Кабинетът вижда втори лифт на Банско срещу по-висока концесионна такса
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Кабинетът вижда втори лифт на Банско срещу по-висока концесионна такса

Вицепремиерът Валери Симеонов и министърът на околната среда Нено Димов съобщиха, че започва процедура по изменение на плана за управление на Пирин и концесионния договор за ски пистата в Банско

Кабинетът вижда втори лифт на Банско срещу по-висока концесионна такса

Готвени промени в плана за управление на Пирин може да отворят вратата за по-мащабно строителство според природозащитници

Деница Ватева
33727 прочитания

Вицепремиерът Валери Симеонов и министърът на околната среда Нено Димов съобщиха, че започва процедура по изменение на плана за управление на Пирин и концесионния договор за ски пистата в Банско

© Надежда Чипева


Правителството ще даде възможност да се построи втори лифт в Банско, като същевременно ще иска увеличение на таксата, която концесионерът "Юлен" плаща за ползване на ски зоната в курорта. Това стана ясно след среща между вицепремиера Валери Симеонов, министъра на околната среда Нено Димов и неправителствени организации и институции, която се проведе в понеделник. Според версията на управляващите готвените промени ще доведат до решаване на проблема с опашките пред съществуващия лифт, но според природозащитници е възможно да "отворят вратата" за много по-мащабно застрояване в Пирин.

Така поредният опит за промяна вероятно ще доведе до нови спорове, макар в понеделник представителите на правителството да обявиха, че има постигнато съгласие по темата.

Промяна в плана за управление

След като община Банско отново поиска строителство на втори лифт в курорта заради дългите опашки от скиори пред съществуващия, в понеделник се проведе и среща по проблема при вицепремиера Валери Симеонов. След нея стана ясно, че държавата е готова да задейства процедура, която би разрешила изграждането на новото съоръжение. Става въпрос за идеята, която общината предложи - да се направи частично изменение на стария план за управление на Пирин, тъй като новият все още не е приет заради съдебни обжалвания. Въпросното изменение, което беше предложено още през 2013 г., но не се стигна до реализацията му, би дало възможност за изграждане на втори лифт. Строителството му може да се случи обаче само след като концесионерът на ски зоната "Юлен" внесе инвестиционно намерение и се направи оценка за съвместимост и екооценка, стана ясно от думите на екоминистъра Нено Димов. Според природозащитните организации обаче евентуалната корекция в плана също трябва да премине през екооценка - нещо, което по думите им правителството не планира.

Паралелно с това държавата ще "размрази" и друга стара идея - да се направи промяна в концесионния договор за ски зоната, като идеята е да се увеличи таксата, която "Юлен" плаща, и същевременно да се въведе допълнителен контрол върху концесията по линия на екологичното законодателство. Според Нено Димов такава промяна е наложителна, защото договорът за концесия е сключван през 2001 г. по тогавашното законодателство, свързано с концесиониране на подземни богатства, а освен това трябва да се въведе и санкционен режим по линия на опазването на околната среда. Същевременно пък според вицепремиера Валери Симеонов чрез промяната държавата ще получава двойно по-висока концесионна такса. В момента "Юлен" плаща малко над 260 хил. лв. средно за година.

Зелена светлина за нов лифт

Всъщност промените, които трябва да бъдат задвижени, според властта целят да се справят с опашките пред настоящия лифт в курорта. Пред журналисти вицепремиерът Валери Симеонов обясни, че с построяването на втори лифт, което било главната цел на тези промени, ще се облекчи достъпът до пистите в курорта. "Хората идват от цяла Европа и не могат да ползват пистите пълноценно", каза още той, допълвайки, че съоръжението няма да увеличи туристите, а ще намали времето за чакане. Симеонов дори съобщи, че екоорганизациите са се съгласили, че трябва да се търси решение на проблема, и цитира еколога Андрей Ковачев, който по думите му е казал по време на срещата, че не е срещу изграждането на втори лифт. Самият Ковачев съобщи по-късно пред журналисти, че според него трябва да се сравнят всички възможности за разрешаване на проблема с опашките, които освен изграждането на втори лифт могат да включват още увеличаване на капацитета на съществуващия, удължаване на работното му време и др., а не да се разглежда само един вариант, включващ новото съоръжение. "Няма законови пречки да се увеличи капацитетът на настоящия лифт с примерно 500 и 1000 души", коментира Ковачев, допълвайки, че има такава практика в други държави.

Врата за ново строителство

Природозащитните организации имат и опасения, че евентуалните промени в плана за управление на Пирин биха отворили вратата за допълнително застрояване в парка. Така например според Ковачев има изготвени планове за над 300 км нови ски писти в планината от различни инвеститори, а площта, върху която ще могат да бъдат изграждани такива, може да бъде увеличена значително с промени в плана за управление. Подобна теза пред dnevnik.bg застъпи и Екатерина Раковска от WWF, според която възможностите за ново строителство на ски писти са залегнали в новия проект на план за управление на Пирин, но "понеже той не може да мине, те актуализират стария".

На този етап представител на правителството не е съобщавал да се готви подобна възможност. Според неофициална информация на dnevnik.bg обаче готвените поправки в плана за управление на Пирин предвиждат строителството на писти, въжени линии и съпътстваща техническа инфраструктура да може да се извършва и в т.нар. зона за туризъм в парка, която представлява 7% от площта му. Така според dnevnik.bg общата площ, на която може да се изграждат такива съоръжения, ще стане общо 7.6% заедно с настоящите 0.6%, които са позволени.

В понеделник министърът на околната среда Нено Димов не се ангажира с конкретен срок кога ще бъдат внесени в Министерския съвет промените в плана за управление и в концесионния договор на "Юлен".

Правителството ще даде възможност да се построи втори лифт в Банско, като същевременно ще иска увеличение на таксата, която концесионерът "Юлен" плаща за ползване на ски зоната в курорта. Това стана ясно след среща между вицепремиера Валери Симеонов, министъра на околната среда Нено Димов и неправителствени организации и институции, която се проведе в понеделник. Според версията на управляващите готвените промени ще доведат до решаване на проблема с опашките пред съществуващия лифт, но според природозащитници е възможно да "отворят вратата" за много по-мащабно застрояване в Пирин.

Така поредният опит за промяна вероятно ще доведе до нови спорове, макар в понеделник представителите на правителството да обявиха, че има постигнато съгласие по темата.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

20 коментара
  • 1
    antipa avatar :-|
    D-r D

    Преди 3-4 години Капитал направи забележителна поредица-разследване за далаверите на офшорката Юлен в Банско и на роднинската й офшорка Витоша ски на Витоша. И двете офшорки са от кълбото около ПИБанка и Цеко Минев.
    Оттогава вестникът се промени коренно. Предполагам, в резултат на преформатирането на политиката на издателите и природозащитният огън е угаснал. И мегалидалаверата със строителството на втори лифт в Пирин ще се подмине с тази информацийка.

    Моля, само се замислете: Юлен плаща концесионна такса от 260 ооо лв на година. Това са по ...712,33 лв на ден! Все едно са наели апартамент в Банско, а не цялата планина!
    Ако допуснем, че за четирите месеца сезон се продават по 500 (?!) еднодневни карти среднодневно, това са 60 000 карти на сезон. По 46 лв картата това са 2 760 000 лв. Демек концесионната такса е няма 10% от много занижените приходи на Юлен само за зимния сезон. Всъщност няма защо да гадаем, защото държавата чрез НАП трябва да е съвсем наясно с приходната част. Ама като гледам нагласите на Симеонов и СО - явно не е.

    Миличък, Капитал, моля те, излез от комата...

  • 2
    evpetra avatar :-|
    evpetra

    На въпрос към почетния ни консул в Швейцария (за съжаление, не му помня името) има ли "зелени" организации там, той отговори: Не. Там всички са зелени.
    А ние разчитаме само на зелените организации у нас да се борят за съхраняването на живота, като най-често ги оплюваме дори.

  • Jordan

    "260 хил. лв. средно за година"

    Смешна сума, цялата концесия е огромна далавера.

  • 4
    fkr55482911 avatar :-|
    султана глаушева

    Махнете опашката от лифта!

  • 5
    xali avatar :-|
    ''zms15783''

    Да обсъждат, нооо други като Валерката ей така като без да искат,
    вметва че че това се налагало поради "облекчаване" на хората с коли и маршрутки.
    Просто не е истина, някои на челото им пише че не са за министри.

  • 6
    m17 avatar :-|
    m17

    До коментар [#1] от "D-r D":

    А вие замисляте ли се откъде я избива тази такса Цеко Минев ?. Едва ли я дава от собствения си джоб. И откъде мислите ще дойдат парите за по-високата такса - познахте, от цената на картите за лифта. Няма вариант да го "прецакате" и той да работи без печалба. И това важи за всеки един частен бизнес. И точно това не могат да го разберат всякакви зелен с червени задници - НЯМА вартиянт да накарате някои да работи без печалба !!!

  • 7
    vesko_dechev avatar :-|
    Веселин Дечев

    А тези "зелени" от кого се финансират?
    Австрийски и швейцарски хотелиери? :)

  • 8
    m17 avatar :-|
    m17

    До коментар [#2] от "Евгения Петрова":

    И как това се връзва с факта че в Швейцария няма нито един природен парк, има влакчета и лифтове до всеки по-близък до град връх (на всичките 5 връхчета около Луцерн има лифт или зъбчатка), има маса хотели по върховете и всеки един от стотиците зимни курорти има поне 200км писти а доста ски-зони стигат до 500км.
    Значи може би тамошните зелени имат по-различни схващания за зимния туризъм от нашенските зелено-червени лейки ?

  • 9
    antipa avatar :-|
    D-r D

    До коментар [#6] от "m17":

    Драги м17,
    В случая става въпрос за класическа корупционна схема: държавата е отдала на една офшорка на концесия за жълти стотинки природен резерват и концесионерът прави там каквото си иска, защото по разни причини знае, че няма да му се търси отговорност. И не му се търси.

    В Пиринския Слънчев бряг се срещнаха две неща: неконтролираната алчност и държавната безгрижност. Така се застроиха с хотели и нивите на околните села и тъй като хилядите нови гости някъде трябва да карат ски, ще се построят нови лифтове и писти. После като втора производна, тъй като вече има писти, ще се построят нови хотели. Следва трета, четвърта производна...
    И реално всичко това е бизнес, частен бизнес. А какво остана от планината, от резервата, от защитената местност? И няма ли да има край тая спирала?

    Защо не пробвате да си построите хотел в Кицбюел, в Шамони, в Сен Мориц?

  • 10
    dimodk avatar :-|
    Чинчила

    Само да направя едно допълнение в сметките.
    Средно по пистите има около 5-6 хил скиори, а цената на еднодневната лифткарта през сезона е 60 лв.
    Или с други думи концесионната такса от 260 х. лв на Цеко е по-малка от приходите САМО от лифткарти САМО за един ден.
    Друг е и въпросът доколко Цеко плаща ДДС върху скиуслугите, защото така или иначе всички чужденци превеждат парите на кипърската офшорка.
    Но истината е, че Капитал вече спряха да задават подобни въпроси...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK