Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
5 31 окт 2017, 19:32, 5746 прочитания

Проучване: Опитът на популистите да дискредитират водещи медии се проваля

Топи се доверието към новини, разпространявани през социалните мрежи, с цел дезинформация и пропаганда

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Политици популисти непрекъснато обвиняват водещи медии, че разпространявали т.нар. фалшиви новини, но това всъщност има обратен ефект: потребителите всъщност са увеличили доверието си към редакциите, където публикациите по политически теми и предизборни кампании се подготвят професионално и според журналистически стандарти. В същото време се топи доверието към новини, разпространявани през социалните мрежи, т.е. към най-новото и агресивно оръжие за дезинформация и пропаганда, използвано именно от популисти, сеещи разделение и омраза в обществото.

Това сочи социологическо проучване на британската агенция Kantar, проведено сред 8000 участници в четири държави - САЩ, Великобритания, Франция и Бразилия, съобщава "Дневник".


Основните заключения сочат, че в тези страни с население от общо близо половин милиард души се е оказало, че е устойчива и дори се е подобрила репутацията на печатни издания и телевизии и е намаляла тази на медии, базирани единствено в интернет и социалните мрежи. Част от причините са, че традиционните медии продължават да правят задълбочени разработки, както и че читателите и зрителите се информират от различни източници и по-добре правят оценка на новинарското съдържание.

Изводите

Общо 58% от анкетираните са заявили, че заради фалшивите новини имат по-малко доверие към каналите в социалните мрежи, докато за традиционните медии така отговарят 24%. Близо 70% от от потребителите на новини твърдят, че независимо проверяват публикациите, за да са сигурни, че не са измислени. Две трети (64%) казват, че са се замисляли дали да споделят в социалните мрежи определена новина от притеснение да не би тя да се окаже фалшива. Под половината (47%) от американците смятат, че фалшивите новини са повлияли на изборите, докато в Бразилия този дял достига 69%.



"Провалиха се опитите водещите медии да бъдат представени като разпространители на фалшиви новини. Читателите на новини не са оглупели. Те искат сериозно съдържание и отговорът на това търсене помага да се задълбочи връзката между потребител и новинарска организация", се казва в проучването. "Знаем, че големите социални мрежи се заеха с проблема с фалшивите новини. Като прави качествена оценка на мащаба на щетите, които фалшивите новини нанасят върху бранда им като източник на новини, това проучване демонстрира колко е важно тази работа да продължи", коментира Мартин Сорел, главен изпълнителен директор на рекламния и маркетингов гигант WPP.

Може би най-яркият пример за непрекъснато обвиняване на медии, че разпространяват фалшиви новини, е американският президент Доналд Тръмп. За целта той основно използва профила си в туитър, но проучването разкрива за САЩ, че американците не са чак толкова тесногръди в намирането на информация: Над 81% от тях търсят новини поне веднъж дневно в различни платформи, като всекидневници и уикенд издания с национално покритие получават най-висока степен на доверие, а доминиращият източник остават 24-часовите новинарски телевизии, следвани от регионалните вестници.

Финансово предизвикателство

Повече хора дават по-висока оценка на списания, вестници, гледат телевизии и слушат радиостанции, когато в тях има задълбочени анализи и коментари в сравнение с писането в социални мрежи. "Предизвикателството сега е как да се превърне тази лоялност в приходи", казва Ерик Салама, главен изпълнителен директор на Kantar. Въпреки че значителна част от анкетираните в четирите страни (44% във всички възрастови групи и 52% при тези под 35-годишна възраст) са притеснени, че досегашният бизнес модел на медиите е в криза, повече от половината (52.3%) не виждат смисъл да се плаща за новини - основно защото има огромно количество безплатно новинарско съдържание. Във Великобритания това разминаване е още по-драстично - 28.4% и 59.6%.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Уикенд новини: Братя Бобокови са официално обвиняеми, S&P запази рейтинга на България 1 Уикенд новини: Братя Бобокови са официално обвиняеми, S&P запази рейтинга на България

SpaceX успешно изпрати хора в Космоса, улични сблъсъци на протестиращи с полицаи в различни градове в САЩ

31 май 2020, 2011 прочитания

Мащабното разширение на бул. "Тодор Каблешков" започва с отсечка от 350 метра 3 Мащабното разширение на бул. "Тодор Каблешков" започва с отсечка от 350 метра

Все още не е ясно откъде и кога ще дойде финансирането - 11 млн. лв., за целия участък от бул. "България" до ул. "Луи Айер"

31 май 2020, 3070 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Вечерни новини: Министърът, който си купи ТЕЦ, какво става с европейската икономика

И още: Пореден опит на правителството да ограничи плащанията в брой и кой депутат от ГЕРБ стои зад "Юнион Ивкони"

Още от Капитал
Бодлива ситуация при розовото масло

За оптимистите кампания 2020 е критичният хаос, от който ще произлезе новият, по-добър ред в бизнеса с маслодайни рози.

Трудното събуждане на трудовия пазар

Кризата покрай епидемията от коронавирус удари много бизнеси и остави десетки хиляди хора без работа

Новият син папа

Наско Сираков няма финансовия ресурс да издържа "Левски", но разполага с доверието на феновете

Епидемията от COVID-19 в Русия е много по-тежка, отколкото Кремъл признава

Подобно на своя съветски предшественик, системата на Владимир Путин е пълна с лъжи

СССР: една одисея в Космоса

Книга събира най-добрия руски графичен дизайн от годините на студената война

Опит за летене

Русана Бърдарска, авторката на романа "Опитът", съчетава работата си в Европейската комисия с творческа дейност

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10