Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
20 20 ное 2017, 18:15, 33482 прочитания

Кабинетът вижда втори лифт на Банско срещу по-висока концесионна такса

Готвени промени в плана за управление на Пирин може да отворят вратата за по-мащабно строителство според природозащитници

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Правителството ще даде възможност да се построи втори лифт в Банско, като същевременно ще иска увеличение на таксата, която концесионерът "Юлен" плаща за ползване на ски зоната в курорта. Това стана ясно след среща между вицепремиера Валери Симеонов, министъра на околната среда Нено Димов и неправителствени организации и институции, която се проведе в понеделник. Според версията на управляващите готвените промени ще доведат до решаване на проблема с опашките пред съществуващия лифт, но според природозащитници е възможно да "отворят вратата" за много по-мащабно застрояване в Пирин.

Така поредният опит за промяна вероятно ще доведе до нови спорове, макар в понеделник представителите на правителството да обявиха, че има постигнато съгласие по темата.


Промяна в плана за управление

След като община Банско отново поиска строителство на втори лифт в курорта заради дългите опашки от скиори пред съществуващия, в понеделник се проведе и среща по проблема при вицепремиера Валери Симеонов. След нея стана ясно, че държавата е готова да задейства процедура, която би разрешила изграждането на новото съоръжение. Става въпрос за идеята, която общината предложи - да се направи частично изменение на стария план за управление на Пирин, тъй като новият все още не е приет заради съдебни обжалвания. Въпросното изменение, което беше предложено още през 2013 г., но не се стигна до реализацията му, би дало възможност за изграждане на втори лифт. Строителството му може да се случи обаче само след като концесионерът на ски зоната "Юлен" внесе инвестиционно намерение и се направи оценка за съвместимост и екооценка, стана ясно от думите на екоминистъра Нено Димов. Според природозащитните организации обаче евентуалната корекция в плана също трябва да премине през екооценка - нещо, което по думите им правителството не планира.

Паралелно с това държавата ще "размрази" и друга стара идея - да се направи промяна в концесионния договор за ски зоната, като идеята е да се увеличи таксата, която "Юлен" плаща, и същевременно да се въведе допълнителен контрол върху концесията по линия на екологичното законодателство. Според Нено Димов такава промяна е наложителна, защото договорът за концесия е сключван през 2001 г. по тогавашното законодателство, свързано с концесиониране на подземни богатства, а освен това трябва да се въведе и санкционен режим по линия на опазването на околната среда. Същевременно пък според вицепремиера Валери Симеонов чрез промяната държавата ще получава двойно по-висока концесионна такса. В момента "Юлен" плаща малко над 260 хил. лв. средно за година.



Зелена светлина за нов лифт

Всъщност промените, които трябва да бъдат задвижени, според властта целят да се справят с опашките пред настоящия лифт в курорта. Пред журналисти вицепремиерът Валери Симеонов обясни, че с построяването на втори лифт, което било главната цел на тези промени, ще се облекчи достъпът до пистите в курорта. "Хората идват от цяла Европа и не могат да ползват пистите пълноценно", каза още той, допълвайки, че съоръжението няма да увеличи туристите, а ще намали времето за чакане. Симеонов дори съобщи, че екоорганизациите са се съгласили, че трябва да се търси решение на проблема, и цитира еколога Андрей Ковачев, който по думите му е казал по време на срещата, че не е срещу изграждането на втори лифт. Самият Ковачев съобщи по-късно пред журналисти, че според него трябва да се сравнят всички възможности за разрешаване на проблема с опашките, които освен изграждането на втори лифт могат да включват още увеличаване на капацитета на съществуващия, удължаване на работното му време и др., а не да се разглежда само един вариант, включващ новото съоръжение. "Няма законови пречки да се увеличи капацитетът на настоящия лифт с примерно 500 и 1000 души", коментира Ковачев, допълвайки, че има такава практика в други държави.

Врата за ново строителство

Природозащитните организации имат и опасения, че евентуалните промени в плана за управление на Пирин биха отворили вратата за допълнително застрояване в парка. Така например според Ковачев има изготвени планове за над 300 км нови ски писти в планината от различни инвеститори, а площта, върху която ще могат да бъдат изграждани такива, може да бъде увеличена значително с промени в плана за управление. Подобна теза пред dnevnik.bg застъпи и Екатерина Раковска от WWF, според която възможностите за ново строителство на ски писти са залегнали в новия проект на план за управление на Пирин, но "понеже той не може да мине, те актуализират стария".

На този етап представител на правителството не е съобщавал да се готви подобна възможност. Според неофициална информация на dnevnik.bg обаче готвените поправки в плана за управление на Пирин предвиждат строителството на писти, въжени линии и съпътстваща техническа инфраструктура да може да се извършва и в т.нар. зона за туризъм в парка, която представлява 7% от площта му. Така според dnevnik.bg общата площ, на която може да се изграждат такива съоръжения, ще стане общо 7.6% заедно с настоящите 0.6%, които са позволени.

В понеделник министърът на околната среда Нено Димов не се ангажира с конкретен срок кога ще бъдат внесени в Министерския съвет промените в плана за управление и в концесионния договор на "Юлен".
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Как ТЕЦ "Марица-изток 2" ще "изяде" 100 млн. лв. от по-евтиния газ Как ТЕЦ "Марица-изток 2" ще "изяде" 100 млн. лв. от по-евтиния газ

Цената на тока няма да бъде намалена, за да може централата да получи въпросните средства

29 мар 2020, 286 прочитания

Всяка компания със спад 20% в приходите може да участва в схемата 60/40* 3 Всяка компания със спад 20% в приходите може да участва в схемата 60/40*

В неделя е последната дискусия, в понеделник се очаква приемането на постановлението

28 мар 2020, 13037 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Вечерни новини: Държавата вижда втори лифт в Банско срещу двойна такса, политическа криза в Германия

И още: Uber ще купи 24 000 автомобила Volvo, които да направи автономни; Председателят на европарламента идва на посещение в София

Още от Капитал
Спокойно, имам авариен фонд

Поддържането на портфейл с ликвидни активи е важно при възникване на непредвидени ситуации

Режим домашен офис или какво разказват хората за живота в епидемия из Европа

Няколко души споделиха пред "Капитал" какъв е новият ритъм на живот в Испания, Англия, Австрия, Германия и Франция и какви са техните опасения за бъдещето

Бушоните срещу икономическия шок

Страната влиза в кризата с прилични финансови буфери, но те бързо могат да се стопят. На какво може да разчита бизнесът

Битката за икономиката също е битка за живот

Какво предприемат държавите в Европа и какво може да направи България

Кино: "Двамата папи"

Дуел на възгледи за ценностите във време на изпитание

20 въпроса: Надежда Цекулова

Журналистката е в основата на сайт, който събира научни статии и ресурси на български за коронавируса

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10