Три рецепти за суперучители

Какви са проблемите в преподаването в Германия, Финландия и Латвия и как това може да помогне на България

Проблемът с бърнаут

Независимо от различните проблеми в образователните системи има един факт, който е типичен за всяка от тях - т.нар. бърнаут на преподавателите (познат още като емоционално изчерпване). В Латвия във всяко училище се подготвят по няколко учители, които да работят с администрацията и да оказват емоционална помощ на колегите си. "Не търсим външни експерти, а структури вътре в училищата, които да се занимават с този проблем", разказа Инга Павула. "В Германия това се смята за типичната учителска помощ", сподели проф. Красимир Стоянов. Там обаче търсят решение в продължаващото образование на всеки учител. "То следва да служи най-вече за продължаване на любопитството в учителската професия, а то е най-доброто средство срещу синдрома на бърнаут", твърди проф. Стоянов.

Възможно ли е да се премине от едната в другата крайност - учителите да имат толкова добри условия за работа, заплащане и сигурност, че интересът към професията да е заради "привилегиите", а не заради призвание и вътрешна потребност? Възможно е, но в Германия. Интересно е, че и за тази особеност има рецепта, макар и не универсална. За други проблеми - като тези с преобладаващо възрастни учители, прегарянето у преподавателите и привличането на родителите към процеса на образоване на децата, ще трябва да се търсят отговори и в България. Опитът си споделиха трима преподаватели от чужбина, които участваха в конференцията организирана от неправителствената организация "Образование България 2030" и "Заедно в час".


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
Все още няма коментари
Нов коментар