С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
2 29 окт 2017, 14:02, 22554 прочитания

Закон опитва да пренареди пазара на води

Текстовете премахват сегашните брандове и задължават бутилиращите изворна вода да прекръстят продукта на името на находището

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Промените отварят вратата и за нарушаване на принципа "едно находище - един концесионер", който се прилага в цяла Европа и който беше въведен в България през 2009 г.
Новият Закон за храните рязко може да пренареди и бизнеса на компаниите, които бутилират минерална и изворна вода. Сега в гласуваната на първо четене версия се предвижда търговските марки да отпаднат и продуктът да носи името на извора. Звучи като дребен детайл, но това например означава лидерът в сектора да смени името на изворната си вода. Връща се и опцията едно находище на минерална вода да се ползва от повече концесионери. А в цялата история най-опасна е промяната на правилата в движение и с неясни мотиви. Това със сигурност не създава добра среда за нови инвестиции в сектора. А потенциалът за това е голям - в България има 144 доказани находища на минерални води, от които се експлоатират едва 13.

На двата полюса


За трети път през последните години се прави опит за едра промяна в сектора. Новите текстове вече по традиция срещат коренно различна оценка от двете секторни организации. Според по-голямата Асоциация на производителите на безалкохолни напитки в България (АПБНБ), в която членуват 70% от фирмите в сектора, промените ще заличат съществуващи марки и инвестиции във водния сектор и ще размият отговорността за качеството на продукта и опазването на ресурса. На противоположно мнение е Съюзът на безалкохолната промишленост в България (СБПБ), който изцяло подкрепя проекта и смята, че зад атаката срещу него стоят мултинационалните компании.

В същото време от асоциацията твърдят, че предложеният за гласуване в парламента законопроект принципно се различава от първоначално нотифицирания вариант, без да е имало забележки от страна на Европейската комисия, а промените не са били представени за обсъждане въпреки настоятелните запитвания на АПБНБ. Което пък поражда съмнения за лобистка намеса.

Инвестиции в име



Проектът въвежда няколко нови термина в българското законодателство, които обаче променят целия механизъм на работа в сектора. Най-спорна е подмяната на използвания до момента термин "търговско наименование" (марка), т.е. името, под което се продава даден продукт, с новото "търговско описание", което трябва да съдържа името на извора и мястото на експлоатацията му. В същото време се въвежда изрична разпоредба, според която "минерална, съответно изворна вода от един и същ източник се пуска на пазара само под едно търговско описание".

Новата регулация се отнася директно към случая на компаниите "Девин" (член на АПБНБ) и "Балдаран спринг" (чийто собственик Васил Стоименов е зам.-председател на СБПБ). Те бутилират изворна вода от един и същ извор - "Балдаран", на 15 км от Девин, но я продават под два различни бранда - съответно "Девин" и "Балдаран". Така, ако се приложат новите правила, и двете компании ще трябва да продават водата си под едно и също търговско описание, което съдържа името "Балдаран". "Това ще доведе до заличаване на доказани търговски марки на водещи бутилиращи компании у нас, завоювали пазарен дял и доверието на потребителите с дългогодишни инвестиции", категорични са от АПБНБ. По думите на изпълнителния директор на асоциацията Жана Величкова за последните пет години компаниите в АПБНБ са инвестирали над 130 млн. лв.

Евентуална промяна сега ще принуди фирмите да инвестират в налагането на нови марки на пазара. "Притеснително е предложението изворните води да носят името на извора, от който се добиват, а не на географското указание, както е сега. Ако предложението се приеме, за някои фирми това ще означава да започнат отначало, да правят нови инвестиции в налагане на нова марка", коментира председателят на ТПК "Михалково" (член на АПБНБ) Димитър Дългъчев.

Кой носи отговорността

В същото време промените отварят вратата и за нарушаване на принципа "едно находище на минерална вода - един концесионер", който се прилага в цяла Европа и който беше въведен в България през 2009 г. "Това е подмяна на модела и много скъпо струващ експеримент", коментира Величкова.

Нещо повече, промените ще доведат до размиване на отговорността. "По логиката на проектозакона всички, които бутилират вода от един и същ извор, трябва да наименуват продукта си по един и същ начин. Ако има някакви нередности обаче, не е ясно кой ще носи отговорност", посочи Дългъчев. От асоциацията смятат, че това поражда редица въпроси. "С еднаква стриктност и грижа ли ще работят отделните фирми? Как потребителят ще прави разликата и как ще бъде сигурен в това какво пие? Кой ще носи отговорността за опазване на ресурса?", посочват от АПБНБ.

Самамта дума "извор" според асоциацията също противоречи на българското законодателство, тъй като в Закона за водите съществуват други термини за минералните и изворните води - съответно "находище на минерална вода" и "подземно водно тяло". Същото становище е изказало и екоминистерството.

Спорните термини обаче съществуват в европейската Директива 2009/54/ЕО относно експлоатацията и предлагането на пазара на натурални минерални води, което е и основният аргумент на СБПБ. "Терминологиите "име на извор", "търговско описание" и "място на експлоатация" са задължителни елементи при етикетирането на бутилирани води в директивата", категорични са от там. Според съюза твърдението на АПБНБ, че такива понятия няма, се прави, "за да могат мултинационалните компании по-лесно да заличават автентичните имена на българските извори" и да налагат своите търговски марки.

Спорът и текстовете засягат както многомилионен бизнес, така и потребителите. Затова какви ще са окончателните промени на второ четене е важен въпрос както за инвеститорите, така и за различаването на продуктите от страна на клиента.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Етикети: води извор марки

Прочетете и това

Вял интерес към държавната кампания българите да почиват в страната Вял интерес към държавната кампания българите да почиват в страната

Едва 77 хотела се включиха в инициативата на туристическото министерство за бонус нощувка при резервация на други две. Колко струва рекламата е тайна

19 май 2019, 5 прочитания

България се движи назад относно правата на ЛГБТИ общността 14 България се движи назад относно правата на ЛГБТИ общността

За пръв път от 10 години правната среда за ЛГБТИ в Европа се влошава, показва проучването на Ilga Eurоpe, представено в навечерието на Международния ден за борба с хомофобията - 17 май

17 май 2019, 4690 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
Закон създава куп бюрокрация в търговията с храни

Според приетия на първо четене проект ще има още регистрации за транспорт и онлайн търговия, а с неясни текстове се ограничава рекламата

Рецесията се отлага

Опасенията за бързо влошаване на икономиката на еврозоната се разсейват, а българската икономика расте, но не достатъчно

Бай Ганьо - европейски прокурор

Европейската прокуратура е уникална възможност за България да получи независим разследващ орган по корупцията

"Слънчо" поглежда отвъд хоризонта

С проект по "Конкурентоспособност" за 1.6 млн. лв. компанията ще започне да изнася детски храни в региона

"Съгласие" купи животозастрахователния портфейл на "Дженерали" (коригирана)

Сделката е сключена в началото на декември, след като италианската компания обяви, че в България ще се съсредоточи само върху общото застраховане

In memoriam: Владимир Трендафилов (1955 - 2019)

"Не си създавай кумир" - това беше първата заповед, която следваше

Фотографът на печалния образ

Изложбата "Изгнания" на документиралия Пражката пролет Йозеф Куделка за пръв път напуска Париж, за да гостува в София