Падна първото препятствие за мегаремонтите в жп сектора
КЗК отхвърли жалбите, които спираха поръчките за модернизация на жп трасето от Елин Пелин до Септември, чиято стойност е близо 1.4 млрд. лева
Търговете бяха блокирани в началото на август от дружествата "Инженеринг груп 04" и "Интерпром", като и двете оспориха самото решение на Националната компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ) за откриването на поръчките. "Инженеринг груп 04" се прицели в проекта за Елин Пелин - Костенец, чиято стойност е 1 млрд. лв. без ДДС, а "Интерпром" атакува надпреварата за трасето до Септември, за което са предвидени още 361 млн. лева.
От решенията на КЗК, които бяха публикувани съответно на 1 и на 14 ноември, се вижда, че двете фирми излагат в жалбите си доста сходни доводи. Възраженията им са към редица детайли, които стандартно се ползват за отстраняване на конкуренцията: липса на по-дълъг срок за подготвяне на оферти, спорни основанията за отстраняване на кандидати от процедурата, неясно определен обект за изпълнение, ограничителни изискванията към опита на екипа, порок в одобрената от възложителя методика за оценка на предложенията и редица други.
Голяма част от недоволството на жалбоподателите е към поставените условия за техническите и професионални способности, на които следва да отговарят участниците в процедурата. Според тях те са необосновано завишени и обективно несъобразени с възможностите на огромен кръг от компании, извършващи дейности в сектора на жп строителството в България.
В случая става дума най-вече за изискването всеки от ключовите експерти на участниците да притежава професионален опит в изпълнението на най-малко "един завършен обект за ново строителство и/или модернизация и/или реконструкция на железопътна инфраструктура по смисъла на Закона за железопътния транспорт или еквивалент за скорост на пътническите влакове равна или по-голяма от 160 км/ч". Проблемът с това изискване е, че подобни дейности се извършват у нас едва от няколко години и няма как фирмите да имат нужния опит. На практика само онези, които са получили предишните поръчки, ще могат да изпълняват такива и в бъдеще. А досега сред изпълнителите на такива договори с НКЖИ са "Водстрой 98", "Трейс груп холд", "Енергоремонт холдинг", българско-унгарският консорциум "Келет - АБ", "СК 13 Трансстрой", ПСТ и др. Другият вариант ще бъде намирането на външен партньор, както направиха много от компаниите в първия период.
КЗК обаче намира, че е допустимо поставянето на по-строги изисквания, които имат за цел да гарантират качество и надеждност на извършваното строителство, модернизация и реконструкция на железопътната инфраструктура. "При това положение самите участници преценяват дали са готови и могат да се справят с поръчката и дали са съгласни с предварително заложените условия, тъй като откриването и реализирането на обществената поръчка цели на първо място да удовлетвори възложителя и неговите в случая специфични нужди, а самият възложител не може и не е задължен да се съобразява с персоналните възможности и желания на всяка
фирма, евентуален участник в процедурата", пише в решението на комисията. КЗК се позовава и на досегашната си практика, когато е приемала за обосновани подобни ограничения.
Кой обжалва
"Интерпром" и "Инженеринг груп 04" не са съвсем непознати - те са си партнирали в обединение за доизграждане и модернизация на ВиК мрежата в Костинброд. Освен това дружествата са участвали и в строителството на части от столичното метро. "Интерпром", чийто собственик е Калоян Теодосиев, работи по отсечката от бул. "Джеймс Баучер" до "Хладилника", а "Инженеринг груп 04" на Пламен Тенев - по трасето до бизнес парка.
Засега е известно, че по-голямата процедура - за участъка Елин Пелин - Костенец, продължава напред със събирането на оферти от потенциалните изпълнители, тъй като според регистъра на Върховния административен съд "Инженеринг груп 04" не е оспорил решението на КЗК.
"Интерпром" обаче все още има време да подаде жалба пред висшите магистрати. Но дори и в този случай да се мине гладко, никак не е сигурно, че търговете ще приключат скоро. След събирането на офертите отстранените или загубили в крайното класиране кандидати имат редица възможности за обжалване. Така поръчката най-вероятно ще бъде дадена окончателно догодина, когато се очаква да е бумът и в други програми.
Още по темата
Фаталният изход на "СК-13 Пътстрой"
Една от най-големите строителни компании от близкото минало фалира неочаквано
7 сеп 2018Поръчката от 1 млрд. лв. за жп линията Елин Пелин - Костенец привлече 19 оферти
В най-скъпия търг участват големите български компании и няколко строителя от региона
6 авг 2018Приходите на "Дитсманн Енергоремонт холдинг" се увеличават с 90%
Компанията намалява загубата си близо една четвърт през 2017 г.
5 мар 2018Рекорд при обществените поръчки: открити са търгове за почти 14 млрд. лв.
Сключените договори са за над 7.4 млрд. лв., като най-голямата сума е на пътната агенция, а традиционният печеливш е "Хидрострой"
29 дек 2017НКЖИ обяви поръчки за 230 млн. лв.
Най-голямата от тях е за системи за сигнализация по линията Пловдив - Бургас
19 дек 2017Кабинетът раздаде ударно близо 280 млн. лв. за транспортни проекти
Над 158 млн. лв. са одобрени за разширението на пътя Калотина - София, други 85 млн. лв. отиват за улични ремонти във Варна, а НКЖИ получава 35 млн. лв., за да довърши няколко жп проекта
11 окт 2017Започна ремонтът на жп отсечката Скутаре - Оризово за 70 млн. лв.
Изпълнител е "Трейс", а трасето е част от линията Пловдив - Бургас и трябва да бъде готово до 2019 г.
30 авг 2017Жалби временно спряха два жп търга за 1.4 млрд. лв.
И компании, видели проблеми в поръчките, са участвали в строителството на метрото с еднакви партньори
9 авг 2017
И още: Кого ще изпрати България в европейската прокуратура; Сайтът на ДАНС още е блокирал; Екологична катастрофа край София
18 фев 2019, 799 прочитания

Адвокатите започват масиран отпор срещу закона за мръсните пари; Скандалът с промените в Изборния кодекс продължава с отмяната им; Публикувана е новата наредба за придобиване на юридическа правоспособност
18 фев 2019, 515 прочитания
18 фев 2019, 2917 прочитания
18 фев 2019, 2174 прочитания
18 фев 2019, 1240 прочитания
18 фев 2019, 1116 прочитания
18 фев 2019, 1054 прочитания
Готвени промени в плана за управление на Пирин може да отворят вратата за по-мащабно строителство според природозащитници