Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
4 29 окт 2017, 15:18, 33769 прочитания

Закон създава куп бюрокрация в търговията с храни

Според приетия на първо четене проект ще има още регистрации за транспорт и онлайн търговия, а с неясни текстове се ограничава рекламата

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Нов регистрационен режим за превоз на храни, допълнителни ограничения за рекламите им, регулация на интернет търговията. Това са част от основните промени, които депутатите одобриха на първо четене с 107 гласа "за" и 29 "въздържал се" в парламента през миналата седмица, приемайки изцяло нов закон за храните.

Промените са ключови, защото влияят на бизнеса на огромен брой фирми в страната. Според оценката за въздействие на законопроекта само пряко засегнатите ще бъдат над 110 хил. производители, търговци на едро и дребно на храни, но отделно правилата ще важат и за други косвени отрасли като транспорт, интернет търговия, рекламен сектор, ресторантьорство и др. Данните сочат, че производството на храни в България е за около 7.8 млрд. лв. годишно, а търговията на едро - 9.8 млрд. лв.


Превоз с още изисквания

Една от ключовите промени в новия закон е разширяване на кръга от стоки, за чиито транспортиране ще се изисква предварителна регистрация на превозните средства. Досега този документ, известен в сектора като "санитарно", се издаваше предимно за превоз на храни от животински произход. Според новите текстове обаче оттук нататък регистрация на транспортните средства ще се прилага още и за стоки като брашно, хляб, хлебни и сладкарски изделия, като ще има допълнително изискване камионът или микробусът да бъде обозначен със стикер. Именно това изискване беше и едно от малкото, покрай които имаше спорове в парламента. От БСП съобщиха, че е възможно да се стигне до ситуация или компетентния орган - Агенцията за храните, да си "затваря очите" и да раздава стикери, или цели райони да останат без доставки на храни.

Правила за онлайн търговията



В новия закон за храните има и цял раздел, регламентиращ условията за търговия от разстояние в сектора. Те ще засегнат както търговците, изцяло работещи в интернет, така и тези, които имат физически обекти, но и онлайн търговия като допълнителна услуга. Според текстовете търговия "от разстояние" могат да извършват фирми, които имат регистриран по закона физически обект (например производствена база, магазин, склад и т.н.), или "доставчици на услуги, управляващи средство за комуникация от разстояние", каквито са различни онлайн платформи за поръчка от ресторанти, магазини и друго.

Всички фирми, които ще продават храни онлайн, ще трябва да получат регистрация от агенцията по храните, преди да започнат дейност. За целта ѝ те ще представят данни за производители и търговците, с които работят, транспортните средства, които ползват за превоза на стоки. Тези компании ще имат и задължение да поддържат "план за проследимост" на стоката, който е на разположение на контролните органи при необходимост, се вижда още от текстовете.

Ограничения в рекламите

Една от ключовите промени в този закон е свързана с маркетинга и рекламата на продуктите. В него се въвежда изискване всички хранителни стоки да имат етикети на български език, но същевременно ще бъде забранено да се облепя вече етикетиран продукт допълнително "по начин или с информация, различна от първоначалното етикетиране, или който прикрива каквато и да е част от задължителната информация". Забраната за прикриване с допълнителен етикет на информация върху опаковката се очаква да създаде проблеми за стоките, чиито разфасовки са малки, коментира експерт пред "Капитал", тъй като има и изисквания за големина на шрифтовете. Въведени са и няколко изисквания за минералните и трапезни води, които пряко ще засегнат търговските марки на тези продукти (виж тук).

С новите правила в закона за храните се въвеждат и ограничения в рекламите, свързани с участието на деца. Така например се забранява рекламирането на ГМО – храни, чиито внос по принцип е забранен, както и храни, за които има "нормативно въведени ограничения за употреба от деца". В текстовете е посочено още, че деца не могат да участват в реклами и на "храни и напитки, които съдържат хранителни съставки и вещества с хранителен или физиологичен ефект и по-специално съдържащи мазнини, трансмастни киселини, сол и захар, които не отговарят на изискванията за здравословно хранене съгласно действащата нормативна уредба", без да са посочени конкретни закони или наредби. Изисквания за здравословното хранене на децата има в няколко наредби на министерството на здравеопазването, които са свързани с храненето в детски градини и училища. Така например в училищните столове според тези изисквания не могат да бъдат продавани газирани напитки и храни като чипс, пържени тестени изделия, сметанови и сиропирани торти и сладкиши, сухи супи и др.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

ВСС ще обяви обществена поръчка за нов софтуер за разпределяне на дела ВСС ще обяви обществена поръчка за нов софтуер за разпределяне на дела

Решението бе взето след деветчасово заседание на съвета, което започна със скандални разправии и продължи на закрито

9 апр 2020, 388 прочитания

Вечерни новини: Световната банка очаква 3.7% спад на българския БВП, тестовете на полицаите - отрицателни Вечерни новини: Световната банка очаква 3.7% спад на българския БВП, тестовете на полицаите - отрицателни

И още: Синодът апелира на службите за Великден да ходят само вярващи от сърце, за седем дни регистрираните заразени с коронавируса по света се увеличиха от милион на милион и половина

9 апр 2020, 1005 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
ГЕРБ ще запише в документ, че няма да управлява с БСП

Управляващата партия ще прави регистър на фалшивите новини на социалистите

Още от Капитал
Жилищният пазар е в ступор

Плановете за покупка на дом масово се отлагат. Банките леко затягат кредитирането. Строителството зависи от банките

Пат в туризма

Хиляди туроператори трябва да върнат на клиенти си суми за провалени почивки, които обаче са предплатени към партньори

Къде изчезна златото

Затварянето на ключови рафинерии и липсата на транспорт почти блокират пазара на физическия благороден метал

Може ли България да надбяга вируса

България използва времето, спечелено от социалната изолация, за минимални подобрения в здравната система и планира да въведе софтуер за следене на заразени и нарушители на карантини. Засиленото тестване все още не се случва

Инстатерапията на Беловски

Художникът Станислав Беловски смесва световната история и българските теми на деня в колажите си

Новият живот на електронната книга

Извънредното положение срина традиционния модел на разпространение и книгоиздаването търси нови решения

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10