Проучване: Опитът на популистите да дискредитират водещи медии се проваля
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Проучване: Опитът на популистите да дискредитират водещи медии се проваля

Reuters

Проучване: Опитът на популистите да дискредитират водещи медии се проваля

Топи се доверието към новини, разпространявани през социалните мрежи, с цел дезинформация и пропаганда

5910 прочитания

Reuters

© Reuters


Политици популисти непрекъснато обвиняват водещи медии, че разпространявали т.нар. фалшиви новини, но това всъщност има обратен ефект: потребителите всъщност са увеличили доверието си към редакциите, където публикациите по политически теми и предизборни кампании се подготвят професионално и според журналистически стандарти. В същото време се топи доверието към новини, разпространявани през социалните мрежи, т.е. към най-новото и агресивно оръжие за дезинформация и пропаганда, използвано именно от популисти, сеещи разделение и омраза в обществото.

Това сочи социологическо проучване на британската агенция Kantar, проведено сред 8000 участници в четири държави - САЩ, Великобритания, Франция и Бразилия, съобщава "Дневник".

Основните заключения сочат, че в тези страни с население от общо близо половин милиард души се е оказало, че е устойчива и дори се е подобрила репутацията на печатни издания и телевизии и е намаляла тази на медии, базирани единствено в интернет и социалните мрежи. Част от причините са, че традиционните медии продължават да правят задълбочени разработки, както и че читателите и зрителите се информират от различни източници и по-добре правят оценка на новинарското съдържание.

Изводите

Общо 58% от анкетираните са заявили, че заради фалшивите новини имат по-малко доверие към каналите в социалните мрежи, докато за традиционните медии така отговарят 24%. Близо 70% от от потребителите на новини твърдят, че независимо проверяват публикациите, за да са сигурни, че не са измислени. Две трети (64%) казват, че са се замисляли дали да споделят в социалните мрежи определена новина от притеснение да не би тя да се окаже фалшива. Под половината (47%) от американците смятат, че фалшивите новини са повлияли на изборите, докато в Бразилия този дял достига 69%.

"Провалиха се опитите водещите медии да бъдат представени като разпространители на фалшиви новини. Читателите на новини не са оглупели. Те искат сериозно съдържание и отговорът на това търсене помага да се задълбочи връзката между потребител и новинарска организация", се казва в проучването. "Знаем, че големите социални мрежи се заеха с проблема с фалшивите новини. Като прави качествена оценка на мащаба на щетите, които фалшивите новини нанасят върху бранда им като източник на новини, това проучване демонстрира колко е важно тази работа да продължи", коментира Мартин Сорел, главен изпълнителен директор на рекламния и маркетингов гигант WPP.

Може би най-яркият пример за непрекъснато обвиняване на медии, че разпространяват фалшиви новини, е американският президент Доналд Тръмп. За целта той основно използва профила си в туитър, но проучването разкрива за САЩ, че американците не са чак толкова тесногръди в намирането на информация: Над 81% от тях търсят новини поне веднъж дневно в различни платформи, като всекидневници и уикенд издания с национално покритие получават най-висока степен на доверие, а доминиращият източник остават 24-часовите новинарски телевизии, следвани от регионалните вестници.

Финансово предизвикателство

Повече хора дават по-висока оценка на списания, вестници, гледат телевизии и слушат радиостанции, когато в тях има задълбочени анализи и коментари в сравнение с писането в социални мрежи. "Предизвикателството сега е как да се превърне тази лоялност в приходи", казва Ерик Салама, главен изпълнителен директор на Kantar. Въпреки че значителна част от анкетираните в четирите страни (44% във всички възрастови групи и 52% при тези под 35-годишна възраст) са притеснени, че досегашният бизнес модел на медиите е в криза, повече от половината (52.3%) не виждат смисъл да се плаща за новини - основно защото има огромно количество безплатно новинарско съдържание. Във Великобритания това разминаване е още по-драстично - 28.4% и 59.6%.

Автор: Капитал

Политици популисти непрекъснато обвиняват водещи медии, че разпространявали т.нар. фалшиви новини, но това всъщност има обратен ефект: потребителите всъщност са увеличили доверието си към редакциите, където публикациите по политически теми и предизборни кампании се подготвят професионално и според журналистически стандарти. В същото време се топи доверието към новини, разпространявани през социалните мрежи, т.е. към най-новото и агресивно оръжие за дезинформация и пропаганда, използвано именно от популисти, сеещи разделение и омраза в обществото.

Това сочи социологическо проучване на британската агенция Kantar, проведено сред 8000 участници в четири държави - САЩ, Великобритания, Франция и Бразилия, съобщава "Дневник".


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

5 коментара
  • 1
    ydj48537823 avatar :-|
    ydj48537823

    Къде са грантовите медии, получаващи финансови инжекции от задокеански правителствени фондации в целата тая история? Те от кои са, от добрите или от лошите?

  • 2
    vaticana avatar :-P
    vaticana


    До коментар [#1] от "
    ydj48537823
    ":

    И питаш? Те по дефиниция са най-добрите, най-информираните, най-честните. В една такава пишеш...

  • 3
    vaticana avatar :-P
    vaticana


    До коментар [#1] от "
    ydj48537823
    ":

    И питаш? Те по дефиниция са най-добрите, най-информираните, най-честните. В една такава пишеш...

  • 4
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    До коментар [#1] от "ydj48537823":

    Един информиран читател чете новините и от грантовите, и от рубловите медии и си прави изводи на база на общата информация. Всеки случай е много по-добре да има добре аргументирани статии, независимо чия политическа визия подкрепят.

  • 5
    kdo52372883 avatar :-P
    kdo52372883

    До коментари 1, 2 и 3:

    "Мои (не)драги тролове, явно не сте получили писмото ми отпреди месец. Свалям вече заплатите в Трета Тролска Рота, към която сте зачислени и вие. Обеднях вече, руснаците ме натискат за много кинти - и нямам да плащам и на вас. Така че, както се пееше в оная песен - пари нема! Тъй че не се хабете повече."

    С огромна досада,
    -Ваш Делян


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK