стотици пластмасови разделители. От седмица общината иззе част от централната улица изпод гумите на автомобилите и я предостави на придвижващите се на две колела. Най-новата софийска велоалея бързо се превърна в драматичен спектакъл за това как (не) се прави видима промяна в града, която засяга много хора.

Велотрасето по ул. "Раковски" раздели пътуващите през центъра на града на две групи. Критичните бързо видяха проблемите: по-голямо задръстване, повече конфликтни точки с градския транспорт, неудобство за линейките, сметосъбиращите фирми или доставчиците на стока по магазините. За беда проектът се появи в първата по-студена и по-мокра седмица, а по правило при дъжд софиянци използват личните си автомобили вместо чадър и трафикът набъбва сериозно. При локви, студ и мръсен въздух всеки недостатък на градския пейзаж, а София има не един и два кусура, изглежда два пъти по-неприятен. В тази атмосфера много шофьори преживяха внезапното отнемане на метър и петдесет от пътното платно като тежка загуба.

За позитивно настроените новата велоалея пък е първа плаха стъпка в правилна посока. Това е едно от първите трасета, което стеснява улицата, а не тротоара, каквато е положителната практика по света. В София на теория има повече от 50 км велоалеи, но голяма част от тях не отговарят на стандартите, а някои са толкова осеяни с колчета, кофи или улични лампи, че са напълно неизползвами. Едно проходимо трасе в центъра, с някаква форма на обезопасяване, изглежда като сериозна победа за града, който вече е напълно смазан от автомобили.

Път в полето или алея с мисъл

Дори и да не сте чули за това, велоалеята по "Раковски" е отдавна взето решение на Столичната община. Трасето е планирано в Общия устройствен план от 2009 г. и записано в програмата за развитие на велосипедния транспорт от началото на тази година. Конкретният проект е правен от общинското дружество "София проект". В момента алеята започва и завършва в нищото, но според общината скоро ще бъде част от по-голям маршрут. "По план велоалеята на ул. "Г.С. Раковски" започва от бул. "Евлоги и Христо Георгиеви" и продължава до бул. "Сливница". Сега тя свършва до градинката "Кристал", но планираме по ул. "Париж" да се свърже с велоалеята на бул. "Дондуков", обясняват от Столичната община пред "Капитал". Трасето първоначално е трябвало да мине край операта по ул. "Раковски", но е преместено заради неподходящия наклон и тежкия трафик в тази отсечка. След бул. "Дондуков" велоалеята трябва да продължи "до моста "Чавдар" и след него", казват от общината.

Според градската управа критиките към трасето по "Раковски" не са основателни. "На самата ул. "Г.С. Раковски престоят и паркирането са забранени от много години насам и изграждането на велосипедната алея с нищо не променя организацията на движение, паркиране и спиране на улицата", твърдят от общината. Зареждането на магазини и заведения може да се случва, когато няма интензивен трафик или от съседните преки. Линейките, полицейските и пожарните коли могат да спират на пътното платно, а дори и във велотрасето, "когато ситуацията го налага". На спирките на градския транспорт няма делинеатори, които да пречат на тролеите да спират, а велосипедистите трябва да се съобразяват и да изчакват потоците от слизащи и качващи се хора, както е по закон, твърдят от Столичната община. Пред контейнерите за боклук също няма разделители, за да имат достъп сметосъбиращите камиони. "По ул. "Г.С. Раковски" никога не е имало законово обособени стоянки за таксита. Изграждането на велоалея там не ощетява таксиметровите коли, тъй като тяхното спиране там не е регламентирано", твърдят още от общината.

Въпросът за двете колела

Велоалеята по улица "Раковски" е втори тест по facebook политика за Столичната община за седмица. Само преди дни градската управа трябваше да обясни поредния си ремонтен провал - криво подредените антипаркинг колчета в подлеза на НДК. Въпреки че и двете минават под знаменателя "пореден пример за некадърното управление на града", случаят с трасето за велосипедисти е съвсем различен.

В София на хартия има повече от 50 километра велоалеи, но досега никой не се е възмущавал толкова шумно от никоя от тях. Причината е проста - повечето велосипедни трасета се намират по тротоарите. А ходещият пеш в София е свикнал територията му да бъде завзета от колчета, кофи, лавки, изоставени телефонни кабини и паркирали автомобили и отдавна няма рефлекс да се бори за своето пространство. За сметка на това за последните десет години шофьорът в София е цар, който през месец получава широки нови булеварди и кръстовища на две нива.

В управленската си програма за този мандат кметът Фандъкова обещава 200 километра велоалеи до 2019 г. Само че те няма да са нито по въздушни, нито по подземни трасета. Никъде не пише дори с дребен шрифт, че пътищата за велосипеди ще трябва да се появят на земната повърхност, а това значи, че все някой от сегашните участници в движението ще трябва да отстъпи място. Улица "Раковски" е добро място за начало на дебата кой какъв компромис е готов да направи с досегашния си начин на придвижване, за да осигури място за велосипеда и пешеходеца.

Повече пари и по-малко коли

В последната седмица и кметът Йорданка Фандъкова и нейният заместник по транспорта Евгени Крусев както обикновено изчакваха тихо проблемът с ул. "Раковски" да премине без тяхно участие, вместо да заемат категорична позиция по него. София очевидно няма скоро да се превърне в Амстердам. Но и Амстердам не се е превърнал бързо и лесно във велосипедната утопия, която е днес. Столичната община ще трябва да започне да изпълва с поне малко смисъл мантрата за "зелен град", която върти непрестанно от началото на последния управленски мандат.

Причината са двата огромни проблема на града, за които кухите думи вече не вършат работа. София е европейската столица с най-мръсен въздух - наполовина заради автомобилния трафик и наполовина заради отоплението на твърдо гориво. София е и един от градовете с най-бързо растящ брой автомобили на глава от населението. Прогнозите отпреди няколко години за по 500 автомобила на 1000 души вече са надхвърлени и броят им достига над 600. С тази посока на развитие столицата ще става все по-неприятно място за живеене.

Едновременно с това обаче от две години насам София отново става и по-богат град. По-богатото население иска по-висок стандарт на живот - улици без дупки, тротоари без колчета, въздух без прах. Парадоксалното правило, с което ще трябва да се сблъскаме челно много скоро, е, че в по-богатите градове има по-малко автомобили.

Прехвърлянето на хората от автомобил към велосипед е само едно много ограничено решение. То няма да сработи с една велоалея или с едно стеснено улично платно. То ще сработи заедно с по-добра схема на градския транспорт, по-висок данък за старите автомобили, възможност да качиш колелото си на влак, метро или трамвай, с работещи паркинги. Комфортът на по-богатия град идва с повече правила, задължения и ограничения. Ако искаме да изпълзим от статистиката за най-мръсен въздух и да се появим в тази за най-добри места за живеене - всеки ще трябва да е готов на някаква отстъпка. Шофьорите могат да започнат с 1.50 м от пътното платно. А за общината остава урокът, че ако ограничава автомобилите в центъра само с велоалеи, а ги стимулира по всякакъв друг начин - с ниски данъци и липса на контрол (вижте коментар тук), няма да спечели пространство за хората, а само много, много врагове.

Колелата в София

По официална статистика на Столичната община до 2006 г. в София е имало общо 6.6 км велоалеи, до 2011 г. - 27 км, а през 2015 - 50 км. В управленската си програма кметът Йорданка Фандъкова е поела ангажимент за изграждане на 200 км велоалеи до 2019 г. В началото на 2017 г. общинският съвет реши част от центъра на града да стане "зона с упокоено движение", където максималната скорост да е 30 км/ч, а улиците да са споделени между автомобили и велосипеди. Зоната обхваща бул. "Христо Ботев", ул. "Алабин", ул. "Леге", бул. "Цар Освободител" и бул. "Васил Левски", а впоследствие трябва да бъде разширена и до бул. "Сливница". Според последните официални данни от 2011 г. делът на пътуванията с колело до работа е 1% от всички придвижващи се, докато средната стойност за европейските градове с подобен мащаб е над 3%.
Темата накратко:

- От седмица центърът на София има първа велоалея, която стеснява улица, предстоят още няколко.

- Ако градът иска повече място за пешеходци и велосипедисти, то ще трябва да се отвоюва с цената на компромис от страна на шофьорите.

- За намаляване на автомобилите обаче има много по-важни мерки от създаване на задръствания.

Есенният сезон на "софийския Бродуей" тази година започва различно. Вместо театрални представления основното зрелище по улица "Г.С. Раковски" в София в последните дни е линия от 815 метра жълта боя по асфалта и няколко стотици пластмасови разделители. От седмица общината иззе част от централната улица изпод гумите на автомобилите и я предостави на придвижващите се на две колела. Най-новата софийска велоалея бързо се превърна в драматичен спектакъл за това как (не) се прави видима промяна в града, която засяга много хора.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

20 коментара
  • 1
    gl_avatar avatar :-|
    gl_avatar

    Грешки на растежа , но посоката е вярна.

  • 2
    nogica avatar :-|
    nogica

    Задължително приемане на ЕВРО 3 за колите,промяна на данъка за коли от най-висок за нови в обратна величина.Над 5 години 20%,над 10г-50%,над 15г-100% над 20г забрана и готово. Вариант 2 -Влизане в централната част на градовете срещу такса център.

  • 3
    gtx avatar :-?
    gtx

    Нова велоалея ...и о Боже...минава точно под прозорците на централата за европредседателството ни...

  • 4
    rdf16318709 avatar :-|
    rdf16318709

    Абсолютно съм съгласен, че велоалеите не бива да ощетяват пешеходците, а шофьорите. Общината е права, че стоянки за бакшиши никога не е имало по Раковска. Самите бакшиши, доставчици, сотаджии, а и други простаци, които не попадат в тези категории, спират така, че чувствително намаляват пропускливостта на възлови кръстовища. Отделно - масово шофьорите навлизат в задръстено кръстовище на зелено с ясното съзнание, че няма да могат да се изтеглят, докато трае тяхната фаза. Мога да продължавам с подобни примери до 2186 г., както казваше Вили Вуцов, но истината е, че няма контрол от страна на КАТ. Иначе всичко си го пише в закона кое не трябва да се прави - и за маневрите, и за паркирането, и за шума от автомобилите, и за замърсяването и т.н и т.н

  • 5
    reynickson avatar :-|
    reynickson

    Разходете се из младост и студентски град, вижте там "вело алеите". КАТ и общините да се вземат в ръце и да си вършат работа. Като няма къде да паркираш или задръстването не те кефи, не караш кола. Простотията и наглоста взимат застращителни размери в София

  • 6
    indiana avatar :-|
    Индиана

    Хората с велосипед са мразени от всички участници в движението. На всеки пречим. Затова си карам по пътеките в горите и селските пътища.
    Много здраве.

  • 7
    borkar avatar :-|
    borkar

    Статията е добра, само това за "работещи паркинги" не е вярно.

  • 8
    vassilun avatar :-|
    vassilun


    До коментар [#6] от "
    Индиана
    ":

    "Мразени" са, защото (както колега писа по-горе) няма контрол! Във всяка една област е така, не само в движението по пътища и улици! ЕС ни принуди да приемем читави закони, но няма как да ни принуди да ги спазваме! Това бе оставено на нашета самосъзнание и ние се провалихме! Никой от системнонарушаващите тук не би си и помислил да наруши в Германия!

  • 9
    dvx09527774 avatar :-|
    dvx09527774

    Живеем на Раковска. Караме колела имаме и кола. Трафикът по Раковска се задръства не от велоалеята, а заради спрелите неправилно, на аварийки бусчета, таксита и други форми на доствчици. Много е видно вечер след работа пред Лидл и Билла как някой си оставят колите на платното и влизат да си пазаруват. Така че велоалеята ни е най-малкият проблем. Снегопочистването на платното с тези ограничители ще е истинският тест за идеята на общината. Дано да са го измислили, и този път ни изненада Общината, а не зимата.

  • 10
    001 avatar :-?
    001

    Ясно е че е модерно да си веган, гей и колоездач и всички трябва да ти правят евала, ама все пак да видим какво се случи с Раковска.
    От 4 ленти за движение в момента са 2 ленти за движение и две ленти за велосипеди, а съвсем спокойно можеше да са двупосочна велоалея и пак щеше да остава място за три ленти за движение, които да са така разпределени, че за всички да е удобно.
    Другото смешно е как все се сравняваме с Нидереландия. От 50 страни като става въпрос за велоалеи и сам натам ни влече.
    София е в средата и по използвани автомобили спрямо другите столици, така че излишна драма, да не говорим, че в Холандия около 40% от населението е склонно да се предвижва с велосипед, а в София говорим за под 1-2% , ако ще и веломагистрала да им се направи, ще виждаме пусти велосипедни ленти и задръстени автомобилни.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK