Правителството предлага гарантираният минимален доход да стане 75 лв.

Мярката засяга 260 хил. души и е в отговор на препоръки от Брюксел

Увеличението с 10 лв. ще доведе до повишение с около 15% на добавките за социална интеграция на хората с увреждания и помощите по Закона за закрила на детето.
Увеличението с 10 лв. ще доведе до повишение с около 15% на добавките за социална интеграция на хората с увреждания и помощите по Закона за закрила на детето.    ©  Цветелина Белутова
Увеличението с 10 лв. ще доведе до повишение с около 15% на добавките за социална интеграция на хората с увреждания и помощите по Закона за закрила на детето.
Увеличението с 10 лв. ще доведе до повишение с около 15% на добавките за социална интеграция на хората с увреждания и помощите по Закона за закрила на детето.    ©  Цветелина Белутова

Министерство на труда и социалната политика предлага размерът на гарантирания минимален доход да се повиши с 10 лв. до 75 лв. Това става ясно от проект на постановление, публикуван на страницата за обществени консултации на Министерския съвет. Показателят се използва за определяне на размера на социални помощи, а промяната му ще засегне общо над 260 хил. души. Сегашният размер на дохода беше определен преди осем години и оттогава не е бил актуализиран. Според мотивите към документа целта на мярката е да се подобри системата за социална закрила на най-уязвимите групи от обществото. Ако промяната бъде одобрена, новият размер ще влезе в сила от 1 януари 2018 г.

Промени по веригата

Гарантираният минимален доход се определя нормативно и играе роля при задаването на размера на различни социални помощи. Така увеличението с 10 лв. ще доведе до повишение с около 15% на сумите за месечни и еднократни социални помощи, месечни добавки за социална интеграция на хората с увреждания и помощите по Закона за закрила на детето. Друг бенефициент ще са хората, които получават целеви помощи за отопление, където ръстът е с над 5%, сочи проектът. От тези средства се възползват общо над 260 хил. души според данните на социалното ведомство. Около 220 хил. от тях получават помощи за отопление.

Идеята е с увеличението повече хора да имат достъп до подобна подкрепа. Докато минималният доход остана непроменен в продължение на осем години, минималната заплата и линията на бедност нарастваха. С увеличението на доходите в страната обаче прагът за получаване на помощи остава нисък. Така хора, които все още са в нужда от допълнителни средства, излизат от обхвата им. Това е проблем, който ЕК изрично посочи в препоръките си към България през Европейски семестър 2017. От Брюксел обаче обръщат внимание на още един проблем - подобно на минималната работна заплата и тук не съществува прозрачен механизъм за коригирането на минималния доход. В момента нивото му зависи от решенията на политиците, а не от някакви обективни икономически критерии.

Колко ще струва

Според социалното ведомство предложението няма да има ефект върху държавния бюджет. "Необходимите за повишението финансови средства няма доведат до допълнителни разходи през 2018 г., тъй като ще бъдат осигурени чрез оптимизация на бюджета на Министерството на труда и социалната политика (МТСП). Финансовите средства, необходими за увеличение на ГМД, са предвидени в рамките на бюджета на МТСП с тригодишната бюджетна прогноза 2018-2020 г.", поясняват от министерството. Ориентировъчна оценка на мярката дава Институтът за пазарна икономика (ИПИ) още през 2015 г. Изчисленията им сочат, че ръст на гарантирания минимален доход с 10 лв. може да доведе до увеличение на разходите по различни социални програми с общо над 40 млн. лв. годишно.

*Статията е допълнена в 10:40, 7 ноември 2017 г. с коментар на Министерство на труда и социалната политика.