Падна първото препятствие за мегаремонтите в жп сектора
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Падна първото препятствие за мегаремонтите в жп сектора

След приключването на ремонтните дейности влаковете ще се движат със скорост до 160 км. в час.

Падна първото препятствие за мегаремонтите в жп сектора

КЗК отхвърли жалбите, които спираха поръчките за модернизация на жп трасето от Елин Пелин до Септември, чиято стойност е близо 1.4 млрд. лева

Ивайло Станчев
21504 прочитания

След приключването на ремонтните дейности влаковете ще се движат със скорост до 160 км. в час.

© Мария Съботинова


Жалбите, които спъваха двете големи обществени поръчки за модернизация на жп участъците Елин Пелин - Костенец и Костенец - Септември, са отхвърлени от Комисията за защита на конкуренцията. Така повече от четири месеца след старта процедурите за избор на изпълнители на обща стойност над 1.3 млрд. лв. могат най-сетне да продължат, ако не бъде сезирана и втората инстанция - Върховният административен съд.

Търговете бяха блокирани в началото на август от дружествата "Инженеринг груп 04" и "Интерпром", като и двете оспориха самото решение на Националната компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ) за откриването на поръчките. "Инженеринг груп 04" се прицели в проекта за Елин Пелин - Костенец, чиято стойност е 1 млрд. лв. без ДДС, а "Интерпром" атакува надпреварата за трасето до Септември, за което са предвидени още 361 млн. лева.

Различни жалби - сходни твърдения

От решенията на КЗК, които бяха публикувани съответно на 1 и на 14 ноември, се вижда, че двете фирми излагат в жалбите си доста сходни доводи. Възраженията им са към редица детайли, които стандартно се ползват за отстраняване на конкуренцията: липса на по-дълъг срок за подготвяне на оферти, спорни основанията за отстраняване на кандидати от процедурата, неясно определен обект за изпълнение, ограничителни изискванията към опита на екипа, порок в одобрената от възложителя методика за оценка на предложенията и редица други.

Голяма част от недоволството на жалбоподателите е към поставените условия за техническите и професионални способности, на които следва да отговарят участниците в процедурата. Според тях те са необосновано завишени и обективно несъобразени с възможностите на огромен кръг от компании, извършващи дейности в сектора на жп строителството в България.

В случая става дума най-вече за изискването всеки от ключовите експерти на участниците да притежава професионален опит в изпълнението на най-малко "един завършен обект за ново строителство и/или модернизация и/или реконструкция на железопътна инфраструктура по смисъла на Закона за железопътния транспорт или еквивалент за скорост на пътническите влакове равна или по-голяма от 160 км/ч". Проблемът с това изискване е, че подобни дейности се извършват у нас едва от няколко години и няма как фирмите да имат нужния опит. На практика само онези, които са получили предишните поръчки, ще могат да изпълняват такива и в бъдеще. А досега сред изпълнителите на такива договори с НКЖИ са "Водстрой 98", "Трейс груп холд", "Енергоремонт холдинг", българско-унгарският консорциум "Келет - АБ", "СК 13 Трансстрой", ПСТ и др. Другият вариант ще бъде намирането на външен партньор, както направиха много от компаниите в първия период.

КЗК обаче намира, че е допустимо поставянето на по-строги изисквания, които имат за цел да гарантират качество и надеждност на извършваното строителство, модернизация и реконструкция на железопътната инфраструктура. "При това положение самите участници преценяват дали са готови и могат да се справят с поръчката и дали са съгласни с предварително заложените условия, тъй като откриването и реализирането на обществената поръчка цели на първо място да удовлетвори възложителя и неговите в случая специфични нужди, а самият възложител не може и не е задължен да се съобразява с персоналните възможности и желания на всяка

фирма, евентуален участник в процедурата", пише в решението на комисията. КЗК се позовава и на досегашната си практика, когато е приемала за обосновани подобни ограничения.

Кой обжалва

"Интерпром" и "Инженеринг груп 04" не са съвсем непознати - те са си партнирали в обединение за доизграждане и модернизация на ВиК мрежата в Костинброд. Освен това дружествата са участвали и в строителството на части от столичното метро. "Интерпром", чийто собственик е Калоян Теодосиев, работи по отсечката от бул. "Джеймс Баучер" до "Хладилника", а "Инженеринг груп 04" на Пламен Тенев - по трасето до бизнес парка.

Засега е известно, че по-голямата процедура - за участъка Елин Пелин - Костенец, продължава напред със събирането на оферти от потенциалните изпълнители, тъй като според регистъра на Върховния административен съд "Инженеринг груп 04" не е оспорил решението на КЗК.

"Интерпром" обаче все още има време да подаде жалба пред висшите магистрати. Но дори и в този случай да се мине гладко, никак не е сигурно, че търговете ще приключат скоро. След събирането на офертите отстранените или загубили в крайното класиране кандидати имат редица възможности за обжалване. Така поръчката най-вероятно ще бъде дадена окончателно догодина, когато се очаква да е бумът и в други програми.

Жалбите, които спъваха двете големи обществени поръчки за модернизация на жп участъците Елин Пелин - Костенец и Костенец - Септември, са отхвърлени от Комисията за защита на конкуренцията. Така повече от четири месеца след старта процедурите за избор на изпълнители на обща стойност над 1.3 млрд. лв. могат най-сетне да продължат, ако не бъде сезирана и втората инстанция - Върховният административен съд.

Търговете бяха блокирани в началото на август от дружествата "Инженеринг груп 04" и "Интерпром", като и двете оспориха самото решение на Националната компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ) за откриването на поръчките. "Инженеринг груп 04" се прицели в проекта за Елин Пелин - Костенец, чиято стойност е 1 млрд. лв. без ДДС, а "Интерпром" атакува надпреварата за трасето до Септември, за което са предвидени още 361 млн. лева.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    А кога ще върнат важна поръчка в тази държава заради ограничителни условия? То докато обжалването е глас в пустиня, няма как да има какъвто и да било прогрес по отношение на обективните държавни поръчки.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK