Плуват ли корабчета
При пълна непрозрачност военното министерство почти сигурно ще даде след седмица 820 млн. лв. на варненската корабостроителница "Делфин"


Най-важното от света на личните финанси, пазарите и управлението на спестяванията.
Прикривайки се зад плътната завеса на секретността, Министерството на отбраната се готви съвсем скоро да изхарчи астрономическите 820 млн. лв. за строежа на два модулни патрулни кораба за нуждите на военноморските сили. Другата сряда, 15 ноември, ведомството ще обяви как ще процедира с проекта за модернизация на бойния ни флот. И, както се твърди неофициално от повече от година, поръчката почти сигурно ще отиде при варненската корабостроителна фирма "Делфин".
Още по-интересното е, че въпреки огромния размер на сумата има шанс проектът да не минава за повторно разглеждане в парламента. Причината: за разлика от придобиването на новите бойни самолети тук не става дума за междуправителствено споразумение, което се нуждае от ратифициране. Така военното министерство може да се възползва от факта, че проектът за инвестиционен разход за флота бе одобрен от миналото народно събрание, а парите са заделени от финансовото министерство в настоящия бюджет.
Статията, която искате да прочетете е част от архива на "Капитал", който е достъпен само за абонати. Той включва над 200 000 стати с всичко за бизнеса, политиката и обществото в България от 1993 г. насам.
Абонирайте сеВъзползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент
2 лв. / седмица за 12 седмици * Към офертата
* Aбонамент за Капитал - 2 лв./седмица през първите 12 седмици, а след това - 7.25 лв./седмица. Абонаментът Ви ще бъде подновяван автоматично и таксуван на месечна база. Може да прекратите по всяко време. Само за нови абонати, физически лица.
14 коментара
Някой да е изненадан от еволюиралата позиция на Каракачанката? 820мил. лв. могат да обърнат много позиции.
Т.нар патриоти са си просто политически опортюнисти, които много дълго време чакаха своя час и го дочакаха, благодарение на емигрантската криза и някой специфики в нашата народо-психология. Иначе, няма лошо да е българска фирмата, въпросът е, че както са избрани тайно и безпрозрачно, така и последващият контрол на изпълнението ще бъде ... таен, както и крайният ефект.
"Също така стана ясно, че всички седем чуждестранни корабостроителници са имали около месец да се запознаят с документацията (RfP), която е била над 400 страници и е била само на български."
Един месец е напълно достатъчно за прочитане на 400 страници. Един средностатистически студент може да ги прочете и да ги преведе за 1 седмица.
До коментар [#1] от "crusible":
Чети партиоти, мисли си за ДПС. Ясно се вижда, че разроилите се експерименти с различни "специалности" (АТАКА - Русия, ВМРО - БЮРМ, НФСБ - Анти-ромска) се обединиха с едно единствено последствие - пълен слугинаж към Пеевски и руските интереси (да не забравяме, че ДПС е отроче на НС и има топли връски с Раша).
Тююю.. ама как така не ги дадоха тези пари на Прокопиев, Икономедията и Алфа финанс-холдинга, че да строят корабите, ами на някаква си корабостроителница...
Това е илюстрация за корупцията и огромните течове и кражби в МО, които се правят под булото на секретността и националната сигурност.
Ще Ви обясня защо, всъщност, ще купуваме тези "модулни" кораби. Амо защото Домусчиев ги прави. Той преди време направи такъв за една африкаска държава богата на нефт (и известна с корупцията си). Въпросната държава има архипелаг в Атлантическия океан и нефтено поле около него. Та с въпросният модулен кораб е решила да го пази.
Ние явно още повече сме се обезпокоени за сигурността на обширния архипелаг около остров Св. Анастасия щом сме решили да правим цели 2.
Апропо, един такъв кораб според сметките излиза 210 милиона евро (което явно включва отстъпка за бройка). За сравнение, супермодерната шведска корвета Висби (http://bit.ly/2zQ8nsm) направена със стелтс технологии и обурудвана с последна дума на електрониката и съответно модерно въоръжение струва 150 милиона евро.
Да му е сладко на Домусчиев!
Навремето Домусчиев "подсети" Боко, че нашите ВМС имат нужда от абсолютно същия кораб какъвто Домусчиев направи за държава с архипелаг в Атлантическия океан. И то от цели 2 броя (въпросната държава купи само един).
Ако се питате защо няма да има пари за изстребители или за бронирани машини по-хубаво е още от сега да знаете отговора.
"Между 2006 и 2014 г. например "Делфин" построява четири фрегати и корвети, които стават гръбнакът на бойния флот на Екваториална Гвинея. "
Аз знам само за една фрегата и един по-малък съд.
Но по-важно е друго: че въпросната поръчка на МО е чист лобизъм и няма нищо общо с националната сигурност.
това е единствената останала фирма която може да строи кораби.Строи кораби за Холандска фирма, всички други фалираха. Пък защо не купим втора употреба както руснаците ни даваха допотопна техника
Николов, явно не си чел статията, но като прост кашик да те питам. Как сравняваш цената с тая на Висби-то (доста слабо въоръжен кораб), като не знаеш какво се иска за нашите ВМС? Германците правят сега корвети по 480 млн евро парчето (http://navaltoday.com/2017/09/13/germany-awards-e2 -4bln-contract-for-five-new-k130-corvettes/), румънците мислеха за кораби по 400 млн. евро единия.
Копирам мнението ми от един друг форум:
Най-веселото е, че "българският" проект - корвета К-90, всъщност е украинска разработка - на Государственное предприятие «Исследовательско - проектный центр кораблестроения»
Сайта им е http://srdsc.com/ru/warships-and-crafts/
А ето и корвета К-90: https://bmpd.livejournal.com/2195672.html
Сравнете проектите. Също така информацията за "българската" корвета в български сайтове е крайно оскъдна, но в украински и руски сайтове е доста по-богата: "Водоизмещение (видимо, стандартное) 1700 тонн, наибольшую длину 91,2 м и ширину 13,2 м. Энергетическая установка двухвальная дизельная, скорость полного хода до 24 уз. Дальность плавания 4500 миль на экономической скорости 14 уз. Автономность 20 суток. Штатный экипаж 65 человек."
От снимките се вижда че въоръжението и радарното оборудване е "средна хубост", да не кажа посредствено.
Цената обаче е убийствена в буквалния смисъл!
Цена за две корвети - 820 млн.лв.($490 млн.); цена на брой - $245 млн. (ако няма анекси, разбира се)
Цена на фрегата клас Iver Huitfeldt - $325 млн. (цена без въоръжението). А говорим за 4 пъти по-голям съд, който според мнозина е сред най-модерните фрегати в света!
Само че е произведен в Дания, където думата "Корупция" е забравена. И в конкурсите сигурно не се допуска само един кандидат!
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.