Вечерни новини: Министърът, който си купи ТЕЦ, какво става с европейската икономика
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Вечерни новини: Министърът, който си купи ТЕЦ, какво става с европейската икономика

Данаил Папазов е бил дългогодишен директор на държавното "Пристанище Варна", където в борда се засича с Делян Пеевски, после влиза в кабинета "Орешарски", а накрая дори е номиниран за кандидат-вицепрезидент от ДПС

Вечерни новини: Министърът, който си купи ТЕЦ, какво става с европейската икономика

И още: Пореден опит на правителството да ограничи плащанията в брой и кой депутат от ГЕРБ стои зад "Юнион Ивкони"

10861 прочитания

Данаил Папазов е бил дългогодишен директор на държавното "Пристанище Варна", където в борда се засича с Делян Пеевски, после влиза в кабинета "Орешарски", а накрая дори е номиниран за кандидат-вицепрезидент от ДПС

© Юлия Лазарова


НАЙ–ВАЖНОТО

Събитията, които променят България и света

Силният вятър и студеният вторник не успя да издуха положителните новини. Икономиката в ЕС продължава да расте след глобалната криза, рекордно се вдига и заетостта, а в богатите държави дори се вдига и доверието в сериозните професионални медии.

Как дългогодишен чиновник, близък до ДПС, може да си позволи сделка за 50 млн. евро

Това е ключовият въпрос, който повдига новината от деня, че Данаил Папазов ще придобие ТЕЦ "Варна". Той е бил дългогодишен директор на държавното "Пристанище Варна", където в борда се засича с Делян Пеевски, после влиза в кабинета "Орешарски", а накрая дори е номиниран за кандидат-вицепрезидент от ДПС. С това си минало на човек на държавна заплата и без свой бизнес, той и младите му деца, които са формални собственици на дружеството, внасят оферта за 50 млн. евро. Твърди, че ще плати с банков заем. Но едва ли има банка, която да финансира 100% придобивка, без да поиска средства и от купувача. Още повече че цената е определена като висока, тъй като ТЕЦ-ът не работи от години. И ще му трябват още десетки милиони за инвестиции в екология или смяна на технологията. Така излиза, че или той е подставено лице (с това CV e по-скоро ясно на кого), или че има банки, готови да финансират, меко казано, политически, а не бизнес начинания.

Икономиката на ЕС ускорява растежа си

Европейският съюз (ЕС) продължава икономическото си възстановяване след глобалната криза. Брутният вътрешен продукт (БВП) в еврозоната и ЕС е нараснал с еднакъв темп на годишна и месечна база – съответно 2.5% и 0.6%, показват предварителните оценки на Евростат. Очакванията на анализаторите бяха за малко по-скромен ръст.

Новините са добри най-вече за Европейската централна банка (ЕЦБ), която след близо десет години безпрецедентно стимулиране на икономиката на еврозоната най-накрая вижда резултат от дейността си. Доброто представяне се подкрепя и от продължаващото намаляване на безработицата – нивото й в еврозоната през септември е паднало под 9%, което е най-ниското от януари 2009 г. Единственото притеснение остава инфлацията, която през октомври отбелязва лек спад и се отдалечава от целта на ЕЦБ от 2%.

Правенето на бизнес в България много леко се подобрява

Оценката на България в последното издание Doing Business 2018 на Световната банка много леко се подобрява. Поне ако се гледа новата методология, по която институцията сравнява условията за правене на бизнес в 190 икономики по света. Класирането е по критерия колко далече е страната спрямо най-добрите световни практики (Distance to Frontier), като за най-близко се приема 100%. Двата показателя, които се влошават в сравнение с изданието от 2017 г., са плащане на данъци (90 позиция) и свързване към електричество (141 място). Взимането на кредит, защитата на малките собственици и прилагането на договори остават без промяна. Останалите показатели се подобряват съвсем леко.

Спрямо останалите страни от региона по-зле от нас се представят единствено Гърция и Хърватия. В топ 15 се нареждат страни като Грузия (9 позиция) и Македония (11 позиция).

Промяната за България обаче е съвсем малка и по-скоро е показателна за застоя, в който се намира държавата през последните години.

Прокуратурата пак ще чете одита на ВМА, този път внимателно

След като преди седем месеца прокуратурата отказа да разследва одитните данни за нарушения при обществени поръчки във Военномедицинска академия, извършени от тогавашния шеф на ВМА и днешен здравен министър Николай Петров, във вторник Военноапелативната прокуратура (ВАП) изненадващо реши да провери на какво се дължи това. Причината е, че скандалът попадна в медиите и по изпитан механизъм прокуратурата обявява, че поема нещата в свои ръце, докато скандалът заглъхне. В съобщението на ВАП се прокрадва внушението, че в одита на Министерството на отбраната всъщност нямало констатации, че обществените поръчки във ВМА са печелени от фирми на свързани лица.

Ако това се случи, ще е поредното доказателство, че магистратите се задействат предимно по политически причини.

РАЗВИТИЯТА, КОИТО СЛЕДИМ

По-важните събития, които ще имат значение през идващите дни

Ще има ли мерки срещу некачествените ремонти в София

Общински съветници от ДСБ поискаха да се свика извънредно заседание на Столичния общински съвет, на което да се обсъдят спешни мерки и санкции за некачествените ремонти на градската инфраструктура. В последните дни граждани споделяха активно поредица от сигнали за нелепо изпълнени ремонти в социалните мрежи и в граждански платформи като "Спаси София". Благодарение на това някои от тях бяха коригирани - като случая с прословутите колчета на тролейбусната спирка в подлеза на НДК или недомислици около новата велоалея по ул. "Раковски". Според съветниците Марта Георгиева, Иво Божков и Трайчо Трайков обаче става дума за системни проблеми с ремонтите в града, които няма да се решат с еднократни санкции и корекции. Те настояват и незабавно да се прекрати договорът с "Трейс" за ремонт на бул. "Дондуков", който предизвика особено много критики.

Управляващите правят пореден опит да ограничат тавана за плащанията в брой

С аргумент за борба срещу сивата икономика Министерството на финансите за пореден път предлага таванът за разплащания в брой да бъде намален наполовина. В момента ограничението е 10 хил. лева.

Този път промените са записани заедно с други данъчни изменения в преходните разпоредби на Закона за ДДС, които депутатите от бюджетна комисия ще разгледат в сряда на първо четене.

Последният опит за понижение на тавана е от юли тази година. Тогава мярката мина на първо четене в зала, но на второ за нея гласуваха само депутатите от ГЕРБ и тя беше отхвърлена. Междувременно стана ясно, че за становище е потърсена Европейската централна банка (ЕЦБ), която е реагирала отрицателно на искането за ограничаване на плащанията в брой до 1000 лв., каквото беше първоначалното предложение на Министерството на финансите от лятото. От ведомството обаче твърдят, че преди няколко години, при първия опит да прокарат таван на кеша от 5 хил. лв., ЕЦБ е дала положително становище за тази сума.

ДОБРАТА НОВИНА

Читателите са увеличили доверието си към водещите професионални медии, въпреки усилията на политици популисти да ги дискредитират като създатели на т.нар. фалшиви новини. Едновременно се това спада доверието към "новините", разпространявани през социалните мрежи с цел дезинформация и пропаганда. Това сочи социологическо проучване сред 8000 участници в САЩ, Великобритания, Франция и Бразилия. Новината сигурно е утешителна за сериозните медии в тези държави във време на икономически предизвикателства и все по-засилващ се политически натиск над тях.

ЕДНО КЪМ ЕДНО

Едно изречение новина, едно изречение коментар

Депутатът от ГЕРБ и член на парламентарната комисия по транспорт Ивайло Константинов е собственик на 24.5% от транспортната фирма "Юнион Ивкони", чийто автобус се обърна на автомагистрала "Тракия" във вторник. "Не виждам конфликт на интереси, законът позволява. Кой да е в комисията по транспорт, ако не хора, които разбират от транспорт", е позицията на Константинов, която едва ли се нуждае от допълнителен коментар.

От догодина винетките за всички превозни средства вече ще важат за една година от датата на закупуване, а не както досега - само за календарната година, предлага регионалното министерство. Ако бъде приета, промяната ще спести пари на бизнеса и хората, които решат да закупят стикер в средата на 2018 г.

НАЙ–ВАЖНОТО

Събитията, които променят България и света


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    emichol avatar :-|
    E cholakov

    аскулсум...
    коментарите са излисни когато фактите гожорят..
    ж бг няма да има демографски сриф
    застото осжен араби мойе и африканци да жнасяме

  • 2
    uiv06356363 avatar :-|
    uiv06356363

    Дан Папаз е поредното муле на Дел Пеев за пране на пари с користното съдействие на ББР или ПИБ.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK