Симеонов на абордаж в БМФ

Симеонов на абордаж в БМФ

Собственикът на Параходство "Български морски флот" Кирил Домусчиев няма да успее да си спести неустойки от 55 млн. лв. след решение на ВКС

Калина Горанова, Велина Господинова
15569 прочитания

© Капитал


Вицепремиерът Валери Симеонов ще иска от прокуратурата разваляне на приватизационния договор, макар в него да няма такава опция.

Около Параходство "Български морски флот" (БМФ) се случиха две неща през последните дни. Върховният касационен съд (ВКС) отмени спорното арбитражно решение, което позволяваше на собственика на компанията Кирил Домусчиев да не изпълни важна клауза по приватизационния си договор и да си спести плащане на неустойки от минимум 55 млн. лв. И второ, вицепремиерът Валери Симеонов продължи атаката си срещу флота и Домусчиев, като пак обяви, че държавата ще иска да си върне собствеността в компанията. Това съвпадна с предложената от ГЕРБ промяна в конституцията, с която да отпадне давността за престъпления, свързани с приватизацията.

Ефектът може да се предположи: Домусчиев ще трябва да плати поне 55 млн. лв., а договорът трудно ще бъде развален, защото в него няма такава опция. Но пък председателят на КРИБ ще влезе в графата "разследвани" (разбирай уязвими) бизнесмени.

Насрещен вятър

Историята започва на 8 август 2008 г., когато германско-българският консорциум "Кей Джи маритайм шипинг" купува 70% от БМФ при цена от 440.1 млн. лв. Пет години по-късно собственик вече е изцяло българският партньор в сделката - "Адванс пропъртис". Холдингът обединява голяма част от бизнеса на братята Кирил и Георги Домусчиеви. Купувачът се сдобива с общ тонаж от търговски кораби 1.4 млн. DWT (дедуейт). Един от ангажиментите по договора е към десетата година от сделката (т.е. следващото лято) показателят да е 1.3 млн. DWT. Друго изискване е през 2018 г. средносписъчният плавателен състав да е 2360 души. Инвестициите трябва да са 779.9 млн. лв. в кораби. Средната възраст на плавателните съдове трябва да падне под 20 години, а поне 60% от тях да плават под български или европейски флаг.

През 2016 г., осем години след приватизацията и две години преди да трябва да плати неустойки на държавата, "Кей Джи маритайм шипинг" излиза с искане до Арбитражния съд при Българската търговско-промишлена палата договорът да бъде изменен. Фирмата иска ангажиментът за тонаж да бъде намален на 880 хил. DWT, а наетите - от 2360 на 803 души. Оправданието - "стопанска непоносимост", тъй като корабният бизнес е изпаднал в криза малко след приватизацията на БМФ.

Арбитражът уважи желанието за тонажа и по-точно за периода 2008 - 2018 той да се намали на 907 хил. DWT, но не и за персонала. Законът обаче казва, че приватизационните договори не могат да се променят.

След като "Капитал" написа за това, а после Валери Симеонов вдигна скандал, казусът отиде във ВКС, който отмени решението. Сега опциите според юристи са по искане на страните казусът да се гледа отново от арбитража и по-вероятната - "Кей Джи маритайм шипинг" да предяви същия иск пред Софийски градски съд с цел висящото дело да забави предстоящото плащане на неустойката.

Документите на Симеонов

Вицепремиерът Симеонов съобщи още преди два месеца и половина, че ще внесе документи в държавното обвинение за оспорване на приватизационния договор за параходството, а през последната седмица отново настоя, че той трябва да бъде развален. Пред "Капитал" Симеонов заяви, че внасянето на документите предстои.

"В момента юристите подготвят исковата молба до прокуратурата за разваляне на приватизационния договор с БМФ. Има прекалено много нарушения в този договор. В него няма никаква клауза за прекратяване. Значи каквото и да става, договорът не може да бъде прекратен. Второто, че по приватизационния договор има изискване както за тонажа на корабите, така и за броя на работниците и има глоби, но няма край - какво следва, след като той се нарушава. 95% от хората ги ликвидират - от грубо 2400 са останали 150 души. И то така е направено, че глобите са му по-изгодни, отколкото да плаща примерно заплатите на тези хора. И за инвестициите няма клауза за прекратяване. Те в момента са назад с около 200-300 милиона лева", твърди Симеонов.

"Изключително подозрителна клауза" според него е, че "му се дава възможност корабите да не бъдат собственост на БМФ, а да бъдат на дъщерни фирми, но по договор се признават. Има и други основания за развалянето на приватизационния договор, които са свързани с опрощавания на суми в началото на първия мандат на ГЕРБ", заявява вицепремиерът.

Отговорът на Домусчиев

На обвиненията Домусчиев вече отговори. "Практиката кораб - офшорна компания не е измислена от господата Домусчиеви, а е наследена от времето, когато БМФ беше 100% държавно. Това не е престъпно деяние, а утвърдена международна морска практика", написа той.

"В момента на борда на корабите, оперирани от дружеството, има над 1600 български моряци и около 60 стажанти. Извън тази бройка над 200 души работят в администрацията на компанията", продължава той. "За десетгодишния период ние ще преизпълним инвестициите по договор и ще свалим средната възраст на флота на 7-8 години (при поет ангажимент за 20 години)", написа корабособственикът. През октомври той съобщи и че ще съди Валери Симеонов за клевета, внушения и обиди.

Симеонов е прав за неуредиците в БМФ, но битката за връщането му изглежда загубена: договорът (както и повечето други в приватизацията) предвижда неустойки, а не разваляне. А промяната на закони или договори със задна дата с цел национализация е най-лошото възможно решение.

Вицепремиерът Валери Симеонов ще иска от прокуратурата разваляне на приватизационния договор, макар в него да няма такава опция.

Около Параходство "Български морски флот" (БМФ) се случиха две неща през последните дни. Върховният касационен съд (ВКС) отмени спорното арбитражно решение, което позволяваше на собственика на компанията Кирил Домусчиев да не изпълни важна клауза по приватизационния си договор и да си спести плащане на неустойки от минимум 55 млн. лв. И второ, вицепремиерът Валери Симеонов продължи атаката си срещу флота и Домусчиев, като пак обяви, че държавата ще иска да си върне собствеността в компанията. Това съвпадна с предложената от ГЕРБ промяна в конституцията, с която да отпадне давността за престъпления, свързани с приватизацията.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


6 коментара
  • 1
    antipa avatar :-|
    D-r D

    Офшорка, арбитражен съд при спорове, а не СГС, неизпълнение на условия по договора - нормално при нагласена приватизация. Борисов адски ще си вдигне масовката с темата за преглед на приватизацията. Само че ще трябва да сгази логиката на закона и много да мисли точно кой олигарх да удари.

  • 2
    cinik avatar :-|
    cinik

    БМФ ако беше пусната на борсата, сега този казус нямаше да съществува.

  • 3
    qvd50491823 avatar :-|
    Костадин Иванов

    Не съм сигурен, че властта иска наистина да притисне Домусчиев.
    Започна да се говори за спешна поръчка на два военни кораба на стойност 800+ милиона лева, които да бъдат дадени на негова корабостроителница. Така държавата ще му намери откъде да върне онези 55 милиона.

  • 4
    elpii avatar :-|
    elpii

    Този Домусчиев пак лъже като циганин ,
    В момента БМФ има 33 кораба (част от които са собственост на банките ,които са финансирали покупките им ).
    Средно на 1 кораб има около 21 човека екипаж,което прави около 700 човека плавсъстав и то доста от офицерския състав не са са българи.
    Договорите се сключват временно за периода на плаване с менингова компания и практически плавсъстава не се води към БМФ.
    Най-лошото е ,че колегите не са осигурени здравно или пенсионно .

    Имат застраховки към определени компании ,които са принудени сами да си плащат.
    Затова и трудно си намират кадри за корабите .
    Данъци в България естествено почти не се плащат ,т.като корабите не са регистрирани тук.
    За администрацията - не знам колко са , но при 33 кораба 200 човека са мноого .Вероятно много голяма част от тях са пазачи ,портиери и чистачки.

  • 5
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    Ами като цяло трябва да се спазва закона. Плаща се глобата, договора остава. БМФ в това си състояние е по-конкурентно на пазара от изискваното по договора.

  • 6
    nikeair avatar :-|
    NicK

    Браво на Симеонов, че натиска да се плати глобата, останалата част от исканията му обаче са пълна глупост!
    Трябва добре да се замислим дали искаме да сме правова държава, или бананова република, защото ако изберем второто ще гледаме чужди инвестиции през крив макарон!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход