Закон създава куп бюрокрация в търговията с храни
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Закон създава куп бюрокрация в търговията с храни

Промените засягат пряко над 110 хил. производители, търговци на едро и дребно на храни, а косвено влияят на транспорт, интернет търговия, рекламен сектор, ресторантьорство и др

Закон създава куп бюрокрация в търговията с храни

Според приетия на първо четене проект ще има още регистрации за транспорт и онлайн търговия, а с неясни текстове се ограничава рекламата

Деница Ватева
34839 прочитания

Промените засягат пряко над 110 хил. производители, търговци на едро и дребно на храни, а косвено влияят на транспорт, интернет търговия, рекламен сектор, ресторантьорство и др


Нов регистрационен режим за превоз на храни, допълнителни ограничения за рекламите им, регулация на интернет търговията. Това са част от основните промени, които депутатите одобриха на първо четене с 107 гласа "за" и 29 "въздържал се" в парламента през миналата седмица, приемайки изцяло нов закон за храните.

Промените са ключови, защото влияят на бизнеса на огромен брой фирми в страната. Според оценката за въздействие на законопроекта само пряко засегнатите ще бъдат над 110 хил. производители, търговци на едро и дребно на храни, но отделно правилата ще важат и за други косвени отрасли като транспорт, интернет търговия, рекламен сектор, ресторантьорство и др. Данните сочат, че производството на храни в България е за около 7.8 млрд. лв. годишно, а търговията на едро - 9.8 млрд. лв.

Превоз с още изисквания

Една от ключовите промени в новия закон е разширяване на кръга от стоки, за чиито транспортиране ще се изисква предварителна регистрация на превозните средства. Досега този документ, известен в сектора като "санитарно", се издаваше предимно за превоз на храни от животински произход. Според новите текстове обаче оттук нататък регистрация на транспортните средства ще се прилага още и за стоки като брашно, хляб, хлебни и сладкарски изделия, като ще има допълнително изискване камионът или микробусът да бъде обозначен със стикер. Именно това изискване беше и едно от малкото, покрай които имаше спорове в парламента. От БСП съобщиха, че е възможно да се стигне до ситуация или компетентния орган - Агенцията за храните, да си "затваря очите" и да раздава стикери, или цели райони да останат без доставки на храни.

Правила за онлайн търговията

В новия закон за храните има и цял раздел, регламентиращ условията за търговия от разстояние в сектора. Те ще засегнат както търговците, изцяло работещи в интернет, така и тези, които имат физически обекти, но и онлайн търговия като допълнителна услуга. Според текстовете търговия "от разстояние" могат да извършват фирми, които имат регистриран по закона физически обект (например производствена база, магазин, склад и т.н.), или "доставчици на услуги, управляващи средство за комуникация от разстояние", каквито са различни онлайн платформи за поръчка от ресторанти, магазини и друго.

Всички фирми, които ще продават храни онлайн, ще трябва да получат регистрация от агенцията по храните, преди да започнат дейност. За целта ѝ те ще представят данни за производители и търговците, с които работят, транспортните средства, които ползват за превоза на стоки. Тези компании ще имат и задължение да поддържат "план за проследимост" на стоката, който е на разположение на контролните органи при необходимост, се вижда още от текстовете.

Ограничения в рекламите

Една от ключовите промени в този закон е свързана с маркетинга и рекламата на продуктите. В него се въвежда изискване всички хранителни стоки да имат етикети на български език, но същевременно ще бъде забранено да се облепя вече етикетиран продукт допълнително "по начин или с информация, различна от първоначалното етикетиране, или който прикрива каквато и да е част от задължителната информация". Забраната за прикриване с допълнителен етикет на информация върху опаковката се очаква да създаде проблеми за стоките, чиито разфасовки са малки, коментира експерт пред "Капитал", тъй като има и изисквания за големина на шрифтовете. Въведени са и няколко изисквания за минералните и трапезни води, които пряко ще засегнат търговските марки на тези продукти (виж тук).

С новите правила в закона за храните се въвеждат и ограничения в рекламите, свързани с участието на деца. Така например се забранява рекламирането на ГМО – храни, чиито внос по принцип е забранен, както и храни, за които има "нормативно въведени ограничения за употреба от деца". В текстовете е посочено още, че деца не могат да участват в реклами и на "храни и напитки, които съдържат хранителни съставки и вещества с хранителен или физиологичен ефект и по-специално съдържащи мазнини, трансмастни киселини, сол и захар, които не отговарят на изискванията за здравословно хранене съгласно действащата нормативна уредба", без да са посочени конкретни закони или наредби. Изисквания за здравословното хранене на децата има в няколко наредби на министерството на здравеопазването, които са свързани с храненето в детски градини и училища. Така например в училищните столове според тези изисквания не могат да бъдат продавани газирани напитки и храни като чипс, пържени тестени изделия, сметанови и сиропирани торти и сладкиши, сухи супи и др.

Нов регистрационен режим за превоз на храни, допълнителни ограничения за рекламите им, регулация на интернет търговията. Това са част от основните промени, които депутатите одобриха на първо четене с 107 гласа "за" и 29 "въздържал се" в парламента през миналата седмица, приемайки изцяло нов закон за храните.

Промените са ключови, защото влияят на бизнеса на огромен брой фирми в страната. Според оценката за въздействие на законопроекта само пряко засегнатите ще бъдат над 110 хил. производители, търговци на едро и дребно на храни, но отделно правилата ще важат и за други косвени отрасли като транспорт, интернет търговия, рекламен сектор, ресторантьорство и др. Данните сочат, че производството на храни в България е за около 7.8 млрд. лв. годишно, а търговията на едро - 9.8 млрд. лв.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

4 коментара
  • 1
    ntp12527421 avatar :-|
    Подуенски нюанс

    ъвееждането на регистрация на колите за превоз на храни е абсолютно задължително, закъсняло и вероятно без последствие действие....
    Ето няколко примера:
    Лято. 40 градуса, карат еклери в бус без хладилна инсталация....
    Всички сладкиши се карат в обикновени, мръсни, хлопащи отвсякъде скапани автомобили...
    Какаво друго се вози заедно с храната: резервна гума, крик, пресни зеленчуци, пресни плодове - неопаковани, разпилени и прочее
    Лято е: доставка на шоколад, вафли, шоколадови бонбони и прочее от най-големите дистрибутори - без хладилен камион, по обяд,

    Да, бюрокрация....

  • 2
    ivanko77 avatar :-|
    ivanko77

    Мисля, че в грешна посока се търсят проблемите в закона. Една регистрация и спазването на елементарни изисквания за хигиена на са бюрокрация, а необходимост, както и регистрацията за Интернет. Но има един интересен момент, на пазар, който генерира 9 млрд приходи, ти слагаш максимална глоба 6000 лв?! Ето това ще доведе до затваряне на очи и неработене на закона. Отделно този закон съвсем скоро ще бъде сменен, защото влиза в сила(12.2019) новия регламент за официалния контрол.

  • 3
    ivanov avatar :-|
    Ivanov

    Аз пък предлагам, понеже има много бременни жени, които пушат, пият кока-кола и не винаги си слагат шушоните да се въведе разрешително-лицензионен режим за родилки. Всяка жена или както е мидерно вече- всеки човек,който иска да забременее и смята да извършва тая дейност еднократно или многократно, да се регистрира и да няма право да я извършва без лиценз издаден от компетентните органи.

  • 4
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    Да минат през лидъл, ще им конфискуват половината стока. Там такива неща като етикети на Български са табу. Аз например никога не си купувам продукт, на който не пише производител и държава на произход.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK